AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:14 #1 Del Skrevet søndag kl 22:14 Mamma har Sjøgrens syndrom og jeg vil gjerne finne ut om jeg har det. Jeg har ikke de samme symptomene som hun hadde da hun var på min alder, men jeg har dette som kan være symptomer på revmatisk sykdom og noe av det Sjøgrens. I sakte økende grad siden jeg var tenåring: - Svetter veldig lite - Blir fort tørr og irritert i øynene - Tørre slimhinner, men ikke ekstremt (blir nesten ikke våt nedentil lenger, men merker ikke veldig mye til munntørrhet) - Veldig stiv i hele kroppen - «Knokete» hender Noen som kan dele noen erfaringer her om hvordan gå frem? Har tatt den blodprøven hos fastlege men den påviste ikke noe, men skjønner at det ikke trenger å bety at man ikke har Sjøgrens. Har ikke tatt noen tester for revmatisme ellers. Anonymkode: e7c1d...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:20 #2 Del Skrevet søndag kl 22:20 Hvis ikke fastlegen din er villig til å henvise deg til en revmatolog så ville jeg vurdert å dra til en privat revmatolog Hvis det er viktig for deg å finne ut av. Google "privat revmatolog *område*" for å få det opp. Du kan også eventuelt bytte fastlege dersom du ikke opplever å bli tatt seriøst. Anonymkode: a644c...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:21 #3 Del Skrevet søndag kl 23:21 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvis ikke fastlegen din er villig til å henvise deg til en revmatolog så ville jeg vurdert å dra til en privat revmatolog Hvis det er viktig for deg å finne ut av. Google "privat revmatolog *område*" for å få det opp. Du kan også eventuelt bytte fastlege dersom du ikke opplever å bli tatt seriøst. Anonymkode: a644c...105 Har ikke tatt det opp med fastlegen, for har ikke tenkt så mye på det egentlig. Tenker du jeg bør gå til fastlegen med dette? Anonymkode: e7c1d...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:33 #4 Del Skrevet i går, 01:33 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mamma har Sjøgrens syndrom og jeg vil gjerne finne ut om jeg har det. Jeg har ikke de samme symptomene som hun hadde da hun var på min alder, men jeg har dette som kan være symptomer på revmatisk sykdom og noe av det Sjøgrens. I sakte økende grad siden jeg var tenåring: - Svetter veldig lite - Blir fort tørr og irritert i øynene - Tørre slimhinner, men ikke ekstremt (blir nesten ikke våt nedentil lenger, men merker ikke veldig mye til munntørrhet) - Veldig stiv i hele kroppen - «Knokete» hender Noen som kan dele noen erfaringer her om hvordan gå frem? Har tatt den blodprøven hos fastlege men den påviste ikke noe, men skjønner at det ikke trenger å bety at man ikke har Sjøgrens. Har ikke tatt noen tester for revmatisme ellers. Anonymkode: e7c1d...757 Meg bekjent så er der ingen gentest for Sjøgrens. Den diagnostiseres på blodprøver, tåreproduksjons måling i øyne, og uttak av spyttkjertler. Tannleger pleier å oppdage Sjøgrens og henvise videre, fordi der er lite spyttproduksjon og tennene får ofte skader av for lite spytt. Begynn med blodprøver hos legen, forklar fastlegen hva din mor har. Og ta tingene videre derfra. Mye bedre å bli henvist til en sykehuspoliklinikk enn en privat spesialist utenfor sykehus. Du har og rett på Helfo støtte til tannlegenom du får diagnosen, da er det viktig å ha papirer på diagnosen med fra lege til tannlege. Anonymkode: d9884...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå