AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:19 #1 Del Skrevet søndag kl 20:19 Ikke har vi foreldre som kan hjelpe til, ingen arv, da gjelder det bare og spare og spare - jeg har til nå 350 000, men hva er det i dagens samfunn? Bare lommerusk. Prisene øker, samtidig som jeg prøver å spare. Dette føles bare fullstendig umulig, håpløst. Anonymkode: 70a87...207 1 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:24 #2 Del Skrevet søndag kl 20:24 Hvor gammel er du og hvilke grep har du tatt for å spare mest mulig? Det er ikke helt umulig, men det krever nok enten å leve veldig sparsomt og evt jobbe ekstra et par år. Det var helt vanlig da jeg kjøpte min første leilighet for 10 år siden. Men prisene er nok dyrere nå. Anonymkode: d5615...45a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:24 #3 Del Skrevet søndag kl 20:24 Med krav om 10 % egenkapital er jo ikke det så ille, er det inntekten som stopper deg? Nå spørs det hvor du skal kjøpe, men mange kjøper jo litt utenfor sentrum for bare å i det hele tatt få kjøpt noe. Anonymkode: 23926...06d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:24 #4 Del Skrevet søndag kl 20:24 Ja, uten kausjonister eller medlåntakere så er det svært vanskelig. Så flink du er som har klart å spare såpass mye da👍 Anonymkode: b7fb1...961 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:26 #5 Del Skrevet søndag kl 20:26 Blitt litt lettere nå som man bare trenger 10% egenkapital, men fortsatt utrolig vanskelig ja. Spesielt om man skal kjøpe i storbyene ( som man ofte må fordi det er der jobbene er). Man kan få mye for pengene om man flytter til de mindre byene da. Her i byen er det billigere å kjøpe hus enn å kjøpe leilighet f.eks. Du får finne deg noen du kan dele lånet med så blir ting fort litt lettere 😉 Anonymkode: e392d...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_fiol Skrevet søndag kl 20:28 #6 Del Skrevet søndag kl 20:28 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke har vi foreldre som kan hjelpe til, ingen arv, da gjelder det bare og spare og spare - jeg har til nå 350 000, men hva er det i dagens samfunn? Bare lommerusk. Prisene øker, samtidig som jeg prøver å spare. Dette føles bare fullstendig umulig, håpløst. Anonymkode: 70a87...207 Sjekk muligheter i mer landlige strøk, her jeg bor er prisene lave siden det er en liten by,eventuelt kan du se om obos har noen leie til eie leiligheter i området der du bor 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:37 #7 Del Skrevet søndag kl 20:37 350k er absolutt ikke bare lommerusk, og nå reduseres også kravet til egenkapital. Hvor gammel er du, og hvor lenge har du jobbet? Jeg synes mange har urealistiske forventninger til hvor tidlig de kan kjøpe bolig. Jeg kjøpte bolig da jeg var 30, samboeren min var 32. Jeg hadde ikke klart å kjøpe bolig uten ham. Da hadde vi begge jobbet i 5-7 år. Ingen av oss fikk hjelp. Anonymkode: 366b3...fbf 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:42 #8 Del Skrevet søndag kl 20:42 Du har jo vært flink så langt. Om dere er to som kjøper sammen har dere jo en stor fordel. Enten må dere kjøpe noe lite, bare for å komme inn på markedet. Eller det må være mindre sentralt. Man må gjerne gå ned i størrelse og standard i forhold til leid bolig, men det må man bare stå i. Anonymkode: a53f6...53c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:07 #9 Del Skrevet søndag kl 21:07 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ikke har vi foreldre som kan hjelpe til, ingen arv, da gjelder det bare og spare og spare - jeg har til nå 350 000, men hva er det i dagens samfunn? Bare lommerusk. Prisene øker, samtidig som jeg prøver å spare. Dette føles bare fullstendig umulig, håpløst. Anonymkode: 70a87...207 Det er da nok egenkapital til en startleilighet. Anonymkode: d827e...6cf 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet søndag kl 21:23 #10 Del Skrevet søndag kl 21:23 (endret) Egenkapital i seg selv er vel ikke det store problemet. Det underliggende problemet er jo at boligprisene stiger så mye raskere enn lønningene, at det bare blir vanskeligere og vanskeligere for de som ikke allerede eier, å få kjøpt sin første bolig. Endret søndag kl 22:24 av Vaffelhunden 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:21 #11 Del Skrevet søndag kl 22:21 Ikke umulig! Jeg fikk heller ikke et øre i hjelp. Fikk meg jobb og kjøpte bolig utenfor Oslo til tross for at at alt av familie og nettverk er i Oslo. Bodde og jobbet der til jeg kunne selge med såpass fortjeneste at det var mulig å kjøpe i Oslo. Men ellers er jeg enig i at det er for vanskelig. Det er vanskelig for oss uten foreldre med penger. Man skattelegger jobb mer enn formue og arv, og da blir det utrolig vanskelig å bygge seg opp om man ikke er født inn i rikdom eller venter arv. Anonymkode: 91306...1a4 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet søndag kl 22:33 #12 Del Skrevet søndag kl 22:33 Det stunte med egenkapitalen gjør det bare på sikt enda verre. Boligprisene kommer til å skyte i været. Snakker om at perioden med økt rente var også for å stabilisere boligmarkedet🤯 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:44 #13 Del Skrevet søndag kl 22:44 Det beste er jo om man har noen å kjøpe sammen med. Vi rakk å bli over 30 før vi fikk kjøpt vår første leilighet for litt over to år siden. Hadde ingen hjelp vi heller. Jeg hadde ikke hatt sjans til å komme meg inn på boligmarkedet alene med mindre jeg hadde kjøpt noe langt ute på bygda, noe jeg forsåvidt hadde vært villig til. Vi har kjøpt et stykke utenfor sentrum for å få råd til noe som fungerer. Det er langt ifra en ideell leilighet for oss, men vi er i det minste inne på boligmarkedet. Anonymkode: 07924...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet i går, 00:23 #14 Del Skrevet i går, 00:23 Hvor gammel er du? Har du fast jobb? Partner? Barn? Hva tjener du? Hvor i landet har du tenkt å kjøpe? Det første du må gjøre er i alle tilfeller: Ta deg sammen og slutt å sutre. Det er null problem å komme seg inn påboligmarkedet for friske folk i full jobb som har et minimum av tålmodighet og økonomisk sans. Det er også mulig for uføre og lavtlønnede å kjøpe bolig, det er det hundrevis av eksempler på her på forumet. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet i går, 00:33 #15 Del Skrevet i går, 00:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke umulig! Jeg fikk heller ikke et øre i hjelp. Fikk meg jobb og kjøpte bolig utenfor Oslo til tross for at at alt av familie og nettverk er i Oslo. Bodde og jobbet der til jeg kunne selge med såpass fortjeneste at det var mulig å kjøpe i Oslo. Men ellers er jeg enig i at det er for vanskelig. Det er vanskelig for oss uten foreldre med penger. Man skattelegger jobb mer enn formue og arv, og da blir det utrolig vanskelig å bygge seg opp om man ikke er født inn i rikdom eller venter arv. Anonymkode: 91306...1a4 FYI: Man får ikke boliglån på grunnlag av at man venter på arv 🙄 Hvis du lager en poll her på forumet (eller et annet sted), så tror jeg de aller færreste har fått hjelp av foreldre til å kjøpe bolig. Det er bare en hendig unnskyldning folk bruker for at de ikke evner å spare til egenkapital selv. Jeg har foreldre med god råd, men det hadde ikke falt meg inn i halvsøvne å be dem om hjelp til å komme inn på boligmarkedet. Arven som tilfaller meg får jeg statistisk sett når jeg er i 50-åra, så den har jeg følgelig null nytte av i dag. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:45 #16 Del Skrevet i går, 04:45 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er da nok egenkapital til en startleilighet. Anonymkode: d827e...6cf Du må kvalifisere til husbanklån, uføretrygdet eller lignende Har like mye i egenkapital, fast jobb og 740 000 i lønn, får ikke boliglån Hjelper ikke å høre på de som er to stykker eller kjøpte for 10-20 år siden Anonymkode: a0267...96f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:02 #17 Del Skrevet i går, 05:02 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man skattelegger jobb mer enn formue og arv, og da blir det utrolig vanskelig å bygge seg opp om man ikke er født inn i rikdom eller venter arv. Anonymkode: 91306...1a4 Interessant poeng. Anonymkode: b4e2f...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:04 #18 Del Skrevet i går, 05:04 Men dette går jo fint! De færreste har fått hjelp av noen til å kjøpe bolig.. Hvis det er snakk om Oslo-området kan du antakelig, ihvertfall snart, få kjøpt deg leilighet hvis du ser mot Drammen-områder, eller mot Follo/Ski. Fra Ski er det 11 minutter med toget til Oslo S, altså går det mye raskere enn fra de fleste steder I Oslo! Nei, du får nok ikke kjøpt på Majorstuen som singel og ung, men det er så mange veldig fine alternativer! Og tilsvarende i andre byer i Norge, se utover, se hva du kan få til i stedet for hva du ikke kan få. Anonymkode: e922a...211 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:09 #19 Del Skrevet i går, 05:09 Knirke skrev (4 timer siden): Hvis du lager en poll her på forumet (eller et annet sted), så tror jeg de aller færreste har fått hjelp av foreldre til å kjøpe bolig. Det er bare en hendig unnskyldning folk bruker for at de ikke evner å spare til egenkapital selv. Trenger ikke lage poll. I landet samlet fikk halvparten av unge boligkjøpere foreldrehjelp i 2023. I Oslo er tallet nær 70 prosent. Fullt forståelig at man hjelper barna sine, men det gjør situasjonen enda mer vanskelig for de som ikke har foreldre som kan hjelpe. https://nef.no/nyheter/pressemeldinger/mange-flere-unge-er-avhengig-av-foreldrehjelp-for-a-kjope-bolig-i-oslo/ Anonymkode: 94aa3...7a0 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:17 #20 Del Skrevet i går, 05:17 Hva er kravene dine da? Min første leilighet var en sliten 1-roms på sagene. Kun jeg ville ha den. Solgte med 2 mill fortjeneste etter noen år. Anonymkode: 2177f...14f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå