Gå til innhold

Konkrete råd når man er utbrent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg står litt midt oppe i det nå. Svimmelhet, ustøhet, utmattelse, hjernen slår seg av +++
Plukka ned juletreet istad, tok tid, måtte sitte og putte i esker. Nå sitter jeg i sofaen igjen med hjernetåke og sånn. 

Har dere fått noen konkrete råd fra lege? Hva sier de? Å slappe av er et vidt begrep synes jeg. Hva hjelper for dere? Noen tips til mat som gjør det bedre/ værre? 

Anonymkode: 8aa8e...dbe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg står litt midt oppe i det nå. Svimmelhet, ustøhet, utmattelse, hjernen slår seg av +++
Plukka ned juletreet istad, tok tid, måtte sitte og putte i esker. Nå sitter jeg i sofaen igjen med hjernetåke og sånn. 

Har dere fått noen konkrete råd fra lege? Hva sier de? Å slappe av er et vidt begrep synes jeg. Hva hjelper for dere? Noen tips til mat som gjør det bedre/ værre? 

Høres ut som du er hardt rammet, når det er sånn så vil alt prege og slite på  nervesystemet ditt. Selv små anstrengelser. Det tar tid å finne hvor din «baseline» er for aktivitet uten at du sliter deg helt ut. En tommelfingerregel er vel at du kun skal bruke 20% av total kapasitet over tid så lenge du er såpass dårlige

Sjekk også hvordan pulsen din oppfører seg, har du unormal puls når du står oppreist sammen med sympt som hjertebank. Svetting, Svimmelhet, ørhet osv. så kan du ha ortostatisk intoleranse el POTs. Det er ikke uvanlig ved skikkelig utbrenthet. Da vil det være fornuftig å sitte i steden for å stå om du må gjøre noe, da belaster du kroppen minst mulig. Jeg bruker aktivtitetsklokke for å se totalbelastning opp mot form. (Har ME -men kjenner igjen startsymptomene som du beskriver, jeg trodde jeg først var utbrent) 

Er du utbrent så har du også antageligvis forhøyet hvilepuls også, så det kan være lurt å få litt bukt på hvilepulsen. Dvs når du ligger så Ligg med bena høyt eller på siden med hjertet ned, da senker pulsen seg og kroppen stresser ikke like mye. 

Ellers sjekk nivået av B12 bl.a. og er du kvinne så kan hormonene dine være litt på tur pga langvarig stress, så hele systemet ditt kan slite. Da kan det hjelpe med tilskudd. Spis mest mulig ren mat, antioksidanter og pass på å være hydrert nok dvs drikke mye og gjerne bruk elektrolytter i løpet av dagen. 

kunne skrevet mye -men her fikk du noen tips ihvertfall. Lykke til❤️

Anonymkode: ea88a...86b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte mye om hva som er bra å gjøre gjennom podcasten til psykolog Liv Selland. Utbrenthet og stressmestring er spesialiteten hennes. Synes det var såpass bra at jeg betalte for tilgang til det som het Stressportalen før (nå Overskuddsliv). Dette begynner å bli en stund siden nå, men jeg var veldig fornøyd. Det er foredrag gjennom podcasten, avspenningsøvelser, pusteøvelser og diverse andre øvelser, meditasjoner og yoga (jeg prøvde ikke yoga delen så den kan jeg ikke si noe om).

Anonymkode: 15677...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lærte mye om hva som er bra å gjøre gjennom podcasten til psykolog Liv Selland. Utbrenthet og stressmestring er spesialiteten hennes. Synes det var såpass bra at jeg betalte for tilgang til det som het Stressportalen før (nå Overskuddsliv). Dette begynner å bli en stund siden nå, men jeg var veldig fornøyd. Det er foredrag gjennom podcasten, avspenningsøvelser, pusteøvelser og diverse andre øvelser, meditasjoner og yoga (jeg prøvde ikke yoga delen så den kan jeg ikke si noe om).

https://open.spotify.com/show/6jmaVIxXWN4dRl9yRkWiQx

Her er lenke til de episodene som ligger ute gratis.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Høres ut som du er hardt rammet, når det er sånn så vil alt prege og slite på  nervesystemet ditt. Selv små anstrengelser. Det tar tid å finne hvor din «baseline» er for aktivitet uten at du sliter deg helt ut. En tommelfingerregel er vel at du kun skal bruke 20% av total kapasitet over tid så lenge du er såpass dårlige

Sjekk også hvordan pulsen din oppfører seg, har du unormal puls når du står oppreist sammen med sympt som hjertebank. Svetting, Svimmelhet, ørhet osv. så kan du ha ortostatisk intoleranse el POTs. Det er ikke uvanlig ved skikkelig utbrenthet. Da vil det være fornuftig å sitte i steden for å stå om du må gjøre noe, da belaster du kroppen minst mulig. Jeg bruker aktivtitetsklokke for å se totalbelastning opp mot form. (Har ME -men kjenner igjen startsymptomene som du beskriver, jeg trodde jeg først var utbrent) 

Er du utbrent så har du også antageligvis forhøyet hvilepuls også, så det kan være lurt å få litt bukt på hvilepulsen. Dvs når du ligger så Ligg med bena høyt eller på siden med hjertet ned, da senker pulsen seg og kroppen stresser ikke like mye. 

Ellers sjekk nivået av B12 bl.a. og er du kvinne så kan hormonene dine være litt på tur pga langvarig stress, så hele systemet ditt kan slite. Da kan det hjelpe med tilskudd. Spis mest mulig ren mat, antioksidanter og pass på å være hydrert nok dvs drikke mye og gjerne bruk elektrolytter i løpet av dagen. 

kunne skrevet mye -men her fikk du noen tips ihvertfall. Lykke til❤️

Sorry men mente du bør prøve å holde deg innenfor 80% av din nåværende kapasitet så du ikke bruker deg opp hver dag. (Så nå jeg skrev 20%😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte fordele nødvendig oppgaver utover, og hvis det var noe som krevde mye så dele opp.

Støvsuge ett og ett rom, og eventuelt fordele støvsugingen over flere dager. Dusjet dagen før jeg skulle på butikken, siden jeg ikke klarte begge deler på en dag. Hadde 15-30 minutter på sofaen etter butikk før jeg klarte sette på plass matvarer.

Jeg brukte lang tid på å finne ut hva som gjorde at jeg slappet av nok til å samle krefter.

Prøve holde maten så sunn og variert som mulig. Det er lett ty til fastfood og usunn mat fordi det er raskt og enkelt, men kroppen har behov for ett godt næringsinntak for å restituere seg, spesielt når det meste er en stor kraftanstrengelse.

Anonymkode: 35944...ccd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hm..med tanke på det lille du skriver her, så vil jeg gjerne at du skal lese min tråd rett her om langvarig utmattelse. Litt nedi skriver jeg noe du muligens kan ha nytte av, verdt å sjekker ut iallfall! Se den filmen, iallfall første 15 min av den. I verste fall er det 15 bortkasta minutt.

❤️

Anonymkode: 76549...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

https://open.spotify.com/show/6jmaVIxXWN4dRl9yRkWiQx

Her er lenke til de episodene som ligger ute gratis.

Man trenger ikke Spotify. Gå rett til nettsiden, eller bruk en app på mobil/nettbrett og søk opp «Overskuddsliv». (Jeg bruker AntennaPod for Android.)

Anonymkode: 4d18c...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første og kanskje viktigste rådet jeg kan gi deg er å snakke med legen din om dette.

Dette er fordi det viktigste når en har slike symptom som dette så er det å utelukke andre alvorlige ting som må behandles. Symptomene som er klassiske for utbrenthet kan og ha andre konkrete sykdommer som skal ha egnet behandling. Jeg ble utredet for tarmkreft, problemer med stoffskifte, mangel på vitaminer/stoffer, fungerende hjerte ++ når jeg først var hos legen. Legen var rimelig sikker på at det var snakk om utbrenthet, men ganske dumt å råde pasienten til å hvile så mye som mulig dersom det er kreft som gir deg symptomene? Eller en bagatell som stoffskifte?

Diagnostisering av utbrenthet handler i veldig stor grad om å utelukke andre åpenbare ting. Når de er utelukket og man står igjen med de samme symptomene (pluss en del andre hensyn og kontrollspørsmål naturligvis) så kan man konkludere med sannsynlig utbrenthet.

Så om du ikke har gjort det allerede - snakk med legen din. Det er legen som gir deg sykemelding. Det er legen som skal være en samarbeidspartner i veien ut av utbrenthet. Og det er legen som skal sitte i dialogmøter med arbeidsgiver og NAV og snakke om situasjonen din. Så bruk legen.

Deretter, om du faktisk er utbrent så er hvile viktig. Det er alfa omega. Men hva er hvile?

Mange tror at hvile er å ligge på sofaen hele dagen og melde seg ut av jobb og familieliv. Det er feil for mange.. Mange andre tror at det er å begynne å trene triathlon og bestige minst en fjelltopp over 500 meter hver uke. Det er og feil for mange.

I akuttfasen etter å ha møtt veggen så må man nullstille kroppen. Det betyr som regel 100% sykemelding og å redusere så mange stressfaktorer som man overhode klarer. Man kan ikke kvitte seg med familien men man kan prøve å redusere mange stressfaktorer. Jobb kan man ofte ikke redusere stressfaktorer i så da er sykemelding den eneste løsningen. Og i starten er man ofte så syk at man ikke klarer noe annet enn å ligge på sofaen uansett. Da er det viktig å håndtere dette slik man håndterer slike sykdommer/symptomer - med å holde sengen.

Deretter mener jeg at hvile ikke handler nødvendigvis om inaktivitet eller å sitte i ro. Det kan tvert i mot virke mot sin hensikt. Jeg mener etter mye erfaring at hvile handler om å skape en balanse i livet man ikke hadde før (eller holdt seg til).

Jeg klarer aldri å kvitte meg helt med stress for eks. Men i stede for at det tar overhånd så har jeg lært meg å isolere stresset og håndtere det i rett tempo og rett mengde. Og deretter balansere med nødvendig avkobling. For eks lese bøker. Turer i naturen. Kino. Hytteturer. Osv. Det er for meg hvile.

Så jeg tror at mye av det omdiskuterte rundt hvile og utbrenthet handler i stor grad om at vi snakker forbi hverandre når vi sier hvile, og vi misbruker kanskje ordet noe når vi kanskje mener at vi må koble av.

Det er min tanke og mitt råd i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kutt ut melk, egg og gluten. Det er de som mater virusene som forårsaker disse tilstandene mest. Og om du ikke tror det så prøvd det i 3 mnd. Legene har ingen anelse når det gjelder kronisk sykdom, de vet ikke hva som forårsaker det eller hvordan man skal bli bedre. Derfor ligger det så mange rundtom i sengene sine og sliter med å komme gjennom hver dag, og det øker. 

Anonymkode: 3e0d1...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ikke Spotify. Gå rett til nettsiden, eller bruk en app på mobil/nettbrett og søk opp «Overskuddsliv». (Jeg bruker AntennaPod for Android.)

Anonymkode: 4d18c...773

Hvis du hadde prøvd å trykke på lenken så hadde du opplevd nettopp det du selv sier, at man ikke trenger Spotify. Episodene åpner seg i nettleser, man kan høre gratis og uten å registrere seg. Enda lettere enn å inn på nettsiden og lete eller laste ned en app, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...