AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:04 #1 Del Skrevet søndag kl 18:04 Når jeg var 24 år og gikk på sykepleien, søkte jeg Nav om å dekke siste året jeg hadde igjen å studere. Tror jeg hadde noe som het overgangsstønad som akkurat gikk mot slutten. Jeg fikk avslag til tross for mange søknader. Det resulterte i vikariater og ikke ett fullført studie. For jobbe måtte jeg for å få endene til å møtes. Praksis i to mnd samt jobbing gjorde at jeg ble utbrent. Nå er det gått 15 år siden den gang. Jeg har fortsatt kun vikariater. I blant slenger jeg inn en søknad om sosial hjel osv. Hva må til for at Nav hjelper meg å få en utdanning så jeg kan få ordentlig stilling? Jeg har forsøkt å klare meg selv, men blir utbrent. Nå har jeg egen firma, som er konkurs. Null på saldo. Skylder husleie for to mnd. Og igjen søkt om sosial hjelp. Men jeg er nå kommet inn på sykepleien… hvordan kan jeg få Nav til å dekke den utdanningen? Slik at jeg rolig kan studere og deretter gå ut i normal jobb. Må jeg liksom late som jeg absolutt ikke har andre utveier og bare få de til å hjelpe? Anonymkode: 95af3...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:07 Populært innlegg #2 Del Skrevet søndag kl 18:07 Det vanlige er å ta opp studielån for å studere. Ikke å droppe ut og skylde på andre for egne økonomiske valg. Anonymkode: be6eb...848 56 2 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:07 #3 Del Skrevet søndag kl 18:07 Lanekassen.no Anonymkode: 7652c...b3c 17 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:08 #4 Del Skrevet søndag kl 18:08 Lånekassen? Anonymkode: f8e53...9a1 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:08 #5 Del Skrevet søndag kl 18:08 Du skal søke støtte fra Lånekassen, ikke fra NAV. Anonymkode: 14146...4f7 24 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:12 #6 Del Skrevet søndag kl 18:12 Hvor mange studenter tror du får hjelp av NAV? Anonymkode: e902b...f3b 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:13 #7 Del Skrevet søndag kl 18:13 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når jeg var 24 år og gikk på sykepleien, søkte jeg Nav om å dekke siste året jeg hadde igjen å studere. Tror jeg hadde noe som het overgangsstønad som akkurat gikk mot slutten. Jeg fikk avslag til tross for mange søknader. Det resulterte i vikariater og ikke ett fullført studie. For jobbe måtte jeg for å få endene til å møtes. Praksis i to mnd samt jobbing gjorde at jeg ble utbrent. Nå er det gått 15 år siden den gang. Jeg har fortsatt kun vikariater. I blant slenger jeg inn en søknad om sosial hjel osv. Hva må til for at Nav hjelper meg å få en utdanning så jeg kan få ordentlig stilling? Jeg har forsøkt å klare meg selv, men blir utbrent. Nå har jeg egen firma, som er konkurs. Null på saldo. Skylder husleie for to mnd. Og igjen søkt om sosial hjelp. Men jeg er nå kommet inn på sykepleien… hvordan kan jeg få Nav til å dekke den utdanningen? Slik at jeg rolig kan studere og deretter gå ut i normal jobb. Må jeg liksom late som jeg absolutt ikke har andre utveier og bare få de til å hjelpe? Anonymkode: 95af3...936 Du skal gå og bli sykepleier men forstår ikke systemet her? NAV er ikke en bank som betaler ut når du slenger inn en søknad. Du må fylle kriteriene og gå frem i rett rekkefølge., Oppskriften får noen andre bruke tid på, om de skulle ha lyst. Anonymkode: 44973...16f 19 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet søndag kl 18:13 #8 Del Skrevet søndag kl 18:13 hvorfor tenker du staten skal dekke din utdanning mens alle andre har lån i lånekassen??? 25 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:14 #9 Del Skrevet søndag kl 18:14 Tror du på fullt alvor at du kan søke hos NAV om å få dekt utdanningen din? 😂 Du må søke om stipend og lån hos Lånekassen som alle andre. Anonymkode: f74b5...af2 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:14 #10 Del Skrevet søndag kl 18:14 Du kan jobbe og studere på deltid https://www.inn.no/studier/vare-studier/bachelor-i-sykepleie---deltid/ Anonymkode: 55c7a...86e 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millymolly Skrevet søndag kl 18:14 #11 Del Skrevet søndag kl 18:14 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når jeg var 24 år og gikk på sykepleien, søkte jeg Nav om å dekke siste året jeg hadde igjen å studere. Tror jeg hadde noe som het overgangsstønad som akkurat gikk mot slutten. Jeg fikk avslag til tross for mange søknader. Det resulterte i vikariater og ikke ett fullført studie. For jobbe måtte jeg for å få endene til å møtes. Praksis i to mnd samt jobbing gjorde at jeg ble utbrent. Nå er det gått 15 år siden den gang. Jeg har fortsatt kun vikariater. I blant slenger jeg inn en søknad om sosial hjel osv. Hva må til for at Nav hjelper meg å få en utdanning så jeg kan få ordentlig stilling? Jeg har forsøkt å klare meg selv, men blir utbrent. Nå har jeg egen firma, som er konkurs. Null på saldo. Skylder husleie for to mnd. Og igjen søkt om sosial hjelp. Men jeg er nå kommet inn på sykepleien… hvordan kan jeg få Nav til å dekke den utdanningen? Slik at jeg rolig kan studere og deretter gå ut i normal jobb. Må jeg liksom late som jeg absolutt ikke har andre utveier og bare få de til å hjelpe? Anonymkode: 95af3...936 Men får du mulighet til å fullføre nå etter 15 år? Eller må du starte på nytt (noe jeg tenker du må)? Lånekassen som de andre nevner her vil nok være rett sted og henvende seg, trodde ikke så mange fikk støtte til utdanning via NAV egentlig. Er nok flere i samme situasjon som deg, forstår det er vanskelig - men hvis du jobber innen helse, hvorfor ikke ta helsefag via arbeidsgiver, evnt på egenhånd - det vil du kanskje lettere kunne kombinere sammen med jobb. Lykke til! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:15 #12 Del Skrevet søndag kl 18:15 Hva mener du med at du har prøvd klare deg selv men blir utbrent? Hvilken type jobber søker du på siden du ikke har klart få noen faste stillinger i løpet av 15 år? Nav hjelper ikke med utdanning med mindre du må omskoleres grunnet helse og ikke lengre kan beholde jobben du har hatt. Når du er registrert som arbeidssøker, så vil nav kunne veilede deg, både til hvilke jobber du kan søke på, og hvordan skrive cv/søknad. De vil også kunne bistå med arbeidstrening. Anonymkode: fddc7...cc2 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:25 #13 Del Skrevet søndag kl 18:25 Oi, her var det mange som ikke ser det fulle bilde 🤪 Ok: Lånekassen gir stippend + lån på rundt 13.000 pr mnd. Når du er alene om omsorgen og har en vanlig husholdning med vanlige utgifter - er det ikke nok 😉 Hvorfor utbrent? Det sier seg selv at å være i praksis på dagtid så gå over på kveldsvakt som ansatt og samme greien dagen etter + omsorg for barn… om andre ikke blir utbrent så gratulerer til de. Det jeg mener er at: når noen andre sliter med å få jobb, både unge og gamle så tilbys kurs for å komme i jobb. Noen får dekket lappen til lastebil eks og bare det er jo 100.000. Poenget er: Når en person sliter igjennom flere år med å få fast jobb, stabil hverdag …. Er det ikke bedre å hjelpe den personen på en mer helhetlig måte. I steden for at den stadig vender tilbake med akkurat samme problem som utgangspunktet? Jo jeg tok lån i Lånekassen og tok en utdanning som er administrativ uten praksis … jeg har en bachelorgrad … men fortsatt ingen fadt jobb 🙂 Anonymkode: 95af3...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:30 #14 Del Skrevet søndag kl 18:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi, her var det mange som ikke ser det fulle bilde 🤪 Anonymkode: 95af3...936 Fordi du ikke oppga tilstrekkelig informasjon til å svare på spørsmålet 🤪 Mener du at vi skal gjette oss til at du har tatt opp lån via Lånekassen, at du har omsorg for barn og hvordan praksisen din fungerte? Anonymkode: 71830...670 24 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:38 #15 Del Skrevet søndag kl 18:38 Du får ikke mer hjelp av nav selv om du har barn. Du får ekstra mye studiestøtte fra Lånekassen, så får du eventuelt bostøtte og barnetrygd. Vært der selv. Anonymkode: 5b413...247 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:41 #16 Del Skrevet søndag kl 18:41 Se om du heller kan bli helsefagarbeider. Voksenopplæring. Ikke samme krav på praksis i lange perioder og enklere å få jobb i helsevesenet med fagutdanning. Sa jeg tok utdanningen var det skole 1 dag pr uke og 6 dager med praksis på sykehjem, dog hadde jeg allerede noen år med erfaring fra helsevesenet. Men det er en enklere, raskere og billigere utdanning enn sykepleier. Du kommer raskere i jobb og lønna kan faktisk være bedre enn nyutdannet sykepleier. Anonymkode: ce563...b05 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:42 #17 Del Skrevet søndag kl 18:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Se om du heller kan bli helsefagarbeider. Voksenopplæring. Ikke samme krav på praksis i lange perioder og enklere å få jobb i helsevesenet med fagutdanning. Sa jeg tok utdanningen var det skole 1 dag pr uke og 6 dager med praksis på sykehjem, dog hadde jeg allerede noen år med erfaring fra helsevesenet. Men det er en enklere, raskere og billigere utdanning enn sykepleier. Du kommer raskere i jobb og lønna kan faktisk være bedre enn nyutdannet sykepleier. Anonymkode: ce563...b05 Glemte å si at utdanningen tok 1 år. Men sjekk det opp i din kommune! Anonymkode: ce563...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:45 #18 Del Skrevet søndag kl 18:45 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Oi, her var det mange som ikke ser det fulle bilde 🤪 Ok: Lånekassen gir stippend + lån på rundt 13.000 pr mnd. Når du er alene om omsorgen og har en vanlig husholdning med vanlige utgifter - er det ikke nok 😉 Hvorfor utbrent? Det sier seg selv at å være i praksis på dagtid så gå over på kveldsvakt som ansatt og samme greien dagen etter + omsorg for barn… om andre ikke blir utbrent så gratulerer til de. Det jeg mener er at: når noen andre sliter med å få jobb, både unge og gamle så tilbys kurs for å komme i jobb. Noen får dekket lappen til lastebil eks og bare det er jo 100.000. Poenget er: Når en person sliter igjennom flere år med å få fast jobb, stabil hverdag …. Er det ikke bedre å hjelpe den personen på en mer helhetlig måte. I steden for at den stadig vender tilbake med akkurat samme problem som utgangspunktet? Jo jeg tok lån i Lånekassen og tok en utdanning som er administrativ uten praksis … jeg har en bachelorgrad … men fortsatt ingen fadt jobb 🙂 Anonymkode: 95af3...936 Dette var en smule mer voksent formulert. Er du utbrent og for syk til å jobbe, så er det fastlege og sykemelding du begynner med. Du går ikke rett på NAV og slenger inn, for å bruke din formulering, en søknad om gud vet hva for å få økonomisk hjelp. Veien til hjelp fra NAV er legemeldt sykdom. Du kjører ditt eget løp, og da får du avslag. Anonymkode: 44973...16f 12 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:46 #19 Del Skrevet søndag kl 18:46 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Når jeg var 24 år og gikk på sykepleien, søkte jeg Nav om å dekke siste året jeg hadde igjen å studere. Tror jeg hadde noe som het overgangsstønad som akkurat gikk mot slutten. Jeg fikk avslag til tross for mange søknader. Det resulterte i vikariater og ikke ett fullført studie. For jobbe måtte jeg for å få endene til å møtes. Praksis i to mnd samt jobbing gjorde at jeg ble utbrent. Nå er det gått 15 år siden den gang. Jeg har fortsatt kun vikariater. I blant slenger jeg inn en søknad om sosial hjel osv. Hva må til for at Nav hjelper meg å få en utdanning så jeg kan få ordentlig stilling? Jeg har forsøkt å klare meg selv, men blir utbrent. Nå har jeg egen firma, som er konkurs. Null på saldo. Skylder husleie for to mnd. Og igjen søkt om sosial hjelp. Men jeg er nå kommet inn på sykepleien… hvordan kan jeg få Nav til å dekke den utdanningen? Slik at jeg rolig kan studere og deretter gå ut i normal jobb. Må jeg liksom late som jeg absolutt ikke har andre utveier og bare få de til å hjelpe? Anonymkode: 95af3...936 Nav dekker ikke bare utdanning. Du må slke studielån hos Lånekassen som alle andre må. Så må du jobbe i perioder uten praksis og legge av penger til praksis-tiden om du ikke kan jobbe da også. Sosialstønad under dtudie får du ikke. Kun i helt unntaksvise tilfeller kan du få stønad for en veldig kort periode (typ 1-2 mnd) om alternativet er at du må slutte på studiet uten stønad. Selv da vil du nok få stønaden utbetalt som et lpn dom du må betale tilbake etter endt studie. Anonymkode: 6d935...0c5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet søndag kl 18:50 #20 Del Skrevet søndag kl 18:50 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Oi, her var det mange som ikke ser det fulle bilde 🤪 Ok: Lånekassen gir stippend + lån på rundt 13.000 pr mnd. Når du er alene om omsorgen og har en vanlig husholdning med vanlige utgifter - er det ikke nok 😉 Hvorfor utbrent? Det sier seg selv at å være i praksis på dagtid så gå over på kveldsvakt som ansatt og samme greien dagen etter + omsorg for barn… om andre ikke blir utbrent så gratulerer til de. Det jeg mener er at: når noen andre sliter med å få jobb, både unge og gamle så tilbys kurs for å komme i jobb. Noen får dekket lappen til lastebil eks og bare det er jo 100.000. Poenget er: Når en person sliter igjennom flere år med å få fast jobb, stabil hverdag …. Er det ikke bedre å hjelpe den personen på en mer helhetlig måte. I steden for at den stadig vender tilbake med akkurat samme problem som utgangspunktet? Jo jeg tok lån i Lånekassen og tok en utdanning som er administrativ uten praksis … jeg har en bachelorgrad … men fortsatt ingen fadt jobb 🙂 Anonymkode: 95af3...936 Så lånet fra Lånekassen er nok til å dekke alle andres utgifter, men ikke dine? 99% abv studenter jobber ved siden av studiet for å få endene til å møtes, barn eller ei. Å studere er faktisk ikke noen dans på roser der du geleides av NAV. Det krever innsats, men det burde du jo vite, som har en bachelorgrad? Du får søke deg fulltidsjobb som ikke krever utdannelse. Butikk, for eksempel. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå