Gå til innhold

Hvor store snølast er beregnet på ditt hustak ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snøen har lavet ned over det meste av lande dei siste  dagene, og  forventet ytterligere påfyll med snø de senere dagen

De  fleste nyere boliger har selvberende takstoler med anten  singeltak eller dekrastein /skifertak.   Eit singeltak  med  tro /trematrilae  er lette takk, og tåler gjerne mer en tak med dekratein  / skifter, og må da beregne vekta av stein på kvm  + snølastvekta.  

Sålenge det er kuldegrader er snøen lett, men kommer det regn i  1 m snø på taket blir vekten ein helt annen.

Anonymkode: 2b4b6...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tro meg, vi tar med vekt av takstein/skifer ved beregning av laster på nye tak. 

Dersom bygget ditt er fra åttitallet eller nyere, er det lite sannsynlig at du må måke. 

Anonymkode: 9752a...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Hvordan kan man sjekke det?

Bor i rekkehus fra 1977, her er utelukkende brukt billigste materialer. Tidligere papp-tak, nå oppgradert til takstein. Det er meldt 60 cm snø på et døgn så må nok måke hvis jeg skal ha sjans til å redde det. 

Anonymkode: 62cc6...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen problemstilling hos oss. Vi har bratt tak og glatt takstein, så det er ikke mye snø som blir liggende der 

Anonymkode: f0c74...08f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor i rekkehus fra 1977, her er utelukkende brukt billigste materialer. Tidligere papp-tak, nå oppgradert til takstein. Det er meldt 60 cm snø på et døgn så må nok måke hvis jeg skal ha sjans til å redde det. 

Mitt hus  (husbank) bygd på slutten av  70  talet står den innstemplet på taksperre.  

Har en gang måket  snøen av taket, og det var omlag 1 m dypde på midten av 80 talet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser så mye her at snøen heldigvis ikke legger seg så tykt.

Anonymkode: 5e8fd...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke noen problemstilling hos oss. Vi har bratt tak og glatt takstein, så det er ikke mye snø som blir liggende der 

Har ein glassert takstein  /planja utan snøfanger ordner det seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva mitt tak tåler. Det er bygget for 170 år siden, og på den tida regnet man vel ikke så nøye på det, man bare sørget for å bygge kraftig nok til at man var sikker på at det holdt. Nå har det holdt uten problem de 170 årene, så da går det vel noen snøvintre til.

Anonymkode: 7a7b2...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

https://www.sintef.no/siste-nytt/2020/forebygg-vinterskader-pa-huset-ditt/

Her har du et pekepinn. 

Anonymkode: 9752a...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at husforsikringen stort sett ikke dekker skader der taket var mer enn 30 år gammelt. 

Vi har nyere tak, nyere terrasse. Det går fint. 

Men kan jo bli vanvittig dyrt om det er kollapset tak som fører til totalskade på hele boligen. 

Anonymkode: 962f5...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ein glassert takstein  /planja utan snøfanger ordner det seg selv. 

Vi har doble rekker snøfangere, men pga den veldig bratte vinkelen så er det ikke så mye som blir liggende likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 tonn. Har vertikale stålbjelker fra mønet og rett ned i betongen under huset.

La det snø.

Anonymkode: 9ada0...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...