Gå til innhold

Barneoppdragelse i Bluey

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bluey er jo en anerkjent barne-tv-serie som min datter har sett litt på. Jeg har også sett litt sammen med henne. Det er en morsom og fin serie. Men flere som irriterer seg litt over de voksne? 😅 Det er mye bra med de, de leker med og lytter til barna. Men får ikke ungene styre litt vel mye? (Nei jeg er ikke gammeldags og kjeftete. Jeg lytter til barna og anerkjenner deres følelser, men mener også at grenser og hensyn til andre er viktig.) To eksempel: 

- Moren prøver å få de med ut av døren for å rekke en avtale. Barna leker og styrer med alt mulig slik at de aldri kommer seg avgårde. 

- Bingo skal hjelpe til med å lage omelett, men blir aldri ferdig fordi hun skal gjøre alt selv. Pappaen har bursdag og venter i senga. 

Jeg ville her forklart at vi har en avtale, og derfor avbrutt leken og tatt de med meg ut døra (gjerne sagt at vi går om 5 min og gitt de mulighet til å avslutte leken). Og jeg ville latt barnet hjelpe til med omeletten, men styrt såpass at det ikke tok for lang tid ("Du kan få lage den helt selv en annen dag, men nå venter pappa på oss, så mamma skal hjelpe deg litt"). Noe sånt. 

Haha jeg vet at det er en barne-tv-serie og ikke så viktig, men siden den har fått så god rating ble jeg nesten litt overrasket over hvor mye barna får styre på. Men det er kanskje moroa? 😅 Jeg mener at barna sine behov er viktige, men de kommer ikke alltid først. Å lære at man er en del av et fellesskap og må ta hensyn til andre er viktig. Tilpasser vi oss alltid til det barna vil er vi litt på viddene mener jeg. (Jeg har ikke sett mange episodene, så sikkert mye bra også. Og jeg syns som sagt serien er artig også). 

Som sagt, ikke viktig dette, bare artig å høre om flere har lagt merke til det samme 😊 

Anonymkode: 11bd3...29e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i huset elsker vi i vertfall Bluey. Orker ikke å irritere meg om ikke alt er pedagogisk korrekt (både jeg og mannen er pedagoger). Jeg syns det viktigste er at serien viser en mamma og en pappa som bryr seg om barna sine, som godtar dem slik de er, og som viser at ting ikke trenger å være perfekt. 

Favorittepisoden her i familien er «Sleepytime», handlingen og musikken og hele pakka er bare så fantastisk at da gråter vi hele gjengen. 

Anonymkode: a9432...c0f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her i huset elsker vi i vertfall Bluey. Orker ikke å irritere meg om ikke alt er pedagogisk korrekt (både jeg og mannen er pedagoger). Jeg syns det viktigste er at serien viser en mamma og en pappa som bryr seg om barna sine, som godtar dem slik de er, og som viser at ting ikke trenger å være perfekt. 

Favorittepisoden her i familien er «Sleepytime», handlingen og musikken og hele pakka er bare så fantastisk at da gråter vi hele gjengen. 

Enig, vi elsker også serien. Veldig mye bra kommunikasjon om følelser. Og så er foreldrene veldig barnevennlige. Fins nok av serier med frekke og dumme voksne og skurker. Da får heller barna se på en serie som viser hvordan man er greie med hverandre.

vi voksne liker jo også å se på romantiske filmer der alt er supert (lidenskapelig, gode samtaler, store overraskelser osv) selv om det daglige livet ikke er slik 😂 

Anonymkode: f767d...f66

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel ikke blitt spesielt morsomt om foreldrene skulle drive med grensesetting hele tiden? Ganske mange komiserier der situasjoner kunne (og burde) blitt håndtert litt annerledes, men da hadde episodene vart i fem minutter 😄 Ser sånne spørsmål dukker opp hele tiden i en Seinfeld-gruppe jeg er med i på Facebook, men konklusjonen er liksom alltid at det er på TV 🤷‍♀️

Anonymkode: 34579...84f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å heller se på Daniel Tiger om du vil ha pedagogisk svip.

Anonymkode: 43b3a...329

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at disse episodene også har en pedagogisk tanke bak. "Barn, her ser dere hvordan det går om mamma og pappa ikke sier nei og dere får gjøre akkurat det dere vil." Og så er det morsomt, selvfølgelig.

Anonymkode: b0805...98b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, jeg mener ikke at alt må være pedagogisk riktig hele tiden. Bare irriterte meg litt over enkelte ting 😛 Datteren min sa: "Bluey og Bingo får foreldrene til å gjøre det de vil hele tiden. Men det er jo bare på tv" 😅 Søt serie, absolutt. 

Liker IKKE Daniel Tiger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Liker IKKE Daniel Tiger. 

Litt på siden, men Daniel Tiger: Verdens enkleste unge å oppdra. Tenk om den oppdragelsen hadde fungert på vanlig barn, a!

Anonymkode: 28d29...6ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg tror kanskje inngangen min til serien var litt sånn: her er en serie som skal vise hvordan vi egentlig bør gjøre det. Men så var det kanskje ikke helt sånn, og det er helt i orden. Kan jo selvfølgelig bare være en gøy serie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ofte Bluey-episodene er skrevet mer til foreldrene enn til barna 🙃 Et lite portrett av foreldregenerasjonen som jeg selv er en del av.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt liker Bluey veldig godt. Tenker det jo er laget for barn og barns perspektiv og da er det jo sikkert mer gøy når barna styrer og holder på, som barn gjerne vil? Er jo andre barneserier som handler om barn/dyr som er barn som driver med alt mulig uten en forelder i sikte, som ikke er så realistisk at ingen foreldre er involvert i heller liksom.

Anonymkode: 78eb6...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med dere som svarer her også, det er en koselig serie 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Litt på siden, men Daniel Tiger: Verdens enkleste unge å oppdra. Tenk om den oppdragelsen hadde fungert på vanlig barn, a!

Anonymkode: 28d29...6ef

«Å smake nye ting er flott, ofte smaker de goooodt» 🙈 Om det bare hadde vært så enkelt som å synge en liten trall så hørte barna etter! 

Anonymkode: 57ee2...77d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Den som holder ut 5 minutter med Daniel Tigers prektige verden fortjener en medalje. 

Til TS, Bluey er ikke en dokumentar, det er ment å være morsomt. Du høres rimelig døll ut. 

Anonymkode: c7617...c73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi foreldre elsker Bluey mer enn barna her i huset. Alt for mange gjenkjennelige episoder. Tror det er det som gjør det så morsomt for oss voksne; at det er så hverdagslig og gjenkjennelkg. 
I flere episoder både hever mammaen stemmen mot barna, og setter tydelige grenser for dem. Foreldre som småkrangler. Søsken som krangler (elsker episoden hvor de kjøper is, og Bluey og Bingo vil Smake av hverandre, men de krangler så mye at hele isen har smeltet før de får spist noe i det hele tatt). Så ikke enig at foreldrene gjør alt barna i serien ønsker. 

hvis en skal tenke at en absolutt skal få noe ut av å se på det annet enn underholdning ville jeg tenkt at barna skulle fått ut verdien av familien. Og vi foreldre at vi kan ta livet litt mer med ro

Anonymkode: 3310b...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine elsket den og det gjorde vi også. Beste serien for barn. Nå er de 7 og 5 og lei den🤣🤣de sammenlignet seg ofte med bingo og bluey.

Anonymkode: e706c...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Å smake nye ting er flott, ofte smaker de goooodt» 🙈 Om det bare hadde vært så enkelt som å synge en liten trall så hørte barna etter! 

Anonymkode: 57ee2...77d

Haha, jeg syns daniel tiger er fælt. Men barna mine likte det veldig godt en periode. Og da kunne jeg synge en liten trall fra serien, og så hørte de etter (og jeg håpet inderlig at ingen andre hørte meg). 

Til TS så nok intensjonen med bluey å være underholdning, ikke en oppskrift på oppdragelse, og at foreldrene ikke alltid velger å handle klokt er som du sier en del av moroa :) For hadde det egentlig vært så givende å se på f.eks. at Bingo hjalp til passe masse med å lage en fin omelett, før de gikk inn og overrasket faren, som ble glad og fornøyd?

Anonymkode: ef9fd...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 23.23):

TS her, jeg tror kanskje inngangen min til serien var litt sånn: her er en serie som skal vise hvordan vi egentlig bør gjøre det. Men så var det kanskje ikke helt sånn, og det er helt i orden. Kan jo selvfølgelig bare være en gøy serie. 

Hvor i alle dager fikk du det fra?

Det er noen snakkende hunder liksom

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.34):

Åååå sleepytime!!!

Anonymkode: 2d903...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...