Gå til innhold

Datter som «baksnakker»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på snart 7 år hadde bestevenninnen sin på besøk. Mens de lekte sammen på rommet overhørte jeg litt av samtalen deres som omhandlet en annen jente i klassen deres. De er også venn med denne jenta, men denne jenta har den siste tiden begynt å leke mer med andre barn. Barnet mitt og bestevenninnen sa ingenting slemt eller ren baksnakking. Det var mer at de fortalte hverandre om ting denne jenta hadde gjort som gjorde hver av dem lei seg eller sint osv. Men innimellom kunne det komme litt «hun er så barnslig fordi hun lo av meg pga det osv».
Dette er mitt første barn, og første gang jeg hører slik «baksnakking». Tenker dere jeg bør snakke med barnet mitt om at det ikke er greit å baksnakke en venn med en annen venn. Eller er dette helt uskyldig o g vanlig blandet små jenter? 

Anonymkode: 96913...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ojj godt spørsmål. Har også ei jente nå som snakker på samme måte. Nesten samme situasjon faktisk. Det jeg tenker, er at de begynner å bli store og ser litt hvordan andre oppfører seg og hva som er greit og ikke, de finner sin plass i verden og snakker med venner fordi venner er viktige for dem. 

Her har jeg valgt å la datteren min snakke om ting som skjer i vennegjengen, bare la henne sladre i vei, slik at hun kan få hjelp til å finne ut hvordan hun skal håndtere det. Er ei som er ganske umoden og gjør dumme ting mot henne og ei annen og derfor er det vanskelig å leke med henne. 

Jeg ser egrntlgi ikke på det som baksnakking, men det kan nok være en ide å snakke om hvordan vi snakker om venner.

Anonymkode: 67470...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ojj godt spørsmål. Har også ei jente nå som snakker på samme måte. Nesten samme situasjon faktisk. Det jeg tenker, er at de begynner å bli store og ser litt hvordan andre oppfører seg og hva som er greit og ikke, de finner sin plass i verden og snakker med venner fordi venner er viktige for dem. 

Her har jeg valgt å la datteren min snakke om ting som skjer i vennegjengen, bare la henne sladre i vei, slik at hun kan få hjelp til å finne ut hvordan hun skal håndtere det. Er ei som er ganske umoden og gjør dumme ting mot henne og ei annen og derfor er det vanskelig å leke med henne. 

Jeg ser egrntlgi ikke på det som baksnakking, men det kan nok være en ide å snakke om hvordan vi snakker om venner.

Ærlig talt..  hvordan skal en 7 åring lære å oppføre seg som en god venninne når hun ikke får justering fra foreldrene når det trengs? 
Det er sånn utenforskap og mobbing starter. 
Gå inn på brukhue.no og lær 

Anonymkode: 5b185...172

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du med jenta di da om ting som skjer og hennes følelser? Om du snakker med henne så vil hun lære seg hvordan man kan snakke om andre på en finere måte enn baksnakking. Du kan hjelpe henne med å forstå den andre jenta sitt perspektiv samtidig som at du forstår din datter feks. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ofte sagt om jeg har overhørt noe slik at «hvordan hadde dere selv følt det, om andre snakket slik om dere?». 
Så har vi snakket litt om dette, og de kommer som regel frem til mange fine refleksjoner.

Anonymkode: e8989...4d7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ærlig talt..  hvordan skal en 7 åring lære å oppføre seg som en god venninne når hun ikke får justering fra foreldrene når det trengs? 

Jeg tror du misforstår helt. Jeg lar henne fortelle meg hva som skjer, hun sier jo ikke noe stygt eller dårlig om vennen sin, men uttrykker frustrasjon og det må hun få lov til. 

Ikke rart barna begynner å mobbe når foreldrene ikke vil høre etter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for innspill! Jeg vil jo at hun skal være åpen om følelsene hennes og fortelle hva som skjer. Men det må selvfølgelig skje på en måte hvor hun ikke snakker nedlatende om den andre, men heller at fokuset ligger på hvordan hun har det. Tenker en prat med henne er fint, som dere også har anbefalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og til deg som skriver at det er sånn mobbing starter osv, det du skriver er jo direkte mobbing av personen som bare kom med forslag til meg. Å skrive «bruk hue.no» som en voksen person er ikke greit. Vi er alle her for å spørre om råd, og da kan folk skrive det de synes er en god ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og til deg som skriver at det er sånn mobbing starter osv, det du skriver er jo direkte mobbing av personen som bare kom med forslag til meg. Å skrive «bruk hue.no» som en voksen person er ikke greit. Vi er alle her for å spørre om råd, og da kan folk skrive det de synes er en god ide. 

Brukhue er faktisk en nettside om temaet.

Anonymkode: e8989...4d7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket det nå, takk! Da beklager jeg akkurat den delen av kommentaren min. Men synes fortsatt at man kan svare tilbake på en høfligere måte enn det vedkommende gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fin anledning til å snakke om følelser som:

- sjalusi

- irritasjon

- usikkerhet

- avvisning

Hvorfor vi tolker ting som teit/kult, og hvordan vi kan snakke om egne følelser/opplevelse uten å nødvendigvis snakke NED andre?

Feks:

- Så barnslig å bli sur for x

Alternativ: «hun ble sur av x». 

Det er lov å ha ulike interesser, følelser og preferanser i samme situasjon.

Og det kan være noe er barnslig/teit, men det er ikke så farlig. Neste gang kan det være en selv som blir snurt/sur osv.

Fremfor å nekte all «baksnakking», så kanskje vi kqn øve på å være litt rausere? 🤷‍♀️

Mange gode vennskap og forhold i voksen alder går i dass fordi vi ikke lærer å stå i egen/andres «negative» responser og bare ignorerer fremfor å spørre/snakke eller bare la det gå under «lov å være menneske» kvoten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror du misforstår helt. Jeg lar henne fortelle meg hva som skjer, hun sier jo ikke noe stygt eller dårlig om vennen sin, men uttrykker frustrasjon og det må hun få lov til. 

Ikke rart barna begynner å mobbe når foreldrene ikke vil høre etter.

Hm.. nå er det du som skriver og forteller , og måten du la frem hvordan datteren din omtaler venner indikerte at en våken forelder må ta seg en prat med henne. 
Omtaler du meg som forelder som ikke hører etter????!  snakk om å bomme på mål 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du kommer langt med å sette deg inn i temaet via brukhue.no. 
Jeg har fulgt med i dette med mobbing i flere år, og jeg vil faktisk påstå at jentene er de verste til å utestenge og mobbe 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sjekket det nå, takk! Da beklager jeg akkurat den delen av kommentaren min. Men synes fortsatt at man kan svare tilbake på en høfligere måte enn det vedkommende gjorde. 

Heilt i orden ! Men av og til trenger en å våkne opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mener du virkelig at foreldre skal lytte til barnas samtaler og kommentere alt de har sagt etterpå?

Det er jeg helt uenig i. Man kan selvfølgelig gjerne snakke om baksnakking på generelt nivå med ungene. Men å smuglytte og etterpå si at "jeg hørte i stad at du sa til Lise at Mari var barnslig" blir bare overvåkende. 

Anonymkode: 7a73e...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mener du virkelig at foreldre skal lytte til barnas samtaler og kommentere alt de har sagt etterpå?

Det er jeg helt uenig i. Man kan selvfølgelig gjerne snakke om baksnakking på generelt nivå med ungene. Men å smuglytte og etterpå si at "jeg hørte i stad at du sa til Lise at Mari var barnslig" blir bare overvåkende. 

Anonymkode: 7a73e...0e5

Eh.. hvis en tilfeldigvis overhører en samtale som tyder på at barn trenger en korrigering og forklaring på hvordan en er mot venner , så ja. 
Jeg tror du forstod at jeg ikke mente at en skal spionere på barna. 
Spørsmålet er hvor viktig du synes det er å ha barn som inkluderende og empatiske ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...