Gå til innhold

flere som er lei nordmenn og deres verdier og holdninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler 90% av folk her til lands er så og si like; Jaget etter status og penger, skal ha det flotteste huset, hytte, båt osv osv! Tenker nordmenns verdier gjenspeiles mye i partiene de stemmer på og politikken til regjeringen er jo helt bak mål på mange områder! Fagfolk blir jo ofte overkjørt, blant annet!

Jeg har alltid vært glad i naturen og ser hvordan samfunnet raserer det lille urørte vi har igjen pgr av bygging av hytter, veier osv osv. Og igjen, dette gjenspeiles jo i verdien til nordmenn hvor alle skal ha egen hytter, for å ta et eksempel. Og så stemmer folk igjen og igjen på de samme partiene år etter år og ingen reelle forandringer skjer. Virker som folk ikke klarer å tenke kritisk(korona og vaksine kjøret var jo et godt bevis på dette) og er en gjeng med "sauer". Har lest forskning som tilsier at opptil 70% av folk ikke klarer å tenke kritisk, uten at jeg skal si noe mer sikkert rundt dette.

Uansett, føler meg bare bitter på verdiene til folk flest her til lands. Det enorme forbruker hvor mang kjøper masse ræl man  ikke trenger og den sterke individualismen, hvor folk ikke virker interessert i andre en seg selv. Det finnes jo 10 000 andre ting å prate om en oppussing og sin egen jobb!??? Folk lever jo bare i sin egen boble og bare bryr seg om de samme tingene, føler jeg!? Vi lever jo på en utrolig flott planet som har så mye spennende å by på! Hører også stadig vek om utlendinger som undres over hvor lite interessert nordmenn er i andre og lite inkluderende. Er jo sikkert en grunn til at mange her til lands er så ensomme!?

Vel, vet ikke helt hva som er poenget med denne tråden, føler meg bare frustrert og litt alene på visse områder når det kommer til dette sprø samfunnet vi lever i. Tror ikke det er helt naturlig for mange av oss, da vi bare er omringe av "falske ting" dag inn og dag ut. Er vel en årsak til at mange opplever mer tilfredstillelse ute i naturen, da det er et mer naturlig miljø for oss! 

Men får vel heller prøve å fokusere på de gode tingene i det moderne samfunnet, som feks. et godt og gratis helsevesen, mulighet for tak over hodet og god tilgang til mat og rent vann osv. Men uansett, alt dette er vel fortsatt mulig uten det enorme forbruket vi har og rasering av naturen!?

Anonymkode: 2a57a...1b0

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg undres på hvordan et friluftselskende folk er så i mot partier som ønsker å verne naturen.

Anonymkode: 3f9c7...e80

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få gjøre det de vil med livet sitt. Om det er å skape ett fint hjem så ser jeg ikke noe feil med det. Vi må tross alt være inne mye i dette været. Ellers er nordmenn ganske sporty i forskjell til andre land. Vi er stort sett flinke på å bruke naturen rundt oss. Ville brydd meg mindre om hva andre gjør hadde jeg vært deg. SÅ gale er det ikke. Og ikke fei alle over med en kam. 

Anonymkode: 214cf...c19

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig med deg, TS. Bruker flere timer ute i naturen hver dag, og det er der jeg føler meg aller mest hjemme. Det stikker dypt i hjertet hver gang jeg bevitner nedbygging av naturen, brede traktorveier, nedkappede skoger, hytteomtåder og gigantiske butikker som er alt for store ift omtådene de ligger i (f eks her i nærheten er det bygget en diger Montér midt ute i det som var mitt turområde for et par år siden).

Her om dagen gikk jeg i fjellet, og et nytt hytteområde var under utbygging. Stien jeg skulle inn på var bortsprengt, og jeg måtte lete meg frem til stien blant hytter, parkeringsplasser og hyttetomter. Ble kraftig irettesatt av en hytteeier som ble provosert over at jeg lette etter stien LANGS HANS TOMTEGRENSE. Som om han eier denne jorden som har fantes i 4.5 milliarder år, og som skal fortsette å finnes i mange milliarder år etter at vi har dødd ut. Mitt mitt mitt og meg meg meg over hele linja. 

En annen dag satt jeg på kontoret til ei dame som påsto at hun elsket å omgi seg med naturlige ting. Trodde først hun mente potteplanten sin, men så gikk hun videre til å forklare at "kontorstolen kommer fra naturen, taklyset kommer fra naturen, gulvteppet kommer fra naturen...". Jeg satt helt målløs og undret meg over om hun faktisk var seriøs. Og ja, det var hun. Skikkelig naturmenneske var hun, i følge seg selv, som omga seg med bare "naturlige" ting.

Jeg har egentlig gitt opp andre mennesker. Alt dette menneskeheten tilgriser jorden med skal en gang forvitre og spises opp av naturen. Vi er bare en mikroskopisk del av en historie som er så mye større enn menneskene. Heldigvis, for vi ødelegger bare alt rundt oss.

Anonymkode: 4c8f3...20f

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i andre land er ikke mer spennende, altså. Det snakkes fortsatt om kjedelige greier som jobb og hjem og barn og svigers. Selv om de ikke har råd til barnehage eller lov til å ta abort er det mye av det nære som opptar de fleste folk. 

Anonymkode: ab233...6d6

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bodd i andre land da ts? Det har jeg, og det var ikke bedre. Prøv Kina eller India feks. Folk der kan ikke drikke vann i springen pga forurenset vann fra tekstil industrien, og blir syke av forurensning. Når det kommer til miljø perspektivet er vel Norge en av de bedre landene. Når det kommer til interesser er det ofte det samme som går igjen over alt. 

Anonymkode: 860af...411

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du bodd i andre land da ts? Det har jeg, og det var ikke bedre. Prøv Kina eller India feks. Folk der kan ikke drikke vann i springen pga forurenset vann fra tekstil industrien, og blir syke av forurensning. Når det kommer til miljø perspektivet er vel Norge en av de bedre landene. Når det kommer til interesser er det ofte det samme som går igjen over alt. 

Anonymkode: 860af...411

Nå finnes det faktisk en del andre alternativer enn Kina og India, hvor drikkevannskvaliteten er topp.

Etter å ha bodd i utlandet noen år er vel intrykket jeg sitter igjen med at Norge er et litt merkelig land. Aspekter ved norsk kultur som jeg ikke liker er det slaviske forholdet til tradisjoner, bare for tradisjonens del, ekstrem konformitet, blind tro på at staten alltid skal hjelpe oss og frykten for å ha det gøy/komfortabelt. Hvis noe er gøy, ja da bør det aller helst være ulovlig.

Det sagt, så er det en del ting som er bra i Norge, som faktisk gjør at jeg vurderer å flytte tilbake. I forhold til land det er naturlig å sammenligne Norge med er lønningene for mange yrker ganske høye i forhold til levekostnadene, reell skatt på inntekt er relativt lav og offentlige tjenester er ikke beheftet med alt for mye byråkrati.

Norge er sikkert ikke best i klassen, men bedre enn de fleste sammenlignbare land jeg kommer på.

Anonymkode: 98c2a...596

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke skjære alle over en kam og si "90% av nordmenn er sånn og sånn" Kjenner du 90% av nordmenn? Jeg kjenner ikke én eneste nordmann som jager etter status og penger. Jeg jobber i et stort internasjnalt konsern og jeg kjenner derimot mange ikke-nordmenn som er opptatt av status og penger. Det er ikke noe typisk norsk i det hele tatt. Tvert imot, de tradisjonelle norske verdiene setter nøysomhet og ydmykhet i høysetet. Om nordmenn er reserverte eller ikke kommer jo helt an på hvem du sammenligner med: I forhold til amerikanere er vi reserverte, i forhold til finner er vi rene fyrverkeri av utadvendthet. 

Det er mange nordmenn i min bekjentskapskrets som har både hytte og båt, men det er ikke fordi det er "status", det er fordi de liker hytte- og båtliv. Det er få ting som får deg nærmere inn på naturen enn en hytte og/eller båt. Det er inegn som har sagt det må være dyrt eller fancy. Flere av mine bekjentskaper har ganske imponerende karrierestiger, men de har ikke karriere for pengene og statusen sin skyld, de har utviklet seg faglig og steget i gradene til lederstillinger. Da søker man gjerne nye utfordringer og, gud forby, tjener mer penger.

Hvis dine bekjentskaper er opptatt av skryting, penger og status, og i tillegg kjøper masse ræl de ikke trenger, så foreslår jeg at du bytter ut vennene dine.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Folk må få gjøre det de vil med livet sitt. Om det er å skape ett fint hjem så ser jeg ikke noe feil med det. Vi må tross alt være inne mye i dette været. Ellers er nordmenn ganske sporty i forskjell til andre land. Vi er stort sett flinke på å bruke naturen rundt oss. Ville brydd meg mindre om hva andre gjør hadde jeg vært deg. SÅ gale er det ikke. Og ikke fei alle over med en kam. 

Vi må være inne i svært liten grad pga været. Det er ikke ofte det er så jævli at det er umulig å være ute.

Anonymkode: 37e77...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg undres på hvordan et friluftselskende folk er så i mot partier som ønsker å verne naturen.

Hvem vil verne naturen? Det eneste partiet som ser ut til å bry seg om naturen er «Rødt» og kanskje også «Sp», og de har vel ikke bred apell noen av dem.

«FrP» får jo en del tilslutning for å ikke å stille seg bak alle disse klima utbyggingene det er konsensus om. 

Anonymkode: f0a3f...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen tvil om at TS har eit viktig poeng i at idag handler det mye om  økonomi og status. 

Myndighetene forventer at alle skal ha el. biler, og de er ingen gavepakke fra staten. Har ein el. bil må  ein   få installert ladestasjoner, og flere vindøller både til lands og til havs. F 

Folk flest har langt mer fritid idag en tidligere , men like fult  klager  mange mye mer en før. Forbruksmønsteret har ikkje endret seg stort til  tross  over dyrtiden, og mange klager over   tidsklemma. Kanskje  ikkje så merkeleg når mange  har en jobb, båt, hytte, familie,hus, garasje, 1-2 biler,  bobil, campingvogn m /spikertelt.og de skal reise til syden 2-3 ganger i året.  Noen har  omsorg for syke barn, sine gamle foreldre, og som skal til /fra treningsenter

Å besøke venner og familibånd er blitt en nedprioritert holdning,all kommunikasjon vert utført elektronisk  ettersom folk flest  hevder dei "har mer en nok med sitt".

Dersom folk flest kunne senke litt på forventningspresset, og begynne å tenke på å leve fremfor å overleve hadde  helsekøene rast nedover. Mange unge er bekymra for at de må jobbe til de er 70 år, men  høyt sykefraver vitner om at mange  yngre takler sykdom, kriser, og motgang langt dårligere en genrasjonen før dem.

Anonymkode: 04462...cb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vel, vet ikke helt hva som er poenget med denne tråden, føler meg bare frustrert og litt alene på visse områder når det kommer til dette sprø samfunnet vi lever i. Tror ikke det er helt naturlig for mange av oss, da vi bare er omringe av "falske ting" dag inn og dag ut. Er vel en årsak til at mange opplever mer tilfredstillelse ute i naturen, da det er et mer naturlig miljø for oss! 

Helt enig med deg, og føler også på fremmedgjøring i eget land pga det ekstreme fokuset på penger, griskhet og egoisme. Det har blitt et fryktelig kaldt samfunn, og ulike regjeringer gjør ingenting for å skifte retning heller 😥

Anonymkode: b0247...50a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem vil verne naturen? Det eneste partiet som ser ut til å bry seg om naturen er «Rødt» og kanskje også «Sp», og de har vel ikke bred apell noen av dem.

«FrP» får jo en del tilslutning for å ikke å stille seg bak alle disse klima utbyggingene det er konsensus om. 

Anonymkode: f0a3f...a24

MDG og Venstre er vel mer nærliggende enn SP når det er snakk om å verne naturen?

Anonymkode: b01e0...fc7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS: jeg er uenige med mange Nordmenn k mange spørsmål. Det betyr ikke at jeg er «lei av dem». Dårlig overskrift.

Anonymkode: b01e0...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lei nordmenn som tror de sitter med fasit og klager over alle endre nordmenn,  som om de kjenner alt og alle, og at de selv er et unikum og det beste eksemplaret. Begynner å lure på om de som sitter til slik er litt mindre begavet.

Anonymkode: 5171f...6e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nå er vel det at de færreste har én prioritering i livet, da. Man kan elske både skog, fjell og rene elver og hav, men samtidig ha et skrikende behov for flere parkeringsplasser rundt bygården sin. Og så er det skatt, helse, utdanning, boligmarked, kronekurs, eldreomsorg, barnehager, sykelønnsordninger, mat/strømpriser, tollsatser, økonomiske muligheter/begrensninger for private bedrifter og gründere...sånne ting. Det er gjerne mer enn én sak som avgjør hvor man setter krysset på stemmeseddelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fordi folk ikke er enige i de andre sakene til disse fanatiske miljøpartiene.

Anonymkode: c2344...8df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 19.33):

Føler 90% av folk her til lands er så og si like; Jaget etter status og penger, skal ha det flotteste huset, hytte, båt osv osv!

Hverken jeg eller mine venner/familie er som dette, alle naboer, venner, de fleste bekjent og familie er jordnære folk med helt vanlige inntekter og boliger, ikke noe status-jag i mine omgivelser. Tviler på du har tallet ditt rett her.

Anonymkode: 3b99a...04c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og ikke fei alle over med en kam. 

Det var en ny variant! Den har jeg ikke sett før.

Anonymkode: c7d5f...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...