AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:33 #1 Del Skrevet søndag kl 20:33 Jeg har planer om å Marie Kondoe hele leiligheten min, gå gjennom absolutt alle skuffer, skap og ting jeg har. Satser på å bli kvitt en del for selv om det bare er jeg som bor her så har jeg ganske mange unødvendige ting... Kommer selvfølgelig til å gi vekk alt som er mulig å gi vekk (ikke ødelagt o.l). Noen som har gjort det før og kan dele noen tips? Anonymkode: cd68d...aa7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:36 #2 Del Skrevet søndag kl 20:36 Jeg leste boka før vi flyttet. Var veldig nyttig, spesielt det hun skriver om å ta vare på ting fordi man ikke har samvittighet til å kaste dem. Jeg ga bort noen stygge bryllupsgaver. Og en haug med klær. Kastet papirer og notater fra studier Anonymkode: 3cccc...b67 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet søndag kl 20:39 #3 Del Skrevet søndag kl 20:39 Ja, har gjort det. Befriende og fantastisk. Jeg "pratet" ikke med hver gjenstand, men ryddet i kategorier sånn hun beskriver. Det vanskeligste er å faktisk klare å kvitte seg med ting, gi slipp, og ikke beholde alt , tilfelle rottefelle. Der har "the minimalists" en regelbok som var nyttig for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:42 #4 Del Skrevet søndag kl 20:42 Jeg kom aldri så langt jeg tenkte siden tre barn tross alt drar en mengde "ting" i hus. Men det har gjort noe med tankesett mitt. Jeg kvitter meg ned mye mer enn tidligere, tar ikke vare på ting "I tilfelle" og har romslige boder, skuffer og skap. Lykke til 😊 Anonymkode: 47b3c...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:43 #5 Del Skrevet søndag kl 20:43 Åh! Forfriskende! Har bare sett serien og begynt litt, uten å ha klart det like godt som jeg ønsker. Men det er en drøm. Syns tipsene hennes er veldig gode. Men! Om du er noe som meg og har lav evne til å gjennomføre når ting blir overstimulerende og bare lever i kaoset. Kanskje prøv litt først? Som en kategori i klesskapet istede for alt du har? Ganske sikker på at hun sier hent frem alt, så får du se alt du har. Men å gjennomføre krever selvbeherskelse ikke alle har. Lykke til 🌊🌞 Anonymkode: 25385...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:18 #6 Del Skrevet i går, 07:18 Akkurat Marie Kondo metoden med å rydde etter kategori,har jeg ikke tålmodighet til. Selv om teorien virker bra. Anonymkode: d0b39...33a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:51 #7 Del Skrevet i går, 07:51 Til og med Marie Kondo gav opp Marie Kondo-metoden 🤪 Anonymkode: be0a2...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:02 #8 Del Skrevet i går, 08:02 Jeg bruker elementer av kategorien. Størst effekt fikk jeg av å fjerne alt jeg skulle rydde fra der det var. For eksempel tømme kjøkkenskuffen der jeg har redskaper på kjøkkenet, så legge tilbake det jeg faktisk bruker og trenger. Opplever at jeg da kvitter meg med mye mer enn om jeg plukker bort det jeg mener skal ut. Jeg gikk over til å henge mest mulig klær. Og brette alt slik at det står på høykant. Det gjør det mye mer oversiktlig i skuffer. Gjelder også handklær og sengetøy; jeg ruller det, slik at det står på høykant i skuffer. Ellers roterer jeg bare huset gjennom året, i stedet for å ta alt på en gang. Har dediktert plass til hver kategori, og opplever jeg at det begynner å bli fult eller uoversiktelig, så fjerner jeg alt, og sorterer det inn igjen. Anonymkode: 01245...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:15 #9 Del Skrevet i går, 08:15 Det er en god metode. Det kan være vanskelig å gå gjennom kategori for kategori dersom man ikke vet hvor man har alt, om det er spredt over flere rom og man har mange rom og stort hus og mange ting. Men det gjør godt. Og ikke minst er det viktig å holde på det, ikke dra inn nye ting etterpå. Det er deilig med lite ting. Gjorde en opprydding for flere år siden og har klart å holde det ved like. Mesteparten av det i huset mitt er forbruksting. Anonymkode: c5ed4...9e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:18 #10 Del Skrevet i går, 08:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en god metode. Det kan være vanskelig å gå gjennom kategori for kategori dersom man ikke vet hvor man har alt, om det er spredt over flere rom og man har mange rom og stort hus og mange ting. Men det gjør godt. Og ikke minst er det viktig å holde på det, ikke dra inn nye ting etterpå. Det er deilig med lite ting. Gjorde en opprydding for flere år siden og har klart å holde det ved like. Mesteparten av det i huset mitt er forbruksting. Anonymkode: c5ed4...9e0 Man kan tenke underkategorier. Sko har jeg for eksempel tre steder. Treningssko og fritidssko. Pensko/hæler. Og alt annet. For meg er dette tre kategorier når jeg tar opprydning. Det er gjerne en grunn til at man har ting ulike steder - det er ting med ulikt formål. For eksempel har vi to lokasjoner for sengetøy, det er jo fordi der er tiltenkt ulike rom/formål. Så ingen vits i å samle dette når det skal ryddes. Anonymkode: 01245...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:21 #11 Del Skrevet i går, 08:21 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen som har gjort det før og kan dele noen tips? Tips: - Om du finner ting du ikke visste du hadde, da trenger du det ikke. - Har du ikke brukt en ting på to-tre år, da er det lite sannsynlig at du vil bruke det i det hele tatt. Anonymkode: c5ed4...9e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:42 #12 Del Skrevet i går, 08:42 Herlig med opprydding! Jeg har ikke brukt selve metoden med kategorier og "snakke" med hver gjenstand, men har brukt elementer av det. Og livet er så mye bedre uten for mange ting. Jeg har kommet over 2 metoder som var til god hjelp for å kvitte meg med ting: 1. "Hvis det hadde kommet bæsj på denne gjenstanden, hadde jeg da vasket den og tatt vare på den - eller kastet?" Og 2. "Hvis jeg skulle flyttet til en annen del av landet, ville jeg betalt for å få denne gjenstanden fraktet dit?". Anonymkode: 9fafa...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden https://www.theminimalists.com/rulebook/ Her er reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå