Gå til innhold

Bolig har ligget ute noen mnd uten å bli solgt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Megler foreslo ny pris. Jeg sa ja men føler den ligger for lavt. Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 448ea...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Megleren har nok rett du. Blir det ikke solgt er den som regel priset for høyt. 

Anonymkode: 2f088...2cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange måneder? Det har vært jul, "ingen" kjøper bolig de siste 5-6 ukene av året.

Min megler var veldig tydelig på at hvis jeg ikke fikk solgt i løpet av første tre ukene i november så var det like greit trekke boligen å prøve på nytt på nyåret.

Anonymkode: a3408...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megleren har nok rett, ja. I mitt området (godt og dyrt område utenfor en av Norges største byer) ligger også hus ute i månedsvis. Jeg kjenner flere i meglerbransjen som alle sier det er dårlige tider, og alt ligger ute lenge. En av grunnene er at folk må selge egen bolig før de kan kjøpe ny (vanlige mannen i gata som må ha finansiering i banken/lån for å kjøpe bolig), og det tør ikke folk, meg inkludert som har fulgt markedet med argusøyne de siste årene. 

markedet er skummelt når man allerede sitter med bolig. Mellomfinansiering er vanskelig å få om dagen så sant man ikke har penger for mellomfinansiering for seks mnd stående på bok. Det kan fort være 40 k i mnd kun i mellomfinansiering. 

for at folk skal tørre å ta sjansen på å kjøpe, så må de føle at de får ett kupp. Mange kjøpere faller også bort fordi de allerede eier bolig med lån og ikke kan kjøpe ny bolig før de har solgt egen bolig. Det er en håpløs situasjon. 

eneste boliger som blir solgt raskt er de som egner seg for førsyegangskjøpere. 

Anonymkode: aa54c...227

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger flere hundre under takst.Det er ny visning nå i januar.Hva kan jeg gjøre når jeg føler prisen ligger for lavt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ventet til våren, om du har mulighet.

Megler er der for at du skal kunne rådføre deg med ham/henne. De har vanligvis god kunnskap om de ulike områdene av byen, og du bør lytte til dem. Det hjelper ikke å mene at du skal ha mer om ingen legger inn bud. Men om du har tid til å vente, så kan det hende ting løsner mer om noen måneder.

Anonymkode: 449f0...c35

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klargjør boligen for AirBnb eller korttidsleie og lei ut til du får solgt 

Anonymkode: f8647...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klargjør boligen for AirBnb eller korttidsleie og lei ut til du får solgt 

Anonymkode: f8647...851

Det er risikabelt å gå glipp av skattefordelen, om det tar tid. 

Det er risikabelt da mange ikke ønsker å kjøpe utleieobjekter, da det øker risikoen stort for slitasje, og at eiendommen ikke er løpende tatt godt vare på. 

Anonymkode: c2091...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Den ligger flere hundre under takst.Det er ny visning nå i januar.Hva kan jeg gjøre når jeg føler prisen ligger for lavt? 

det er vel ikke lov å ikke godta bud på prisantydning? så da må du jo si det til megler..  er jo du som har valgt å gå med på det.. er ikke lov å sette lav prisantydning i håp om å få inn flere interessenter å drive opp prisen via det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis ingen vil kjøpe til høyere pris så er jo ikke prisen for lav. Hvis prisen er høy får du ingen interesserte. Hvis prisen er lav får du flere interesserte og det blir budkrig.

Anonymkode: 31904...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En vare er dessverre ikke mer verd en det andre er villig til å betale for den….. 

Anonymkode: 574bb...5e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har du noen alternativer.

1: hør på megler, de har som regel rett. Her jeg bor er nå boliger som ble lagt ut april-mai-juni i fjor og ligget hele høsten, tatt vekk pga jul begynt å komme ut igjen.

2: hør på deg selv og hold den på den prisen du vil, men forvent at det tar tid. Et vennepar av meg ville ikke redusere prisen så de satt halvannet år med to boliger.

3: Bli boende siden du mener den er så mye verdt og heller selg om noen år når markedet kanskje har kommet seg igjen.

Anonymkode: f454a...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
monican94 skrev (4 minutter siden):

det er vel ikke lov å ikke godta bud på prisantydning? så da må du jo si det til megler..  er jo du som har valgt å gå med på det.. er ikke lov å sette lav prisantydning i håp om å få inn flere interessenter å drive opp prisen via det

Selvfølgelig kan man la være å godta et bud. Å legge en bolig ut for salg gjør ikke at man er forpliktet til å selge, uansett hvor høyt bud man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig kan man la være å godta et bud. Å legge en bolig ut for salg gjør ikke at man er forpliktet til å selge, uansett hvor høyt bud man får.

Screenshot_20250106_140946_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Megler foreslo ny pris. Jeg sa ja men føler den ligger for lavt. Hva kan jeg gjøre? 

Hvordan føler man at den ligger for lav?

Anonymkode: 6f165...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...