AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:01 #1 Del Skrevet søndag kl 22:01 Jeg er 43 år, og jobber 60% og 40% AAP. Har hatt AAP i to år, og føler at jeg ikke kommer til å bli bedre i løpet av dette tredje året. Har noen digoser som KPTSD, lavt stoffskifte, hashimotos og Bipolar lidelse. Føler meg helt utslitt og klarer ikke lyder fra andre. Bare barna vasker hendene sine, så føles lyden ut som noe kjempehøyt. Noen som har noen meninger om det vil være mulig for meg å bli gradert ufør? Jeg har høy utdanning og jobber i et såkalt høystatus yrke. Anonymkode: cfa50...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden Du må nesten spørre veilederen din. Du kan søke 40% ufør når du har gjennomgått all slags behandling for alle diagnosene og «alt håp om bedring er ute». Så du må ha masse dokumentasjon på det. Anonymkode: db3e4...49c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden Er ikke bare bare å søke om uføretrygd selvom kvinneguiden får det til å fremstå sånn. Jeg var i diverse arbeidsutprøving og behandlinger i seks år før jeg fikk lov til å søke. Min bipolare lidelse ble ikke tatt med i beregningen engang fordi statistisk sett skal man kunne medisineres til at det blir bedre. snakk med veileder hos Nav. Anonymkode: 9a9ec...cb5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden Er det ikke sånn at det er lettere å bli gradert ufør om man allerede har en jobb? Blir ikke arbeidsutprøving da foretatt i den jobben man allerede har? Anonymkode: 77958...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden Snakk med veilederen din i NAV. En mulighet er å søke 40% uføretrygd. Da slipper du den ekstra belastningen det er å ha med NAV å gjøre, og er sikret fast inntekt ved siden av det du jobber inn selv. Anonymkode: 79429...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 20 timer siden #6 Del Skrevet 20 timer siden Hva du burde gjøre har jeg ikke noen mening om, men vær klar over at arbeidsevnen må være redusert med minimum 50% for å kunne søke uføregrad via NAV. Er man tilknyttet Statenspensjonskasse (og muligens andre tilfeller), kan man søke uføretrygd gjennom dem, og de har ikke krav om at man må være minimum 50% ufør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden Risikerer ikke du da den såkalte uførefellen? Anonymkode: 2cfcd...6ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Er ikke bare bare å søke om uføretrygd selvom kvinneguiden får det til å fremstå sånn. Jeg var i diverse arbeidsutprøving og behandlinger i seks år før jeg fikk lov til å søke. Min bipolare lidelse ble ikke tatt med i beregningen engang fordi statistisk sett skal man kunne medisineres til at det blir bedre. snakk med veileder hos Nav. Anonymkode: 9a9ec...cb5 Aldri sett det blir fremstilt som enkelt. De fleste vet at snittet for å få det er 7-8 år. Anonymkode: 111cf...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Aldri sett det blir fremstilt som enkelt. De fleste vet at snittet for å få det er 7-8 år. Anonymkode: 111cf...059 Nei, ok. Det bare fremsto sånn av innlegget ditt. Jeg fikk lov å søke etter seks år fordi jeg ble dårligere og dårligere av all utprøvingen. Anonymkode: 9a9ec...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden Sydvesta Orkana skrev (5 timer siden): Hva du burde gjøre har jeg ikke noen mening om, men vær klar over at arbeidsevnen må være redusert med minimum 50% for å kunne søke uføregrad via NAV. Er man tilknyttet Statenspensjonskasse (og muligens andre tilfeller), kan man søke uføretrygd gjennom dem, og de har ikke krav om at man må være minimum 50% ufør. Tror det er 40% hvis man allerede er på AAP? Anonymkode: db3e4...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ok. Det bare fremsto sånn av innlegget ditt. Jeg fikk lov å søke etter seks år fordi jeg ble dårligere og dårligere av all utprøvingen. Anonymkode: 9a9ec...cb5 I hvilket av innleggene mine fremsto det slik? Anonymkode: 111cf...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Risikerer ikke du da den såkalte uførefellen? Anonymkode: 2cfcd...6ee Nei. Hva menes med uførefella? Uførefella kan forklares som følger: Hvis du blir delvis syk, går du ned i stillingsprosent og lønn hos din arbeidsgiver. Når du jobber mer enn 50 %, har du som hovedregel ikke rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra Nav, men du kan få uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon Anonymkode: 08f07...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden Ts, ingen her kan svare på om du burde bli ufør eller ikke. Hva har du hatt i aktivitetsplanen din mens du har gått på AAP? Har du vært i noen tiltak for å teste ut arbeidsevnen din? Nå for tiden så er det visstnok svært sjeldent at man får forlenget AAP etter 3 år hvis man ikke er ferdig avklart, så da må det søkes på nytt om en ny AAP periode når det det nærmer seg slutten på din AAP. Hva sier legen din? Be om et møte med deg, legen din og Nav veileder. Da kan du/ dere spørre om veien videre og om hva som skal til for å bli ferdig avklart. Anonymkode: 08f07...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei. Hva menes med uførefella? Uførefella kan forklares som følger: Hvis du blir delvis syk, går du ned i stillingsprosent og lønn hos din arbeidsgiver. Når du jobber mer enn 50 %, har du som hovedregel ikke rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra Nav, men du kan få uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon Anonymkode: 08f07...e6e Du glemte å sitere alt - det er avsnitt 2 som faktisk er Uførefella 😉 Hva menes med uførefella? Uførefella kan forklares som følger: Hvis du blir delvis syk, går du ned i stillingsprosent og lønn hos din arbeidsgiver. Når du jobber mer enn 50 %, har du som hovedregel ikke rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra Nav, men du kan få uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon. Lønnen fra arbeidsgiver blir da lavere, men den blir delvis kompensert med uførepensjon fra tjenestepensjonsordningen. Men hvis du senere blir sykere og blir innvilget arbeidsavklaringspenger/uføretrygd fra Nav, bruker Nav denne lavere lønnen i beregningen av pensjon, altså ikke lønnen du hadde før du ble innvilget uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon første gang. Nav tar heller ikke uførepensjonen du fikk fra tjenestepensjonsordningen med i beregningen. Dette er årsaken til at du kan få en lavere pensjon fra Nav i fremtiden. Pensjonen fra offentlig tjenestepensjonsordning kompenserer ikke for at du får en lavere utbetaling fra Nav. Anonymkode: 77958...6b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden Du kan ikke bare søke.. dette må nav åpner for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du glemte å sitere alt - det er avsnitt 2 som faktisk er Uførefella 😉 Hva menes med uførefella? Uførefella kan forklares som følger: Hvis du blir delvis syk, går du ned i stillingsprosent og lønn hos din arbeidsgiver. Når du jobber mer enn 50 %, har du som hovedregel ikke rett til arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra Nav, men du kan få uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon. Lønnen fra arbeidsgiver blir da lavere, men den blir delvis kompensert med uførepensjon fra tjenestepensjonsordningen. Men hvis du senere blir sykere og blir innvilget arbeidsavklaringspenger/uføretrygd fra Nav, bruker Nav denne lavere lønnen i beregningen av pensjon, altså ikke lønnen du hadde før du ble innvilget uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon første gang. Nav tar heller ikke uførepensjonen du fikk fra tjenestepensjonsordningen med i beregningen. Dette er årsaken til at du kan få en lavere pensjon fra Nav i fremtiden. Pensjonen fra offentlig tjenestepensjonsordning kompenserer ikke for at du får en lavere utbetaling fra Nav. Anonymkode: 77958...6b6 Så da risikerer man å tape en del dersom en blir gradert ufør? Altså dersom en f.eks. blir syk/noe skjer som fører til at det er behov for 100% ufør på et senere tidspunkt. Anonymkode: 2cfcd...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så da risikerer man å tape en del dersom en blir gradert ufør? Altså dersom en f.eks. blir syk/noe skjer som fører til at det er behov for 100% ufør på et senere tidspunkt. Anonymkode: 2cfcd...6ee Korrekt. Så det anbefales ikke for yngre arbeidstakere ihvertfall.... Anonymkode: 77958...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så da risikerer man å tape en del dersom en blir gradert ufør? Altså dersom en f.eks. blir syk/noe skjer som fører til at det er behov for 100% ufør på et senere tidspunkt. Anonymkode: 2cfcd...6ee Men kun dersom man er offentlig ansatt og tar ut gradert uførepensjon fra statens pensjonskasse. Det er det som er uførefella. Det man får fra NAV teller med i grunnlaget - men IKKE det man får fra pensjonskassa. Helt sykt egentlig..... Anonymkode: 77958...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå