Gå til innhold

Det juridiske i forhold til ekteskap/ikke ekteskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i et forhold med en som har barn fra før. Et biologisk barn og et stebarn. Stebarnet har en biologisk far, men de har ikke så mye kontakt, så det er kjæresten min som har fungert som far for henne. Hun er nå voksen, og har et lite barn selv, som kjæresten min er bestefar til. 

Hvis jeg flytter sammen med kjæresten, og betaler 50/50 for boligen og har like mye gjeld, hva er da best å gjøre juridisk sett? Hvis vi skulle bryte opp, må vi selge og dele salgssummen likt. Men hva hvis en av oss dør? Hvis han dør, går da hele hans del til sitt barn og stebarn? Jeg har ingen barn fra før, så hvem går min del til hvis jeg dør? Jeg har en søster og tantebarn. Vi bør skrive kontrakt på dette, selvsagt, men hva er mest vanlig og mest trygt å gjøre her?

Anonymkode: 3ce1b...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i et forhold med en som har barn fra før. Et biologisk barn og et stebarn. Stebarnet har en biologisk far, men de har ikke så mye kontakt, så det er kjæresten min som har fungert som far for henne. Hun er nå voksen, og har et lite barn selv, som kjæresten min er bestefar til. 

Hvis jeg flytter sammen med kjæresten, og betaler 50/50 for boligen og har like mye gjeld, hva er da best å gjøre juridisk sett? Hvis vi skulle bryte opp, må vi selge og dele salgssummen likt. Men hva hvis en av oss dør? Hvis han dør, går da hele hans del til sitt barn og stebarn? Jeg har ingen barn fra før, så hvem går min del til hvis jeg dør? Jeg har en søster og tantebarn. Vi bør skrive kontrakt på dette, selvsagt, men hva er mest vanlig og mest trygt å gjøre her?

Barna hans har pliktarv uansett om dere er gift eller ikke.

Hvis dere blir gift, får du pliktarv på resten. 

Det som kan testamenteres vekk, er det som ikke inngår i pliktarv. 

Anonymkode: a84f0...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du stiller bakerst i køen om dere bare er samboere uten samboerkontrakt, så om dere ikke er gift bør dere få skrevet en slik kontrakt der fordeling blir dokumentert. Det er gunstig både for deg og din kjæreste.

Et biologisk barn har sine rettigheter, men jeg er mer usikker på stebarn om han ikke formelt har overtatt ansvaret for det eller adoptert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere burde skaffe dere en form for skriftlig avtale om fordelingen av verdier.  Det meste deles likt. Dere kan kjøpe hverandre ut eller selge hvis det gjelder bolig. Hvis han dør, arver hans levende barn en pliktdelsarv og du får ingenting med mindre dere er gift eller har et barn sammen. Din arv går til nærmeste levende familie, så mest sannsynlig din søster og hennes barn kan ikke arve fra deg med mindre det er testament.  Foresten stebarnet har ingen rett til arv med mindre de er adoptert. Lurest er at begge skrive et testament for arven. Husk at testamentet blir sett på sist når arven deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eluidcvild skrev (2 minutter siden):

Husk at testamentet blir sett på sist når arven deles.

Hva mener du med det?

Anonymkode: b5f1a...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her skriver vi grundig samboerkontrakt som spesifiserer eierbrøk. Blir det slutt så står det klart hvilke verdier vi kom inn med og hva vi tar med oss ut.

I tillegg har vi skrevet gjensidig testamenter der særkullsbarn er sikret mht 2/3 av pliktdelsarv og at vi er hverandres barn ønskede verger og at resterende arv går til hverandre om en av oss dør. I tillegg til at forsikringer utbetales til hverandre så vi kan beholde bolig om den andre dør.

Anonymkode: 63aff...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samboere: hvis han dør går alt fra han til barnet(og evt stebarn hvis det er adoptert). Hvis du dør går alt til din søster. 

Gift- hvis han dør går 1/4 til deg og resten til barnet. Hvis han har formue under 4G arver du alt. Hvis du dør går 1/2 til han og resten til din søster.

Du kan skrive testamente slik at alt går til han uavhengig om dere er gift eller ikke siden du ikke har barn.

Han kan også lage testamente, men barnet hans har krav på minimum 2/3 (opp til 15G/ca 1,8mill). Resten kan testamenteres til deg. 

Hvis du ønsker å beholde boligen etter at han dør,  er det lurt å ha en livsforsikring på han som er stor nok til å betale ut delen barnet arver.

Anonymkode: 6f4c2...82c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du ønsker å beholde boligen etter at han dør,  er det lurt å ha en livsforsikring på han som er stor nok til å betale ut delen barnet arver.

Anonymkode: 6f4c2...82c

Han er bestefar. Å tegne livsforsikring i godt voksen alder er (naturlig nok) dyrt.

»Etter fylte 55 år vil prisen stige drastisk, og en forsikringssum på 2 millioner kroner vil koste omkring 12.000 kroner i året.»

https://www.forsikringsmart.no/guide/livsforsikring

Anonymkode: c1ced...144

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...