Roci Skrevet tirsdag kl 14:09 #41 Del Skrevet tirsdag kl 14:09 (endret) Meg selv og samboer. Han har aldri ønsket barn. Jeg var vel der da jeg var yngre at kommer det barn så er det fint, kommer det ikke barn, så er det også helt greit. Det viste seg at jeg ikke kunne få barn, og det var helt uproblematisk, har aldri savnet det. Vi er nå i begynnelsen av 50-årene begge to, og har vært sammen i 7 år. Endret tirsdag kl 14:09 av Roci Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet tirsdag kl 14:10 #42 Del Skrevet tirsdag kl 14:10 Single: ja, noen få. Par: …..må tenke faktisk. Jo, ett. Pluss to tidligere kollegaer. Resten er ufrivillig barnløse av ulike årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:11 #43 Del Skrevet tirsdag kl 14:11 Jeg (k33) er frivillig barnløs sammen med min samboer. Vi møttes da vi var 28. Jeg tenkte tidligere at jeg kunne sikkert fått ett barn, men alltid vært skeptisk og har spist p-piller med største nøyaktghet. Samboer vil ikke ha barn, og jeg vil ikke ha barn med en som ikke vil ha barn. Det er verst tenkelige scenario. Dersom det blir slutt mellom oss om et år eller to er jeg ikke lei meg for at jeg ikke har barn, jeg er glad for at jeg ikke er alenemor. Livet er deilig. Har onkel og tante på 60+ som er frivillig barnløse. De har hatt et rikt liv og står trygt i valget. Har også et vennepar (homofile damer) som ikke har barn, men de kunne jo fått. Så de er også frivillig barnløse. Synes det er deilig å henge med de! Anonymkode: c2b08...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:17 #44 Del Skrevet tirsdag kl 14:17 Kjenner meg selv, og noen andre. Pluss som andre skriver, noen som jeg ikke vet om det er frivillig for eller ikke. For meg er det en selvfølge å ikke grave i det. Men mange mødre jeg kjenner er på alle barnløse de kjenner om de ikke skal ha barn snart. Veldig ufint, både mot de av oss som hver gang svarer at vi aldri skal ha barn, og ikke minst mot de som evt måtte være ufrivillig barnløse. Hva med å bare respektere oss alle, både våre meninger og vår private helse? Anonymkode: e8c41...0be 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:27 #45 Del Skrevet tirsdag kl 14:27 Jeg er 37 og frivillig barnløs. Samboer og jeg har vært sammen i over 15 år og ingen av oss ønsker barn. Om noe blir jeg bare mer og mer sikker for hvert år som går 😅 Vi har også flere venner rundt samme alder og eldre som er frivillig barnløse. Nå er vi en del av det skeive miljøet, så her er det nok endel vanligere/mer akseptert enn i storsamfunnet. Anonymkode: f219d...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:27 #46 Del Skrevet tirsdag kl 14:27 Kom på at det også er et par på jobben. Kan ikke være sikker, men tror de er barnfrie frivillig. Anonymkode: 827cc...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet tirsdag kl 18:08 #47 Del Skrevet tirsdag kl 18:08 Kjenner ingen godt voksne som er frivillig barnløs ( men for noen bare ble det slik, uten at det var ett aktivt valg), men kjenner flere født på 80 tallet (altså rundt 40) som er frivillig barnløs, men føler det er en «ny» greie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:11 #48 Del Skrevet tirsdag kl 18:11 Skyblue7 skrev (1 minutt siden): Kjenner ingen godt voksne som er frivillig barnløs ( men for noen bare ble det slik, uten at det var ett aktivt valg), men kjenner flere født på 80 tallet (altså rundt 40) som er frivillig barnløs, men føler det er en «ny» greie. Vi er jo ikke så mange generasjoner som har hatt valgmuligheten. Selv har jeg vært frivillig barnløs siden 80-tallet. Husker slekta lo av den veslevoksne som aldri skulle ha barn, bare hund og hest. De hadde forsåvidt rett i at jeg ville skifte mening, siden jeg i voksen alder ikke lenger ville ha dyr. Anonymkode: e8c41...0be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet tirsdag kl 18:42 #49 Del Skrevet tirsdag kl 18:42 Skyblue7 skrev (16 minutter siden): Kjenner ingen godt voksne som er frivillig barnløs ( men for noen bare ble det slik, uten at det var ett aktivt valg), men kjenner flere født på 80 tallet (altså rundt 40) som er frivillig barnløs, men føler det er en «ny» greie. Kvinner og menn har i alle tider ikke fått barn. Hvorvidt det har vært frivillig eller ikke er jo ikke så enkelt å si så mye om da det aldri ble snakket om før. Homofile har også alltid eksisterert selv om det har vært straffbart for å gjøre en sammenligning. Barnfrihet et ingen "ny" greie, det blir bare snakket mer om, akseptert kanskje? Og vi i dagens samfunn har et valg i motsetning til før prevensjon og ufrivillig barnløse har også fått mye hjelp i moderne medisin i den seinere tud som gjør at en kan skille mer på oss som aldri noensinne ønsker barn og på de som ikke kan få biologiske barn naturlig. Blant noen kjendiser som har snakket åpent og ærlig om at de ikke har ønsket barn er blant annet Oprah Winfrey (70), Helen Mirren (79), Frida Kahlo (1907-1954), Betty white (1922-2021), Stevie Nicks (76), Winona Ryder (52) Marisa Tomei (59), Jorun Stiansen (40), Siw Anita Andersen (58), Dolly Parton (78) Renée Zellweger (55), Ricky Gervais (63), Keanu Reeves (60), Sarah Paulson (49), Leonardo DiCaprio (49), kim cattrall (68) Lily Tomlin (85) gloria steinem (90), Kamala Harris (60) Det har også blitt vanskeligere på mange måter å velge vekk barn i dagens samfunn. Før i tiden ble en ikke spurt, det ble ikke snakket om og alle trodde alle som ikke fikk barn var ufrivillig barnløs, en gjekk ut i fra det helt automatisk. Tove Fjell som har intervjuet mange barnfrie, forsket og skrevet bok om barnfrihet har også gjort de samme meningene. "60-tallet: sjelden sterke reaksjoner Fjell har intervjuet 10 barnfrie kvinner fra to generasjoner. Den eldre generasjonen var unge voksne på 1960- og 70-tallet, og levde i stabile heteroseksuelle forhold i perioden hvor de var fruktbare. De hadde også til felles at det var dem, og ikke ektemannen, som hadde foreslått barnfrihet. – Det er selvsagt begrenset hvor mye man kan generalisere ut fra så få personer, men ingen av den eldre generasjonen barnfrie melder om sterke reaksjoner på valget sitt. Noen av dem hadde opplevd slitsomme kommentarer fra kolleger, men ikke alle. Kvinnene mente det handlet om at folk var høflige, og at dette med å få barn ble forbundet med seksualitet, og dermed ansett som privat, forteller forskeren. Ofte ble ikke spørsmålet om hvorfor de ikke hadde barn stilt, siden mange gikk ut fra at de var ufrivillig barnløse, og dette var noe man snakket mye mindre om enn i dag. Vanskeligere i dag Fjell mener hun kanskje kunne fått andre svar fra kvinner i andre yrker eller nettverk. Men svarene er allikevel interessante fordi de skiller seg fra den yngre gruppen av kvinner hun har intervjuet, som på intervjutidspunktet var rundt 40 år. – Disse kvinnene rapporterer, som de eldre, at familie og nære venner er hensynsfulle. Men litt fjernere bekjente kan være mye mer direkte og brutalt oppriktige, forteller Fjell. – Ved å si at disse kvinnene kommer til å forandre mening bare de får tenkt seg om og blitt modne nok, infantiliseres livsvalget deres, mener hun. Det er dette som oppfattes som mest plagsomt av kvinnene i studien, forteller forskeren. Selv føler de barnfrie Fjell har snakket med at de har tatt et meget bevisst valg, og de mener at mange får barn uten å ha reflektert godt nok over dette viktige valget. De påpeker også at mens mange tar seg den retten å fortelle dem at de kommer til å angre på valget sitt, er det fullstendig tabu å snakke om at noen kan angre på det å få barn." https://kjonnsforskning.no/nb/2009/01/du-kommer-til-angre 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet tirsdag kl 19:51 #50 Del Skrevet tirsdag kl 19:51 Nesten alle du refererer til er jo for det første ikke norsk, for det andre er det svært kjente «karrieremennesker» som har veldig mye annet å fylle livene med, som du finner særdeles få av på «bøgda» i Norge. Jeg tror nok at man hadde en annen tankegang før, og ett sterkere ønske om å føre slekten videre. I dag er vi alle mye mer egosentrisk (det gjelder også vi med barn). Jeg har jobbet på store arbeidsplasser, og har ett veldig stort nettverk, men kjenner ikke en eneste en i 50-60-70 åra som er frivillig barnløs. Men kjenner som tidligere nevnt relativt mange som er i alderen 35-45. Blant annet min kusine som lever livet i Dubai, og en av mine aller nærmeste venninner. ALLE min mors venninner har barn feks, enten egenproduserte eller adopterte. Selv ville jeg følt livet var ganske tomt ute barn, selv om jeg er en ganske travel kvinne med masse ambisjoner, mange verv og en god karriere, men jeg er selvsagt glad for at det er ett valg man kan ta heeelt selv (både det å få og ikke få barn) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet tirsdag kl 20:14 #51 Del Skrevet tirsdag kl 20:14 Skyblue7 skrev (13 minutter siden): Nesten alle du refererer til er jo for det første ikke norsk, for det andre er det svært kjente «karrieremennesker» som har veldig mye annet å fylle livene med, som du finner særdeles få av på «bøgda» i Norge. Jeg tror nok at man hadde en annen tankegang før, og ett sterkere ønske om å føre slekten videre. I dag er vi alle mye mer egosentrisk (det gjelder også vi med barn). Jeg har jobbet på store arbeidsplasser, og har ett veldig stort nettverk, men kjenner ikke en eneste en i 50-60-70 åra som er frivillig barnløs. Men kjenner som tidligere nevnt relativt mange som er i alderen 35-45. Blant annet min kusine som lever livet i Dubai, og en av mine aller nærmeste venninner. ALLE min mors venninner har barn feks, enten egenproduserte eller adopterte. Selv ville jeg følt livet var ganske tomt ute barn, selv om jeg er en ganske travel kvinne med masse ambisjoner, mange verv og en god karriere, men jeg er selvsagt glad for at det er ett valg man kan ta heeelt selv (både det å få og ikke få barn) Du tror ikke at noe så enkelt som f eks. prevensjon kanskje???? har noe å si for noe som helst her i denne vurderingen din da, siden jeg antar at det er meg dette innlegget var til? Det er bare 50 år siden p- pillen ble tilgjengelig for norske kvinner Før hadde en ikke særlig noe valg om å enten avstå fra sex eller føde en ungeskokk med barn. Forøvrig, ja selvfølgelig må jeg ta kjente mennesker som eksempel, hva hver og en av oss kjenner til er jo helt fåfengt. Du kjenner ingen over en viss alder, andre igjen kjenner til både en Olga og en Olav og en Inger og andre uten barn uten at en nødvendigvis har gått til noe dybde intervju av de av hvorfor. Jeg er så glad for at jeg har latt være å få barn da jeg ser på det som mitt livs verste mareritt, men er glad andre får barn og trives med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:20 #52 Del Skrevet tirsdag kl 20:20 Meg selv og samboer, et vennepar, søsteren min og svoger, og min single søster som ikke vil ha barn. Og samboeren min har en singel kompis som helst ikke vil ha barn… Anonymkode: d8b48...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:22 #53 Del Skrevet tirsdag kl 20:22 Kjenner ingen der jeg vet at barnløsheten er frivillig. De fleste jeg kjenner uten barn er folk som "alltid" har vært single. Kan jo selvfølgelig være at de ikke ville hatt barn uansett, da. Anonymkode: aedb3...154 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:24 #54 Del Skrevet tirsdag kl 20:24 De parene jeg kjenner uten barn er enten såpass unge at de fortsatt har mulighet til å få, eller de er likekjønnede par. Kjenner også en del single uten barn. Kjenner ingen "godt voksne" heterofile par uten barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet tirsdag kl 20:26 #55 Del Skrevet tirsdag kl 20:26 Prevensjon (p-piller) kom til Norge på 60 tallet. Min mormor brukte p-piller, og hun er født i 1940! Så særlig mye eldre folk enn 80 åringer har jeg aldri jobba med /har i min omgangakrets 😛 Min mormor og morfar valgte å bare få 2 barn, noe som ble ansett som lite på 60 tallet, dette valget kunne de ta fordi de kunne planlegge sin familiestørrelse, på samme måte som du og jeg kan. Kondomer kunne man kjøpe allerede under krigen. Og forståelse/kunnskap om kvinnens syklus har man hatt i enda lengre tider. Så mulighet for familieplanlegging har nok alle nålevende kvinner hatt, i større eller mindre grad. Står fortsatt inne for at «frivillig» barnløshet er ett relativt nytt fenomen, selv om det sikkert har vært enkelttilfeller før i tiden også. Denne artikkelen fra forskning.no underbygger min påstand https://www.forskning.no/barnlos-graviditet-kvinnehelse/litt-flere-blir-ufrivillig-barnlose/2224443 «Frivillig barnløshet økte fra mellom 5 og 6 prosent blant dem som var født fra 1916 til 1955, til mellom 9 og 10 prosent blant dem som er født fra 1956 til 1975. – Dette er kvinner som ikke har barn og som ikke har forsøkt å bli gravid. Disse har vi valgt å definere som frivillig barnløse» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:27 #56 Del Skrevet tirsdag kl 20:27 Kjenner to par over 50 som ikke har barn fordi de aldri har ønsket det. Min søster i slutten av 30 årene og hennes samboer ønsker heller ikke barn Anonymkode: 36577...d14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:29 #57 Del Skrevet tirsdag kl 20:29 Nei.. jeg kjenner ingen. Men er 48 år da, og vi bor ikke i Oslo. Anonymkode: 45b2f...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:37 #58 Del Skrevet tirsdag kl 20:37 Ikke mange, nei. Et søskenbarn i femtiårene har vært klar på at han ikke ønsker barn. Kona har ikke rundet 40 enda, så muligheten er der. Ellers vet jeg om 2-3 medelever fra ungdomsskolen som har levd i samme parforhold i mange år, og som er barnløse etter 50. Disse kjenner jeg jo ikke så godt, men av det som fremgår på sosiale medier, er dette selvvalgt. De fleste barnløse jeg kjenner er "evigsingle" som ble barnløse "fordi det bare ble sånn", altså, de fant aldri en partner/fant ikke rett partner å få barn med/fant ikke rett partner til rett tid. Noen av dem har nok kunnet tenkt seg barn. Anonymkode: e10d1...baf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet tirsdag kl 20:40 #59 Del Skrevet tirsdag kl 20:40 Skyblue7 skrev (2 minutter siden): Prevensjon (p-piller) kom til Norge på 60 tallet. Min mormor brukte p-piller, og hun er født i 1940! Så særlig mye eldre folk enn 80 åringer har jeg aldri jobba med /har i min omgangakrets 😛 Min mormor og morfar valgte å bare få 2 barn, noe som ble ansett som lite på 60 tallet, dette valget kunne de ta fordi de kunne planlegge sin familiestørrelse, på samme måte som du og jeg kan. Kondomer kunne man kjøpe allerede under krigen. Og forståelse/kunnskap om kvinnens syklus har man hatt i enda lengre tider. Så mulighet for familieplanlegging har nok alle nålevende kvinner hatt, i større eller mindre grad. Står fortsatt inne for at «frivillig» barnløshet er ett relativt nytt fenomen, selv om det sikkert har vært enkelttilfeller før i tiden også. Denne artikkelen fra forskning.no underbygger min påstand https://www.forskning.no/barnlos-graviditet-kvinnehelse/litt-flere-blir-ufrivillig-barnlose/2224443 «Frivillig barnløshet økte fra mellom 5 og 6 prosent blant dem som var født fra 1916 til 1955, til mellom 9 og 10 prosent blant dem som er født fra 1956 til 1975. – Dette er kvinner som ikke har barn og som ikke har forsøkt å bli gravid. Disse har vi valgt å definere som frivillig barnløse» Hadde vært fint om du kunne sitere meg om det var noe du ønsket å si til meg. Og som sagt forsker Tove Fjell som tross alt har intervjuet både 40 (nå 50 åringer) og de som var unge voksne på 60-70 tallet har fint klart å intervjue mennesker i begge generasjoner som frivillig har avslått fra barn. Ja mennesker som velger vekk barn er blitt høyere (har aldri skrevet noe annet) slik tall vil vise at det er flere homofile f.eks i dag enn på 60 tallet.... Vi har et valg og vi barnfrie ser mer og mer at vi velger ikke vekk noe. Det er blitt mer åpenhet, vi kan ta et reflektert valg og det snakkes mer om det. P-piller ble i Norge først tatt i bruk i 1967, men da som behandling mot uregelmessig menstruasjon og ikke som et prevensjonsmiddel.[31] De første 15–20 årene solgte p-pillen dårlig i Norge og det var forholdsvis få brukere av slike preparater. Norge har antallet p-pillebrukere steget fra 20 000 i 1967 til ca. 200 000 i 2004. Jordmødre og helsesøstre har siden 2002 i tillegg til leger etter godkjenning kunnet forskrive p-piller. Denne ordningen er fra og med 1. mars 2006 utvidet til å gjelde også p-plaster, p-ring, p-sprøyte og minipille. https://no.m.wikipedia.org/wiki/P-pille Prevensjon har hatt en ekstrem utvikling siden 1967 og du må være ufattelig naiv om du tror at Prevensjon alla 1967 var slik vi bruker Prevensjon i 2025. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:49 #60 Del Skrevet tirsdag kl 21:49 Skyblue7 skrev (1 time siden): Nesten alle du refererer til er jo for det første ikke norsk, for det andre er det svært kjente «karrieremennesker» som har veldig mye annet å fylle livene med, som du finner særdeles få av på «bøgda» i Norge. Jeg tror nok at man hadde en annen tankegang før, og ett sterkere ønske om å føre slekten videre. I dag er vi alle mye mer egosentrisk (det gjelder også vi med barn). Jeg har jobbet på store arbeidsplasser, og har ett veldig stort nettverk, men kjenner ikke en eneste en i 50-60-70 åra som er frivillig barnløs. Men kjenner som tidligere nevnt relativt mange som er i alderen 35-45. Blant annet min kusine som lever livet i Dubai, og en av mine aller nærmeste venninner. ALLE min mors venninner har barn feks, enten egenproduserte eller adopterte. Selv ville jeg følt livet var ganske tomt ute barn, selv om jeg er en ganske travel kvinne med masse ambisjoner, mange verv og en god karriere, men jeg er selvsagt glad for at det er ett valg man kan ta heeelt selv (både det å få og ikke få barn) "De fullstendig ukjente karrierekvinnene Anne (58) fra Geilo, Torunn (45) fra Toten, Kine (36) fra Trondheim, og Lene (42) fra Alta" vil aldri bli like gode eksempler som kjendiser folk vet hvem er... Man må ikke være kjendis for å ha nok å fylle dagene med, man må ikke være kjendis for å være karrierekvinne, og man kan være både kjendis, karrierekvinne og ha fulle dager selv på "bøgda"... Men har du spurt moren din sine venninner hvem som helt oppriktig og ærlig fikk barn fordi de selv ønsket det, og overhode ikke baserte avgjørelsen på hva samfunnet forventet av dem? De er ikke frivillig barnløse nei, men er de egentlig frivillig mødre? For jeg kjenner flere i 50-60 årene som sier det, de fikk barn fordi samfunnet forventet det, og de er misunnelig på oss i 30årene som ikke opplever det samme presset. De er glade for barna de fikk, de angrer ikke på det, men hadde de fått ett mer reellt valg hadde de valgt bort barn. Anonymkode: 1d5e2...2b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå