Gå til innhold

«Bro» er det et vanlig uttrykk på Østlandet? Eller er det mest brukt av utlendinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min ungdom på femten og hans venner bruker det. Jeg synes det er koselig, det skaper en nærhet til i språket når man henvender seg til kompiser. Som andre nevner, det er ungdomssjargong og det er ingenting nytt. 

Anonymkode: 40103...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Norske og utenlandske barn bruker det fra barnehagen her jeg bor, øst for Oslo. Synes ingenting om det, prøver å slå hardt ned på det.

Anonymkode: 7ba82...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn sier «bro», men når jeg prøver å svare dem med «bro», så sier de bare «nei, det er so cringe! du som voksen kan ikke si det!» 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et menneske skrev (33 minutter siden):

Mine barn sier «bro», men når jeg prøver å svare dem med «bro», så sier de bare «nei, det er so cringe! du som voksen kan ikke si det!» 😅

Ååh det er og så teit uttrykk. Cringe 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (På 5.1.2025 den 16.01):

Ikke så vanlig utrykk i Norge hverken på vestlandet, østlandet, Nord-Norge, Midt-Norge og Sør-Norge. Må være tenåringer som bruker det mest i så fall. 

Det er veldig vanlig her. 

Vi bruker det alle, og har gjort det lenge. 

Anonymkode: 23468...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (På 5.1.2025 den 16.00):

Men fortsatt like jævlig å høre på, og vi vet hvem som bringer det inn i språket. Nesten enda verre å høre den gebrokne "bror" enn engelske "bro" dog. 

"Bro" kommer vel fra USA tror jeg. Er i hvert fall veldig vanlig å bruke det der for alle opp til 40 åra eller noe slik.

"Bror" i Norge kommer vel fra muslimske land i midtøsten hvor det er vanlig å kalle andre muslimer for bror.

Anonymkode: 69dd0...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...