Gå til innhold

Du som syns det er rart at mange er anonyme brukere..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Mardina skrev (2 timer siden):

Men hva er egentlig problemet om man blir gjenkjent da? Er man redd for at folk skal komme på døren og banke deg opp? Hva er greien? Er det så farlig om en kollega eller en nabo får vite hva man f.eks spiser ti middag på en onsdag? Hvorfor er sånn informasjon viktig å skrive som anonym? 

Jeg skjønner bare ikke hva folk er så "redd" for... 🤔 

Hva jeg spiser til middag på onsdag er slik jeg kan snakke med en kollega om, været er et annet eksempel. Men mange tema orker jeg ikke diskutere med folk jeg omgåes til daglig, da er det bedre å diskutere det på KG med folk man ikke går oppå hver dag. Og det handler ikke om å være ufin eller angripe noen og heller ikke om at jeg ikke står for det jeg sier. 

Anonymkode: e76e5...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fant80 skrev (2 timer siden):

Du missforstår jo sterke meninger,med meninger som går utover noen i aller høyeste grad. Å snakke fra levra,eller si noe som popper inn i skallen din,er ikke det samme som å ha en "sterk mening" 

Gleder meg til den dagen da alle må logge inn med bank ID i sosiale medier. Det vil luke ut vanvittig med ræl. 

Og det vil nok være døden for KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (2 timer siden):

Men hva er egentlig problemet om man blir gjenkjent da? Er man redd for at folk skal komme på døren og banke deg opp? Hva er greien? Er det så farlig om en kollega eller en nabo får vite hva man f.eks spiser ti middag på en onsdag? Hvorfor er sånn informasjon viktig å skrive som anonym? 

Jeg skjønner bare ikke hva folk er så "redd" for... 🤔 

Det er bare å ta Facebook som eksempel, der de fleste skriver under fullt navn. I starten la man ut alt mulig av både personlig info og politiske meninger. Noen var veldig aktive, andre skriver ikke en dritt. 

Plutselig en dag møter jeg «Per» som jeg har møtt én gang i 2007 og lagt til som venn. Vi slår av en prat, og han har fryktelig god hukommelse. Han kommenterer fyllabildene jeg la ut i 2009, ferien jeg hadde i 2010, minner meg på at jeg tok feil da jeg spådde boligprisene i 2012, og at jeg har fryktelig sær smak innenfor musikk og film. Nå lurer han på om jeg fortsatt er singel. Jeg vet ingenting om dette mennesket, og ville knapt nok kjent ham igjen på gata.

Man føler seg jo fullstendig avkledd…. Om noen kommer bort til meg og begynner å ramse opp mine KG innlegg for 10 år tilbake kommer jeg til å frike ut.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da synes jeg du er litt enkel! Noen her skriver om intime/personlig ting som en ikke ønsker skal bli koblet med et nick og dermed bli gjenkjent i virkeligheten. Hvis ikke du forstår det, tror jeg du skal dykke litt i hjernen din! Poenget for mange ved å være anonym, er jo nettopp å være anonym! Hvorfor er det så viktig for noen her inne å kjenne igjen nick? Jeg kjente igjen en mor i klassen til sønnen min, da hun var med i en barselgruppe hvor hun la ut om hverdagen sin, som var lett gjenkjennelig. Da hun, under nick, i god tro, la ut om personlige problemer mellom seg og mannen, synes jeg det var trist at mange her i bygda kjente henne igjen. Hun selv var uvitende om det. Dette er en god grunn til å være anonym, anonym! 

Anonymkode: 0d686...c9c

Jeg forstår det ikke nå heller. Du er ikke så viktig som du tror. Det viktige med å kjenne igjen Nick på ett diskusjons forum er at det er lettere å diskutere. Noe som er grunnen til at jeg bruker forum i det hele tatt. At noen folk ikke bruker nettvett får de ta på sin egen kappe. Aldri del så mye at du kan bli gjenkjent. Det er direkte farlig. Det finnes gale folk i verden. Om noe så fremstår du ganske enkel, siden jeg må forklare det. Jeg lurer også på hvordan folk kunne kjenne henne igjen basert på nick. Var nicket hennes navnet?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (2 timer siden):

Jeg forstår det ikke nå heller. Du er ikke så viktig som du tror. Det viktige med å kjenne igjen Nick på ett diskusjons forum er at det er lettere å diskutere. Noe som er grunnen til at jeg bruker forum i det hele tatt. At noen folk ikke bruker nettvett får de ta på sin egen kappe. Aldri del så mye at du kan bli gjenkjent. Det er direkte farlig. Det finnes gale folk i verden. Om noe så fremstår du ganske enkel, siden jeg må forklare det. Jeg lurer også på hvordan folk kunne kjenne henne igjen basert på nick. Var nicket hennes navnet?

Men om jeg ikke deler har jeg ikke noe å bidra med i tråder som interesserer meg.  Jeg kunne ikke hoppet fra alle underforum og følt jeg kunne delt alt mulig, selv med nick. Jeg ser brukernavn fra en tråd, danner meg uten å tenke om det et bilde av noen med nick og så ser jeg innlegg fra vedkommende i annet underforum og er allerede forutinntatt. Det handler like mye om mitt syn på andre, som andres syn på meg.  Private ting jeg deler er sjelden 100 % korrekt, jeg endrer alltid litt mellom tråder og ville lett blitt tatt for løgn for at datteren var 12 i innlegg 1 og 13 i innlegg 2, at sønn var yngst og datter eldst og motsatt. Snakker kun om det ene barnet selv om jeg har fler Småting som er ganske ubetydelige, men som der og da gjør at følelsen av å være anonym er bedre.  Så kan jeg bruke erfaringer fra arbeidsplassen, ikke så gjenkjenbart i ett innlegg, men om jeg alltid beskriver nøye så kan man forstå det. Jeg kan ha nevnt jeg bor i så og så stor kommune et sted, nevnt hvilken håndballkrets ungene spiller i, hvilken faglig bakgrunn jeg har. Til slitt ser noen at det er ikke så mange barnevetnspedagoger i indre gokk med barn som spiller håndball for å velge helt tilfeldige (usanne) ting.  Jeg tror ikke folk forfølger folk, men det er ikke bate meg som husker nick. 

Anonymkode: 51cbe...61d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (3 timer siden):

Det er bare å ta Facebook som eksempel, der de fleste skriver under fullt navn. I starten la man ut alt mulig av både personlig info og politiske meninger. Noen var veldig aktive, andre skriver ikke en dritt. 

Plutselig en dag møter jeg «Per» som jeg har møtt én gang i 2007 og lagt til som venn. Vi slår av en prat, og han har fryktelig god hukommelse. Han kommenterer fyllabildene jeg la ut i 2009, ferien jeg hadde i 2010, minner meg på at jeg tok feil da jeg spådde boligprisene i 2012, og at jeg har fryktelig sær smak innenfor musikk og film. Nå lurer han på om jeg fortsatt er singel. Jeg vet ingenting om dette mennesket, og ville knapt nok kjent ham igjen på gata.

Man føler seg jo fullstendig avkledd…. Om noen kommer bort til meg og begynner å ramse opp mine KG innlegg for 10 år tilbake kommer jeg til å frike ut.

Jeg har veldig ulike typer av venner på facebook, tidligere klassekompiser, tidligere kollegaer, hobbyvenner, naboer, familie.  Alt av hobbyting jeg lager er kun interessant for mine hobbyvenner. Jeg skjuler ofte innlegg for ulike grupper av venner, men jeg får ikke skjult alt jeg skriver på åpne sider. Jeg er ikke interessert i at tante Ågot ser alle mine innlegg.  Skrive i grupper er en ting, men ikke åpne sider som f.eks vg, kvinneguiden på facebook. Der er mine meninger sjelden relevante for alle mine 800 venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men om jeg ikke deler har jeg ikke noe å bidra med i tråder som interesserer meg.  Jeg kunne ikke hoppet fra alle underforum og følt jeg kunne delt alt mulig, selv med nick. Jeg ser brukernavn fra en tråd, danner meg uten å tenke om det et bilde av noen med nick og så ser jeg innlegg fra vedkommende i annet underforum og er allerede forutinntatt. Det handler like mye om mitt syn på andre, som andres syn på meg.  Private ting jeg deler er sjelden 100 % korrekt, jeg endrer alltid litt mellom tråder og ville lett blitt tatt for løgn for at datteren var 12 i innlegg 1 og 13 i innlegg 2, at sønn var yngst og datter eldst og motsatt. Snakker kun om det ene barnet selv om jeg har fler Småting som er ganske ubetydelige, men som der og da gjør at følelsen av å være anonym er bedre.  Så kan jeg bruke erfaringer fra arbeidsplassen, ikke så gjenkjenbart i ett innlegg, men om jeg alltid beskriver nøye så kan man forstå det. Jeg kan ha nevnt jeg bor i så og så stor kommune et sted, nevnt hvilken håndballkrets ungene spiller i, hvilken faglig bakgrunn jeg har. Til slitt ser noen at det er ikke så mange barnevetnspedagoger i indre gokk med barn som spiller håndball for å velge helt tilfeldige (usanne) ting.  Jeg tror ikke folk forfølger folk, men det er ikke bate meg som husker nick. 

Jeg er ikke enig. Det er fortsatt ikke verdt å ha anonyme brukere pga grunner som dette. Det er en grunn til at omtrent ingen forum har det. For kvinneguiden sin del, så får de jo mer aktivitet ved å la folk poste anonymt og derfor så de tjener de mer penger på reklame. For det er jo ingen annen grunn til at dette er fortsatt tillatt. Vi har omtrent 1 bæsje tråd om dagen. Diverse runketråder. Det de har til felles er anonyme brukere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men det er jo ingen som vet hvem du er, selv med nick? Det er heller ingen som vet at du er avhengig av forum bare fordi du skriver hva du hadde til middag. 

Folk bryr seg mye mindre enn du tror. Vi opptar ikke så mye av andres tanker, folk har mer enn nok med seg selv.

Anonymkode: ac99a...58c

Jo, de fleste driter jo i det. Men flere har skrevet i tråden her at de har kjent igjen en kollega f.eks. Jeg forteller jo ikke de på jobben alt og vil ikke at de skal vite alt om f.eks psykiske problemer eller forholdet jeg har til mannens eks f.eks.

Ser du skriver at man bør ha nettvett, og det er sant, det er jo aldri 100% trygt å utlevere seg. Men forumet er jo av sånt format at man tenker det skal gå tålig bra å søke råd. Jeg er ikke blant de som skriver side opp og ned med detaljer, men tenker at jeg ikke vil at folk skal vite om det likevel fordi det er privat.

Bedre å søke råd hos profesjonelle, jeg vet. Men så har jeg altså fått råd her også. Dette er en liten del,  som kommer i tillegg til hus og hage og kjæledyr og reiser og sånt som ikke er krise om det kommer ut (annet at mengden er flaut) men grunnen til at jeg skriver som anonym er at det blir veldig avslørende fordi man kan klikke på en bruker og se alle innleggene.

Anonymkode: 31c65...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke enig. Det er fortsatt ikke verdt å ha anonyme brukere pga grunner som dette. Det er en grunn til at omtrent ingen forum har det. For kvinneguiden sin del, så får de jo mer aktivitet ved å la folk poste anonymt og derfor så de tjener de mer penger på reklame. For det er jo ingen annen grunn til at dette er fortsatt tillatt. Vi har omtrent 1 bæsje tråd om dagen. Diverse runketråder. Det de har til felles er anonyme brukere.

Men da mister man mange brukere som meg, og jeg kan leve med mye håpløse tråder.  Jeg kommer aldri til å skrive en eneste linje i en tråd i noen form for forum/sosiale medier om temaer jeg gjør anonymt her hvor jeg har nick eller må skrive med fullt navn. Jeg vil ikke være søkbar overalt. 

Jeg er kun villig som helt anonym å dele noe om meg og selv da endrer jeg ting fordi jeg skriver noe hver dag og kan bli gjenkjent.  Feigt vil noen påstå, ja, men jeg trives i den anonyme mengden og har lite behov for å synes. 

Jeg er medlem av andre forum også, men der begrenser jeg meg til få tema som ikke handler om mitt personlige liv. Dette er Kvinneguiden. Folk deler om graviditet, barn, kjærlighet og mye personlig. Eksempelvis. Da jeg ble gravid  hadde jeg nylig fått ny jobb, ville holde det skjult for jobben og avslørte ikke at jeg var gravid før prøvetiden var over. Da var det greit med forum. Jeg opplevde flere MA, fint å dele med noen. Barna hadde noen utfordringer, greit å dele. Så gir jeg litt tilbake og hva jeg gir skal ikke behøve kobles til hva jeg «tar» Det ene kan jeg gjøre pga «fag», det andre er mer personlig. Hadde kG kun hatt vanlige temaer, men når den har graviddsgbøker, aktuelle temaer, helse, kropp, hobby, familie, seksualitet så kan totalen bli at man utleverer for mye, for ja folk legger merke til nick.  KG både styrke og svakhet er bredden i trådene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 18.59):

Selvsagt er det ikke for dumt. Det hadde vært ok om de med de ekstreme meningene fikk være i fred, men det får de ikke. De blir jakten ned og ting tatt ut av kontekst fra andre tråder brukes for å tillegge dem meninger i andre tråder uansett hvor mye utleggeren "står for det"

Anonymkode: c60a4...57f

Problemet er vel like mye at de med ekstreme meninger ofte ikke tåler så godt at andre også har sine sterke/ekstreme meninger og utrykker disse. Da blir man gjerne både såret og krenket. Tar alt i verste mening og personlig. Jeg tenker at om man ikke tåler at andre sier høyt at man ikke er enig i det man formidler, så får man heller bare la være.

At diskusjoner med ulike sterke meninger gjerne går litt høylytt for seg har vært normalt til alle tider. Vi har feks alltid sett det i politiske diskusjoner på tv o.l. Det har vært ‘lov’ og til og med normen. Det er nå senere tid det plutselig ikke er like greit lengre. Fordi alle er så lettkrenkede.

Anonymkode: f48b5...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er vel like mye at de med ekstreme meninger ofte ikke tåler så godt at andre også har sine sterke/ekstreme meninger og utrykker disse. Da blir man gjerne både såret og krenket. Tar alt i verste mening og personlig. Jeg tenker at om man ikke tåler at andre sier høyt at man ikke er enig i det man formidler, så får man heller bare la være.

At diskusjoner med ulike sterke meninger gjerne går litt høylytt for seg har vært normalt til alle tider. Vi har feks alltid sett det i politiske diskusjoner på tv o.l. Det har vært ‘lov’ og til og med normen. Det er nå senere tid det plutselig ikke er like greit lengre. Fordi alle er så lettkrenkede.

Syns likevel det er bra at man er nødt å bruke nick ved diskusjon av aktuelle saker og politikk, samt rampelyset. Man hindrer i større grad regelbrudd og det blir lettere å utestenge dem som gir faen i regler og andre folks følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rart er at mod godtar misbruk av funksjonen og ikke minst drittslenging. Bør slå rimelig hardt ned på drittslenging fra AB, og det er det mye av. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
carlberner1 skrev (På 5.1.2025 den 18.28):

Mye tyder på det vil fortsette å være "krig" på nettsteder der folk føler seg anonyme, slik har det vært siden tidlig 1990-tall da alllmuen slapp til på Internetten. Men hvorfor skulle det være mindre av det hvis man enklere kunne kjenne igjen de man ikke gidder lese noe fra?

Tja.. vet ikke om anonym har såå mye å si. Har du lest kommentarfeltet i aviser og andre steder der du ikke får være anonym?

Anonymkode: 5cf2c...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (6 timer siden):

Det som er rart er at mod godtar misbruk av funksjonen og ikke minst drittslenging. Bør slå rimelig hardt ned på drittslenging fra AB, og det er det mye av. 

Dette! 👆

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men da mister man mange brukere som meg, og jeg kan leve med mye håpløse tråder.  Jeg kommer aldri til å skrive en eneste linje i en tråd i noen form for forum/sosiale medier om temaer jeg gjør anonymt her hvor jeg har nick eller må skrive med fullt navn. Jeg vil ikke være søkbar overalt. 

Jeg er kun villig som helt anonym å dele noe om meg og selv da endrer jeg ting fordi jeg skriver noe hver dag og kan bli gjenkjent.  Feigt vil noen påstå, ja, men jeg trives i den anonyme mengden og har lite behov for å synes. 

Jeg er medlem av andre forum også, men der begrenser jeg meg til få tema som ikke handler om mitt personlige liv. Dette er Kvinneguiden. Folk deler om graviditet, barn, kjærlighet og mye personlig. Eksempelvis. Da jeg ble gravid  hadde jeg nylig fått ny jobb, ville holde det skjult for jobben og avslørte ikke at jeg var gravid før prøvetiden var over. Da var det greit med forum. Jeg opplevde flere MA, fint å dele med noen. Barna hadde noen utfordringer, greit å dele. Så gir jeg litt tilbake og hva jeg gir skal ikke behøve kobles til hva jeg «tar» Det ene kan jeg gjøre pga «fag», det andre er mer personlig. Hadde kG kun hatt vanlige temaer, men når den har graviddsgbøker, aktuelle temaer, helse, kropp, hobby, familie, seksualitet så kan totalen bli at man utleverer for mye, for ja folk legger merke til nick.  KG både styrke og svakhet er bredden i trådene. 

Dette er jo helt normale,trivielle ting? De fleste av oss opplever graviditet,kjærlighet,brudd,prøvetid,barn,hobby,helse,kropp. Alt du nevner her er helt normalt å diskutere. Ikke noe tabu ved dette. Ser fortsatt ikke hvorfor man må være anonym for å diskutere slike ting. Alt du nevner der er en del av det å være ett menneske. Altså, ikke noe spesielt og helt normalt. Kanskje det er på tide å normalisere dette ved å diskutere slikt enda mer. Da hjelper det ikke å være anonym.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (2 timer siden):

Dette er jo helt normale,trivielle ting? De fleste av oss opplever graviditet,kjærlighet,brudd,prøvetid,barn,hobby,helse,kropp. Alt du nevner her er helt normalt å diskutere. Ikke noe tabu ved dette. Ser fortsatt ikke hvorfor man må være anonym for å diskutere slike ting. Alt du nevner der er en del av det å være ett menneske. Altså, ikke noe spesielt og helt normalt. Kanskje det er på tide å normalisere dette ved å diskutere slikt enda mer. Da hjelper det ikke å være anonym.

Hvorfor skal jeg legge ut mitt privatliv og bli gjenkjent? Helt uaktuelt! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (5 timer siden):

For meg er det summen av det trivielle. Jeg trenger ikke at folk kobler mine jobberfaringer med hvor jeg har reist på ferie med hvor mange spontanaborter jeg har hatt. Hadde jeg hatt et nick pr underforum- helt greit, men KG har så stor bredde på temaer som er personlige.  Si jeg er lærer, mange etterspør jo hva en lærer mener og så svarer jeg som fagperson med nick, da er det IkKE trivielt å skrive i tråd om fetisj i seksualforum eller hvordan man sliter med noe psykisk.   For folk kjenner igjen et nick. Jeg har allerede sagt jeg dømmer folk basert på innlegg og jeg vil ikke at det skal forfølge meg. Trenger ikke engang gå inn på folks profiler, er man her nok kjenner man igjen folk.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (På 6.1.2025 den 20.26):

Hvis en kollega skal gjenkjenne deg behøver du bare å fortelle noe kjempetrivielt om en bok på nettet og rundt lunsjbordet. Jeg vet feks at en matinteressert kollega er bruker her. 

Å være anonym er virkelig en gave for mange av oss. Jeg jobber innen helse og synes det er fint å kunne diskutere alt fra fetisj til dobørste og vite at det er helt anonymt. Ellers ville jeg ikke vært på forumet. 

Og jeg er aldri ufin. I virkeligheten så medfører min tittel visse forventninger til meg også på fritiden. Så kg er mitt fristed. 

Anonymkode: 0baa8...891

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 16.10):

Hvis en kollega skal gjenkjenne deg behøver du bare å fortelle noe kjempetrivielt om en bok på nettet og rundt lunsjbordet. Jeg vet feks at en matinteressert kollega er bruker her. 

Å være anonym er virkelig en gave for mange av oss. Jeg jobber innen helse og synes det er fint å kunne diskutere alt fra fetisj til dobørste og vite at det er helt anonymt. Ellers ville jeg ikke vært på forumet. 

Og jeg er aldri ufin. I virkeligheten så medfører min tittel visse forventninger til meg også på fritiden. Så kg er mitt fristed. 

Anonymkode: 0baa8...891

I virkeligheten så er du ikke alene om at din stlling har visse forventninger. Folk flest har en jobb. Ellers så er alt du nevner her også helt normalt. Om naboen blir kåt av å gni seg på ett tre, har det  ingen nytteverdi for min del. Det er fristedet til mange av oss med nick også. Syntes prisen å betale for at man har anonyme brukere på ett forum er for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor der ikke er begrensninger i antall tråder man kan lage som anonym. Om det hadde vært en grense på èn tråd per dag, per bruker, så hadde vi nok forstått hvor mange brukere som skriver de samme trådene (eventuelt èn anonym tråd per uke). Hadde anonymfunksjonen blitt tatt bort hadde vi sett ekstrem nedgang i menn vs kvinner tråder. Singelliv og seksualitet hadde blitt mer stille, og med mindre hat og fordommer. Man kunne også gjort det slik at man ikke kunne kommentere anonymt. 

Dette er noe Kvinneguiden sterkt bør vurdere, for helt ærlig, forumet ser ikke bra ut med alle disse gufne trådene. Og jeg tror mange er samme brukere som går igjen. Slik det er i dag med mange av disse trådene så er det bare rot til mer "hat", det er ikke konstruktivt på noen måte.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...