AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:53 #1 Del Skrevet søndag kl 22:53 Hei, Vi har to barn, 13 og 16 år. Har hatt lite tilgjengelighet på barnevakt i årene med barn, slik at det sosiale livet vårt har følgelig vært svært begrenset. Vi er så og si alltid tilgjengelig for ungene og har et åpent hjem med gode relasjoner til våre ungers venner. Tiden går og man merker at man har behov for å være litt mer sosial, dvs. voksentid. Vi er svært lite ute å «fester», og drikker sjelden alkohol, kun når det er snakk om et «sosialt lag». Med andre ord; her er det hverken fredagspils eller helgevin, men det er fordi vi ikke er så glad i alkohol, men som sagt; vi nyter det når det er snakk om en fest. Vi har lyst til å invitere venner på mat og godt drikke, og siden vi er en del av en livlig gjeng, så vil det også bli livlig her hjemme. Livlig mener jeg at det blir musikk og dans og at man blir i godt humør. Mitt spørsmål er; kan 16 åringen være hjemme til tross for fest i stua? Han kommer til å game likevel og har rommet sitt i etg. 13-åringen kommer ikke til å være hjemme. Noen som vil dele erfaringer? Ungene våre har sett vi har drukket alkohol til feks mat når vi har vært ute å spist på ferier og vi har også hatt vors. Vors vi har hatt, så har ingen blitt synlig beruset, kun vært god stemning. Anonymkode: cb1dc...e0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:54 #2 Del Skrevet søndag kl 22:54 TS her; 16 åringen har rom i 2 etg Anonymkode: cb1dc...e0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:03 #3 Del Skrevet søndag kl 23:03 Tenker det ikke er noe stress, så lenge ingen blir helt pære full. Vår er 15 år, vi har flere ganger de to-tre siste årene hatt middager med venner og vin. Gutten er med og spiser og skravler, men en liten stund ut i middagen sier han takk for seg og går på rommet for å game. Ingen blir fulle, men alle voksne drikker en 3-4 glass vin og koser seg. Gjorde aldri dette når han var yngre, men nå forstår han konseptet alkohol. Anonymkode: 3b4e4...2c0 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:04 #4 Del Skrevet søndag kl 23:04 Jeg synes ikke det. Flere voksne mennesker som endrer seg (pga alkohol) kan være ubehagelig og synes ingen barn burde se foreldrene sine beruset. Anonymkode: 89eba...0fd 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:08 #5 Del Skrevet søndag kl 23:08 Så lenge folk ikke drikker seg direkte fulle synes jeg en slik fest må være greit med 16-åringen i hus. Men jeg tror mange drikker alt for mye foran barna. Er gift med en danske, og når vi så videohilsener fra vennepar i Danmark på nyttårsaften, så var det tydelig at de voksne i flere av videoene var synlig beruset sammen med 12-14 åringer, naboer osv.. For de er dette normalen og det gjør liksom ingenting for de om store barn ser at de skriker, roper, ramler overende eller kaster opp på seg selv. Jeg tror det er slik endel nordmenn også tenker, dessverre. Anonymkode: 1cd94...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:10 #6 Del Skrevet søndag kl 23:10 Går fint, nesten samme hvor fulle dere måtte bli. Anonymkode: ada90...665 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:23 #7 Del Skrevet søndag kl 23:23 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei, Vi har to barn, 13 og 16 år. Har hatt lite tilgjengelighet på barnevakt i årene med barn, slik at det sosiale livet vårt har følgelig vært svært begrenset. Vi er så og si alltid tilgjengelig for ungene og har et åpent hjem med gode relasjoner til våre ungers venner. Tiden går og man merker at man har behov for å være litt mer sosial, dvs. voksentid. Vi er svært lite ute å «fester», og drikker sjelden alkohol, kun når det er snakk om et «sosialt lag». Med andre ord; her er det hverken fredagspils eller helgevin, men det er fordi vi ikke er så glad i alkohol, men som sagt; vi nyter det når det er snakk om en fest. Vi har lyst til å invitere venner på mat og godt drikke, og siden vi er en del av en livlig gjeng, så vil det også bli livlig her hjemme. Livlig mener jeg at det blir musikk og dans og at man blir i godt humør. Mitt spørsmål er; kan 16 åringen være hjemme til tross for fest i stua? Han kommer til å game likevel og har rommet sitt i etg. 13-åringen kommer ikke til å være hjemme. Noen som vil dele erfaringer? Ungene våre har sett vi har drukket alkohol til feks mat når vi har vært ute å spist på ferier og vi har også hatt vors. Vors vi har hatt, så har ingen blitt synlig beruset, kun vært god stemning. Anonymkode: cb1dc...e0c Jeg var 16 og min bror var 13 da foreldrene våre gjorde det samme. Spørs vel helt på hva slags fest du skal ha, men for meg så var hele greia flau. Faren min var veldig full, pratet med han i 10 min så orket jeg ikke mer. Moren min var/er alkoholiker så det må sinnsyke mengder for å se endring på henne. Vennene deres var over alle hauger, brått var det ei på rommet mitt for å prøve en gitar. Det var allsang, sexy dansing, hoiing, roping, ekstremt dirty humor. Jeg gikk etter hvert å la meg og låste døren på rommet mitt. Hørte at ei dame snublet i trinn nr 4 på vei ned en helt vanlig trapp, landet i bunn med et brak. Så var det masse lyd utenfor døren min før de skulle få henne hjem. En eller annen spydde utenfor soveromsvinduet. Tror jeg sovnet i 4 tiden, da var det bare igjen 3stk som sang. Det har vært flere lignende historier hos oss, de hadde ofte fest uansett alder på barna. Anonymkode: c51b8...9d1 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet søndag kl 23:34 #8 Del Skrevet søndag kl 23:34 Kan ikke ungene overnatte hos slekt eller venner en kveld da? Så kan dere slappe av å bare være voksne uten ansvar for unger den kvelden. Jeg likte ikke at mine foreldre hadde gjester og alkoholservering da jeg var barn/ungdom. Er fremdeles ikke glad i alkohol, da jeg synes folk blir så forandret av det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marai Skrevet søndag kl 23:45 #9 Del Skrevet søndag kl 23:45 Går helt fint, men at de ikke drikker så dritings , eller at det blir ubehagelig for ungdommen. Jeg hadde kanskje hørt med ungdom om hva de syntes ang det ? Det gikk fint for meg , da mine foreldre hadde sommerfesten. Det ble servert en del alkohol , og det var mest mannfolka som ble fulle - damene ble fine i formen . Også var det alltid god mat 😊 som noen nevnte her , om man skal ha " drikke" fest - så hadde revuderte eller spurt om festen kunne vært hos andre 🤷♂️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:52 #10 Del Skrevet søndag kl 23:52 TS igjen her; gjengen som tenker møtes er slutten av 40 og 50 årene, så blir jo ikke helt texas. Værste som kan skje er at det blir musikk, høylytt latter og dans. 16-åringen kjenner alle gjestene Anonymkode: cb1dc...e0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:59 #11 Del Skrevet søndag kl 23:59 Har en regel for meg selv om at litt småberusede voksne rundt ungdom er greit den dagen de er gamle nok til å le av det, og du kjenner din ungdom best. Vil også påpeke at i vårt naboland Danmark er det 16 års aldersgrense (eller 15 år) på øl, vin og cider, det vi har 18 år på her. Og jeg vil ikke tro at norsk ungdom er skjørere enn danske. Ei heller tror jeg danske foreldre er dårligere og mindre oppegående enn oss nordmenn. Anonymkode: 07814...f17 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:39 #12 Del Skrevet i går, 07:39 Min far hadde fest da jeg var 16, og jeg drakk ikke selv. Jeg følte et voldsomt ansvar, var redd folk skulle skade seg, brenne med huset og gjøre mye dritt. Hold barna ute av huset selv om man tenker at en på 16 er såpass stor. Fyllefest om man ikke er deltager på festen selv bør man skjermes for. Nå snakker jeg av erfaring og kun min personlige mening. Anonymkode: bf15d...e12 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukerano Skrevet i går, 07:50 #13 Del Skrevet i går, 07:50 Barn og alkohol skal ikke blandes. Man vet aldri hvordan folk reagerer på hva dem drikker. det kan gå helt fint, eller barnet kan få en ekstremt vanskelig kveld. mitt soverom ble rassert en fest hjemme. (Var ikke hjemme, og døra til rommet var låst.) fordi noen fant ut at det var kult med ett rom som var låst. Dette var helt vanlige folk, med vanlige jobber som var venner med stefaren min. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:56 #14 Del Skrevet i går, 07:56 Hadde ikke vært noe problem for ungdommen i hus her. Det er jo ikke slik at han skal sitte sammen med dere uansett, og han får vel være i fred på rommet sitt? Nå bruker vi ikke ha fest da, men vi har gjerne flere vennepar på middag - og dertil vin/øl. Det syns ikke vår ungdom på 16 er noe problem. Hun får uansett være i fred, og ingen som oppsøker henne. Anonymkode: e3c3d...78e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet i går, 08:04 #15 Del Skrevet i går, 08:04 Kommer an på hvor mye alkohol det er snakk om. Min første tanke var at det gåt fint an, da dette er en fin anledning å vise at voksne kan ha fest og moro uten særlig alkohol. Men hvis foreldre drikker mer enn to glass hver, så ville ikke jeg ha gjort det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:28 #16 Del Skrevet i går, 08:28 TS igjen her; gjengen som tenker møtes er slutten av 40 og 50 årene, så blir jo ikke helt texas. Værste som kan skje er at det blir musikk, høylytt latter og dans. 16-åringen kjenner alle gjestene. Han kommer til å få sitte i fred og ingen oppsøker han på rommet sitt. Det er ikke snakk om grøftefyll, men at man kan bli i godt humør hvor latteren sitter løsere enn ellers… Anonymkode: cb1dc...e0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:29 #17 Del Skrevet i går, 08:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS igjen her; gjengen som tenker møtes er slutten av 40 og 50 årene, så blir jo ikke helt texas. Værste som kan skje er at det blir musikk, høylytt latter og dans. 16-åringen kjenner alle gjestene. Han kommer til å få sitte i fred og ingen oppsøker han på rommet sitt. Det er ikke snakk om grøftefyll, men at man kan bli i godt humør hvor latteren sitter løsere enn ellers… Anonymkode: cb1dc...e0c Da går det bra:) Anonymkode: bf15d...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:12 #18 Del Skrevet i går, 11:12 Det synes jeg ikke dere skal. Dere kan da fint ha middagsselskap, men ikke fest. Der synes jeg at grensen går. Dere får heller dra ut på fest selv og la 16-åringen være hjemme alene. Anonymkode: 433c6...9d8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:29 #19 Del Skrevet i går, 11:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min far hadde fest da jeg var 16, og jeg drakk ikke selv. Jeg følte et voldsomt ansvar, var redd folk skulle skade seg, brenne med huset og gjøre mye dritt. Hold barna ute av huset selv om man tenker at en på 16 er såpass stor. Fyllefest om man ikke er deltager på festen selv bør man skjermes for. Nå snakker jeg av erfaring og kun min personlige mening. Anonymkode: bf15d...e12 Dette ligger nok mer i din personlighet enn i alderen du var, at du er ansvarsfull av natur. Du hadde sikkert gjort og følt akkurat det samme om du var 18 år. Anonymkode: 07814...f17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #20 Del Skrevet i går, 11:32 Brukerano skrev (3 timer siden): Barn og alkohol skal ikke blandes. Man vet aldri hvordan folk reagerer på hva dem drikker. det kan gå helt fint, eller barnet kan få en ekstremt vanskelig kveld. mitt soverom ble rassert en fest hjemme. (Var ikke hjemme, og døra til rommet var låst.) fordi noen fant ut at det var kult med ett rom som var låst. Dette var helt vanlige folk, med vanlige jobber som var venner med stefaren min. For noen barnslige voksne! Anonymkode: 07814...f17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå