Gå til innhold

2 åring og språk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår gutt på litt over 2 år snakker utrolig lite i forhold til jevnaldrende. 
Han har noen ord han uttaler veldig bra, men også en del som kun vi foreldre forstår. Setter sammen noen ord. Både barnehagen og Helsesykepleier sier at han henger litt etter, men språkforståelsen er god, så ingen er bekymret. Men hører jo selv at andre barn på hans alder prater mye mer og mye renere. 

Dere som har hatt barn som var trege språklig, når løsnet det? Er naturligvis mye frustrasjon fra hans side fordi han ikke klarer å forklare oss hva han vil. 

Anonymkode: 95b6b...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Stod i samme situasjon som deg, men kanskje enda litt verre. Han sa bare mamma, pappa og nei. Var overbevist om at det faktisk var noe galt, og både vi og barnehagen var bekymret. Han hadde andre små sære trekk også, redd for høye lyder, redd for andre barn.. 

Det begynte endelig å løsne da han var rundt 2 år og 8 måneder, og ordentlig da han fylte tre. Og så har det kommet som perler på en snor, deretter. Han snakker hele dagen nå, om høyt og lavt og høres noen ganger ut som en liten gammel mann. 5 år gammel i dag. Han blomstret ekstremt etter å ha begynt på «storbarns-avdeling» 

ligger kanskje bittelitt bak sine jevnaldrende i spesifikke uttrykk og vendinger, men ser at dette løsner dag for dag, så det bekymrer meg ikke veldig. 

Anonymkode: 7d54e...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer han sosialt? Hvordan er balansen? Kan det være noe med hørsel/væske mellomøret? 

Når begynte du og far å snakke, var dere sene?

Han er jo fortsatt innafor, dere har fortsatt tid til å se det an. Barn som er sent ute med å snakke er ofte frempå på andre områder, det er som om de vokser litt i rykk og napp.

Mvh ped.leder med 10 år på småbarn

Anonymkode: f60f1...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Er stor forskjell på 2 år og 2 år og 11 mnd.  Har han eldre søsken? 

Min fyller 2 år til uken, han sier mamma, pappa, navnet sitt, navnet på søsken, navnet til pus, mommo, moffa osv. Samt sier  "kom her" om han trenger hjelp, flytt deg om jeg står i veien, og andre enkle 2 ords setninger.  Han skjønner utrolig mye, og vet hva han svarer ja og nei på.  Det høres jo ut som din også gjør det? Det dummeste vi gjør er å sammenligne oss med alle andre. Og som du skriver ingen er bekymret, så bare prat med han, bruk ord og øv på å få han til å si ting. Ofte syns de jo det er stor stas når vi foreldre blir så glade når de er flinke til å si nye ord. Her klappes det under en lav sko og han er SÅ stolt av seg selv. 

Storebroren hans var enda flinkere på den alderen, og ser nå at lillebror får mye gratis ved at storebror på 4 skravler mye.

Jeg har også ei jente som er eldre som har språkproblemer, og har slitt med forståelsen og uttale. Her får vi hjelp av logoped og ppt.  Hun ble utredet for adhd, og det var først da hun startet på medikamenter at det løsnet. Plutselig har hun knekt koden og forstår det hun leser, hun skjønner matteoppgavene. Jeg angrer så veldig på at jeg ikke pushet mer på da hun gikk i barnehagen. jeg stolte blindt på at de sa: vi ser det an, det ordner seg.  For som regel så ordner deg seg, men dessverre ikke alltid. I vårt tilfelle så gikk det ikke bare over. 

Men om du ser at det ikke løsner og at han virkelig blir hengende bakpå, stå på, få ppt inn i bildet, sjekk hva du har krav på og hvordan barnet kan få hjelp tidligst mulig. Min eldste har mistet flere år fordi jeg var for lite "på"

Anonymkode: c0f1b...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to som jeg opplevde som noe sene med språk. Var faktisk ganske så bekymret så skjønner hvordan du har det.

Førstemann sa ikke ett ord før 14 mnd. Og andremann hadde veldig få ord ved 24 mnd. Sa kun «se der» som sammensatte ord på 2-årskontrollen. Det er vanskelig å si når det løsnet ordentlig, men jeg opplevde vel bare at det gikk gradvis med begge to. Tror det er to selvbevisste barn som ikke ville si noe feil. De hadde god språkforståelse, enda jeg også betvilte det av og til når jeg var som mest bekymret.

Eldste lærte plutselig å lese og skrive flytende (ikke nølende, men som en helt vanlig voksen omtrent) rett etter fylte fem og skårte best i sitt kull på lesestest som 10-åring. Andremann har ikke vist noen interesse for bokstaver, men har nå et veldig godt utviklet språk helt på høyden med de andre i barnehagen. Noen kommer bare litt senere i gang enn andre uten at det er noe feil. 

Anonymkode: 9c315...adc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...