Gå til innhold

Vergemål, få ut farsarv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor er under vergemål og er erklært ikke samtykkekompetent på alle områder. Min far er død.

Å få forskudd på arv er svært vanskelig nå, men er det mulig å hente ut hele eller deler av farsarven?

Det foreligger ikke noe testamente etter min far. 

Anonymkode: 6bf48...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan velge å sitte uskiftet. Du må vente på din tur.

:skya:

Anonymkode: 72fbd...a18

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun kan velge å sitte uskiftet. Du må vente på din tur.

:skya:

Anonymkode: 72fbd...a18

Det gjør hun. Jeg venter på min tur, syns bare sykehjemsplassen hennes er dyr nok allerede, om ikke kommunen skal få kr 20 000 ekstra i måneden fra renteinntektene. 🙃

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kreve din farsarv, men helt enkelt blir det ikke siden din mor har verge.

Anonymkode: 68889...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør hun. Jeg venter på min tur, syns bare sykehjemsplassen hennes er dyr nok allerede, om ikke kommunen skal få kr 20 000 ekstra i måneden fra renteinntektene. 🙃

Er enig med deg her. Håper at hun er tildelt en fornuftig verge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min mor er under vergemål og er erklært ikke samtykkekompetent på alle områder. Min far er død.

Å få forskudd på arv er svært vanskelig nå, men er det mulig å hente ut hele eller deler av farsarven?

Hørt om å sloss mot vindmøller? Det gjør du her. Når begrunnelsen din lenger ned er dyr sykehjemsplass, så blir dette bare til å spy av. 

Anonymkode: 061b0...e7f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt om å sloss mot vindmøller? Det gjør du her. Når begrunnelsen din lenger ned er dyr sykehjemsplass, så blir dette bare til å spy av. 

Anonymkode: 061b0...e7f

Hvorfor er det til å spy av?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det til å spy av?

Fordi pengene finnes og folk på sykehjem koster enormt mye mer enn de betaler.

Anonymkode: b71d4...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er enig med deg her. Håper at hun er tildelt en fornuftig verge.

Det er meg, så siden jeg er inhabil blir det i så fall oppnevnt en midlertidig verge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun sitter i uskiftet bo. Du kan kreve skifte av det uskifta bo'et. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (31 minutter siden):

Hun sitter i uskiftet bo. Du kan kreve skifte av det uskifta bo'et. 

Hvorfor mener du at TS skulle ha rett til det?

Anonymkode: e7d23...161

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenlevende kan når som helst kreve skifte av uskiftet bo, og vil ha rett på sin del av arven etter avdøde. I tillegg beholder gjenlevende sin del av uskifteboet. 

Kan lese mer om det her: 

https://codex.no/familierett/arv/skifte-uskiftet-bo

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (20 minutter siden):

Gjenlevende kan når som helst kreve skifte av uskiftet bo, og vil ha rett på sin del av arven etter avdøde. I tillegg beholder gjenlevende sin del av uskifteboet. 

Kan lese mer om det her: 

Om jeg forstår det rett er det ikke så enkelt som det høres ut? Jeg og mine søsken har godkjent at min mor sitter i uskiftet bo. Hun er under vergemål pga demenssykdom, og har ikke misbrukt boet. Hadde vi visst da det vi vet nå om hennes helsetilstand ville vi kanskje valgt det annerledes. Siden ingen kan spå fremtiden godkjente vi at hun skulle få sitte i uskiftet bo, for på tidspunktet var det det naturligste i verden. Om vi nå krever skifte av uskiftet bo er det vel at vi bare ombestemmer oss, som ikke er grunn nok i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om jeg forstår det rett er det ikke så enkelt som det høres ut? Jeg og mine søsken har godkjent at min mor sitter i uskiftet bo. Hun er under vergemål pga demenssykdom, og har ikke misbrukt boet. Hadde vi visst da det vi vet nå om hennes helsetilstand ville vi kanskje valgt det annerledes. Siden ingen kan spå fremtiden godkjente vi at hun skulle få sitte i uskiftet bo, for på tidspunktet var det det naturligste i verden. Om vi nå krever skifte av uskiftet bo er det vel at vi bare ombestemmer oss, som ikke er grunn nok i seg selv?

Ut i fra helsetilstanden til gjenlevende som sitter i uskiftet bo og at denne absolutt ikke har mulighet til å vedlikeholde boligen sin mm pga helsetilstanden sin + at den har flyttet på sykehjem og dermed har x antall nye samboere på et vis.

Jeg tenker dette fint kan la seg gjøres men snakk med en advokat om søknaden blir avslått. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (5 minutter siden):

Ut i fra helsetilstanden til gjenlevende som sitter i uskiftet bo og at denne absolutt ikke har mulighet til å vedlikeholde boligen sin mm pga helsetilstanden sin + at den har flyttet på sykehjem og dermed har x antall nye samboere på et vis.

Jeg tenker dette fint kan la seg gjøres men snakk med en advokat om søknaden blir avslått. 

Ok, takk for svar. Boligen er solgt, så den er ute av bildet. Men det er jo bare å prøve. Må alle arvinger ønske skifte av uskiftet bo, eller holder det med én?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Boligen er solgt, så den er ute av bildet. Men det er jo bare å prøve. Må alle arvinger ønske skifte av uskiftet bo, eller holder det med én?

Godt det da👍 vet ikke noe om det krever signatur av alle. Vet at om man ønsker offentlig skifte så holder det med at 1 person vil det men mulighetene for et offentlig skifte går ut etter 3 år. 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Godt det da👍 vet ikke noe om det krever signatur av alle. Vet at om man ønsker offentlig skifte så holder det med at 1 person vil det men mulighetene for et offentlig skifte går ut etter 3 år. 

Det er mer enn tre år siden min far døde. Skal lese mer om dette, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (50 minutter siden):

Kan lese mer om det her: 

Felles barn kan vel ikke kreve skifte om foreldrene var gift og hadde felleseie? 

Gjenlevende ektefelle har i slike tilfeller hatt rett til å sitte i uskiftet bo. Er dette forandret?

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Anonymkode: 4dd3e...9d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles barn kan vel ikke kreve skifte om foreldrene var gift og hadde felleseie? 

Gjenlevende ektefelle har i slike tilfeller hatt rett til å sitte i uskiftet bo. Er dette forandret?

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Anonymkode: 4dd3e...9d7

Nei, det er ikke endret. Min far døde nylig og uskifte ble ordnet helt uten at jeg og søsken måtte godkjenne eller skrive under noe som helst. 

Anonymkode: 2c11e...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om boligen er solgt så skal dere vel ha krav på farsarven?

Anonymkode: 88ba8...e3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...