Gå til innhold

Jeg har ikke energien til å lage så mye hjemmelaget mat som venninnene mine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine venninner snakker om at de lager all mat hjemme. De baker alt brød, rundstykker og lager middager fra bunnen. Jeg har ikke energi til det og det går derfor mer penger til ferdig brød, halvfabrikata osv. 

Har dere noen tips til å få energi og ork til å lage alt fra bunnen av så jeg kan spare inn penger på matposten?

De jobber alle turnus i helsevesenet, og de er derfor ofte hjemme på dagtid når barna er i barnehagen. Jeg jobber ikke turnus og jobber 8-16 hver dag hver ukedag. Er jeg hjemme, er barna hjemme. Når jeg gjerne skulle brukt tiden på baking, husvask osv. så er det aktiviteter, tilsetninger osv. I helgene bruker jeg rolig tid med barna, tar nødvendig husarbeid og ikke minst får slappet av litt. 
Jeg synes det er slitsomt å høre hvor flinke de er hele tiden, hvor mye penger de sparer i forhold til meg med å gjøre alt de gjør osv. 

Anonymkode: 12b02...1ce

Sparer ma så mye da? Spørs jo hvilke brød man velger. 

Syns det virker som en gjeng om stadig prøver å overgå hverandre med hvem som er flinkest. 

Anonymkode: 6a7f5...cda

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du kan synes det er slitsomt å høre mye om matlaging, men du kan ikke være så selvsentrert at du tar deres snakk som kritikk av deg og ditt liv. 

Det er ingen konkurranse dette her. 

Du trenger ikke å overbevise dem om at du ikke har energi til det, men å akseptere det faktumet selv

Anonymkode: 5bc22...387

Jeg skulle svare noe her hadde jeg tenkt, men dette siterte svaret sa ALT jeg hadde på hjertet, bare mye bedre. Så enig!!

Når noen forteller om hva de gjør i livet sitt, så gjør de bare det - de setter ikke om en slags mal som den som lytter til må følge opp og helst toppe. 

Om man selv føler seg mindreverdig når man hører hva andre forteller om seg og sitt, så er det ikke sikkert at det er de som skryter. Det kan være at man selv tar alt til seg som kritikk, helt uten grunn. Alle må ikke gjøre det samme, og ingen kan velge alt. Men ingen kan pålegges å være tause om det de brenner for slik at andre ikke skal føle seg ille til mote. 

Dessuten kan man lage mat fra bunnen i en fei om det er målet. Spaghetti puttanesca for eksempel.

Anonymkode: 452c0...9e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine venninner snakker om at de lager all mat hjemme. De baker alt brød, rundstykker og lager middager fra bunnen. Jeg har ikke energi til det og det går derfor mer penger til ferdig brød, halvfabrikata osv. 

Har dere noen tips til å få energi og ork til å lage alt fra bunnen av så jeg kan spare inn penger på matposten?

De jobber alle turnus i helsevesenet, og de er derfor ofte hjemme på dagtid når barna er i barnehagen. Jeg jobber ikke turnus og jobber 8-16 hver dag hver ukedag. Er jeg hjemme, er barna hjemme. Når jeg gjerne skulle brukt tiden på baking, husvask osv. så er det aktiviteter, tilsetninger osv. I helgene bruker jeg rolig tid med barna, tar nødvendig husarbeid og ikke minst får slappet av litt. 
Jeg synes det er slitsomt å høre hvor flinke de er hele tiden, hvor mye penger de sparer i forhold til meg med å gjøre alt de gjør osv. 

Bak med barna i helgene? Det gjør vi. Fyller opp fryseren med forskjellig så vi har til matpakker. Med kjøkkenmaskin tar det ikke lange tiden å elte en deig, og den hever jo av seg selv. 

Middager kan du også lage opp på forhånd, f.eks på søndager. Lag en stor gryte eller noen former med lasagne å putt i frys, neste søndag lager du noe annet. Så har du middag i fryseren som bare er å ta opp til tining kvelden før :) 

Anonymkode: 8f118...997

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil bake alt selv og lage alle middager fra bunnen må man ønske det selv og like å gjøre det. Hvis ikke blir det bare en byrde. 

Jeg hatet å lage mat før, men elsker det nå, men den endringen kom fordi jeg begynte å få genuin interesse for mat og matlaging, ikke på grunn av innbilt eller reelt ytre press. Jeg fikk forresten uvurderlig drahjelp av matinteresserte venninner i form av deres oppskrifter og tips. I tillegg brukte jeg kokebøker, matblogger/Instagram og diverse nettsteder (både NRK og VG/Godt har mange gode oppskrifter). 

Baking interesserer meg mindre, så det gjør jeg svært sjeldent og bare hvis jeg får lyst. Eltefrie brød og rundstykker er forresten ganske genialt, men krever at man har tid om morgenen, så det skjer eventuelt lørdag/søndag. 

Hvis du ikke liker å lage mat eller bare føler at du må hadde jeg droppet det. Livet er for kort. Jeg bruker f.eks veldig mye tid på sofaen med bøker, mens naboene på alle kanter renner ut på ski. Kjenner på et lite stikk av "burde", men ignorerer det. :nigo:

Anonymkode: 25a96...5e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er at du prioriterer.

Dersom du, personlig, har lyst til å gjøre «noe» så setter du av tid og krefter i ukeplanen, månedsplanen eller lignende til dette «noe». Det betyr å prioritere noe annet ned.

Tenk på tid og krefter som penger. Om du kjøper et dyrt hus og betaler lån og renter og vedlikehold på det eller en billig leilighet og heller bruker pengene på ferie, bil eller klær? Opp til deg. Det er dine penger, og for å få brukt dem til det som har betydning for oss, personlig, lager vi derfor et budsjett. Som allokerer hardt opptjente penger til ting eller aktiviteter av verdi. For oss, ikke for naboen, mora di eller andre.

Slik er også tid. Vi har alle et faktisk konkret på telefonen eller en kalender (eller mentalt) tidsbudsjett. Der har vi allokert tid til det som betyr noe. Og kuttet ut det som ikke betyr noe. Vi har vurdert om 3 timer til den handleturen er verdt det, eller om vi heller skal gå på trening. Vi har vurdert om å sette av 2 timer på mandag til å lage ukens middager er noe vi ønsker bruke tid på. Eller ikke. Vi har vurdert om å handle inn faktisk tar mer tid enn å lage. Eller ikke. Vi har vurdert om det er verdt å kjøre på trening, eller om det skal trenes i stua/ute i hagen. Vi har evaluert om å sykle på jobb er mer effektiv tidsbruk enn å kjøre for så å t en spinningtime. Vi har gjort tusenvis på tusenvis av slike vurderinger hvert eneste år.

Din venninne har landet på at det for henne er god tidsbudsjettering å lage brød. Du på at det ikke er det. Begge deler er bare budsjettering. Er du misfornøyd med ditt budsjett? Endre det. 

Anonymkode: fb5d5...257

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg jobber turnus og har nesten bare aftenvakter, barn som har flyttet ut. Jeg har absolutt tid til å lage hjemmelaget mat, men istedenfor så går jeg fjellturer,skiturer, trener osv på dagtid før jobb. Så uansett livssituasjon så drit i hva andre gjør, gjør det du selv vil uten dårlig samvittighet. Innimellom lager jeg meg hjemmelaget fra bunnen av, vet ikke om jeg sparer så veldig mye penger på det altså. 

Anonymkode: 08f03...64c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har med interesse å gjøre. Barna det mye bedre med at du får hvile deg eller gjøre noe sammen med de. Å ha en sliten mor som tvangsbaker er ikke bra. 
Synest også at du har fått en rekke tips her om du alikevel vil forsøke, jeg ble inspirert (men jeg liker å lage mat;

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine venninner i turnus jobber mest sannsynlig over 100 timer mindre i året enn du som jobber dagtid. I helsevesenet jobber de 1846 timer i året mot en dagarbeider som jobber 1950. Det tilsvarer nesten 3 uker mer fri. Ikke rart de har tid til hjemmelaget mat😊

Anonymkode: 5984b...e1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lager alt fra bunnen. Det er bare jug.

Anonymkode: d9060...835

Hva regner du da som mat fra bunnen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at alle venninnene dine lager alt fra bunnen av. Er nok bare skryt. Det er ikke noe galt i å bruke Toro som base av og til og tilsette rent kjøtt og friske grønnsaker. Stor forskjell på det og bare bruke helfabrikata, men det gjør vel de færreste, utenom enkelte ungkarer som ikke evner å lage mat. 

Anonymkode: 60d8b...892

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst så har du lov tenker jeg. Men har du ikke lyst så gjør du det ikke. Jeg elsker å lage middag. Men jeg er ikke flink på baking. Prøvd meg på brød noen ganger men dem blir bare stein harde. Så det gidder jeg ikke. Men laver masse grove vafler slik at dem kunne ha pålegg på de. Eggmuffins laga vi en del. Mye god middag som er lettvint og som er sundt og godt. Hadde vi det travelt så lagde jeg lefse med svinekjøtt eller biffstrimler i. Med salat og dressing. De elska de. Jeg pakket dem inn så hadde vi de med oss i bilen. Masse gode oppskrifter på nettet som kan hjelpe din hver dag. Også må du ikke gjøre alt som alle andre. Det er lov til å ikke laga alt av maten. Man setter presset på seg selv. Og det må vi slutte med å gjøre. Man blir sliten av det. 

Anonymkode: 196f0...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tviler på at alle venninnene dine lager alt fra bunnen av. Er nok bare skryt. Det er ikke noe galt i å bruke Toro som base av og til og tilsette rent kjøtt og friske grønnsaker. Stor forskjell på det og bare bruke helfabrikata, men det gjør vel de færreste, utenom enkelte ungkarer som ikke evner å lage mat. 

Anonymkode: 60d8b...892

Hvorfor tror du det bare er skryt? Veldig mange, men selv inkludert, lager alle middager fra bunnen og har kuttet ut Toro fullstendig (eller aldri brukt halvfabrikata). 

Men, som beskrevet i innlegget mitt over, jeg gjør det fordi det gir meg noe, ikke fordi jeg er med i en form for konkurranse. 

Anonymkode: 25a96...5e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både tid og energi til å lage det meste fra bunn, men så jobber jeg bare 50% også. Hadde aldri orka om jeg jobba 8-16 5 dager i uka. Du er bra nok som du er, ts. Det er ikke dårlig med halvfabrikata for det meste. Ingen er perfekte, ikke dine venninner heller. 

Anonymkode: 415f2...866

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du egentlig med å lage alt fra bunnen av? 
Mange middager er nesten ferdige, for eksempel fisk, rød fisk, hvit fisk i alle varianter. Enten du kjøper den i fiskedisken eller fra fiskerne dirkete. Alternativt finnes det frossen fisk i kjøledisken. 
Poteter og grønnsaker, fra bunnen av? De er da bare å skrelle og koke? 
Kjøtt til middag? Koteletter og annet kjøt er jo bare å steke. 

Ingen trenger å lage brød. Det er heller neppe så veldig mye billigere, fordi strømmen drar og råvarene er dyre. 
Her baker vi glutenfrie brød, med bakepulver, ikke fordi vi vil, men fordi vi må. 

Hva mer skal du ha fra bunnen av når du tenker råvarer? Jo, vi plukker gratis bær og frukt og sylter. 

Anonymkode: c73e0...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som er opptatt av god ig sunn mat, så er det jo noe vi prioriterer over andre ting. Jeg står f.eks. om kvelden og forbereder middag for dagen etter (skjærer grønnsaker, lager saus etc) mens jeg hører på en god podcast, istedenfor å se serier. Lager eltefritt brød i helgen og fryser ned skiver så det varer i uka, lager også langtidskokte gryter og fryser ned til kjapp middag i løpet av uka. 

Men det er jo mye enklere når man er inni det enn å begynne helt på scratch, og man egentlig ikke er så veldig interessert. 

Anonymkode: 11dc2...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du stor fryser kan nye lages av gangen og fryses ned. 

Kjøp feks flere brødformer. Bak brød en gang i måneden (eller mer) og frys ned. 

Hver gang du lager middag (for en periode), lager du dobbel porsjon og fryser ned til en annen dag. Gjør du det 1-2 uker kan du fint klare deg uten å kjøpe inn til flere middager. Ta opp fra frysen dagen før. Når det begynner å minke lager du ny middag og dobbel porsjon i noen dager, til fryseres fylles opp. 

Eksempler på mat som er ok å fryse: alle mulige gryter, supper, lasagne (kjøp former), kjøttboller, kjøttkaker, fiskekaker, ulike grønnsaksmos, potetmos. Bruk fryste grønnsaker. 

Ellers er det å lage ren mat. Fisk, kjøtt osv. Lett å steke eller ha i ovnen. Kan legges oppå potetbåter og grønnsaker i en form, så er det lettvint og lager seg selv.

Du må jo ikke ha hjemmelaget hver dag!

Anonymkode: cd4f2...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det handler vel om hva som gir og tar energi? 

Matlaging er ikke slitsomt, om man liker det. Det krever lite mentalt, og lite fysisk. For meg er det mye mer avslappende en tid foran en skjerm. Og jeg går nærmest inn i en egen sone da jeg kan bruke litt tid på kjøkkenet. 

Med tanke på hverdagskabalaen så handler det mye om planlegging. Jeg liker å bake brød, og alt av melprodukter vi spiser. Kan derfor kose meg med bakedag en søndag, og fylle fryser. Samme med matretter, det er mye som kan lages i store partier, og fryses. Så har vi hjemmelaget lapskaus en travel onsdag. 

Og, ja, sparer mye penger på dette. I høst var både svineknoker og rotgrønnsaker latterlig billig, så det er ikke mange kronene hver porsjon av lapskausen koster. I går kjøpte jeg tre tynnribber, latterlig billig, de skal bli til grillskiver, tacos, kjøtt til bao buns, glassert ribbe, og mye annet godt gjennom de neste månedene. 

Men som andre har poengtert - om man synes det er gøy. Er det bare et ork og en energityv, så er det lov å kjøpe ferdig. 

Anonymkode: 31469...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.43):

Hva mener du egentlig med å lage alt fra bunnen av? 
Mange middager er nesten ferdige, for eksempel fisk, rød fisk, hvit fisk i alle varianter. Enten du kjøper den i fiskedisken eller fra fiskerne dirkete. Alternativt finnes det frossen fisk i kjøledisken. 
Poteter og grønnsaker, fra bunnen av? De er da bare å skrelle og koke? 
Kjøtt til middag? Koteletter og annet kjøt er jo bare å steke. 

Ingen trenger å lage brød. Det er heller neppe så veldig mye billigere, fordi strømmen drar og råvarene er dyre. 
Her baker vi glutenfrie brød, med bakepulver, ikke fordi vi vil, men fordi vi må. 

Hva mer skal du ha fra bunnen av når du tenker råvarer? Jo, vi plukker gratis bær og frukt og sylter. 

Anonymkode: c73e0...e70

Ikke TS, men når man snakker om å lage alt fra bunnen, mener man gjerne alt, inkludert brød og pålegg, koke kraft i stedet for å bruke buljong og så videre. Så det blir ganske tidkrevende. 

Anonymkode: bdbaa...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...