Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjønt at jeg som gravid kan spise varmebehandlet brie.  Men kan den varmes opp,  sette den inn i kjøleskapet og spise den kald? 🤔

Eller rekker eventuelle bakterier å kolonisere seg igjen? Mulig dette er et dumt spørsmål, men vil være helt sikker. Har prøvd å google for å finne det ut, uten hell. Noen som vet? ☺️

Anonymkode: 3efae...c39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker, men eg har ete bakt brie som har blitt kald. Har gått fint dog. Skal uansett litt til før man blir matforgiftet av en brieost. Eg har aldri blitt det, og eg har ete mykje ost. 

Anonymkode: 91647...388

AnonymBruker
Skrevet

Kos deg 😛

Anonymkode: bb399...881

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har skjønt at jeg som gravid kan spise varmebehandlet brie.  Men kan den varmes opp,  sette den inn i kjøleskapet og spise den kald? 🤔

Eller rekker eventuelle bakterier å kolonisere seg igjen? Mulig dette er et dumt spørsmål, men vil være helt sikker. Har prøvd å google for å finne det ut, uten hell. Noen som vet? ☺️

Anonymkode: 3efae...c39

Den må være varmet opp til minst 70 grader, det vil i praksis si smeltet brie. Så kalt «lun» eller bakt brie vil ikke ha høy nok temperatur

Anonymkode: b4b2a...258

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den må være varmet opp til minst 70 grader, det vil i praksis si smeltet brie. Så kalt «lun» eller bakt brie vil ikke ha høy nok temperatur

Anonymkode: b4b2a...258

Det anbefales for gravide å spise pasteurisert ost. All Tines ost er pasteurisert. Myke oster kan i noen tilfeller inneholde listeria-bakterien selv om melken er pasteurisert:

https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/trygg-ost-for-gravide

Jo ferskere Brien er, jo bedre.

Listeria ser ut til å tåle mer varme enn mange andre bakterier, og 70C i to minutter ser ut til å være anbefalt, ja:

https://academic.oup.com/lambio/article-abstract/9/3/89/6708988?redirectedFrom=fulltext

Til trådstarters spørsmål så vil vel en prosess som dreper det meste av bakterier med varme, også ha en effekt når produktet avkjøles. Hvis absolutt alle bakterier dør så må produktet evt rekontamineres med smitte. Hvis det er noen få bakterier igjen så kan det være viktig å avkjøle kjapt fra 70C til kjøleskap temperatur sånn at de ikke får tid til å formere seg.

Anonymkode: 46694...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...