Gå til innhold

Snøkaos 2025

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du klar for snøværet som nettopp har begynt her i sør? Eller er du så heldig å slippe unna?

Her blir det hjemmekontor i morgen, det har kommunen bestemt. Så får vi se om det blir like ille som i 2024.

Anonymkode: 88dcb...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du klar for snøværet som nettopp har begynt her i sør? Eller er du så heldig å slippe unna?

Her blir det hjemmekontor i morgen, det har kommunen bestemt. Så får vi se om det blir like ille som i 2024.

Jeg tror det ikke før jeg får se det, her i Innlandet. Har blitt meldt så mye «farer» siste årene som aldri stemmer eller som er meget overdrevent. Så jeg venter til jeg får svar denne gangen også. Skulle ha begynt å snø i dag, ikke kommet noe enda. 

Anonymkode: 52aa7...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har det vært snøkaos i en uke, har gått bra det. Man må tilpasse seg, ikke ta unødvendige sjanser, bruke sunn fornuft og ha tålmodighet og ta hensyn til andre og hjelpe hverandre, så går det meste fint.

Anonymkode: a70e0...17f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis gåavstand til jobb, (dvs ca en halvtime på vanlig føre) så jeg kommer til å pakke meg inn i vinterklær og gå til jobb i morgen. De er alltid for trege med å måke her når været blir ekstremt. Ikke mulig med hjemmekontor på min arbeidsplass. 

Anonymkode: ee7c5...485

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det ikke før jeg får se det, her i Innlandet. Har blitt meldt så mye «farer» siste årene som aldri stemmer eller som er meget overdrevent. Så jeg venter til jeg får svar denne gangen også. Skulle ha begynt å snø i dag, ikke kommet noe enda. 

Anonymkode: 52aa7...7d5

Her i agder har det begynt. Det er meldt opp til en halv meter. Tror de i kommunen tar høyde for worst case scenario i år, klok av skade fra i fjor. Da var man ikke forberedt og det ble stengte skoler. Men da kom det en meter på et døgn, så tror ikke det blir like ille denne gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sliten av beredskapen vår når vi stenger skoler, innstillinger tog, hjemmekontor osv bare fordi beredskapen er lav. 
Ja, det kommer snø. Noen kommer seg ikke på skoler eller jobb, men de fleste av oss håndterer snø fint. 
Her er det meldt mye snø, men foreløpig er det stille 

Anonymkode: 7fef3...95e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var i utgangspunktet meldt mild og muligens snøfri vinter. Ble så glad da jeg så sesongvarselet.

Nå sitter vi her igjen i det samme snøhelvetet som for ett år siden. Denne meteren blir selvfølgelig liggende og det blir ufremkommelig i et par måneder.

Hater vinter og hater snø enda mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sluppet unna snø nei. Jeg som trodde det skulle bli en mild vinter uten så mye snø. Mildt har det vært, men plutselig etter nyttår kom dette. 

Det verste med snø er at det alltid blir is og glatt, men om en uke ca kommer mildværet tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spent på hvor mye som kommer her. Bor akkurat på en grense, der vi enten får været eller ikke. Ofte fr vi det ikke. Så vinteren 2024 var det bare egentlig ganske vanlig. Vinter2018 derimot hadde vi over en meter. Husker det godt, for både jeg og mannen var alvorlig syke. Men måtte måke taket bla og det gjorde vi liggende 

Anonymkode: ced89...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (12 timer siden):

Det var i utgangspunktet meldt mild og muligens snøfri vinter. Ble så glad da jeg så sesongvarselet.

Nå sitter vi her igjen i det samme snøhelvetet som for ett år siden. Denne meteren blir selvfølgelig liggende og det blir ufremkommelig i et par måneder.

Du måker det vel til side så det blir ikke ufremkommelig over tid. 

Det skulle tatt seg ut,kommer ikke på jobb resten av vinteren pga snøen som falt i januar! 

Anonymkode: 37406...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du måker det vel til side så det blir ikke ufremkommelig over tid. 

Det skulle tatt seg ut,kommer ikke på jobb resten av vinteren pga snøen som falt i januar! 

Anonymkode: 37406...5a6

Tja. Om jeg måker vår oppkjørsel hjelper ikke så voldsomt mye når det måkes elendig i bydelen og jeg prøver å karre meg frem med barnevogn.

Eller mener du jeg skal ta med meg måke rundt og dra vogna etter meg?

Oslo har ikke infrastruktur for store snøfall og mye snø. 

Men du må gjerne komme hit og måke fortauene du? De legger store snøskavler ved fotgjengeroverganger og der det ellers er nedsenkninger man bruker for å trille barnevogn (eller for de i rullestol, med rullator etc). Ved lyskryss er det gjerne store skavler, i tillegg blir en hel rekke småveier og «stier» man bruker ellers i året ikke brøytet og dermed ufremkommelig med barnevogn - med mindre man er ute etter en skikkelig treningsøkt.

Så joda, jeg kommer meg dit jeg skal, men jeg må gjerne gå omveier og det er langt mer tungvint enn ellers i året.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (13 timer siden):

Det er ikke sikkert den blir liggende, her i Agder er det meldt 6 - 9 varmegrader neste uke, sjekk yr langtidsvarsel.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert den blir liggende, her i Agder er det meldt 6 - 9 varmegrader neste uke, sjekk yr langtidsvarsel.

Håper håper! 🤞🏼 Dessverre er det meldt maks 1-2 varme her fremover og det holder ikke for å ta unna alt som kommer nå.

Får bare holde ut og glede seg til våren 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vanskelig å finne ord på hvor flaut dette er av norske medier. I alle dager??? Dette er Norge, og nå er det plutselig krise og kaos når vi får en halv meter snø fordelt på 2 dager. Det er altså ikke mer enn 1-2 cm i snitt pr. time.

FAREVARSEL

Virkelig?

image.png.bc54a64472186fc3e7681db39b7f3a0a.png

Anonymkode: 45248...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vokst opp i øst, bor i vest. Og slutter ikke bli overrasket over hvor hjelpesløse mange blir her når det kommer snø. 

Jeg forstår jo at man ikke kan ha full beredskap, og at det tar litt lengre tid før veier blir måkt. Men kunnskapen om fjerning av snø, kjøring på snø, og bevege seg på snø, er jo helt fraværende.

Det saltes. Med det resultatet at man får et tykt islag, eller melis-snø, som er virkelig ubehagelig å gå på, og direkte farlig å kjøre på. 

Jeg ser biler som sklir sidelengs, fordi de ikke tilpasser fart inn i svinger. 

Jeg ser paraplyer, og lave sko. Allværsjakker. 

Ikke en altan eller ett tak er måkt. 

Og ikke minst noen helt fantastiske ski-teknikker, som gjør det direkte farlig å bevege seg i turløypene. 

Anonymkode: 937c6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...