Gå til innhold

flere som er lei nordmenn og deres verdier og holdninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tiuren skrev (21 minutter siden):

Om Norge og nordmenn er så ille, hvor finner man idealet? 

Alle andre steder enn Norge! 🤣 Er ikke imponert over det kalde samfunnet vi lever i. Veldig lite empati. Nordmenn trenger å utvikle den delen ganske kraftig

Anonymkode: d6fcc...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle andre steder enn Norge! 🤣 Er ikke imponert over det kalde samfunnet vi lever i. Veldig lite empati. Nordmenn trenger å utvikle den delen ganske kraftig

Hvilke land kjenner du godt. Der du har vært mer en 1 måned, mer en 6 måneder, som er bedre? Som har bedre verdier og levesett? 

Jeg mistenker at du bare har bodd i Norge og et eventyrland. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (24 minutter siden):

Hvilke land kjenner du godt. Der du har vært mer en 1 måned, mer en 6 måneder, som er bedre? Som har bedre verdier og levesett? 

I tillegg sikkert bare bodd et eller få steder i Norge.

Anonymkode: 5171f...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem vil verne naturen? Det eneste partiet som ser ut til å bry seg om naturen er «Rødt» og kanskje også «Sp»

Sp? De vil vel jakte på alle rovdyr herfra og til helvete.

Anonymkode: 9dffa...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (56 minutter siden):

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

I tillegg sikkert bare bodd et eller få steder i Norge.

Har bodd 5 år i et europeisk land og 1 år på et annet kontinent. Deres svar bekrefter jo hvor fæle nordmenn kan være og hvorfor jeg kommer til å flytte herfra for godt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har bodd 5 år i et europeisk land og 1 år på et annet kontinent. Deres svar bekrefter jo hvor fæle nordmenn kan være og hvorfor jeg kommer til å flytte herfra for godt 😅

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lei av sneversynte nordmenn. Har bodd i ulike land, og flyttet «hjem» til Norge for 15 år siden. Det er veldig snevert her. Ser til og med ut som man går i uniform. Alle kler seg mer eller mindre likt. Veldig snevert.

Tror det er blitt sånn, var ikke sånn på 80-90 tallet, men da var jo jeg liten, og fri i tanken, og bodde her heller ikke i et strekk.

Anonymkode: f0a3f...a24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Yeah right. Og du kritiserer en hel nasjon, og sier alle fæle, men tåler ikke kritikk selv. :ler: Du er jo akkurat Lil selv i så fall, du er en ekte nordmann i følge deg selv. 

Anonymkode: 2e7da...625

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er lei av sneversynte nordmenn. Har bodd i ulike land, og flyttet «hjem» til Norge for 15 år siden. Det er veldig snevert her. Ser til og med ut som man går i uniform. Alle kler seg mer eller mindre likt. Veldig snevert.

Tror det er blitt sånn, var ikke sånn på 80-90 tallet, men da var jo jeg liten, og fri i tanken, og bodde her heller ikke i et strekk.

Det var et snevert innlegg, du passer godt inn. Velkommen HJEM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er disse landene hvor folk lever i pakt med naturen og ikke er opptatt av rikdom?

Anonymkode: c2343...d3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor er disse landene hvor folk lever i pakt med naturen og ikke er opptatt av rikdom?

Anonymkode: c2343...d3e

North sentinel Island. Der skal ts bo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem vil verne naturen? Det eneste partiet som ser ut til å bry seg om naturen er «Rødt» og kanskje også «Sp», og de har vel ikke bred apell noen av dem.

«FrP» får jo en del tilslutning for å ikke å stille seg bak alle disse klima utbyggingene det er konsensus om. 

Veldig klart at du ikke vet mye om partiene og hva de står for. Sp er det mest natur fiendtlige partiet vi har, i følge dem skal all natur brukes og ingenting vernes Er jo derfor ingenting skjer da de er regjering, selv om journalister i nrk avslører hvor ille det står til med norsk natur.

Anonymkode: 2a57a...1b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

MDG og Venstre er vel mer nærliggende enn SP når det er snakk om å verne naturen?

Anonymkode: b01e0...fc7

Mdg, SV, Rødt og til dels Venstre er det mest naturvennlige partiene. Alle stemte for øyeblikkelig kutt av det siste vi har igjen av naturskoger(gammelskog), siden vi har så lite igjen, men det ble stemt imot av de ubrukelige partiene som er i regjering nå + Høyre og Frp. Så med andre ord, ingenting positivt på denne fronten kommer til å skje ved neste regjerning(som blir Høyre og Frp).

Så ja, mange nordmenn har ikke peil når de stemmer og bryr seg tydeligvis ikke om vår natur, for de "tror" vi fortsatt har så mye urørt natur igjen, noe som absolutt ikke stemmer. Feks kun 2-3% av Norges skoger er over 160 år gammel og kan klassifiseres som gammel naturskog. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du, TS, jeg er så enig, og det gjør meg så vondt at jeg klarer nesten ikke lese nyheter lenger. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/nrk-avslorer_-44.000-inngrep-i-norsk-natur-pa-fem-ar-1.16573560

Med vidåpne øyne og lokalpolitikk som bare er opptatt av å øke kommunale inntekter og som legger seg flat for utbyggere som kan love NÆRINGSLIV TIL REGIONEN, ARBEIDSPLASSER, FEST!. Og alle handler av egeninteresser uten å vurdere naturen som separate økosystemer som går over kommune og fylkesgrenser. Det hele er helt utav kontroll 😭

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare vårt valg at de bygger i naturen. Det er byråkrati(?).

Mange er imot forurensning og å fjerne den fien skogen, men noen eier stedene og da har de siste ord.

Stien min ble huggd og nå er den stygg. Trist å se bilde av den i ettertid.

Anonymkode: e4889...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk frøken
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 19.33):

Føler 90% av folk her til lands er så og si like; Jaget etter status og penger, skal ha det flotteste huset, hytte, båt osv osv! Tenker nordmenns verdier gjenspeiles mye i partiene de stemmer på og politikken til regjeringen er jo helt bak mål på mange områder! Fagfolk blir jo ofte overkjørt, blant annet!

Jeg har alltid vært glad i naturen og ser hvordan samfunnet raserer det lille urørte vi har igjen pgr av bygging av hytter, veier osv osv. Og igjen, dette gjenspeiles jo i verdien til nordmenn hvor alle skal ha egen hytter, for å ta et eksempel. Og så stemmer folk igjen og igjen på de samme partiene år etter år og ingen reelle forandringer skjer. Virker som folk ikke klarer å tenke kritisk(korona og vaksine kjøret var jo et godt bevis på dette) og er en gjeng med "sauer". Har lest forskning som tilsier at opptil 70% av folk ikke klarer å tenke kritisk, uten at jeg skal si noe mer sikkert rundt dette.

Uansett, føler meg bare bitter på verdiene til folk flest her til lands. Det enorme forbruker hvor mang kjøper masse ræl man  ikke trenger og den sterke individualismen, hvor folk ikke virker interessert i andre en seg selv. Det finnes jo 10 000 andre ting å prate om en oppussing og sin egen jobb!??? Folk lever jo bare i sin egen boble og bare bryr seg om de samme tingene, føler jeg!? Vi lever jo på en utrolig flott planet som har så mye spennende å by på! Hører også stadig vek om utlendinger som undres over hvor lite interessert nordmenn er i andre og lite inkluderende. Er jo sikkert en grunn til at mange her til lands er så ensomme!?

Vel, vet ikke helt hva som er poenget med denne tråden, føler meg bare frustrert og litt alene på visse områder når det kommer til dette sprø samfunnet vi lever i. Tror ikke det er helt naturlig for mange av oss, da vi bare er omringe av "falske ting" dag inn og dag ut. Er vel en årsak til at mange opplever mer tilfredstillelse ute i naturen, da det er et mer naturlig miljø for oss! 

Men får vel heller prøve å fokusere på de gode tingene i det moderne samfunnet, som feks. et godt og gratis helsevesen, mulighet for tak over hodet og god tilgang til mat og rent vann osv. Men uansett, alt dette er vel fortsatt mulig uten det enorme forbruket vi har og rasering av naturen!?

Hvorfor ikke bare ta de gode tingene og gjøre ditt for at venner og bekjente vil lytte til deg. Ikke overkjør folk og venner som egentlig vil høre deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er noe snevert ved livet ditt, ts. Vi er da mange som ikke er slik du beskriver? Mange som ikke er opptatt av status og eiendeler, mange som snakker om mye annet enn oppussing og hva det nå var. Kanskje du trenger å utvide horisonten litt og bli kjent med nye folk?

Anonymkode: f0b4b...901

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 19.33):

Føler 90% av folk her til lands er så og si like; Jaget etter status og penger, skal ha det flotteste huset, hytte, båt osv osv! Tenker nordmenns verdier gjenspeiles mye i partiene de stemmer på og politikken til regjeringen er jo helt bak mål på mange områder! Fagfolk blir jo ofte overkjørt, blant annet!

Jeg har alltid vært glad i naturen og ser hvordan samfunnet raserer det lille urørte vi har igjen pgr av bygging av hytter, veier osv osv. Og igjen, dette gjenspeiles jo i verdien til nordmenn hvor alle skal ha egen hytter, for å ta et eksempel. Og så stemmer folk igjen og igjen på de samme partiene år etter år og ingen reelle forandringer skjer. Virker som folk ikke klarer å tenke kritisk(korona og vaksine kjøret var jo et godt bevis på dette) og er en gjeng med "sauer". Har lest forskning som tilsier at opptil 70% av folk ikke klarer å tenke kritisk, uten at jeg skal si noe mer sikkert rundt dette.

Uansett, føler meg bare bitter på verdiene til folk flest her til lands. Det enorme forbruker hvor mang kjøper masse ræl man  ikke trenger og den sterke individualismen, hvor folk ikke virker interessert i andre en seg selv. Det finnes jo 10 000 andre ting å prate om en oppussing og sin egen jobb!??? Folk lever jo bare i sin egen boble og bare bryr seg om de samme tingene, føler jeg!? Vi lever jo på en utrolig flott planet som har så mye spennende å by på! Hører også stadig vek om utlendinger som undres over hvor lite interessert nordmenn er i andre og lite inkluderende. Er jo sikkert en grunn til at mange her til lands er så ensomme!?

Vel, vet ikke helt hva som er poenget med denne tråden, føler meg bare frustrert og litt alene på visse områder når det kommer til dette sprø samfunnet vi lever i. Tror ikke det er helt naturlig for mange av oss, da vi bare er omringe av "falske ting" dag inn og dag ut. Er vel en årsak til at mange opplever mer tilfredstillelse ute i naturen, da det er et mer naturlig miljø for oss! 

Men får vel heller prøve å fokusere på de gode tingene i det moderne samfunnet, som feks. et godt og gratis helsevesen, mulighet for tak over hodet og god tilgang til mat og rent vann osv. Men uansett, alt dette er vel fortsatt mulig uten det enorme forbruket vi har og rasering av naturen!?

Anonymkode: ca216...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett Norge utenfra de siste 15 årene og tenker mye av det samme som deg, TS. Vennene mine i Norge snakker MYE om oppussing, investeringer, verdiøkning på hus/leiligheter, "å ha alt på stell" osv. Selv om de også er interessert i kultur, sport, reiser osv., så blir det litt snevert, det gjør det. 

Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg tror ikke nordmenn flest har hatt godt av den enorme verdiøkningen vi har sett de siste 20-30 årene. Det blir for mye "meg og mitt" og for lite omtanke for fellesskapet.

Jeg synes et godt eksempel er de nybygde husene som er populære nå: Enorme, brune kasser som ser ut som overdimensjonerte garasjer og som tar både lys og utsikt fra naboene, gjerne bygget i et etablert nabolag med gamle villaer hvor de overhodet ikke passer inn. Men for de som bor i disse husene med masse glass og takterrasser som er høyere enn husene rundt, har tydeligvis ikke tanken på å se an nabolaget og vurdere hva som passer inn streifet dem. Dette er MITT hus, jeg står innenfor og ser ut, og JEG er den eneste som teller. 

Det finnes selvfølgelig ikke noen perfekte land, og det er masse positivt og fint ved Norge. Men Frp-bølgen nå understreker poengene over; det er stort sett meg og mitt som er viktig. 

Og som deg blir jeg helt ulykkelig over å se nye hyttefelt rasere naturen, og faktisk rasende over nordmenn som vil ha hytter som er større og mer fancy enn vanlige villaer var før, og med boblebad og garasje og fanden og hans oldemor. Det er en HYTTE, for pokker. 

Anonymkode: b8d15...a47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...