AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:44 #1 Del Skrevet søndag kl 18:44 Sliter meg likevel gjennom et studie for å oppnå en «vanlig» lønn som uansett ikke kommer til å strekke til. Boligprisene virker bare til å stige og stige. Jeg kommer til å bli evig leietaker. Bare en liten utblåsning. Dette påvirker meg psykisk. - J22 Anonymkode: b71d9...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:47 #2 Del Skrevet søndag kl 18:47 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sliter meg likevel gjennom et studie for å oppnå en «vanlig» lønn som uansett ikke kommer til å strekke til. Boligprisene virker bare til å stige og stige. Jeg kommer til å bli evig leietaker. Bare en liten utblåsning. Dette påvirker meg psykisk. - J22 Anonymkode: b71d9...9af Ingen menneskerett å eie egen bolig. Vær glad du ikke er uteligger eller må tigge på gaten. Du er langt over der i standard, selv om du må leie og ikke kan eie. Anonymkode: 5ed8f...1c9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:49 #3 Del Skrevet søndag kl 18:49 Du kan ikke forutsi fremtiden din og hvorvidt du vil eie bolig om 5 eller 15 år, TS. Du er bare 22 år, og mye i samfunnet og livssituasjonen din kan endre seg som du ikke er klar over nå. Råder deg til å ikke bruke energi på sånne ting, for det er helt bortkastet. Fullfør studier, få deg jobb, og flyt med. Finn deg rimelig sted å leie i noen år, så du kan spare penger. Noen av oss flytter også til andre byer hvor boligprisene er rimeligere. Ikke bekymre deg for fremtiden, kjære deg, for den er ikke her enda! Anonymkode: 4c19c...9d2 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:49 #4 Del Skrevet søndag kl 18:49 Sliter meg likevel gjennom et studie for å oppnå en «vanlig» lønn som uansett ikke kommer til å strekke til. Boligprisene virker bare til å stige og stige. Jeg kommer til å bli evig leietaker. Bare en liten utblåsning. Dette påvirker meg psykisk. - J22 Anonymkode: 192ea...6fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet søndag kl 18:51 #5 Del Skrevet søndag kl 18:51 Du er bare 22 år. Og du er under utdannelse. Gi deg selv litt tid, og ting kan godt endre seg. Ingen krise å måtte leie heller, men se ikke bort i fra at du også vil få kjøpt senere i livet. Jeg hadde levd fornuftig og spart litt om mulig, og prøvd å gjøre mitt beste i studiene, også tatt det å eie senere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:51 #6 Del Skrevet søndag kl 18:51 Du kommer til å få det til hvis du vil. Jeg skjønner at det er vanskelig å tenke positivt i dagens økonomi, men ikke ta for gitt at du ikke kommer til å få en godt betalt jobb uansett hva slags utdanning du skaffer deg nå. De aller aller fleste kjøper jo også sammen med noen, så med mindre du er helt fast bestemt på at du aldri skal ha en partner, så tror jeg dette går bra. Det vanlige da er at man leier sammen noen år, da blir det også veldig mye lettere å spare egenkapital. Jeg har troen jeg, så lenge viljen virkelig er der. Spør noen om hjelp til å budsjettere hvis du trenger det. Anonymkode: a49ef...97e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:53 #7 Del Skrevet søndag kl 18:53 Da bør du jobbe med tankesettet ditt. Er du flink til å spare og tar gode valg, kan det løse seg helt fint. Anonymkode: 1d588...842 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:53 #8 Del Skrevet søndag kl 18:53 Du har fremdeles 20år med å ta gode økonomiske valg og prioriteringer før du kan sutre om slikt. Anonymkode: 77ada...4e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:53 #9 Del Skrevet søndag kl 18:53 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen av oss flytter også til andre byer hvor boligprisene er rimeligere. Dette er en veldig god ide! Anonymkode: 1b8df...c5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:54 #10 Del Skrevet søndag kl 18:54 Det får du, men muligens ikke innenfor ring 1 som virker som alle ønsker. Anonymkode: f2bc5...450 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:56 #11 Del Skrevet søndag kl 18:56 Nå senkes egenkapitalkravet til 10% i stede for 15%, så det bør absolutt være mulig dersom du lever billig etter du er ferdig studert og i fast jobb. Plutselig møter du en partner hvor dere deler på utgiftene også. De færreste har råd til bolig i 20-åra uten et utgangspunkt fra foreldre, så ikke bruk så mye energi på dette at det påvirker deg psykisk. Anonymkode: 83d1a...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:57 #12 Del Skrevet søndag kl 18:57 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sliter meg likevel gjennom et studie for å oppnå en «vanlig» lønn som uansett ikke kommer til å strekke til. Boligprisene virker bare til å stige og stige. Jeg kommer til å bli evig leietaker. Bare en liten utblåsning. Dette påvirker meg psykisk. - J22 Anonymkode: b71d9...9af Så velg et studie som gir deg en over snittet god lønn. Det er ingen grunn til å velge et studie som du forventer gir deg en lønn du er misfornøyd med. For om folk til nå i livet har fortalt deg at du skal velge en utdannelse du «trives med»? Det er bare vås. Du skal utdanne deg i 3-8 år. Selv om du mistrives noe inn i h* med utdannelsen er det ekstremt midlertidig. Det som ER viktig er å skaffe seg et yrke med arbeidstid, betaling, fleksibilitet og betingelser du kan anta bli fornøyd med. Hva du gjør? Egentlig helt irrelevant så lenge du trives med arbeidstid og betaling. Anonymkode: 28732...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:58 #13 Del Skrevet søndag kl 18:58 Jeg kjøpte meg min første bolig når jeg var 32 år (2021). Du er 22 år, slapp av bolig kommer etter hvert viss du har lyst på. Det at du ikke får kjøpt bolig mens du studerer, eller rett etter ferdig studie er ikke krise. Anonymkode: 9166b...4b4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:58 #14 Del Skrevet søndag kl 18:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det får du, men muligens ikke innenfor ring 1 som virker som alle ønsker. Anonymkode: f2bc5...450 Jeg har absolutt ikke noe ønske om å bo i Oslo. Jeg bekymrer meg likevel over boligpriser. Jeg er lesbisk, så det er veldig viktig for meg at jeg kan bo i en litt større by, som for eksempel Bergen, Stavanger, Trondheim, etc. Bor man på et altfor lite sted, så er det nesten ikke sjans å treffe noen. - TS Anonymkode: 192ea...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:58 #15 Del Skrevet søndag kl 18:58 Spørs jo hvor en velger å bo. Osv Har selv ungdom som har spart en del alt, spart så og si alt under lærlingtiden Blir 20 og vil nok kjøpe hus den dagen han er ferdig som lærling og fast stilling. Her vi bor får en kjøpt hus fra 1.2 mil og oppover, nabo huset ska selges nå og det står til 1.4. Sønnen hadde håpet de ventet 6 mnd til før de skulle selge, for han kunne tenkt seg det huset Kommer en seg ut av byene så er ikke prisene så høye. Og mange steder uten for Oslo,Trondheim osv trenger å arbeidsfolk Anonymkode: 997a4...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:58 #16 Del Skrevet søndag kl 18:58 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sliter meg likevel gjennom et studie for å oppnå en «vanlig» lønn som uansett ikke kommer til å strekke til. Boligprisene virker bare til å stige og stige. Jeg kommer til å bli evig leietaker. Bare en liten utblåsning. Dette påvirker meg psykisk. - J22 Anonymkode: b71d9...9af Det trodde jeg også. Ett år etter den tanken hadde ǰeg bolig. Du må jo først gå igjennom studiene dine. Mitt råd er at du avfølger alle infuensere som gir urealistiske mål. Og frister deg til å kaste bort penger på tull, fremfor sparing. Om det det blir helt krise, så kan du , hvis din mor og far tilater det, å bo hjemme i noen mnd å spare. Men da må du også spare. Sparer du 10.000kr i mnd i 10 mnd har du allerede 10.000kr. Sparer du hardere 15.000kr i mnd har du 150.000kr. Du kan flytte på deg å kjøpe der det ikke er så dyrt. Bo der i feks to til 5år. Og selg det. Du er ung, så du kan ha to jobber, anbefaler isåfall %trekk på skatten. Mange steder ønsker de helge vakter med 50% eller 100% ekstra i lønn. Kjipe vakter for de fleste, men gode muligheter for deg. Nå skriver du lite om forbruk du har, men man kan spare inn mye på klær, sminke, duppeditter, ikke bytte tlf før den er utslitt etc. Lei billig en stund, feks i kollektiv. På hamar er du nede i ca 5000kr i leie i kollektiv feks. Med full jobb pluss noen helgevakter s har du da gode muligheter til å spare. Er du to, er det lettere å få lån. Bare pass på at du har sikret dine investeringer godt iht salg, brudd etc skriftlig. Anonymkode: 0f377...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbanana Skrevet søndag kl 19:01 #17 Del Skrevet søndag kl 19:01 Det kommer til å gå bra!!! Du kommer til å finne en fin kjærste og sammen så finner dere ut av det. Ikke gi opp, lag deg en "plan b" som du kan trøste deg med. (Min var å flytte til Rjukan og starte et enmannsorkester, haha! Der får du en fin leilighet for 400tusen. 😘) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:02 #18 Del Skrevet søndag kl 19:02 Da jeg var 22 år (for over 30 år siden) hadde jeg overhodet ikke tanker om å kjøpe egen bolig. Men forstår at mange lar seg påvirke at alt dette snakket om boligpriser nå. Den gamle BSU-grensen var 34 år - så det er faktisk helt normalt at man kjøper sin første bolig langt opp i 30-årene. Det kan skje mange ting på så mange år - enten privat eller i samfunnet. Dessuten er det ganske mange steder i Norge der er rimelige boliger, om man kan tenke seg å bo utenfor de store byene. Anonymkode: f1523...d1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Del Skrevet 22 timer siden Joda, det går helt fint, TS. Mitt råd er å begynne å spare som student. Skattefradraget fra BSU kommer veldig godt med når du tjener lite. Så kan du fortsette å leve som student et par år mens du jobber overtid eller ha ekstrajobb. Så får du egenkapital. Anonymkode: 5ca75...21c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Del Skrevet 20 timer siden Så studer noe som gir deg godt nok betalt till å ha råd til å kjøpe bolig? Hva er poenget med å klage over å ikke få kjøpt bolig når du bevisst studerer noe som gir en dårlig betalt jobb etter studiene? Du er jo bare 22 år, så du har jo god tid til å studere noe som er godt betalt. Anonymkode: db71c...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå