Gå til innhold

«Bro» er det et vanlig uttrykk på Østlandet? Eller er det mest brukt av utlendinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen her bruker ikke dette ordet «bro», i alle fall ikke uten at det er når de gjør seg til. 
Bruker norsk norsk folk dette ordet i dagligtale? 
Leste noe i VG nå, der det var brukt i en SMS chat, mellom folk i midten av 20 årene. 
Er det virkelig normalt?

Anonymkode: 196f0...779

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på dialekta

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så kleint. Wannabe gangsters.

Anonymkode: 9df88...059

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Eg bor i en bygd på vestlandet, aldri hørt det her i allefall. Håper eg aldri må heller. 

Anonymkode: 5b1d2...4de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste gang jeg bruker ordet "bro", er når jeg snakker om en konstruksjon som binder to veier sammen over et vann eller andre fysiske hindringer. 

Anonymkode: c2980...828

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ungdommen her bruker ikke dette ordet «bro», i alle fall ikke uten at det er når de gjør seg til. 
Leste noe i VG nå, der det var brukt i en SMS chat, mellom folk i midten av 20 årene. 
Er det virkelig normalt?

Ungdommene her bruker bro. Helt ned til 13 års alderen. Norske. Helt vanlig sjargong.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen yngre «menn» sier det. Veldig fælt og flaut å høre på 

Anonymkode: 67e36...18a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ja det er helt vanlig

Anonymkode: 4fad5...5b6

Skrevet

Jeg synes jeg hører ungdom (Oslo) bruke det ofte og uironisk, for dem er det åpenbart helt normalt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Brukes masse her også. Bor i Kristiansand i ett område med lite innvandring. 

Anonymkode: 0c48b...9c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er det virkelig normalt?

Kjenner en Harry trønder på 40 år som går rundt å sier bro! Han er lege og utlending 🙈🤣 så kleint så kleint! 

Anonymkode: ef5bc...f2e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Jeg synes jeg hører ungdom (Oslo) bruke det ofte og uironisk, for dem er det åpenbart helt normalt. 

Men fortsatt like jævlig å høre på, og vi vet hvem som bringer det inn i språket. Nesten enda verre å høre den gebrokne "bror" enn engelske "bro" dog. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ikke så vanlig utrykk i Norge hverken på vestlandet, østlandet, Nord-Norge, Midt-Norge og Sør-Norge. Må være tenåringer som bruker det mest i så fall. 

Endret av GlitrendeSjokolade
AnonymBruker
Skrevet

Guttungen på 9 i Trøndelag bro’er vennene sine 

Anonymkode: 85241...47f

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min på 8 også, vi bor i Rogaland. De har brukt det uttrykket siden 2 klasse. Han sier det til og med til meg. Spesielt hvis han får en beskjed flere ganger, å jeg begynner å bli irritert  " Yo bro, chill" 

Anonymkode: 52a1d...172

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Telemark, min gutt på 10 sier broooh. Har det nok fra YouTube, spill og gutter i klassen. Han kaller meg bro også 🤣

Anonymkode: 0632e...d52

Skrevet

Begge mine barn på 8 og 12 bruker det, sentrale Østlandet. Ikke hørt noen voksne bruke det, og mest for å tøffe seg at ungene bruker det. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker automatisk at det er litt mindre med folk som kaller meg bror/bro/bruh osv, og snakker saktere, og med enkelt ordforråd.

Anonymkode: 8a41f...9f1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen her bruker det ironisk, som gymbro (=muskelfyr som babler om maskulinitet med tilsvarende fyrer), eller i bromance (to skrudde menn, la oss kalle dem Trump og Musk, som finner hverandre i et lidenskapelig korttidsforhold. Sentralt Østlandet her og.

Anonymkode: f73d7...194

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Ungdommene her bruker bro. Helt ned til 13 års alderen. Norske.

Hvor i landet gjøres dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...