Gå til innhold

Kan lang tid uten sex påvirke den mentale helsen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vårt samfunn blir bombadert med sex emnet overalt i media. Når en mann eller en kvinne går lang uten sex, kan det påvirke individer til depressjon og misunnelighet at andre får tilgang til sex men ikke de? Spesielt menn vil jeg si har ikke det like lett tilgang til sex enn kvinner. Hva mener dere?

Anonymkode: 24966...a38

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Irak skrev (1 time siden):

https://snl.no/incel

Det står svart på hvitt her...

Tror nok dette kan gjelde både menn og kvinner.

Blir ikke til incels bare fordi de ikke har hatt sex på lang tid. Folk er forskjellige. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir ikke til incels bare fordi de ikke har hatt sex på lang tid. Folk er forskjellige. 

Noen blir det og noen ikke.,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del så merker jeg det etter noen få måneder uten sex, mentale helsen blir dårligere og livskvalitet går ned

Anonymkode: 9ad7f...bce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja.

Men sex kan også påvirke negativt, alt ettersom. Så det å ikke ha sex trenger ikke være det dårlige valget.

Men det er jo trist om livet går videre og en ikke har sex om en har lyst på sex. Det må ike bli en depresjon, men det kan jo sikkert bli det. 

Syns ikke det er verdt å hate et kjønn over. 

Anonymkode: 56a5f...882

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke hatt sex på en 15 års tid, så jeg burde vel i så fall vært innlagt for lenge siden. 

Anonymkode: 64f4f...2d2

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sex kan først og fremst påvirke den romantiske relasjonen man har til et annet menneske. Om forholdet går dårlig så kan selvsagt det i tur påvirke mental helse.

Som singel mann kunne jeg gå lange perioder uten sex og merket ikke at jeg ble psykisk syk av det.

Anonymkode: e7e2f...8cf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel helt ann på om man savner det eller ikke. 
Selv har jeg ikke hatt sex på 5 år og har ikke savnet det et sekund. 

Anonymkode: bef4f...902

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir kroppslig frustrert og merker humøret er litt dårlig etter 3 dager uten. Men hvis det fortsetter over i en lengre periode går det seg til uten plager annet enn savn.

Kvinne 30

Anonymkode: 1a437...458

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

For min del så merker jeg det etter noen få måneder uten sex, mentale helsen blir dårligere og livskvalitet går ned

Anonymkode: 9ad7f...bce

For meg blir den bedre uten sex. Sikkert fordi jeg blir stresset av dating og forhold. Og synes sex er oppskrytt. Har aldri hatt høy sexlyst. 

Endret av Pingvinen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man er så avhengig av sex at man blir deprimert uten, så har man i utgangspunktet et ganske kjedelig liv der man er svært avhengig av andre for å være lykkelig. Det må være et trist liv i seg selv. 

Anonymkode: d67c0...a99

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel med sex som det er med andre gode ting; hvis man er vant med å ha tilgang eller tillegger det stor viktighet i livet, så vil man oppleve et så intenst savn at det faller i kategorien abstinens. Jo mer man tenker på det, jo verre blir det. Hvis man bestemmer seg for å la være over tid og bruke energien på noe annet, blir savnet svakere og går fra abstinens til et svakt savn. Man tenker på det av og til og skulle gjerne hatt mer av det, men det går også greit uten.

Det er ikke mangelen på sex i seg selv som gjør enkelte psykisk syke, det er nok heller at de tillegger det større mening og viktighet i livet enn det egentlig trenger å ha. Litt samme greia som sukker eller Pepsi Max; for noen er det en livsviktig avhengighet som gir abstinens om det mangler, mens for andre er det noe man liker men som man fint kan leve med å nyte bare av og til. Til og med være helt uten om det skulle skje.

Jeg tror flere menn enn kvinner knytter det med å være seksuelt aktiv opp mot personlighet, ære og livsstil, og ser på det som et taperstempel å ikke være seksuelt aktiv. Det er ikke det udekkede fysiske behovet som er vanskeligst å leve med, men det udekkede behovet for å føle verdi som mann. Hvis man føler livet mister verdi fordi man ikke "får" sex, så ender det nok lett med depresjon og et miserabelt syn på både seg selv, kvinner og livet generelt.
Jeg tror damer knytter sex og antall sexpartnere mer til følelsen av å bli likt og elsket, og dersom de ikke "får" sex så har de lettere for å trekke seg ut av datinglivet og bruke energien på noe annet. F.eks. får de følelsen av samhold og kjærlighet ved å pleie forholdet til gode venner, kjæledyr og eventuelle barn. Det er selvsagt ikke det samme som å være i et forhold med en partner, men jeg tror damer ofte klarer seg bedre enn menn uten sex og forhold.

Anonymkode: d575e...10a

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis jeg ikke er i et forhold er det helt greit med årevis uten sex. Forhold som blir mer og mer sexløse er deprimerende å leve i, hvis man ikke klarer å slå opp og finne noe annet (redd for å bli ensom, dårlig selvtillit osv.).

Anonymkode: e9309...42d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Om man er så avhengig av sex at man blir deprimert uten, så har man i utgangspunktet et ganske kjedelig liv der man er svært avhengig av andre for å være lykkelig. Det må være et trist liv i seg selv. 

Anonymkode: d67c0...a99

Ikke bare trist, men usedvanlig uheldig. Må jo være jævlig kjipt å ha et avhengighetsforhold til ting. Enten det er sex, gambling, alkohol etc.

Anonymkode: 75427...6ff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke bare trist, men usedvanlig uheldig. Må jo være jævlig kjipt å ha et avhengighetsforhold til ting. Enten det er sex, gambling, alkohol etc.

Anonymkode: 75427...6ff

Sex er som mat, en biologisk funksjon som utløser hormoner for velvære. Man kan kun spise kålrot resten av livet, men man blir ikke lykkelig.

Anonymkode: af8cc...53a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mangel på kos og nærhet er mer ødeleggende enn manglende sex. En utløsning kan man onanere seg til, mens hudkontakt og kjærtegn er det umulig å fikse selv. 

Jeg tenker likevel at dette, som annet, kan man fint takle å leve uten også, og at det kommer an på innstilling. Man kan bli mentalt syk av absolutt alt man trykker seg selv ned angående, om så helt innbilte problemer. Så man kan leve fullkomment godt uten sex, selv om man har behov, og man kan knuse seg selv på grunn av mangelen på sex. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke selve mangelen på sex kanskje. Mer skadelig om man ønsker sex med partner og konstant blir avvist. Det kan nok føre til depresjon hos noen vil jeg tro. Uten at jeg har fagbrev i mental helse og sex og slikt.. 😅

Anonymkode: 2a2f1...dfc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (18 timer siden):

Tror mangel på kos og nærhet er mer ødeleggende enn manglende sex. En utløsning kan man onanere seg til, mens hudkontakt og kjærtegn er det umulig å fikse selv. 

Jeg tenker likevel at dette, som annet, kan man fint takle å leve uten også, og at det kommer an på innstilling. Man kan bli mentalt syk av absolutt alt man trykker seg selv ned angående, om så helt innbilte problemer. Så man kan leve fullkomment godt uten sex, selv om man har behov, og man kan knuse seg selv på grunn av mangelen på sex. 

Sildrende varmt vann på kroppen er veldig stimulerende i forhold til huden. Det erstatter ikke kos, men det hjelper. 

Anonymkode: bda77...ff5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sildrende varmt vann på kroppen er veldig stimulerende i forhold til huden. Det erstatter ikke kos, men det hjelper. 

Anonymkode: bda77...ff5

Det har du helt rett i. Dette er forøvrig ett av triksene for kvinner for å vekke til live igjen kropp og seksualitet når dette har gått i dvale på grunn av livet, når påkjenninger på en måte har tatt bort koblingen mellom hode og kropp, og man derfor ikke lenger opplever seksuell interesse og tenning. Da er varmt vann på kroppen, og å virkelig ta inn sanseinntrykk av det, en måte å gjenopprette koblingen, akkurat fordi varmt rennende vann på kroppen stimulerer oss mye på samme måte som kjærtegn. (Men på en mer safe måte uten forventninger om man skal jobbe med å løsne det som har gått i lås i nevnte situasjonen.) Så ja, dersom man omfavner følelsen og virkelig tar inn med sansene når varmt vann renner nedover kroppen er det noe som stimulerer oss mye på samme måte som kjærtegn. Godt tips! 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...