Gå til innhold

Din verste gruppeopplevelse i høyere utdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss høre skrekkhistoriene!

Har et gruppearbeid foran meg som jeg gruer meg til og deres mareritterfaringer vil styrke meg om jeg kan tenke at det ikke kan bli sååå gæli. 

Dårlig samarbeid? En som møtte full på gruppeeksamen? Noen som ble pensla ut av gruppeoppgave? En som ikke klarte å lese forskningsartikler? En som aldri møtte opp, plagierte, tok med hjemmelaget plakat med glitter på i stedet for slides til avtalt PowerPoint? Gi meg alle, morsomme, tragiske eller håpløse! 

Anonymkode: 52143...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tverrfaglig gruppearbeid. Måtte ha med noe fra alle disipliner. Han som såvidt kunne norsk, og som ikke forsto verken oppgave, fagartikler eller kildeføring… vi fikk ikke lov å kaste han ut av gruppa. Jeg gav til slutt opp og skrev hans del… mannen gikk dermed ut av studiet med minst B i snitt (vi fikk A på oppgaven). 

Internasjonal gruppe… Egypt har tydeligvis helt egne regler for kildehenvisning. Mer som de krava man møter på barneskolen. 
Flere av gruppemedlemmene ville også at vi skulle møtes skjærtorsdag på campus… da satte vi to norske ned foten 😂

Anonymkode: 3e324...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre på kollokviegruppa prøvde å løse alle oppgavene i plenum. Jeg mistet helt konsentrasjon, og sluttet bare å møte opp. JEg får ingenting ut av at én finner svaret, og så skal alle skrive det ned.

Anonymkode: 79046...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel da to av fem ikke bidro til en oppgave som telte 30 studiepoeng. Vi fikk som bruker over her, ikke lov å kaste dem ut av gruppa, så vi tre andre måtte skrive alt. Tragisk at høyskoler godtar dette, for når dette gjøres vet høyskolen at det er studenter som faktisk ikke er kvalifisert, men lar dem likevel få vitnemål.

Det var ganske interessant da vi var 10 som måtte skrive en oppgave sammen (håpløst opplegg i seg selv!), og en eller annen greide å slette alt mindre enn to timer før innlevering. Interessant å se hvor mange som faktisk freaket ut, ikke taklet det, gråt, var sint osv. Hun som hele tiden hadde krevd å ha sjefsrolle var den som taklet det dårligst. Jeg tok ledelsen, ba alle komme med utskriftene vi hadde, så skrev jeg alt på nytt mens en annen satt og leste korrektur fortløpende. Vi rakk fristen med et par minutters margin. (Ja, jeg skriver touch, og er god på det ;) )

Anonymkode: 2322e...dff

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppeeksamen over tre dager. I utgangspunktet er jo det djevelens verk. Vi var 5 på gruppa. Fire som virka og ei som hadde tenkt å flyte på arbeidet vi andre gjorde. Når vi andre møtte til avtalt tid kl 8 så kom hun dinglende i 11-tida for så å gå i kantina og bli vekk i en time. Så deltok hun en lite stund før hun forklarte at hun var sååå trøtt fordi hun hadde hatt herrebesøk til langt på natt så da måtte hun sove litt bakerst i grupperommet. Da tok vi andre en prat med veileder og avtalte at vi skulle føre logg over oppmøte og hvem som gjorde hva. Dag 2 dukket hun ikke opp før etter 12 og hadde selvfølgelig ikke gjort det hun hadde sagt at hun skulle gjøre, før hun gikk igjen etter en times tid. Dag tre kom hun og var i noen timer, litt bakfull, men hadde ikke skrevet noe, hadde ikke lest noe og det endte med at hun kanskje hadde skrevet én side i den oppgaven vi leverte. Hun strøyk. Vi andre fikk A. Hun ble kjempesur og mente at vi var dårlige mennesker som ikke lot henne flyte på vårt arbeid. Vi var ikke enige. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ta med en ting til, Ts. Før dere begynner, tenk grundig gjennom hvordan du lærer best, hva du er god på, hvordan du ønsker at kommunikasjonen i gruppa bør være, hvordan du kan kommunisere om samarbeidet ikke fungerer.

Jeg lærte mye om meg selv i flere av de gruppearbeidene vi hadde. Å jobbe alene og ha regi på alt selv, det er enkelt (tross de utfordringene det også har). Når man skal samarbeide med andre må man tilpasse seg, man må være oppmerksom på hverandres styrker og svakheter - og finne ut hvordan man best kan få dette til å fungere for alles beste. Man må finne ut hvilke kameler man må eller bør svelge.

Det er også en øvelse å være åpen for andre, hvordan de jobber og tenker.

Og så er det en øvelse i å ta ansvar, være tydelig, kommunisere godt, møte opp og respektere egen og andres tid, holde seg til avtaler, levere arbeid til avtalt tid.

Jeg liker egentlig gruppearbeid og prosessene, i hvert fall der det fungerer noenlunde greit. Samtidig har jeg innsett at når det kommer til skriving så får jeg som regel mye bedre resultater om jeg skriver alene, og det kan være en frustrasjon i en gruppeoppgave, fordi man må tilpasse seg og ikke overkjøre andre.

Så det er plusser og minus med det, mye god læring.

Lykke til :)

Anonymkode: 2322e...dff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok første året av en bachlorgrad, før jeg byttet studieretning.

Opplevde flere ganger at enkele gruppemedlemmer snakket såpass dårlig norsk at det var vanskelig å forstå hva de prøvde å si, at folk ikke hadde gjort det de skulle gjøre før vi skulle møtes, folk som ikke bidro og som seilte gjennom på det vi andre gjorde, løy på timetallet osv osv. Likevel besto de, for da vi prøvde å rapportere det inn fikk vi bare beskjed om at det var vanskelig å avgjøre når motparten nektet. 

Det er ganske skremmende å tenke på at flere av disse menneskene fremdeles har seilet igjennom i gruppearbeid, og fremdeles er i studiet (fått høre fra en jeg hadde god kontakt med i studiet. Studiet er profesjonsrettet og fører med seg mye ansvar og makt rundt familier og barn..  

Anonymkode: 48f76...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og to andre - ene prøvde så godt han kunne, men bommet litt på det faglige her og der, så jeg tok det han skrev og la til litt ekstra (for å hjelpe til). Fyr nummer to tok ordentlig skippertak, hadde ikke lest oppgava eller hva hans del besto av. Endte opp med at han skrev 4 knappe setninger av noenlunde det samme som meg istedenfor ~500 ord av en helt annen bit av oppgava (Vi skulle skrive ca 500 ord hver). Jeg endte opp med å skrive hele oppgava noen få timer unna fristen.

Vi 3 var i samme gruppe i et annet fag som jeg meldte meg ut av neste dag. Skippertak-fyren ble ordentlig stressa og sur på meg, for der måtte vi skrive ca 10-15 SIDER kontra 1500-2000 ord😂 Glad jeg fant meg ny gruppe!

Men for å ta med det positive også, så var denne nye gruppa mye bedre. Var to jenter hvor ene egentlig ikke gjorde noe, mens andre jobba like hardt som meg. Hun og jeg satt oppe langt på natt og utover morgenen hvor vi jobba, lo og delte så mange morsomme historier! Jeg trivdes så mye at jeg ikke gadd å bry meg om hun ene som ikke gjorde noe. Hun var i det minste tilstede...🤷‍♀️

Anonymkode: fb1b1...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, husker da jeg gikk første året på barnehagelærerutdanning og hvilket helvete det var med gruppearbeid. Kom på gruppe med en gjeng der én av dem bare bestemte seg for å bruke meg som mobbeoffer og skyts for å fremme seg selv, og så ble de andre med på det. Det var veldig mange umodne jenter i denne klassen og noen ble kastet ut av studiet pga mobbing. Helt sykt at disse skulle bli barnehagelærere og forbilder for barn. Enden på visa med denne studiegruppa var at hun mobberen som prøvde å kaste sin egen dritt over på meg, viste seg å ha psykiske issues og måtte ta seg et friår og jobbe på Gina Tricot. Jeg derimot fikk kun gode ord fra veiledere og forelesere, og ble faktisk en favoritt hos rektor også som skrøt meg opp i skyene etter et praksisbesøk i utlandet. En annen jente i denne gjengen insinuerte at jeg kopierte henne fordi jeg ville ta en spesifikk master, i et fag jeg hadde blitt hekta på etter å ha møtt et barn i praksis første studieår, som strevde med noe spesifikt. Jeg endte opp med master i dette faget, med A på masteroppgaven og jobber den dag i dag med dette.
Så gruppearbeidet med denne gjengen var et helvete i ett år, men jeg ignorerte faenskapet og kom ganske så mye lengre enn dem. Den som ler sist… 

Anonymkode: f2b0c...68b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er glad for at studiet mitt krever logg over hvem som har gjort hva (alle skriver hva de har gjort i egen logg) på gruppeoppgaver. Hvis de mistenker at noen har sneket seg unna, må de forsvare oppgaven muntlig alene.

Anonymkode: 43c25...4ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Meg og to andre - ene prøvde så godt han kunne, men bommet litt på det faglige her og der, så jeg tok det han skrev og la til litt ekstra (for å hjelpe til). Fyr nummer to tok ordentlig skippertak, hadde ikke lest oppgava eller hva hans del besto av. Endte opp med at han skrev 4 knappe setninger av noenlunde det samme som meg istedenfor ~500 ord av en helt annen bit av oppgava (Vi skulle skrive ca 500 ord hver). Jeg endte opp med å skrive hele oppgava noen få timer unna fristen.

Vi 3 var i samme gruppe i et annet fag som jeg meldte meg ut av neste dag. Skippertak-fyren ble ordentlig stressa og sur på meg, for der måtte vi skrive ca 10-15 SIDER kontra 1500-2000 ord😂 Glad jeg fant meg ny gruppe!

Men for å ta med det positive også, så var denne nye gruppa mye bedre. Var to jenter hvor ene egentlig ikke gjorde noe, mens andre jobba like hardt som meg. Hun og jeg satt oppe langt på natt og utover morgenen hvor vi jobba, lo og delte så mange morsomme historier! Jeg trivdes så mye at jeg ikke gadd å bry meg om hun ene som ikke gjorde noe. Hun var i det minste tilstede...🤷‍♀️

Anonymkode: fb1b1...7b6

Et skippertsk vil si å ta et krafttak dvs gjøre en ordentlig god jobb der det trengs, ofte litt plutselig fordi man ser noe må gjøres.

Anonymkode: 3b1db...cdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke selvopplevd, men det ble tatt opp av foreleser; Personer som bevisst gikk inn for å sabotere for de andre på gruppen. Dette var er slags digitalt gruppearbeid. De ble kastet ut av hele emnet siden gruppearbeidet var obligatorisk for å få tatt eksamen.

Anonymkode: 45102...754

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skolen satt sammen kollokvie-grupper som vi måtte være i for å løse diverse gruppearbeid. Problemet var at det var en skikkelig kjip mobber i gruppen vår, som fikk med seg andre på å utestenge, overhøre våre andre sine forslag og alt vi sa (men kunne si det samme som vi sa like etterpå, og late som at det var de som kom på det) og rett og slett være kjip og frekk. Det endte blant annet med at ei sluttet. Tror noen forelesere forsto at noe foregikk, men samtidig var mobbingen såpas subtil at det var vanskelig å ta de for noe spesifikt. 

Der skumleste her er egentlig at vi på det tidspunktet gikk barnehagelærer-utdanningen, og så vidt jeg vet jobber både han og hun andre som ble omtrent like ille som han med barn i dag. 

Anonymkode: 71195...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Huff, husker da jeg gikk første året på barnehagelærerutdanning og hvilket helvete det var med gruppearbeid. Kom på gruppe med en gjeng der én av dem bare bestemte seg for å bruke meg som mobbeoffer og skyts for å fremme seg selv, og så ble de andre med på det. Det var veldig mange umodne jenter i denne klassen og noen ble kastet ut av studiet pga mobbing. Helt sykt at disse skulle bli barnehagelærere og forbilder for barn. Enden på visa med denne studiegruppa var at hun mobberen som prøvde å kaste sin egen dritt over på meg, viste seg å ha psykiske issues og måtte ta seg et friår og jobbe på Gina Tricot. Jeg derimot fikk kun gode ord fra veiledere og forelesere, og ble faktisk en favoritt hos rektor også som skrøt meg opp i skyene etter et praksisbesøk i utlandet. En annen jente i denne gjengen insinuerte at jeg kopierte henne fordi jeg ville ta en spesifikk master, i et fag jeg hadde blitt hekta på etter å ha møtt et barn i praksis første studieår, som strevde med noe spesifikt. Jeg endte opp med master i dette faget, med A på masteroppgaven og jobber den dag i dag med dette.
Så gruppearbeidet med denne gjengen var et helvete i ett år, men jeg ignorerte faenskapet og kom ganske så mye lengre enn dem. Den som ler sist… 

Anonymkode: f2b0c...68b

Skulle nesten tro at vi gikk i samme klasse, bare hos meg var det en gutt og ei jente som var de verste mobberne.

Anonymkode: 71195...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte med fagskolen og siste året har vi hovedprosjekt som er en gruppeoppgave. Da den ene gruppa på studie skulle framføre var det bare et gruppemedlem som møte opp. De tre andre skjønte dem kom til og strykke så dem ble heller hjemme. Han som møte opp prøve så godt han kunne og ro det i land. Å det var så vondt å se på🫣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er mer morsomt enn en skrekkhistorie, men jeg bidrar allikevel😄:

Jeg gjorde bacheloroppgaven i en gruppe med to andre som jeg egentlig samarbeidet greit med, og de gjorde det de skulle. Men han ene var til tider veldig påståelig og arrogant, som var veldig irriterende og slitsomt. Vi brukte unødvendig mye tid på å  diskutere ting som til og med kunne stå svart på hvitt, bare for at han hadde fått for seg noe eller "lest en plass ". Her er en av hendelsene kort fortalt:

Vi hadde arbeidet med hver vår del hjemme, og når vi skulle gå gjennom dette sammen, så ser vi to andre at han har skrevet noe som er direkte feil. Vi påpeker dette, men jo! Dette hadde han lest om så det stemmer! Påstod han hardnakket. 

Ok, da hører vi med foreleser i emnet og ser hva han sier. Foreleser leser igjennom og påpeker det han har skrevet og sier som vi prøvde å si, at dette ikke stemmer. Jo! for han hadde brukt et par timer på å lese seg opp på dette, så du (foreleser) tar feil! Kverulerer han med en med master i faget og flere års erfaring 😂 

Meg og han andre satt 🤦🤦‍♀️ i bakgrunnen 😂

Etter MYE diskusjon gikk han med på å fjerne det heldigvis. 

Anonymkode: dbdc8...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

1. Fikk plutselig en « gratis passasjer» som meldte seg inn i gruppen en uke før det skulle leveres. Vi fant ut at okey, men da er fint om du skriverer litt om siste spørsmålet. Vedkommende skrev om på hva jeg allerede hadde skrevet, bare fylte på med mer ord. Og dette kom 1 time før fristen på levering. Vi prøvde å purre men fikk ikke svar. Tok det opp med faglærer og hva som skjedde videre med han aner jeg ikke.

2. Ingen av gruppe medlemmene var tilstedes i timene. Jeg foreslo tidspunkt vi kunne møtest på, ordnet med grupperom og skrev innledningen. Endte med at jeg aldri fikk svar og leverte oppgaven alene. Angrer litt på at jeg ikke sa ifra til faglærer at det kun var mitt arbeid, og ingen andres.

3. Semester oppgave, så vi hadde god tid og masse tidligere oppgaver å se på. Her endte det med at ingen av dem viste hvordan de skulle kildehenvise, så det ordnet jeg. Den ene leverte inn ca 1/2 side og var fornøyd( arbeidet var ikke bra) og en hadde spurt chatgtp om tips og jobbet litt med å skrive om svarene derfra. 
Jeg var så redd for at det skulle gi oss stryk, og fant ut at vis jeg kan jobbe alene så gjør jeg heller det, for jeg gjorde all jobben uansett. 

Siste gruppearbeidet jeg var på gikk alt smertefritt og vi samarbeidet helt fint heldigvis 

Anonymkode: 2a45f...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde ei i klassen det var umulig å samarbeide med. Desverre kom vi ofte på samme gruppe. Hun forsto sjeldent spørsmålene og oppgavene, så vi måtte bruke lang tid på å tolke og forklare, og allikevel var det ikke alltid hun forsto eller ville forstå oppgaven. Hun kunne aldri høre andre sine meninger og måter å gjøre ting på. Hun endret i tillegg manus når vi fremførte ting. Feks skulle vi snakke om bærekraftig utvikling i bhg. Vår gruppe hadde om hvordan vi kunne bruke dette i hverdagen, med eksempler og konkrete ting. En annen gruppe hadde mer generelt om hva bærekraftig utvikling er. Hun hadde innledningen, som var kort og presis om arbeidet vårt. Skulle ta ca 2min. Endte med at hun snakket i 5min om hva bærekraftig utvikling er. Vi sa ifra til foreleserene om at det ikke var det vi hadde avtalt, men siden dette var arbeidskrav uten karakterer, så var det ikke noe de ville gjøre noe med. Alle bestod 

Anonymkode: 400c9...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg var marerittet. Gravid og fikk dato for igangsetting (på kort varsel) midt i gruppeeksamen. Var for seint å endre grupper/melde seg av etc så var bare å gjøre det beste ut av det. Jeg fikk vært med på 2 av 5 dager og det var slett ikke optimalt. 

Anonymkode: c1a6c...b8f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevde på eksamen at jeg og en til måtte ta på oss alt arbeidet til de to andre på gruppen. Da de omsider, etter mange purringer og like før fristen leverte det de skulle, var det faglige nivået så lavt at det ikke skulle vært mulig på høyere utdanning. For å illustrere det generelle nivået, så leverte han ene kildeliste med direktelink til et Google-søk!! Og han hadde kopiert direkte fra øverste resultatet på Google og lint inn i teksten sin. Vi måtte ta opp igjen flere ukers arbeid med kort tid igjen og berget inn en B, så det var ganske ergerlig at de to gratispassasjerene fikk samme resultat når det de leverte sto til stryk. 

Anonymkode: 440a6...964

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...