AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:18 #1 Del Skrevet søndag kl 16:18 Vi er et par som har vært sammen 5+ år. Vi leier nå, og mål for 2025 er å kjøpe bolig. Inntekt er svært ulik: han ligger på 650 i året, jeg er mellom 1mill-1.2 mill. Kommentar til dette: han får utbetalt 35k fast i mnd, jeg tar ut mellom 30k - opptil 100k enkelte måneder. Jeg "bruker" penger som om jeg tjener 35k i mnd, og sparer overskuddet (som kan være svært varierende, åpenbart). Han har oppstart ca 100k (kjøpte bil cash), mens jeg har nærmere 1 million oppspart (bsu, familie, og jobbet jævlig hardt og spart mye). Vi har per nå delt 50/50 på leien, og setter inn lik sum på en matkonto. Deler strøm 50/50. Vi har en bil hver, betaler hver vår utgift på disse. Ikke belånt. Jeg har et studielån på 600k, betaler 5000 i mnd på dette. Han er gjeldsfri. Å gå inn i boligkjøp forstår jeg at vi må ha kontrakt på hva jeg vs han går inn med som EK, men er det noe magisk mer vi bør tenke på mtp "fellesøkonomi" før vi har gått steget og faktisk kjøpt en bolig og står med boliglån osv? Andre tips? Anonymkode: 9c878...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:45 #2 Del Skrevet søndag kl 16:45 Hvorfor ikke beholde ordningen dere har nå? Kjøp halvparten av boligen hver, eller ha en annen delingsbrøk. Dere kan, men må ikke ha felles lån. Anonymkode: 6ac7b...8e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:33 #3 Del Skrevet søndag kl 17:33 Hvorfor skal dere ha felles økonomi? Anonymkode: 5dc37...d47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:09 #4 Del Skrevet søndag kl 18:09 Her har kjæresten 1.3 mill i året, eier nedbetalt bolig til 11 mill og har oppsparte midler. Jeg er ufør, har 560K og 1 mill i EK og leier. Vi skal kjøpe sammen og skal ha samboerkontrakt som har detaljert eierbrøkdel. I tillegg vil det spesifiseres en urådighetserklæring som stadfester at den som står som eier ikke selge, pantsette og ta opp gjeld på "felles bolig" uten den andres samtykke. Vi har i tillegg særkullsbarn så vi har skrevet gjensidig testamenter som sikrer hverandre om en av oss skulle falle bort da vi begge er alene om omsorgen og ønsker at den andre blir verge for barna våre. Utover det vil vi ha felleskontoer for aktiviteter og gaver til barna, bolig, faste utgifter og mat som vi betaler inn prosentvis av inntekt. Anonymkode: 69f12...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:43 #5 Del Skrevet søndag kl 22:43 Her hadde jeg og min eks helt felles økonomi, som vil si at begges inntekt var begges penger og vi skilte ikke på noe, alt gikk i felles pott. Men synes det virker merkelig at dere begge betaler 50% hver når dere tjener så forskjellig. Jeg tenker det burde gått på prosentbrøk på inntekten. Du tjener mye mer enn han, da synes jeg det er fair at du betaler mer også Anonymkode: 90dfb...5cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden (endret) Mannen og jeg var sammen i åtte år før vi ble enige om å prøve å få barn. Da var avtalen at fra den dagen jeg ble gravid så skulle vi ha felles økonomi. Det var forsåvidt på sin plass og for jeg måtte takke nei til en del overtid som gjorde at jeg gikk glipp av flere hundre tusener på grunn av dette for jeg var så syk av graviditeten (hyperemesis gravidarium). Når vi hadde separat økonomi hadde vi samme ordning som dere med å spytte inn 50/50 på matkonto. Vi eide også rekkehus sammen på et punkt med separat økonomi og da delte vi på lånekostnadene i to. Når vi fikk felles økonomi så valgte vi å ha en felles konto der lønnene våre gikk til samme konto. Så trakk vi ut en lik sum til hver vår private konto hver måned. Nå er denne summen på 4000 kr hver. Dette er kun til jenteturer, ut på byen og spise fancy middag med jentene for min del. Kjøpte og noen dyre sko til 5000 kr for noen år tilbake, men mannen sa ingenting på dette da jeg brukte "mine penger". Mannen bruker det på gutteturer osv. Ellers så går alt fra felleskassa. Klær, sko, treningsklær til meg, mannen eller barna. Det fungerer veldig bra for oss! Vi krangler om mye, men aldri om økonomi, så noe har vi gjort rett opp gjennom tidene Med det sagt så blir din scenario litt annereledes da dere ikke tjener nesten helt likt, slik meg og mannen gjør. Hvis begge jobber 100 % og det er likevel er så stor forskjell i lønn så tenker jeg at ordningen min mann og jeg har kunne vært en god løsning. Hvis mannen din jobber 50 % og du 100 % så blir det kanskje litt feil å gjøre det sånn da han har mye mer fritid enn deg. Endret 23 timer siden av Energi-jenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå