AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:22 #41 Del Skrevet mandag kl 20:22 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva i all verden foregår på en fest gis dere hvis ikke en gang store unger kan være hjemme. Har dere swingersfest eller hva. Anonymkode: 1c4b3...e5f Skjer absolutt ikke noe galt, men jeg har sterke meninger om barn og alkohol. Mine grunner til det. Nå er ikke det et problem her lengre, mine barn er myndige nå. Et glass eller to er en ting, men mer enn det har ingenting med barn å gjøre. Og ja, 16 og 17 åringer er nokså store. Likevel skal de få slippe å se pappas kamerat drita full liksom. Eller tante for den skyld. Aldri vært tema å feste med egne barn etter de ble myndige heller. Anonymkode: aba24...886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:09 #42 Del Skrevet mandag kl 21:09 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg synes ikke det. Flere voksne mennesker som endrer seg (pga alkohol) kan være ubehagelig og synes ingen barn burde se foreldrene sine beruset. Anonymkode: 89eba...0fd En 16 åring tåler det😂 Det er jo ikke snakk om voksne som stadig er fulle etter hva jeg har forstått. Anonymkode: 74df5...a55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:49 #43 Del Skrevet mandag kl 23:49 16 åringer er da vandt til fylla fra egne fester?! Anonymkode: dc989...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:32 #44 Del Skrevet i går, 06:32 Har null problemer med å holde middag/besøk med vin og musikk med barneskole barn. Men ikke noe fyllefest selvsagt. Anonymkode: 625a0...a89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:12 #45 Del Skrevet i går, 07:12 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 23.53): Hei, Vi har to barn, 13 og 16 år. Har hatt lite tilgjengelighet på barnevakt i årene med barn, slik at det sosiale livet vårt har følgelig vært svært begrenset. Vi er så og si alltid tilgjengelig for ungene og har et åpent hjem med gode relasjoner til våre ungers venner. Tiden går og man merker at man har behov for å være litt mer sosial, dvs. voksentid. Vi er svært lite ute å «fester», og drikker sjelden alkohol, kun når det er snakk om et «sosialt lag». Med andre ord; her er det hverken fredagspils eller helgevin, men det er fordi vi ikke er så glad i alkohol, men som sagt; vi nyter det når det er snakk om en fest. Vi har lyst til å invitere venner på mat og godt drikke, og siden vi er en del av en livlig gjeng, så vil det også bli livlig her hjemme. Livlig mener jeg at det blir musikk og dans og at man blir i godt humør. Mitt spørsmål er; kan 16 åringen være hjemme til tross for fest i stua? Han kommer til å game likevel og har rommet sitt i etg. 13-åringen kommer ikke til å være hjemme. Noen som vil dele erfaringer? Ungene våre har sett vi har drukket alkohol til feks mat når vi har vært ute å spist på ferier og vi har også hatt vors. Vors vi har hatt, så har ingen blitt synlig beruset, kun vært god stemning. Anonymkode: cb1dc...e0c Hadde ikke gjort det.. Men ma ge gjør det vel.. Syns ikke alkohol og barn hører hjemme noe sted! Ta deg en øl eller ett glass vin ok om du må, men ingen fest.. Vokste opp med alkoholikere og er veldig påpasselig selv. Opplevde og besøk som kom inn på rommet til meg fulle og ekle.... Anonymkode: 49751...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #46 Del Skrevet i går, 11:47 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja det går fint. Men hadde det ikkje vore kjekkare for 16 åringen å overnatte sjå ein venn? Evt dra på kino eller noko? Anonymkode: 4a4e4...952 Har du erfaring med store tenåringer? Og særlig da den varianten TS beskriver, som stort sett trives på eget rom foran PC? De er oftest ikke de som synes det er mest stas å overnatte hos en venn. Våre barn var på overnatting hos venner når de var yngre. Altså sånn fra 4-års alder og opp til de var 10. Etter det har de stort sett foretrukket å komme hjem og sove. Skal de overnatte borte, er det gjerne i sammenhenger der de er flere sammen. Og hvorfor skal det være så mye bedre at 16-åringen er borte noen timer og går på kino, hvis TS ikke vil at denne skal være hjemme mens de har fest? 16 åringer er ikke barn. De er nesten voksne ungdommer. De har normalt sett fulle folk før. Og det er ikke lenge til de har lov til å kjøpe og drikke alkohol selv heller. Jo mer "forbudt" og spennende man lar noe bli, jo større sannsynlighet er det for at ungene fråtser i det når de plutselig får fri tilgang. Anonymkode: e30e2...8af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:02 #47 Del Skrevet i går, 12:02 En bedre middag med et par flasker vin er greit, det er bare sundt for de å se. Men fest og fyll synes jeg dere kan droppe. Ikke minst fordi det er enormt pinlig å se sine egne foreldre fulle. Anonymkode: 34586...f21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:06 #48 Del Skrevet i går, 12:06 AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 0.59): Har en regel for meg selv om at litt småberusede voksne rundt ungdom er greit den dagen de er gamle nok til å le av det, og du kjenner din ungdom best. Vil også påpeke at i vårt naboland Danmark er det 16 års aldersgrense (eller 15 år) på øl, vin og cider, det vi har 18 år på her. Og jeg vil ikke tro at norsk ungdom er skjørere enn danske. Ei heller tror jeg danske foreldre er dårligere og mindre oppegående enn oss nordmenn. Anonymkode: 07814...f17 I Danmark er det mye større fokus på alkohol i alle sammenhenger - det er forskjellen. I Danmark er det helt vanlig å f.eks servere alkohol i barnedåp og konfirmasjon, og det er ikke uvanlig at folk drikker seg synlig beruset i den typen sammenkomster der barn er tilstede. Så tror ikke akkurat drikkekulturen i Danmark er noe å se opp til. Men merker jo at det blir mer vanlig med slike holdninger til barn og alkohol her til lands også. Når foreldre på død og liv skal arrangere champagnefrokost på 17.mai og drikke seg brisne allerede på formiddagen. Anonymkode: 1cd94...f61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:13 #49 Del Skrevet i går, 12:13 Selvfølgelig kan dere det! en 16 åring er ikke ett barn... Her har vi i grunn gjort det helt siden barna var 10 år, ikke noe problem. De elsker å være med:) Når vi en skjelden gang sender de vekk nå, fordi vi voksne virkelig vil "slå ut håret" blir de sure, for de vil heller være med på festen... De er vant med alkohol rundt seg i festelig lag, og har ingen problemer med det. Om en 16 åring ikke har sett brisne voksne, er det på tide. Ikke lenge før vedkommene må takle drita kompiser uansett. Anonymkode: 5f855...ecf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:51 #50 Del Skrevet i går, 12:51 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): I Danmark er det mye større fokus på alkohol i alle sammenhenger - det er forskjellen. I Danmark er det helt vanlig å f.eks servere alkohol i barnedåp og konfirmasjon, og det er ikke uvanlig at folk drikker seg synlig beruset i den typen sammenkomster der barn er tilstede. Så tror ikke akkurat drikkekulturen i Danmark er noe å se opp til. Men merker jo at det blir mer vanlig med slike holdninger til barn og alkohol her til lands også. Når foreldre på død og liv skal arrangere champagnefrokost på 17.mai og drikke seg brisne allerede på formiddagen. Anonymkode: 1cd94...f61 Min opplevelse er helt motsatt. Det er et MYE større fokus nå, på å skjerme barn for alkohol og å se folk drikke alkohol, enn det har vært noen gang. Noe som også reflekteres i at det er mye vanligere enn før at ungdom og unge voksne ikke drikker alkohol i det hele tatt. Det er både akseptert og respektert. Champagnefrokost og slike ting tilhører enkelte miljøer, og er ikke så vanlig som det kan fremstå innenfor disse. På samme måte som dette med sydenfylla på familietur er mer en greie i enkelte miljøer. De færreste jeg har møtt drikker noe særlig med barna i hus. Og om de gjør det, så handler det om et glass vin på kvelden eller en øl til maten. Feiring av dåp, konfirmasjon og barnas bursdager med familien, er alkoholfrie greier. Det samme er 17. mai og julaften. I det minste til barna passerer 12 år. Etter at barna er over 12 og mer selvstendige, og også oppe lenger ut over kvelden, så ser de nok oftere det vinglasset, eller den ølen. Og de kan nok også se mor eller far komme hjem beruset etter en kveld ute. Jeg synes også det har blitt en god vri på at det er mindre alkoholfokus på sosiale sammenhenger nå enn før. Tidligere var det ikke uvanlig at sosiale ting med jobb var en ubehagelig opplevelse ut over kvelden. Og om du ikke drakk, fikk du masse spørsmål. Nå er der mye mer vanlig at alkoholen begrenses, og at det er masse gode alkoholfrie alternativer. Og at det aksepteres at "jeg orker ikke drikke i dag." Der det tidligere nærmest var "drikkeleker" når det skulle være noe sosialt i jobbsammenheng, er det nå aktiviteter som innbyr til samarbeid og mer humorfokus. Anonymkode: e30e2...8af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:57 #51 Del Skrevet i går, 12:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min opplevelse er helt motsatt. Det er et MYE større fokus nå, på å skjerme barn for alkohol og å se folk drikke alkohol, enn det har vært noen gang. Noe som også reflekteres i at det er mye vanligere enn før at ungdom og unge voksne ikke drikker alkohol i det hele tatt. Det er både akseptert og respektert. Champagnefrokost og slike ting tilhører enkelte miljøer, og er ikke så vanlig som det kan fremstå innenfor disse. På samme måte som dette med sydenfylla på familietur er mer en greie i enkelte miljøer. De færreste jeg har møtt drikker noe særlig med barna i hus. Og om de gjør det, så handler det om et glass vin på kvelden eller en øl til maten. Feiring av dåp, konfirmasjon og barnas bursdager med familien, er alkoholfrie greier. Det samme er 17. mai og julaften. I det minste til barna passerer 12 år. Etter at barna er over 12 og mer selvstendige, og også oppe lenger ut over kvelden, så ser de nok oftere det vinglasset, eller den ølen. Og de kan nok også se mor eller far komme hjem beruset etter en kveld ute. Jeg synes også det har blitt en god vri på at det er mindre alkoholfokus på sosiale sammenhenger nå enn før. Tidligere var det ikke uvanlig at sosiale ting med jobb var en ubehagelig opplevelse ut over kvelden. Og om du ikke drakk, fikk du masse spørsmål. Nå er der mye mer vanlig at alkoholen begrenses, og at det er masse gode alkoholfrie alternativer. Og at det aksepteres at "jeg orker ikke drikke i dag." Der det tidligere nærmest var "drikkeleker" når det skulle være noe sosialt i jobbsammenheng, er det nå aktiviteter som innbyr til samarbeid og mer humorfokus. Anonymkode: e30e2...8af Heldigvis går verden fremover, og jeg har gjort meg mange av de samme betraktningene som deg. Mitt svar var ment til en spesifikk bruker som jeg svarte. Når man ser den type innspill om at det er greit at foreldre drikke seg fulle så lenge ungene er tenåringer, så sier det noe om holdningene. Det er akkurat samme type folk som mener fyll rundt yngre barn er greit også. Anonymkode: 1cd94...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #52 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig kan dere det! en 16 åring er ikke ett barn... Her har vi i grunn gjort det helt siden barna var 10 år, ikke noe problem. De elsker å være med:) Når vi en skjelden gang sender de vekk nå, fordi vi voksne virkelig vil "slå ut håret" blir de sure, for de vil heller være med på festen... De er vant med alkohol rundt seg i festelig lag, og har ingen problemer med det. Om en 16 åring ikke har sett brisne voksne, er det på tide. Ikke lenge før vedkommene må takle drita kompiser uansett. Anonymkode: 5f855...ecf Håper noen melder dere da.. Fester regelmessig med myr alkhol og små barn hører absolutt ikke hjemme noe sted! Selv om du tror de koser seg kan de faktisk være regg/engstelig osv.... Eller slite med det senere i livet... Utrygghet og absolutt IKKE ok! Anonymkode: 49751...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #53 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 23.53): Hei, Vi har to barn, 13 og 16 år. Har hatt lite tilgjengelighet på barnevakt i årene med barn, slik at det sosiale livet vårt har følgelig vært svært begrenset. Vi er så og si alltid tilgjengelig for ungene og har et åpent hjem med gode relasjoner til våre ungers venner. Anonymkode: cb1dc...e0c Noe av det kuleste som barn/ungdom var når noen av mine venners foreldre hadde fest på 80 og 90 tallet. Da var det musikk og pyntede mennesker. Vi stod i hagen og så på (det var terrasse og folk gikk inn og ut) og jeg husker det var veldig spennende. Spesielt når pyntede damer med cleevage og drink i hånden pratet til oss, det synes vi var veldig stas. Med mindre det er snakk om grøftefylla så er det helt innafor. At voksne har fest er noe barna må lære at forekommer. Barn bør utsettes for alle mulige opplevelser slik at de vokser som mennesker og får et bredere syn på ting. Anonymkode: 5ec23...bba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #54 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Håper noen melder dere da.. Fester regelmessig med myr alkhol og små barn hører absolutt ikke hjemme noe sted! Selv om du tror de koser seg kan de faktisk være regg/engstelig osv.... Eller slite med det senere i livet... Utrygghet og absolutt IKKE ok! Anonymkode: 49751...42e Du må være nevrotiker, som forsøker å dytte nevrotismen din over på andre. Oppsøk hjelp. Anonymkode: 5ec23...bba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #55 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er et MYE større fokus nå, på å skjerme barn for alkohol og å se folk drikke alkohol, enn det har vært noen gang. Noe som også reflekteres i at det er mye vanligere enn før at ungdom og unge voksne ikke drikker alkohol i det hele tatt. Det er både akseptert og respektert. Anonymkode: e30e2...8af Unge er ikke dumme. De vet at Alkohol er en gift, og røyker heller cannabis. Anonymkode: 5ec23...bba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #56 Del Skrevet 20 timer siden Vi har også fester hjemme. 11 åringen får ikke være hjemme. 14 åringen får velge selv, men velger han å være hjemme må han være i u etg. Får ikke komme ned på festen. Men har oppholdsrom, soverom og bad i u etg og får pizza, snacks o.l Så lider ingen nød. Gjestene får beskjed om å ikke bruke badet i u. etg. Anonymkode: 7be48...777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #57 Del Skrevet 19 timer siden Jeg tenker dere kjenner ungen best selv, og vet ca hva vedkommende kommer til å synes om dette. Vi har hatt gjester der alkohol har vært involvert, kall det gjerne fest, med ungdommer i huset. Nå er eldstemann strax 18, og han har ALDRI hatt problemer med å være i hus med oss. Som oftest sitter han sammen med oss, gjerne hele natta, og skravler med kjente og ukjente. (Selvsagt uten å røre alkohol selv). Han er er ærlig sjel, og jeg hadde garantert fått høre det hvis han syntes det var ubehagelig å være i en sånn situasjon.. Men nei, han liker å skravle med folk, så han er bare happy for at det kommer gjester. Sånn har han vært fra han var liten, og dermed visste vi høvelig hvordan han ville takle det. Tenker han var 14-15 første gang han var hjemme mens vi hadde "fest". Anonymkode: eaa10...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #58 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 23.53): Hei, Vi har to barn, 13 og 16 år. Har hatt lite tilgjengelighet på barnevakt i årene med barn, slik at det sosiale livet vårt har følgelig vært svært begrenset. Vi er så og si alltid tilgjengelig for ungene og har et åpent hjem med gode relasjoner til våre ungers venner. Tiden går og man merker at man har behov for å være litt mer sosial, dvs. voksentid. Vi er svært lite ute å «fester», og drikker sjelden alkohol, kun når det er snakk om et «sosialt lag». Med andre ord; her er det hverken fredagspils eller helgevin, men det er fordi vi ikke er så glad i alkohol, men som sagt; vi nyter det når det er snakk om en fest. Vi har lyst til å invitere venner på mat og godt drikke, og siden vi er en del av en livlig gjeng, så vil det også bli livlig her hjemme. Livlig mener jeg at det blir musikk og dans og at man blir i godt humør. Mitt spørsmål er; kan 16 åringen være hjemme til tross for fest i stua? Han kommer til å game likevel og har rommet sitt i etg. 13-åringen kommer ikke til å være hjemme. Noen som vil dele erfaringer? Ungene våre har sett vi har drukket alkohol til feks mat når vi har vært ute å spist på ferier og vi har også hatt vors. Vors vi har hatt, så har ingen blitt synlig beruset, kun vært god stemning. Anonymkode: cb1dc...e0c Absolutt ikke! Har du spurt 16 åringen om hva han føler om å se sine foreldre og deres venner beruset og høylydt? Mine eldste er 15 og 17 og det kunne virkelig aldri falt meg inn å gjøre noe slikt, til tross for kronisk mangel på barnevakt og sosial omgang. Stakkars ungdom i så fall... Anonymkode: ffa8e...ea4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #59 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt ikke! Har du spurt 16 åringen om hva han føler om å se sine foreldre og deres venner beruset og høylydt? Mine eldste er 15 og 17 og det kunne virkelig aldri falt meg inn å gjøre noe slikt, til tross for kronisk mangel på barnevakt og sosial omgang. Stakkars ungdom i så fall... Anonymkode: ffa8e...ea4 Stakkars 15 og 17 åring som blir traumatisert av å se voksne i godt lag. Anonymkode: 5ec23...bba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #60 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Absolutt ikke! Har du spurt 16 åringen om hva han føler om å se sine foreldre og deres venner beruset og høylydt? Mine eldste er 15 og 17 og det kunne virkelig aldri falt meg inn å gjøre noe slikt, til tross for kronisk mangel på barnevakt og sosial omgang. Stakkars ungdom i så fall... Anonymkode: ffa8e...ea4 TS; 16-åringen har sagt han vil være hjemme. Han sitter i fred i 2 etg og gamer. Der er det toalett og fasillteter, og han er en beskjeden kar, så han kommer ikke til å valfarte ned til oss. Han kjenner alle som skal hit, det er omgangsvenner av oss. Definisjonen på beruset slik våre venner/vi er går på godt humør, mye latter, sang og dans. Med høylytt mener jeg jo lyden det blir i form av sang/dans. Ikke diskusjoner og snøvlete «vrøvl». Anonymkode: cb1dc...e0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå