Gå til innhold

Liker du blodmat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker blodpudding. Men bare litt. Ikke så mye. Med honning på. 

Anonymkode: 362cb...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Ja, lever, nyrer, hjerte og blodpølse er godt.

Lever, nyrer og hjerte er ikke blodmat. 

Anonymkode: e7f60...4e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lever, nyrer og hjerte er ikke blodmat. 

Stemmer det,for det er innmat. 

Anonymkode: 051a1...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker lever og blodpannekaker. Naboene hadde griser, og i slaktetia laga alltid kjerringa blodpannekaker og serverte oss unga ut gjennom kjøkkenvindu.

Anonymkode: acd19...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å like blodpudding før, men har det alltid vært like mye sukker i? Sist jeg prøvde å spise det så smakte det jo bare søtt....

Anonymkode: 7b97c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg liker lever og blodpannekaker. Naboene hadde griser, og i slaktetia laga alltid kjerringa blodpannekaker og serverte oss unga ut gjennom kjøkkenvindu.

Anonymkode: acd19...c15

Lever er ikke blodmat, det er innmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Eller, sist jeg smakte - tror ikke jeg har spist det på tjue år. Vokste opp med blodpudding, blodklubb (raspeball) og blodpannekaker. Pannekakene kan jeg styre min begeistring for, men resten var godt. 

Anonymkode: 71ad1...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg pleide å like blodpudding før, men har det alltid vært like mye sukker i? Sist jeg prøvde å spise det så smakte det jo bare søtt....

Jeg elsket blodpudding som barn. Nettopp fordi det jo smaker som godteri. 

Som voksen har jeg forsøkt det du får kjøpt i (norske) butikker. Og som du sier er det helt ufordragelig søtt. Eneste tilberedning jeg kan tenke meg at det passer med er type pisket krem på toppen og servert som - dessert? Folk liker da vel ikke søtmat som middag?

Jeg skal forsøke det du får kjøpt i etniske butikker. For jeg vil tro det smaker godt, om det bare blir saltet og krydret ordentlig og servert som - mat, ikke søtsaker.

Forresten liker jeg blod i spansk vin og mat. Spanjoler kan du alltid stole på når det kommer til mat og drikke. 

Anonymkode: 4cdfc...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg elsket blodpudding som barn. Nettopp fordi det jo smaker som godteri. 

Som voksen har jeg forsøkt det du får kjøpt i (norske) butikker. Og som du sier er det helt ufordragelig søtt. Eneste tilberedning jeg kan tenke meg at det passer med er type pisket krem på toppen og servert som - dessert? Folk liker da vel ikke søtmat som middag?

Jeg skal forsøke det du får kjøpt i etniske butikker. For jeg vil tro det smaker godt, om det bare blir saltet og krydret ordentlig og servert som - mat, ikke søtsaker.

Forresten liker jeg blod i spansk vin og mat. Spanjoler kan du alltid stole på når det kommer til mat og drikke. 

Anonymkode: 4cdfc...08e

Blod smaker veldig mye jern, kan nærmest bli litt beskt og usmakelig. Det trengs mye sukker for å balansere smaken. Oppskrifter med blod har derfor store mengder sukker. Ofte også tørket frukt, som rosiner. Og generelt mye krydder, som nærmest kan gi en kake-aktig smak. Forholdet sukker til blod er ofte opp mot 1/3. Tradisjonelt ble det også gjerne servert med sirup, tyttebær, eller smeltet smør. 

Blodmat handler om å utnytte næringsstoffene i blodet. Og det var på en tid der sukker og fett var noe man burde få i seg mye av, da man hadde en fysisk krevende hverdag. 

Jeg er opptatt av tradisjonsmat, og det er mye vi har vedlikeholdt. Men akkurat blodmat er noe jeg har valgt bort fra våre egne tradisjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

🤮

Anonymkode: 8cc5a...e72

Unødvendig og barnslig! Sannsynligvis har du ikke smakt blodmat. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste ofte blodpannekaker med sukker som barn og det er jo så godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...