AnonymBruker Skrevet 9. januar #21 Del Skrevet 9. januar takinova skrev (27 minutter siden): Det er også en grei løsning om man ikke har vindu i dette rommet, skyvedøra kan ha glassfelt for å slippe inn og ut lys. Om du vil ha vanlig dør gjør du d Viktig å merke seg at da vil ikke rommet bli godkjent som soverom eller stue ved et eventuelt salg. Huset får dermed lavere verdi. Anonymkode: b03c7...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #22 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Viktig å merke seg at da vil ikke rommet bli godkjent som soverom eller stue ved et eventuelt salg. Huset får dermed lavere verdi. Anonymkode: b03c7...5b7 Skal du ha et soverom skikkelig godkjent i så måte, må du uansett via søknad i kommunen. Slike lettvegg-prosjekter i stuer er jo kanskje noe man har som midlertidige løsninger. Anonymkode: 1c74e...29b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #23 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal du ha et soverom skikkelig godkjent i så måte, må du uansett via søknad i kommunen. Slike lettvegg-prosjekter i stuer er jo kanskje noe man har som midlertidige løsninger. Anonymkode: 1c74e...29b Nope. Så lenge det ikke er bruksendring, og man ikke endrer bærende konstruksjoner eller branncelle, er det ikke søknadsplikt. Det å endre planløsning ved å oppføre, flytte eller endre ikke-bærende vegg (lettvegger) innenfor en branncelle eller et lydområde krever i utgangspunktet ikke søknad og tillatelse fra kommunen. https://www.dibk.no/bygge-eller-endre/arbeid-pa-eksisterende-bygg/innvendig-ombygging Anonymkode: b03c7...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #24 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal du ha et soverom skikkelig godkjent i så måte, må du uansett via søknad i kommunen. Slike lettvegg-prosjekter i stuer er jo kanskje noe man har som midlertidige løsninger. Anonymkode: 1c74e...29b Nå vet ikke jeg om dette med soverom må godkjennes via kommune eller ikke, men dette er vel bare relevant dersom man skal flytte. Det står jo i boligannonser om enkelte rom ikke er egnet for langtidsopphold (eller om det står noe lignende, jeg husker ikke helt). Kjellerrom/underetasje med små vinduer, blant annet. Om rommet har stort nok vindu, vil det muligens ikke stå hvorvidt det er egnet til soverom, og dermed medregnes som soverom, enten via tilstandsrapport/annonse hvor det blir gitt feilaktige opplysninger (om det stemmer at dette må søkes om) eller rene antagelser fra megler og/eller eventuell kjøper. Så lenge rommet har stort nok vindu, vil det være egnet til langtidsoppholdelse, vil jeg tro. Det virker veldig rart at dette må søkes om, om det er snakk om kun lettvegg. Anonymkode: b640d...ff4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #25 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nope. Så lenge det ikke er bruksendring, og man ikke endrer bærende konstruksjoner eller branncelle, er det ikke søknadsplikt. Det å endre planløsning ved å oppføre, flytte eller endre ikke-bærende vegg (lettvegger) innenfor en branncelle eller et lydområde krever i utgangspunktet ikke søknad og tillatelse fra kommunen. https://www.dibk.no/bygge-eller-endre/arbeid-pa-eksisterende-bygg/innvendig-ombygging Anonymkode: b03c7...5b7 Du må lære deg å lese det du svarer på. Om rommet skal tas i bruk som soverom er søknadspliktig endring. Anonymkode: 1c74e...29b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #26 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nope. Så lenge det ikke er bruksendring, og man ikke endrer bærende konstruksjoner eller branncelle, er det ikke søknadsplikt. Det å endre planløsning ved å oppføre, flytte eller endre ikke-bærende vegg (lettvegger) innenfor en branncelle eller et lydområde krever i utgangspunktet ikke søknad og tillatelse fra kommunen. https://www.dibk.no/bygge-eller-endre/arbeid-pa-eksisterende-bygg/innvendig-ombygging Anonymkode: b03c7...5b7 Og for å utdype: en branncelle er vanligvis en boenhet. Dvs at hele leiligheten er en branncelle. En enebolig er en branncelle. Et rekkehus er en branncelle. Bruksendring er dersom man endrer fra bod, lager osv til rom for varig opphold (soverom, stue ol.). Anonymkode: b03c7...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #27 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må lære deg å lese det du svarer på. Om rommet skal tas i bruk som soverom er søknadspliktig endring. Anonymkode: 1c74e...29b Ikke dersom det er et soverom som deles i to. Eller en stue som deles opp i stue + soverom. Da er det ikke bruksendring. Ikke endring av branncelle. Ikke endring av bærevegg. Anonymkode: b03c7...5b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #28 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 6.23): Selvfølgelig KAN det koste 30K om man må leie inn en skattebetalende håndtverker som gjør hele jobben fra oppmåling til ferdig resultat! Snekkeren tar avanse på det meste og skriver timer for hele jobben. At du gjorde jobben selv for et par tusen er nok sikkert også mulig, men mtp at alt koster penger tviler jeg på at du fikk både materialer, isolasjon, listverk og dør inkl karm og vrider for «et par tusenlapper» i den senere tiden… Da må du ha hatt gode rabatter, materialer på lager eller valgt billige og dårlige løsninger. Anonymkode: f5ccf...6a3 Det gjorde jeg gitt. Kjøpt alt på Maxbo, regningen var på 3700 kr- minus døren, det hadde jeg allerede kjøpt. Med døren ble det jo noe mer, men her va det snakk om pris på lettvegg. Ikke lettvegg med dør. Dør kan man kjøpe rimelig, eller dyr, alt etter hva man ønsker. Hva tror du konstruksjonsvirke og gipsplater koster? Det er billig materiale. Anonymkode: 3ad5c...73a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #29 Del Skrevet 10. januar newman01 skrev (På 9.1.2025 den 8.53): Med mindre du stjal endel av materialene er ikke det mulig... Bare gipsplater på begge sider av veggen og stendere koster godt over 2000kr. Så kommer toppsvill, bunnsvill, dør, maling, sparkel, lister, utstyr og skruer på toppen. Om man med "etpar" mener rundt 2, og ikke nær tre ganger så mye Haha jeg regner faktisk ikke utstyr og skruer med i prisen. Har snekret nok til å ha bod og garasje fult av verktøy og skruer i alle fasonger. Stendere i veggen er samme mål som du bruker på toppsvill og bunnsvill, så nei det er ikke dyrt. Gipsvegger er rimelig, hver gipsplater er 1,2 meter. På 4 meter vegg, hvor mange plater trenger du? 8 stykk maks. Du skal i tillegg ha plass til døren. Du kommer på rundt 1000 kr i gipsvegg, kjøper du i tillegg et stort spann med sparkel og konstruksjonsvirke til størrelsen, så er det ikke mye over 2000 kr. Anonymkode: 3ad5c...73a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #30 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Haha jeg regner faktisk ikke utstyr og skruer med i prisen. Har snekret nok til å ha bod og garasje fult av verktøy og skruer i alle fasonger. Stendere i veggen er samme mål som du bruker på toppsvill og bunnsvill, så nei det er ikke dyrt. Gipsvegger er rimelig, hver gipsplater er 1,2 meter. På 4 meter vegg, hvor mange plater trenger du? 8 stykk maks. Du skal i tillegg ha plass til døren. Du kommer på rundt 1000 kr i gipsvegg, kjøper du i tillegg et stort spann med sparkel og konstruksjonsvirke til størrelsen, så er det ikke mye over 2000 kr. Anonymkode: 3ad5c...73a Men skjønner du ikke at det ikke er alle som kan snekre selv? En ting er det estetiske. Noen er ikke snekkere og ønsker at jobben gjøres av profesjonelle for å øke sjansen for at det blir bra. Jeg har selv jobbet et sted der jeg ofte var innom utleie-boliger, der var det mye hobby-arbeid av rimelig ymse kvalitet og dermed lite pent. En annen ting er at noen har ikke tid eller mulighet til å snekre selv. De kan kanskje ikke grunnet helse. Da kan du vel tenke deg til at det for noen kan koste mer enn 3-4K når de må keie inn fagfolk? Anonymkode: f5ccf...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #31 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men skjønner du ikke at det ikke er alle som kan snekre selv? En ting er det estetiske. Noen er ikke snekkere og ønsker at jobben gjøres av profesjonelle for å øke sjansen for at det blir bra. Jeg har selv jobbet et sted der jeg ofte var innom utleie-boliger, der var det mye hobby-arbeid av rimelig ymse kvalitet og dermed lite pent. En annen ting er at noen har ikke tid eller mulighet til å snekre selv. De kan kanskje ikke grunnet helse. Da kan du vel tenke deg til at det for noen kan koste mer enn 3-4K når de må keie inn fagfolk? Anonymkode: f5ccf...6a3 Jeg presiserte jo i innlegget at jeg gjorde jobben selv. Det er heller ingen kjernefysikk å sette opp en lettvegg, med mindre ts og mannen hennes har ti tommeltotter så greier de dette fint selv. At det finns folk der ute uten evne til å gjøre ting skikkelig og være nøye, vil ikke si at det ikke blir pent med mindre fagarbeider har gjort det. Snekkerarbeid er et fagbrev, alle klarer det dersom man har nogenlunde utstyr og er nøye med jobben. Kjenner absolutt ingen som er i fysisk form som leier inn snekkerfirma for en lettvegg. Anonymkode: 3ad5c...73a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå