Gå til innhold

Flytte til Nord-Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det bo i Nord-Norge? Hammerfest eks 🙈❄️

Jeg har fått tilbud om jobb der, men er egentlig fra Østlandet. 

Hvordan er det i nord? Er det vanskelig å bli kjent med lokale folk? Hvordan er mentaliteten?

Akkurat nå bor jeg på Vestlandet. Her regner det mye og savnet etter ordentlig vinter er sterk. Med snø og kulde grader ☃️

Men hvordan er egentlig livet i Nord? Stor forskjell på folk og mentalitet…

Anonymkode: 6ee4a...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trivdes veldig godt i Hammerfest. Klimaet er til tider røft. Midnattsol og mørketid er eksotisk. Ble veldig godt tatt imot. Anbefales på det sterkeste, du kommer ikke til å angre.

Anonymkode: 81350...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat Hammerfest er litt spesielt:

- Det blåser alltid i motvind, og mye.

- Å dra på ferie koster skjorta, fordi du først må komme deg til Tromsø, og videre til Oslo.

- Det jobber bare innvandrere på alle butikkene.

- Hvis man ikke har bil, kan man fort føle seg innelåst i boligen sin fordi det alltid er så mye vær.

- Det er 3 treneingssentere der, men alle er svindyre og kjempedårlige.

- Kan være kjipt å ha hund/katt pga. været.

+ Folk i Hammerfest er ganske hyggelige.

+ Du får jobbe så mye overtid du vil.

+ Du kan prøve å klappe reinsdyr.

+ Relativt lite kriminalitet. De kriminelle holder seg for seg selv.

Anonymkode: c8e99...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trivdes veldig godt i Hammerfest. Klimaet er til tider røft. Midnattsol og mørketid er eksotisk. Ble veldig godt tatt imot. Anbefales på det sterkeste, du kommer ikke til å angre.

Anonymkode: 81350...25b

Men du flyttet vekk igjen du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Akkurat Hammerfest er litt spesielt:

- Det blåser alltid i motvind, og mye.

- Å dra på ferie koster skjorta, fordi du først må komme deg til Tromsø, og videre til Oslo.

- Det jobber bare innvandrere på alle butikkene.

- Hvis man ikke har bil, kan man fort føle seg innelåst i boligen sin fordi det alltid er så mye vær.

- Det er 3 treneingssentere der, men alle er svindyre og kjempedårlige.

- Kan være kjipt å ha hund/katt pga. været.

+ Folk i Hammerfest er ganske hyggelige.

+ Du får jobbe så mye overtid du vil.

+ Du kan prøve å klappe reinsdyr.

+ Relativt lite kriminalitet. De kriminelle holder seg for seg selv.

Så fantastisk godt oppsummert 🥰 Hvordan er det for tenåringer der? Har ei på 16 år som blir med evt nordover da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så fantastisk godt oppsummert 🥰 Hvordan er det for tenåringer der? Har ei på 16 år som blir med evt nordover da 🙂

Vel, de har både ridning, turn, og Innendørs fotballhall. Det er også slalåmbakke og kulturhus med kino/dans/teater. Det er også svømmehall/badeland, men vet ikke hvordan det er der.

Det er veldig lett å få seg deltidsjobb der, også for dem under 18, og som 16-åring kan hun bare jobbe 4 timer sammenhengende. Så ingen fare for at det går ut over søvnen.

Tror mange av lærerne på skolene er unge søringer som prøver å skrive ned studielånet sitt, men dette har jeg ikke sjekket da jeg var barnløs selv.

Hvis de kan velge vil jeg anbefale å bo på det som heter prærien, den nordøstre delen av byen, oppe ved flyplassen.

Vet at det er en del rus i enkelte miljøer, men man trenger jo ikke være med på det; og dette har blitt ekstremt utbredt i nord.

Hun kan skaffe seg egen "bil" i form av en ATV med tak (vet ikke hva det heter). Dette er ikke uvanlig blant ungdommen, men ikke et must.

Kommunen er dessverre konstant på randen konkurs til tross for enorme inntekter fra eiendomsskatt (melkøya).

Hammerfest er på mange måter et lyspunkt i Finnmark, som ellers bare dritt. Men været er nå sånn som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vel, de har både ridning, turn, og Innendørs fotballhall. Det er også slalåmbakke og kulturhus med kino/dans/teater. Det er også svømmehall/badeland, men vet ikke hvordan det er der.

Det er veldig lett å få seg deltidsjobb der, også for dem under 18, og som 16-åring kan hun bare jobbe 4 timer sammenhengende. Så ingen fare for at det går ut over søvnen.

Tror mange av lærerne på skolene er unge søringer som prøver å skrive ned studielånet sitt, men dette har jeg ikke sjekket da jeg var barnløs selv.

Hvis de kan velge vil jeg anbefale å bo på det som heter prærien, den nordøstre delen av byen, oppe ved flyplassen.

Vet at det er en del rus i enkelte miljøer, men man trenger jo ikke være med på det; og dette har blitt ekstremt utbredt i nord.

Hun kan skaffe seg egen "bil" i form av en ATV med tak (vet ikke hva det heter). Dette er ikke uvanlig blant ungdommen, men ikke et must.

Kommunen er dessverre konstant på randen konkurs til tross for enorme inntekter fra eiendomsskatt (melkøya).

Hammerfest er på mange måter et lyspunkt i Finnmark, som ellers bare dritt. Men været er nå sånn som det er.

Fantastisk forklart. Tusen takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...