Gå til innhold

Det er fullstendig umulig å komme innpå boligmarkede

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fordi det er der jobben er.

Anonymkode: 96ea8...081

I overkant av 20 min med tog fra Ski f eks.

Anonymkode: 2a6b9...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man skal ikke langt ut av Oslo før det ligger mange fine usolgte boliger til en mye rimeligere penge enn i byen. Noen steder kommer man like raskt inn til Oslo som fra forstedene i byen. Men problemet er vel at man ikke kan stole på kollektivtrafikken. 

Anonymkode: ba4cd...e74

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man skal ikke langt ut av Oslo før det ligger mange fine usolgte boliger til en mye rimeligere penge enn i byen. Noen steder kommer man like raskt inn til Oslo som fra forstedene i byen. Men problemet er vel at man ikke kan stole på kollektivtrafikken. 

Anonymkode: ba4cd...e74

Nettopp. Å bosette seg på et sted der man kun er avhengig av toget, er dagens form for harakiri.

Anonymkode: 32cb4...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.19):

Ikke har vi foreldre som kan hjelpe til, ingen arv, da gjelder det bare og spare og spare - jeg har til nå 350 000, men hva er det i dagens samfunn?

Bare lommerusk.

Prisene øker, samtidig som jeg prøver å spare.

Dette føles bare fullstendig umulig, håpløst.

Anonymkode: 70a87...207

Tull! Du må bare se på mulighetene rundt om! 

Her er ihvertfall en super mulighet for deg: https://www.finn.no/353853606

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dagens priser er syke, ja.

Boligprisene i 1985, da kr.100 tilsvarte kr.293,21 i 2023 ifølge KPI. Med andre ord ville de 350.000 TS har, vært godt over 100.000 i datidens penger; for denne prisen kunne man kjøpe en grei 2-roms i Oslo uten å måtte ta opp ett øre i lån:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/tv.htm#03-01-boligpriser

Vi hadde OBOS. Vi hadde sosial boligbygging. Så kom Høyre og Willoch til makten og det frie markedet.tm skulle gjøre alt så mye bedre. Resultatet ser vi nå. Folk som ikke har råd til å kjøpe i det spinnville markedet, leier hos andre og betaler ned lånet til de rike, for å kunne ha et tak over hodet. 

Anonymkode: 6075c...1c9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi hadde OBOS. Vi hadde sosial boligbygging. Så kom Høyre og Willoch til makten og det frie markedet.tm skulle gjøre alt så mye bedre. Resultatet ser vi nå. Folk som ikke har råd til å kjøpe i det spinnville markedet, leier hos andre og betaler ned lånet til de rike, for å kunne ha et tak over hodet. 

Tull og vas. Bare se her på forumet hvor mange som eier, fra vsnlige lønnstakere, studenter til uføre og alenemødre. Er de «rike» de da?

Er alle som leier ut sokkeletasjen sin «rike»? Hva skal man gjøre da, la den stå tom? La folk bo der gratis?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Knirke skrev (13 minutter siden):

Tull og vas. Bare se her på forumet hvor mange som eier, fra vsnlige lønnstakere, studenter til uføre og alenemødre. Er de «rike» de da?

Er alle som leier ut sokkeletasjen sin «rike»? Hva skal man gjøre da, la den stå tom? La folk bo der gratis?

Denne tråden handler vel om ett her og nå perspektiv, og ikke hva som var mulig for lavtlønnede, studenter, uføre og alenemødre før dagens situasjon. 

Det er riktig at tanken om at det er vanskelig å kjøpe bolig har vært med oss lenge, men vanskelighetsgraden fra for fem år eller ti år, eller enda lengre siden er markant høyere i 2025 enn tidligere. 

man er ikke rik om man kan leie ut sokkelen sin, men man må gjerne være rik i dag for å få den muligheten.

Det som er tull og vas er utsagn for gratis utleie eller la den stå tom i denne sammenhengen. 

Anonymkode: f2fbf...576

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (4 timer siden):

Boligmangel og utestengelse har vært et tema i 10-15 år, i alle landets aviser, og på tv. Det du gjør nå, tilsvarer å nekte for at sola står opp i øst. Og derfor kan du sjekke eget privilegium. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

En slektning kjøpte leilighet under OBOS i 1987, og hadde da overtatt ans. fra foreldrene = 10 år før vedkomne ble født. En annen bolig (var vel enten rekkehus eller firemannsbolig) - måtte ha ans. fra 1937 - altså 50 år på det tidspunktet. Ja det var rimelige boliger for de som hadde foreldre eller besteforeldre med OBOS-medlemskap - og som dermed hadde tilgang på bolig.  

Anonymkode: fb2b7...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt deg en ganske grei bolig med 350k i egenkapital i ca 80% av landet. Men ikke i de største byene. Tenk nytt! Finn det en mindre by, tettsted etc

Der får du mye for pengene 😊

Jeg kunne kjøpe min første bolig som 21 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir oppriktig irritert på alle som bare "ikke bo i byen, flytt ut" Ja vel ja, hva med oss som ikke har bil og er avhengige av kollektiv transport. Har dere i det hele tatt fulgt med på nyhetene nå i vinter, det er konstant kaos, konstant avganger som er innstilt, busser som ikke går osv. Jeg har en jobb jeg stortrives i, i en storby (ikke Oslo) - men jeg er faktisk avhengig av å komme meg på jobb. Og når man plutselig er på nåden til kollektivtransport og ikke alltid kan ha hjemmekontor, da er det ikke mye man kan gjøre. Det er ikke rart folk ønsker seg mer sentrale leiligheter uten å bli flådd. 

Jeg akter ikke å si opp en jobb jeg stortrives i, tjener forsåvidt greit for å flytte til en mindre by som ikke kan gi meg det jeg trenger for å trives, har nettverk og leve. 

Det er ingen menneskerett å eie leilighet, men i et land som legger så til de grader opp til at vi skal eie selv så gjør de det fader meg ikke lett. I alle fall ikke for oss enslige som har en vanlig statslønn og ikke bare kan pakke sammen og flytte ut av byen. Hadde leieprisen vært mer tålelig hadde jeg slutta å spare til leilighet for lengst men siden de og bare øker så er det et evig tapsprosjekt uansett

Anonymkode: 53ec4...ded

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg flyttet til Norge 12 år siden, jobbet i restaurant bransjen i mange år, tatt norskkurs og et bachelor i norge, nå har jeg en jobb som betaler betydelig mer og klarte å spare 10/12000 nok per måned. I fjør har jeg kjøpt meg en leilighet rett utenfor Oslo for 4M. Hvis jeg klarte det, så kan du. 

Anonymkode: bb193...cf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

En slektning kjøpte leilighet under OBOS i 1987, og hadde da overtatt ans. fra foreldrene = 10 år før vedkomne ble født. En annen bolig (var vel enten rekkehus eller firemannsbolig) - måtte ha ans. fra 1937 - altså 50 år på det tidspunktet. Ja det var rimelige boliger for de som hadde foreldre eller besteforeldre med OBOS-medlemskap - og som dermed hadde tilgang på bolig.  

Anonymkode: fb2b7...2eb

Ja, man måtte være medlem av OBOS. Det var hele greia. Oslo bolig og spareLAG. De var der for medlemmene sine, ikke de med fetest lommebok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bodde i Oslo og hadde drømmejobben. Så på leiligheter, men hadde ikke sjangs til å kjøpe. Huske en liten 2-roms vi så på gikk 1 mill over takst. Vi var på mange visninger og hadde ikke sjangs i budkrigene. Endte med at vi pakket sakene og flyttet litt lenger nord og ut i distriket og fikk en enebolig til 3,2. 4 soverom og fin beliggenhet. Savner jeg livet i Oslo og jobben? Ja, men noen ganger kan man ikke få alt og alle kan ikke bo i Oslo. Hvis alle skal bo i de største byene våre så vil jo konkuransen og prisene bli skyhøye (som de allerede er).

Anonymkode: 0cf2e...89f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, man måtte være medlem av OBOS. Det var hele greia. Oslo bolig og spareLAG. De var der for medlemmene sine, ikke de med fetest lommebok. 

Hvordan et regulert marked fungerer den dag idag, ser man med hyttene i kolonihagene i Oslo der folk må stå i flere år på venteliste for å få hytte, men når de får den, er prisen svært rimelig; noen få titusen. Samtidig må man også kunne ta vare på den, slik at den passer inn i omgivelsene.

På det "frie markedet" ville en slik hytte kostet millioner, og blitt kjøpt opp av investorer som ikke engang bodde der, lot gresset gro, og gjorde hva de ville i "det frie markedets" navn.

"Det frie markedet" bringer oss tilbake til steinalderstadiet der det er den sterkestes (les: rikestes) lov som bestemmer; hva dette innebærer i praksis, ser man med griske gårdseiere som leier ut lokalene til blodpris, slik at Grünerløkka har endret seg fra å være en bydel med interessante butikker til å bli en bydel med gørr kjedelige kjedebutikker over alt, og institusjoner som Ringstrøms antikvariat ble etter flere tiår kastet ut av lokalene sine i Ullevålsveien og ofret i den frie økonomiens navn.

Anonymkode: 03e80...ff7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan et regulert marked fungerer den dag idag, ser man med hyttene i kolonihagene i Oslo der folk må stå i flere år på venteliste for å få hytte, men når de får den, er prisen svært rimelig; noen få titusen. Samtidig må man også kunne ta vare på den, slik at den passer inn i omgivelsene.

På det "frie markedet" ville en slik hytte kostet millioner, og blitt kjøpt opp av investorer som ikke engang bodde der, lot gresset gro, og gjorde hva de ville i "det frie markedets" navn.

"Det frie markedet" bringer oss tilbake til steinalderstadiet der det er den sterkestes (les: rikestes) lov som bestemmer; hva dette innebærer i praksis, ser man med griske gårdseiere som leier ut lokalene til blodpris, slik at Grünerløkka har endret seg fra å være en bydel med interessante butikker til å bli en bydel med gørr kjedelige kjedebutikker over alt, og institusjoner som Ringstrøms antikvariat ble etter flere tiår kastet ut av lokalene sine i Ullevålsveien og ofret i den frie økonomiens navn.

Beklager - logget meg inn med feil bruker; jeg som skrev kommentaren ovenfor, er brukeren Anonymkode: 32cb4...f8d, som også har kommentert andre steder i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, det er trist som faan. Før hadde man familiebedrifter innen varehandel. Så kom kapitalkreftene og utryddet alle andre aktører. Så i dag har vi nesten bare kjeder, hvor alt er likt. Samme interiør, samme vareutvalg, samme priser. Vi er et steg nærmere et dystopisk helvete. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det er trist som faan. Før hadde man familiebedrifter innen varehandel. Så kom kapitalkreftene og utryddet alle andre aktører. Så i dag har vi nesten bare kjeder, hvor alt er likt. Samme interiør, samme vareutvalg, samme priser. Vi er et steg nærmere et dystopisk helvete. 

Det er jo det som er planen med bla Agenda 2030. Oligarkene skal eie 99% og du ingenting. Og alle skal bo tett i byer. Derfor legges bygda ned steg for steg.

Anonymkode: 09168...876

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg blir oppriktig irritert på alle som bare "ikke bo i byen, flytt ut" Ja vel ja, hva med oss som ikke har bil og er avhengige av kollektiv transport. Har dere i det hele tatt fulgt med på nyhetene nå i vinter, det er konstant kaos, konstant avganger som er innstilt, busser som ikke går osv. Jeg har en jobb jeg stortrives i, i en storby (ikke Oslo) - men jeg er faktisk avhengig av å komme meg på jobb. Og når man plutselig er på nåden til kollektivtransport og ikke alltid kan ha hjemmekontor, da er det ikke mye man kan gjøre. Det er ikke rart folk ønsker seg mer sentrale leiligheter uten å bli flådd. 

Jeg akter ikke å si opp en jobb jeg stortrives i, tjener forsåvidt greit for å flytte til en mindre by som ikke kan gi meg det jeg trenger for å trives, har nettverk og leve. 

Det er ingen menneskerett å eie leilighet, men i et land som legger så til de grader opp til at vi skal eie selv så gjør de det fader meg ikke lett. I alle fall ikke for oss enslige som har en vanlig statslønn og ikke bare kan pakke sammen og flytte ut av byen. Hadde leieprisen vært mer tålelig hadde jeg slutta å spare til leilighet for lengst men siden de og bare øker så er det et evig tapsprosjekt uansett

Anonymkode: 53ec4...ded

Hvis man ikke er villig til å flytte, ta førerkortet eller ta kollektivtrafikk, så blir det jo veldig vanskelig. Men da er det et valg man tar selv. Nå bor vi veldig sentralt, men det er fordi jeg ikke hadde lappen,slik så jeg kunne sykle til jobb (elsykkel). Tok lappen for 2 år siden, så nå skal vi snart flytte litt ut "på landet" for å få noe større og billigere. Vi kjenner heller ingen der vi har tenkt å flytte.

Anonymkode: 63d89...f07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (På 6.1.2025 den 12.05):

Kan dette ha sammenheng med at det forventes at man kjøper bolig i stadig yngre alder? En singel 20-åring har naturlig nok ikke hatt tid til å spare opp særlig mye egenkapital. Før i tiden ventet man med å kjøpe/bygge hus til man var to og gjerne gift.

Jeg er over 40 og har nettopp kjøpt min første bolig sammen med samboer. Ingen problemer med å få lån. Da jeg var i 20-årene eide jeg ikke nåla i veggen, og inntekten var i beste fall ustabil, i verste fall var den fullstendig fraværende. Hadde jeg spurt foreldre om hjelp til boligkjøp den gangen hadde jeg garantert fått nei.

Vi kjøpte også vår første bolig da vi var over 30. Og mine foreldre kjøpte bolig da de var rundt 30 på 90-tallet. Mange kjøper bolig når de er 22 år og studerer, men det tenker jeg er de som har foreldre med ekstra penger, de har arvet e.l. Alle andre må spare i 10 år+.

Anonymkode: 63d89...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...