Gå til innhold

Strømkostnad 40kvm 2024

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i en hybel/leilighet som er ca 42 kvm, og har hatt et forbruk på 6200kwh og betalt 7700kr for både strøm og nettleie, for hele 2024.

Hvordan er forbruk/kostnad for dere som bor på tilsvarende kvadrat (uten inkludert varmtvann/fjernvarme)? Om jeg søker på leilighet 40kvm forbruk, så kommer det opp ca 3000kwh, men det er vel mer riktig for nyere leiligheter i større komplekser? Her vi bor (2 stk), så er hybelen et sidepåbygg på en enebolig, så vi får ikke særlig med varme og isolasjon fra bygg rundt. 

Bor på Østlandet like utenfor Oslo.

Anonymkode: 7690b...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi bor i en hybel/leilighet som er ca 42 kvm, og har hatt et forbruk på 6200kwh og betalt 7700kr for både strøm og nettleie, for hele 2024.

Hvordan er forbruk/kostnad for dere som bor på tilsvarende kvadrat (uten inkludert varmtvann/fjernvarme)? Om jeg søker på leilighet 40kvm forbruk, så kommer det opp ca 3000kwh, men det er vel mer riktig for nyere leiligheter i større komplekser? Her vi bor (2 stk), så er hybelen et sidepåbygg på en enebolig, så vi får ikke særlig med varme og isolasjon fra bygg rundt. 

Skal du sammenligne med noen så må du og sammenligne med mennesker som bor i samme strømsone som deg selv, noe annet blir som å sammenligne poteter og epler. 

Strømsonene finner du for eksempel her: https://www.ge.no/strom/strompriser

Å sammenligne like boliger i Nord Norge og i Sør Norge på pris og forbruk det går ikke. 

Anonymkode: 8663e...d93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal du sammenligne med noen så må du og sammenligne med mennesker som bor i samme strømsone som deg selv, noe annet blir som å sammenligne poteter og epler. 

Strømsonene finner du for eksempel her: https://www.ge.no/strom/strompriser

Å sammenligne like boliger i Nord Norge og i Sør Norge på pris og forbruk det går ikke. 

Da får de som svarer nevne om de bor i min strømsone da. Siden jeg skriver utenfor Oslo. Kan spesifisere at det er NO1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bor også like utenfor Oslo.

Rekkehus 110 m2 over to plan. Bare en vegg mot nabo.

Forbruk 2024 14900 kWh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (24 minutter siden):

Bor også like utenfor Oslo.

Rekkehus 110 m2 over to plan. Bare en vegg mot nabo.

Forbruk 2024 14900 kWh.

Det er jo nesten 3 ganger så stort som hos oss, men noe av forbruket er jo også dusj og matlaging bl.a.

Strømmen har vært overraskende billig i år, så vi synes ikke kostnaden er så høy med tanke på at vi er 2 stk. Så litt usikker på om vi skal gå ned i komfort på varme, eller si oss fornøyd med slik det er nå.

Fastleddet på nettleia er det som irriterer mest, da vi typisk kommer rett over 5kwh i snitt nå på vinteren. Klarte også dette på sommeren av en dum grunn, så hadde blitt nesten 200kr billigere bare på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt på hvor varmt du vil ha det. Jeg gidder sjelden å dra det over 19 grader om vinteren, men kjenner jo nok av folk som MÅ ha termostaten på 23.

Anonymkode: bb448...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor på ca 47kvm og havner rett over 3200 kwh. Er noen månder sprengkulde her i nord og da blir det brukt endel, ellers då er det jevnt over. 

Kombinasjon av grei strømavtale pluss området no4 gjør at jeg har betalt langt under 500 totalt i strøm i år, men desverre 3600 i nettleie i løpet av året.

Anonymkode: b6320...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo nesten 3 ganger så stort som hos oss, men noe av forbruket er jo også dusj og matlaging bl.a.

Strømmen har vært overraskende billig i år, så vi synes ikke kostnaden er så høy med tanke på at vi er 2 stk. Så litt usikker på om vi skal gå ned i komfort på varme, eller si oss fornøyd med slik det er nå.

Fastleddet på nettleia er det som irriterer mest, da vi typisk kommer rett over 5kwh i snitt nå på vinteren. Klarte også dette på sommeren av en dum grunn, så hadde blitt nesten 200kr billigere bare på det. 

Har du sette på fakturaen din, og hva du egentlig betaler for? Mange betaler langt mer enn de trenger fordi de aldri leser strømfakturaen sin, og heller ikke forstår hvordan strømfakturaen er satt sammen. Eller at det finnes dyre og enda dyrere strømselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du sette på fakturaen din, og hva du egentlig betaler for? Mange betaler langt mer enn de trenger fordi de aldri leser strømfakturaen sin, og heller ikke forstår hvordan strømfakturaen er satt sammen. Eller at det finnes dyre og enda dyrere strømselskap.

Ja, jeg er veldig klar over hva vi betale for, og har skiftet avtale to ganger i år for å få best mulig. Om du ser på antall kwh og kostnad, så er det nok bra med tanke på strømsone NO1.

Det jeg ikke skjønner er om vi bruker dobbelt så mye strøm enn det som er vanlig. Da jeg bodde på hybel i studensamskipnaden, så var beløpet ca 550kr måneden. Da med et rom på 10kvm i et kollektiv på 6, og nesten ikke noe fellesareal. Med 42kvm og to personer, så er 650kr måneden rimelig synes jeg. Likevel mulig jeg bare ble flådd av samskipnaden, synes det var et høyt beløp, og jeg fikk heller ikke noe igjen selv om det stod at det skulle være a-konto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bor på ca 47kvm og havner rett over 3200 kwh. Er noen månder sprengkulde her i nord og da blir det brukt endel, ellers då er det jevnt over. 

Kombinasjon av grei strømavtale pluss området no4 gjør at jeg har betalt langt under 500 totalt i strøm i år, men desverre 3600 i nettleie i løpet av året.

Anonymkode: b6320...052

Ganske sykt egentlig at privatkunder i NO4 er fritatt mva på strømregningen, mens vi i NO1, NO2 og NO5 betaler 10x så mye for strømmen PLUSS at vi må betale mva. 

Huset mitt brukte rundt 19kkWh med strøm i 2024, og det kostet 10'164kr i nettleie og 13'300kr i strøm. 

I 2022 (galskapsåret) kostet strømmen nesten 46'000kr, for like stort forbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har 39 kvm i Oslo og brukte 2070 kWh i 2024. Ca 1700 kr, men nettleien kommer jo i tillegg, og det er den som koster. 

Anonymkode: be1cf...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...