Gå til innhold

Får ikke jobb - Ta master?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått over et år nå uten hell. Jobbspesialist hos NAV har prøvd, samt vært på ulike andre tiltak (utprøving og slikt) som ikke ga jobb utover de få ukene jeg var plassert her og der. 

Jeg føler jeg sitter mellom å være "overkvalifisert" for butikkjobber, noe som ofte blir gitt til ungdommer uansett, og å være underkvalifisert for ordentlige "voksenjobber".

Vurderer egentlig på om jeg ikke bare burde bite i det sure eplet og ta master (nøye valgt ifht ønsket jobb, såklart). Jeg er egentlig veldig skolelei og har sett fram til å være ferdig, men å sitte arbeidsløs i flere år føles så bortkastet. Økonomien blir ikke bedre på magisk vis uansett hva jeg velger. Muligheten for praksis vil nok hjelpe mye mer enn jobbsøkinga gjennom NAV også...

Noen tanker? Er master vanskelig å komme seg gjennom? 

Anonymkode: 87856...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor vanskelig det er å ta master, kommer an på hva du tar master i og hva som er dine styrker og svakheter. Hva slags utdanning er det du har fra før? Er du sikker på at en mastergrad innenfor samme fagretning gir deg bedre muligheter på jobbmarkedet? Er det smartere å vurdere å ta en annen bachelor eller fagbrev?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sikker på hva slags utdanning du har, men ut fra det jeg har erfart, er arbeidserfaring ofte viktigere enn en mastergrad. I starten trenger du ikke nødvendigvis en fast jobb, men du kan se etter vikariater, særlig de som varer ett år. Dette kan gi deg et springbrett til å få en fast stilling senere.

Det var sånn jeg gjorde det. Etter bacheloren min klarte jeg ikke å finne jobb, så jeg begynte på en master. Men i løpet av det første året fikk jeg et vikariat, takket være tidligere praksis. Jeg var både fulltids masterstudent og jobbet fulltid. Det var krevende – jeg var sliten, lei og utbrent, og ville bare bli ferdig så raskt som mulig. Det var mye gruppearbeid, og jeg hadde nesten ingen fritid. Jeg følte meg tom for energi. Da jeg var ferdig med masteren, fikk jeg en fast jobb, og erfaringen fra vikariatet viste seg å være det viktigste.

Hvis du allerede er skolelei, frister kanskje ikke en master så mye. Men hvis du ikke har andre valg, kan det fortsatt være en god løsning.

Anonymkode: cd78d...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sikkert at en master hjelper heller. Kommer an på utdanningen og erfaringen din. Jeg har mange års erfaring innen helsevesen og ønsket å endre retning. Da jeg elsker økonomi så begynte jeg på økonomi og ledelse. Begynte å søke jobber siste halve året under bachelor studier men fikk ikke et eneste intervju. Gikk videre på master (siviløkonom) og tenkte da er sjansen mye større. Bøe ferdig i sommer og har enda ikke landet jobb. vært på noen intervjuer og vært blant de siste, men siden det var stillinger i offentlige etater så var det alltid noen som hadde mer erfaring enn meg og de ble valgt. Nå er jeg heldig at jeg har en jobb (helsevesen), og det gjør den mentale og økonomiske prosessen lettere. Men er likevel ganske så deprimerende å ha gått 5 år på skole og jobbe med det samme som jeg gjorde før jeg startet. 

Master i seg selv synes jeg var mye tyngre enn jeg hadde forventet. Det var annen måte å studere på (forskningsartikler) og pensumet var enormt. Hos oss var også det meste på engelsk, både forelesninger og eksamen og synes det var ekstra tungt pga det. Men er absolutt overkommelig med riktig motivasjon og innsats. 

Anonymkode: 2887f...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bursdagsdøl skrev (5 timer siden):

Hvor vanskelig det er å ta master, kommer an på hva du tar master i og hva som er dine styrker og svakheter. Hva slags utdanning er det du har fra før? Er du sikker på at en mastergrad innenfor samme fagretning gir deg bedre muligheter på jobbmarkedet? Er det smartere å vurdere å ta en annen bachelor eller fagbrev?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke sikker på hva slags utdanning du har, men ut fra det jeg har erfart, er arbeidserfaring ofte viktigere enn en mastergrad. I starten trenger du ikke nødvendigvis en fast jobb, men du kan se etter vikariater, særlig de som varer ett år. Dette kan gi deg et springbrett til å få en fast stilling senere.

(...)

Hvis du allerede er skolelei, frister kanskje ikke en master så mye. Men hvis du ikke har andre valg, kan det fortsatt være en god løsning.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke sikkert at en master hjelper heller. Kommer an på utdanningen og erfaringen din. Jeg har mange års erfaring innen helsevesen og ønsket å endre retning. Da jeg elsker økonomi så begynte jeg på økonomi og ledelse. Begynte å søke jobber siste halve året under bachelor studier men fikk ikke et eneste intervju. Gikk videre på master (siviløkonom) og tenkte da er sjansen mye større. Ble ferdig i sommer og har enda ikke landet jobb. vært på noen intervjuer og vært blant de siste, men siden det var stillinger i offentlige etater så var det alltid noen som hadde mer erfaring enn meg og de ble valgt. Nå er jeg heldig at jeg har en jobb (helsevesen), og det gjør den mentale og økonomiske prosessen lettere. Men er likevel ganske så deprimerende å ha gått 5 år på skole og jobbe med det samme som jeg gjorde før jeg startet. 

Master i seg selv synes jeg var mye tyngre enn jeg hadde forventet. Det var annen måte å studere på (forskningsartikler) og pensumet var enormt. Hos oss var også det meste på engelsk, både forelesninger og eksamen og synes det var ekstra tungt pga det. Men er absolutt overkommelig med riktig motivasjon og innsats. 

Ts her. Takk for at dere deler deres tanker og erfaringer

Bachelorgraden er ganske bred og jeg sliter derfor med å få jobb siden jeg ikke har spisskompetanse innenfor noe veldig spesifikt som er etterspurt. Innenfor samme fagområde er det krav om master eller 3-5+ års erfaring. Jeg hadde ikke internship, så jeg har ingen erfaring jeg kan stå sterkere på. Sjansene for å få jobb føler jeg ikke blir noe verre dersom jeg ofrer noen år på å studere. Hvis jeg velger master, vil jeg garantert velge praksis, og håper det vil være til større hjelp enn å starte med (irrelevante) deltidsjobber.

Jeg har søkt på de fleste jobber, både fulltid og deltid, selv tilkalling i butikk. Blir ikke valgt til noe som helst :( 

Familie oppfordrer meg til å ta master. Jeg har sett ledige stillinger hvor den faktisk er etterspurt. Å bruke to år på å lete etter jobb kontra to år på master er det jeg prøver å veie opp, så jeg prøver å samle flest mulig ulemper og fordeler. Jeg har fram til april til å bestemme meg, heldigvis!

Masteren og emnene virker utrolig spennende, og er midt i blinken for hva jeg ønsker å jobbe med. Masteren er ikke innenfor det samme som bacheloren, og er mye mer spisset innenfor sitt område som jeg liker! Jeg har flere ganger prøvd å søke på jobb innenfor lignende, på en måte starte på bunn og jobbe meg oppover, men blir ikke valgt.

Jeg er usikker på om det er det rette valget for meg da. Det blir sikkert tungt og vanskelig, og som skolelei høres det ikke så fristende ut, selv om sluttresultatet er noe jeg kunne gledet meg til. Kanskje jeg burde ta master på deltid samtidig som jeg ser etter jobb, men å dra det ut såpass lenge frister heller ikke😅 Jeg kan alltids ha en liten deltidsjobb på siden dersom en slik mulighet skulle dukke opp da.

Akademisk sett jeg er ikke dårlig, men all lesingen og øvingen er hva som skremmer meg litt. Hva om det er altfor vanskelig for meg? Hva om jeg ikke holder ut? Samtidig har jeg en søster som tar master, og som klarer seg nokså greit uten å være den som har gjort det best på skolen.

Jeg vipper veldig mellom valgene, så jeg argumenterer virkelig for OG i mot begge sider hahah. Ingen er valgene er dårlig, men som en AB nevner så vil jeg ikke kaste bort tid på en grad som ikke vil føre noen steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Takk for at dere deler deres tanker og erfaringer

Bachelorgraden er ganske bred og jeg sliter derfor med å få jobb siden jeg ikke har spisskompetanse innenfor noe veldig spesifikt som er etterspurt. Innenfor samme fagområde er det krav om master eller 3-5+ års erfaring. Jeg hadde ikke internship, så jeg har ingen erfaring jeg kan stå sterkere på. Sjansene for å få jobb føler jeg ikke blir noe verre dersom jeg ofrer noen år på å studere. Hvis jeg velger master, vil jeg garantert velge praksis, og håper det vil være til større hjelp enn å starte med (irrelevante) deltidsjobber.

Jeg har søkt på de fleste jobber, både fulltid og deltid, selv tilkalling i butikk. Blir ikke valgt til noe som helst :( 

Familie oppfordrer meg til å ta master. Jeg har sett ledige stillinger hvor den faktisk er etterspurt. Å bruke to år på å lete etter jobb kontra to år på master er det jeg prøver å veie opp, så jeg prøver å samle flest mulig ulemper og fordeler. Jeg har fram til april til å bestemme meg, heldigvis!

Masteren og emnene virker utrolig spennende, og er midt i blinken for hva jeg ønsker å jobbe med. Masteren er ikke innenfor det samme som bacheloren, og er mye mer spisset innenfor sitt område som jeg liker! Jeg har flere ganger prøvd å søke på jobb innenfor lignende, på en måte starte på bunn og jobbe meg oppover, men blir ikke valgt.

Jeg er usikker på om det er det rette valget for meg da. Det blir sikkert tungt og vanskelig, og som skolelei høres det ikke så fristende ut, selv om sluttresultatet er noe jeg kunne gledet meg til. Kanskje jeg burde ta master på deltid samtidig som jeg ser etter jobb, men å dra det ut såpass lenge frister heller ikke😅 Jeg kan alltids ha en liten deltidsjobb på siden dersom en slik mulighet skulle dukke opp da.

Akademisk sett jeg er ikke dårlig, men all lesingen og øvingen er hva som skremmer meg litt. Hva om det er altfor vanskelig for meg? Hva om jeg ikke holder ut? Samtidig har jeg en søster som tar master, og som klarer seg nokså greit uten å være den som har gjort det best på skolen.

Jeg vipper veldig mellom valgene, så jeg argumenterer virkelig for OG i mot begge sider hahah. Ingen er valgene er dårlig, men som en AB nevner så vil jeg ikke kaste bort tid på en grad som ikke vil føre noen steder

Kan du ikke bare si hva du vurderer å ta master i, så er det lettere å komme med innspill.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er umulig å gi god råd når TS sier så lite.

Veldig generelt svar: Utdanning lønner seg ofte, MEN du må velge riktig utdanning. Hvis jeg skal være helt ærlig så synes jeg det er litt merkelig at ikke jobbspesialist eller andre tiltak førte frem - hva slags tilbakemeldinger fikk du?

Anonymkode: d3e4c...9d9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer til å være overkvalifisert med master også altså.

Og jeg undres i alle dager hva du har utdanning i, siden ingen finner jobb til deg.

I call bs.

Anonymkode: f45f4...498

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hvertfall bedre å starte på en master til høsten enn å sitte og vente på at en jobb dukker opp. Om du skulle få en jobb i løpet av høsten så kan du hoppe av studiet, eller undersøke om du kan ta det deltid. 

Anonymkode: a7103...9d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kommer til å være overkvalifisert med master også altså.

Og jeg undres i alle dager hva du har utdanning i, siden ingen finner jobb til deg.

I call bs.

Anonymkode: f45f4...498

Det er jo hauger av folk med bachelor i fransk, historie, statsvitenskap og kriminologi som sliter med å få jobb. Var ledig i overvis selv.

Anonymkode: 546c2...383

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er hvertfall bedre å starte på en master til høsten enn å sitte og vente på at en jobb dukker opp. Om du skulle få en jobb i løpet av høsten så kan du hoppe av studiet, eller undersøke om du kan ta det deltid. 

Anonymkode: a7103...9d9

Ja, tenkte på dette, og familien nevnte noe i den dur også. Å sitte som arbeidsledig i håp om å få jobb høres ikke ut som en bombesikker plan, haha. Så tenker jeg også på hva den ønskede jobben kan være, og tror kanskje en master vil hjelpe...

Å kunne hoppe av dersom jeg får jobbtilbud er kjekt å vite. Jeg tror jeg låser meg litt fast i "enten eller", så jeg må minne meg selv på det du skriver her

Hilsen ts 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er umulig å gi god råd når TS sier så lite.

Veldig generelt svar: Utdanning lønner seg ofte, MEN du må velge riktig utdanning. Hvis jeg skal være helt ærlig så synes jeg det er litt merkelig at ikke jobbspesialist eller andre tiltak førte frem - hva slags tilbakemeldinger fikk du?

Anonymkode: d3e4c...9d9

Ja, jeg syns det er underlig selv siden jeg er ung og står virkelig på. Jeg får gode og hyggelige tilbakemeldinger der jeg har vært utplassert, men de har ikke hatt mulighet til å beholde meg fast etter de avtalte ukene. Jeg tror det har noe med at jeg har lite erfaring som også gjør at de heller takker ja til gratis hjelp, men holder en plass åpen for mer erfarne kandidater enn å gi den til meg... 

Tilbakemeldingene fra jobbspesialist er at bachelorgraden er litt for bred for å finne en konkret stilling. Jeg har derfor søkt mye forskjellig på stort og smått. Jeg tenkte bachelorgraden skulle være grei nok til å kunne få en ordinær kontorjobb som konsulent eller saksbehandler, men så langt har det vært vanskelig.

Jeg vil ikke nevne konkret hva jeg vil studere da jeg ikke vil ha meninger om jeg burde studere ditt eller datt. Det er tross alt noe jeg kommer til å jobbe med i flere år, så jeg vil velge noe jeg selv syns er interessant. Jeg inkluderte derfor i en annen kommentar at jeg har sett ledige stillinger hvor graden er etterspurt, så det er ikke noe helt nisje-fagområde som ikke finnes arb.plasser for.

Det jeg spør om er egentlig om jeg burde studere videre eller ikke da mange mener master er litt oppskrytt og at erfaring teller mest. Jeg sliter jo med å få erfaring, så jeg vet ikke helt om jeg burde fortsette å satse på å jobbe meg oppover til ønsket stilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg syns det er underlig selv siden jeg er ung og står virkelig på. Jeg får gode og hyggelige tilbakemeldinger der jeg har vært utplassert, men de har ikke hatt mulighet til å beholde meg fast etter de avtalte ukene. Jeg tror det har noe med at jeg har lite erfaring som også gjør at de heller takker ja til gratis hjelp, men holder en plass åpen for mer erfarne kandidater enn å gi den til meg... 

Tilbakemeldingene fra jobbspesialist er at bachelorgraden er litt for bred for å finne en konkret stilling. Jeg har derfor søkt mye forskjellig på stort og smått. Jeg tenkte bachelorgraden skulle være grei nok til å kunne få en ordinær kontorjobb som konsulent eller saksbehandler, men så langt har det vært vanskelig.

Jeg vil ikke nevne konkret hva jeg vil studere da jeg ikke vil ha meninger om jeg burde studere ditt eller datt. Det er tross alt noe jeg kommer til å jobbe med i flere år, så jeg vil velge noe jeg selv syns er interessant. Jeg inkluderte derfor i en annen kommentar at jeg har sett ledige stillinger hvor graden er etterspurt, så det er ikke noe helt nisje-fagområde som ikke finnes arb.plasser for.

Det jeg spør om er egentlig om jeg burde studere videre eller ikke da mange mener master er litt oppskrytt og at erfaring teller mest. Jeg sliter jo med å få erfaring, så jeg vet ikke helt om jeg burde fortsette å satse på å jobbe meg oppover til ønsket stilling...

Erfaring teller, men aldri undervurder fagkompetanse. 

Anonymkode: 4b4f0...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du søkt jobber over hele landet? Som nyutdannet (med en ganske "bred" bachelorgrad) måtte jeg flytte på meg for å få den første studierelevante jobben. Bodde noen år i en liten kommune, og fikk god erfaring som gjorde meg aktuell for mange andre jobber der jeg faktisk ønsket å bo.

Anonymkode: 3b233...f8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...