AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:27 #1 Del Skrevet søndag kl 13:27 Hver gang jeg begynner på middagen og den nesten er ferdig så kommer mannen og tilsetter mer salt, pepper, smør osv. Han tar på en måte over selv om jeg mener at jeg er ferdig med å smake til osv. Jeg sier at det er litt dårlig gjort og at han heller kan lage middag selv, om han har så lyst. Hva mener dere? Ugreit? Greit? Anonymkode: 0a675...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:28 #2 Del Skrevet søndag kl 13:28 Vi hjelper hverandre. Men spør jo før vi salter mer. Du skriver jo ingenting om hvorvidt maten blir bedre, eller for salt? Anonymkode: 922ef...682 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:30 #3 Del Skrevet søndag kl 13:30 Vi lager mat sammen og spør hverandre hva den andre synes. Det du beskriver høres slitsomt ut. Anonymkode: aca7b...ba1 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:31 #4 Del Skrevet søndag kl 13:31 Salt har fått et svært misforstått dårlig rykte og er slett ikke så dumt å øke inntaket av. Det sagt, så forstår jeg ikke helt problemet? Er dere ikke 2 eller flere som skal spise? Så lenge han ikke ødelegger smaken ved å tilsette for mye så tenker jeg det ikke burde være et problem? Anonymkode: ca074...da9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet søndag kl 13:32 #5 Del Skrevet søndag kl 13:32 Jeg synes det er ugreit. Spesielt med krydring og salting. Her mener jeg man bør vente til maten er servert, så kan hver enkelt salte og krydre selv. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:33 #6 Del Skrevet søndag kl 13:33 Ugreit! Jæskla frekt spør du meg. Han kan bestemme smaken hvis han gjør arbeidet. Nå er du liksom lærling som gjør grovarbeidet og han mesterkokken som bestemmer? Salt og andre krydre kan enkelt tilsettes på hver enkelts tallerken hvis noen vil ha mer. Det som går i gryta må fungere for alle. Spesielt salt. Anonymkode: 7abfc...c8d 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:34 #7 Del Skrevet søndag kl 13:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Salt har fått et svært misforstått dårlig rykte og er slett ikke så dumt å øke inntaket av. Det sagt, så forstår jeg ikke helt problemet? Er dere ikke 2 eller flere som skal spise? Så lenge han ikke ødelegger smaken ved å tilsette for mye så tenker jeg det ikke burde være et problem? Anonymkode: ca074...da9 Forklar meg hvorfor det er misforstått dårlig rykte? Anonymkode: c21b4...437 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:36 #8 Del Skrevet søndag kl 13:36 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Salt har fått et svært misforstått dårlig rykte og er slett ikke så dumt å øke inntaket av. Det sagt, så forstår jeg ikke helt problemet? Er dere ikke 2 eller flere som skal spise? Så lenge han ikke ødelegger smaken ved å tilsette for mye så tenker jeg det ikke burde være et problem? Anonymkode: ca074...da9 Salt har misforstått dårlig rykte? I mange familier er noen satt på saltredusert diett. Da må kokken lage saltredusert mat, så får heller andre ta på mer på sin porsjon. Anonymkode: 7abfc...c8d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet søndag kl 13:36 #9 Del Skrevet søndag kl 13:36 (endret) Her er vi flere som spiser sammen og det er ulik preferanser for krydderier.. jeg lager maten og smaker den til slik jeg tror det blir greit for alle. Noenganger om jeg er usikker spør jeg om "smakehjelp" men INGEN tar oppi mer av noe, annet enn jeg. Salt, pepper, piffi, hvitløk, dressing, ketchup: alt dette kan du tilsette mer av på egen tallerken. Endret søndag kl 13:37 av luxifine 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:37 #10 Del Skrevet søndag kl 13:37 SPOCA skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er ugreit. Spesielt med krydring og salting. Her mener jeg man bør vente til maten er servert, så kan hver enkelt salte og krydre selv. Å smake til gir jo best mat. Vi lager mye mat. Og smaker alltid til sammen på kjøkkenet. Maten er best når hele retten er balansert riktig med salt, øvrig krydder, og fett. Ikke når det bare blir strødd på toppen til slutt. Men vi overstyrer som sagt ikke. Den som mener det er "salt nok" har rett. Anonymkode: 922ef...682 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:41 #11 Del Skrevet søndag kl 13:41 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hver gang jeg begynner på middagen og den nesten er ferdig så kommer mannen og tilsetter mer salt, pepper, smør osv. Han tar på en måte over selv om jeg mener at jeg er ferdig med å smake til osv. Jeg sier at det er litt dårlig gjort og at han heller kan lage middag selv, om han har så lyst. Hva mener dere? Ugreit? Greit? Anonymkode: 0a675...708 At dere er to voksne mennesker, ts. Dere må fordele oppgavene mellom dere, og avtale spilleregler dere imellom. Dersom det irriterer DEG at han smaker til maten så må du verbalt si dette. På en voksen, forståelig og ryddig måte. Og så må du ta en runde på hvorfor du velger å irritere deg over noe så irrelevant. Og ta grep om denne «hvorfor», fordi du altså er en voksen som rutinemessig faktasjekker egne følelser, ikke et barn som får et trassanfall. Dersom du synes du tar hoveddelen av husarbeidet? Da må du faktasjekke den følelsen. Og dersom den er korrekt så må du kommunisere behovet for endring. Dersom du synes han kritiserer din matlaging som under par? Da må du faktasjekke den følelsen, ta høyde for at du faktisk ER dårlig på matlaging (for i så fall er det jo ikke kritikk, bare en helt nøytral sannhet), og dersom altså følelsen er korrekt du kommunisere behov for endring. Spiller ingen rolle hva jeg synes om å tilsette krydder. Jeg er ikke i et forhold med verken deg eller typen. Anonymkode: f7441...ba1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TarAldar1on Skrevet søndag kl 13:41 #12 Del Skrevet søndag kl 13:41 Jeg smaker alltid til maten de gangene min samboer lager mat fordi jeg vil at maten faktisk skal bli god og hun ikke har peiling på hvordan man bygger smaker. Ser flere her kommenterer at man krydre maten selv etterpå. Og nei det er ofte ikke tilfellet. Det man tilføyer av smaker i retten trenger tid til å godgjøre seg 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:42 #13 Del Skrevet søndag kl 13:42 SPOCA skrev (10 minutter siden): Jeg synes det er ugreit. Spesielt med krydring og salting. Her mener jeg man bør vente til maten er servert, så kan hver enkelt salte og krydre selv. Snakk om ikke kunne lage mat. Salt i prosessen gir en helt annen effekt enn salt på ferdig mat. Anonymkode: 299c9...81e 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:44 #14 Del Skrevet søndag kl 13:44 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Salt har fått et svært misforstått dårlig rykte og er slett ikke så dumt å øke inntaket av. Det sagt, så forstår jeg ikke helt problemet? Er dere ikke 2 eller flere som skal spise? Så lenge han ikke ødelegger smaken ved å tilsette for mye så tenker jeg det ikke burde være et problem? Anonymkode: ca074...da9 Selvfølgelig er det dumt å tilsette salt! Salt er overhode ikkje bra. Man får nok salt i kroppen som det er. Anna krydder går derimot fint. Anonymkode: 12ae2...2cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:44 #15 Del Skrevet søndag kl 13:44 luxifine skrev (7 minutter siden): Her er vi flere som spiser sammen og det er ulik preferanser for krydderier.. jeg lager maten og smaker den til slik jeg tror det blir greit for alle. Noenganger om jeg er usikker spør jeg om "smakehjelp" men INGEN tar oppi mer av noe, annet enn jeg. Salt, pepper, piffi, hvitløk, dressing, ketchup: alt dette kan du tilsette mer av på egen tallerken. Hva skjer om noen tar oppi noe mer? Anonymkode: b1218...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:46 #16 Del Skrevet søndag kl 13:46 Det er frekt, men gjør han det før han smaker? Virker jo som pm du lager smakløs mat, om dette gjøres hver gang. Spør han hvorfor han gjør det? Anonymkode: 3bbd5...0b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:46 #17 Del Skrevet søndag kl 13:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakk om ikke kunne lage mat. Salt i prosessen gir en helt annen effekt enn salt på ferdig mat. Anonymkode: 299c9...81e Som vanlig er det folk som ikke forstår at her har folk ulike preferanser. Noen liker salt i under tilberedningen, andre liker å ha det på etterpå. Men "de som kan lage mat" tror de har fasiten på det, vettu. Anonymkode: b1218...dd6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:48 #18 Del Skrevet søndag kl 13:48 Det kunne ikke falle meg inn å bli fornærma for det. Både jeg og mannen lager mat og begge kan be den andre smake og sjekke underveis eller før servering. Begge kan også fint gå å smake og justere uten å bli spurt om det og begge tilsetter gjerne ekstra av smaker vi vet den andre liker. Feks elsker jeg spisskummen i meksikanske retter mens mannen elsker bukkehornkløver i indisk så da kjører vi på med det for at den andre skal bli glad. Anonymkode: 93d48...57a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:49 #19 Del Skrevet søndag kl 13:49 Vi liker å lage mat, og liker å bruke diverse krydder og urter. Ofte ber den som lager maten den andre om å smake, og evt foreslå mer av et eller annet. Salt prøver vi å begrense. Anonymkode: 9039a...85d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:52 #20 Del Skrevet søndag kl 13:52 Jeg skjønner deg, TS. Min mann gjør også ofte dette, særlig er han glad i å tilsette soyasaus, som han mener gjør alt bedre. Det gjør det ikke, men det får alt til å smake likt. Jeg måtte forklare dette med forskjeller i preferanser i detalj, og nå klarer han å holde denne soyasausen tilbake. Når han lager mat, kan han soyae så mye han vil, men ikke når det er min tur. Anonymkode: b42ec...f8a 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå