Gå til innhold

Noen med dermatitis herpetiformis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål:

Har du også cøliaki? 

Får du kløe og utslett av å spise noe med gluten og jod? 

Hvor lang tid tar det fra du spiser noe med gluten og jod til det starter å klø/utbrudd? 

Kan utslette flytte på seg eller er det samme plass over tid? Og hvor lang tid før det forsvinner? 

Anonymkode: fde6d...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regnes dette som en sjelden sykdom? Finner den ikke på listen over sjeldne sykdommer. 

Jeg møtte en gang en person med denne sykdommen, ellers har jeg aldri hørt om den. 
Får frem en del treff når jeg googler, blant annet denne https://www.huddoktoren.no/dermatitis-herpetiformis/

Står bare at det er en uvanlig sykdom, ikke en sjelden sykdom. Hvilken info har du fått så langt? 

Anonymkode: ecbd7...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DH, og det regnes som cøliaki fordi man ofte har magesymptomer, og behandlingen er glutenfri (og jodredusert) kostkost.

Jeg får difinitivt utslett av gluten og jod, av og til noen dager etter innrak, andre ganger kan det ta 4-6 uker før utbruddet kommer.  Jeg får magesymptomer først, og de kommer bare noen timer etter gluteninnntak.

Jeg har det stort sett på fingre, hender, bryst, rygg, og rumpe, men kan også få utbrudd andre steder. Knehaser og ankler for eksempel.

Hvor lang tid det tar før det forsvinner varierer ut i fra hvor stort utbruddet er.

Anonymkode: 8b081...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har DH, og det regnes som cøliaki fordi man ofte har magesymptomer, og behandlingen er glutenfri (og jodredusert) kostkost.

Jeg får difinitivt utslett av gluten og jod, av og til noen dager etter innrak, andre ganger kan det ta 4-6 uker før utbruddet kommer.  Jeg får magesymptomer først, og de kommer bare noen timer etter gluteninnntak.

Jeg har det stort sett på fingre, hender, bryst, rygg, og rumpe, men kan også få utbrudd andre steder. Knehaser og ankler for eksempel.

Hvor lang tid det tar før det forsvinner varierer ut i fra hvor stort utbruddet er.

Takk for svar! Jeg strever med mye kløe og utslett, men finner ikke ut hvorfor. Kom dermed over teorien om DH da jeg har flere i nærmeste famile som har Cøliaki. Skal til lege etterhvert. 

Men mine utslett dukker opp som områder med veldig ruglete eller på en måte nuppete hud, som kraftig gåsehud på et område. Men dagen etter, noen ganger bare timer etter, er utslette borte og bare kloremerker igjen. Særlig rumpe og rygg. Var bedre i jula og da spiste jeg mye glutenfritt pga famile(og droppet å spise multi vitamin). Nå etter ferie har det blitt ille igjen, så derfor tanken om DH. Foreløpig kun vil gjetting 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mistanke om at jeg hadde DH, så jeg måtte ta hudbiopsi fordi de ikke kunne si det sikkert bare av utseende.

Har også et par med cøliaki i familien, og mine utslett blir verre om jeg får i meg hvete og flere andre kornsorter.

Viste seg at jeg har noe som heter granuloma annulare. Klør ofte vanvittig idet de slår ut, men så er de mer eller mindre symptomfrie. Men har jeg først fått utslett så varer det som regel år. Første gang tok det åtte år fra det slo ut og til det forsvant helt (sies at det går vekk av seg selv på 1-2 år...).

Poenget er vel at hvis du mistenker DH, så bør du få en full utredning for cøliaki + trolig en hudbiopsi når du har utslett.

Anonymkode: 750c7...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Jeg strever med mye kløe og utslett, men finner ikke ut hvorfor. Kom dermed over teorien om DH da jeg har flere i nærmeste famile som har Cøliaki. Skal til lege etterhvert. 

Men mine utslett dukker opp som områder med veldig ruglete eller på en måte nuppete hud, som kraftig gåsehud på et område. Men dagen etter, noen ganger bare timer etter, er utslette borte og bare kloremerker igjen. Særlig rumpe og rygg. Var bedre i jula og da spiste jeg mye glutenfritt pga famile(og droppet å spise multi vitamin). Nå etter ferie har det blitt ille igjen, så derfor tanken om DH. Foreløpig kun vil gjetting 

Ts. 

Får du tatt bilde av utslettet når det er på sitt verste så er det nyttig å vise legen. 
Du bør og få en timer raskt, fordi det er uheldig å gå med slike plager, særlig om det er gluten som må ut av kostholdet ditt. 
Håper du er kjent med at ved å kutte ut gluten før du blir testet kan føre til falsk negativ test på Cøliaki. 

Anonymkode: ecbd7...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts. 

Dette høres ikke ut som. DH, da det er ekstremt kløende væskefylte blemmer som brister veldig lett når de blir klødd på. Utbruddet går heller ikke over i løpet av en dag eller få timer.

Før jeg begynte på glutenfritt og jodredusert hadde jeg kontinuerlig utbrudd i 3 år, og ble feildiagnostisert (og feilbehandlet) i alle disse årene.

Når det er sagt, den sammenhengen du har funnet mellom glutenfritt og utslett er nyttig selv om det kanskje ikke er DH.  Det kan hjelpe lege/hudlege å finne ut av problemet ditt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg glemte å si at min cøliaki-test var positiv på blodprøver, men negativ på biopsi.

Jeg har altså antistoffer mot gluten, men ikke avflatede tarmtotter.

Dette er relativt vanlig hos de med DH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette høres ikke ut som. DH, da det er ekstremt kløende væskefylte blemmer som brister veldig lett når de blir klødd på. Utbruddet går heller ikke over i løpet av en dag eller få timer.

Før jeg begynte på glutenfritt og jodredusert hadde jeg kontinuerlig utbrudd i 3 år, og ble feildiagnostisert (og feilbehandlet) i alle disse årene.

Når det er sagt, den sammenhengen du har funnet mellom glutenfritt og utslett er nyttig selv om det kanskje ikke er DH.  Det kan hjelpe lege/hudlege å finne ut av problemet ditt 🙂

Takk for svar, kommet frem til det samme som deg, at det nok ikke er DH siden det er så mye av og på, mer som elveblest, men selve utslettet ligner ikke elveblest. Og mye mulig har det ikke sammenheng heller med hva jeg har spist i jula, ønsker bare så gjerne å finne svar.. 🙂 😛

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, kommet frem til det samme som deg, at det nok ikke er DH siden det er så mye av og på, mer som elveblest, men selve utslettet ligner ikke elveblest. Og mye mulig har det ikke sammenheng heller med hva jeg har spist i jula, ønsker bare så gjerne å finne svar.. 🙂 😛

Ts

Jeg forstår veldig godt at du ønsker svar, slikt er plagsomt, men det er dessverre vanskelig å finne ut av. 

Det kan være matallergi eller intoleranser, det kan være kontaktallergi, eller hudsykdom.  Det kan være hva som helst.  Det enkleste er vel å starte hos legen for å avklare allergier 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...