Gå til innhold

Sier alltid nei når ett familiemedlem ber om barnevakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min manns søster spør ofte om barnevakt. Hun er helt alene med sine 2 barn, og de er intense 😣 Ønsker ikke å utdype mer her, men deres oppførsel er direkte trakasserende. Føler meg mobbet hver gang de er her, og de er store nok til å skjønne hva de driver med. 

Jeg har to småbarn selv og orker ikke de i tillegg. Mannen er helt enig med meg, men en konfliktsky type, så det er alltid meg som må si nei hver gang hun spør. Og hun spør ofte fordi hun har ingen andre å spørre. Forståelig nok, kidsa er ufordragelige. 

I dag spurte hun igjen om barnevakt neste helg, og jeg sa nei. Så spurte hun «hvorfor sier dere nei hver gang?» og at det er lenge siden kidsa har vært hos oss, og at de «savner» oss. 

Hva skal jeg svare, uten å virke frekk. 

Anonymkode: 2fa5b...e32

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel svare at du har nok med dine egne?

Du kan samle bevis, og fortelle at du føler deg mobbet og trakassert. Det høres ut som barna mangler oppdragelse og manerer. Stakkars!

Anonymkode: 2831a...36e

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du er utslitt etter en uke på jobb og at helgene er hellig for dere, lyst og kose deg med egne barn.

Anonymkode: 2adc2...8d5

• Liker 24
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å være ærlig og si at du har igrunn nok med full jobb og deres egne 2 småbarn. Du kan eventuelt legge til at du opplever at hennes to barn tømmer deg for energi med sin væremåte mot deg. Og du har lite overskudd som det er. Så derfor har dere ikke mulighet til å stille opp som barnevakt. 

Du kan også eventuelt spørre om din mann kunne tenke seg å være barnevakt hjemme hos dem iblant hvis det kniper. Så kan du passe deres barn hjemme hos dere.

Anonymkode: 22ca4...e3d

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv at det rett og slett er for mye med 4 barn. 

Da har du en legitim grunn som ikke går direkte på hennes, og du slipper å ha konkrete ting som kræsjer hver gang.

Anonymkode: 83755...c88

• Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan vel svare at du har nok med dine egne?

Du kan samle bevis, og fortelle at du føler deg mobbet og trakassert. Det høres ut som barna mangler oppdragelse og manerer. Stakkars!

Det hjelper ikke å prate med henne om barnas oppførsel, hun blir direkte ufin og går i forsvarsposisjon med en gang.Det var en av grunnene til at vi ikke orket å ha barna hennes her mer. 

Barna mangler oppdragelse ja, det kan du trygt si…

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan passe de hjemme hos de. Du blir hjemme med deres barn.

Anonymkode: 6b9e1...219

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt mannen si ja, og styre sin egen familie. Så booket spa-tur med ei venninne. Eller latt han passe hos dem, og selv tatt det med ro hjemme. 

Anonymkode: 7a6d0...061

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Si at du er utslitt etter en uke på jobb og at helgene er hellig for dere, lyst og kose deg med egne barn.

Anonymkode: 2adc2...8d5

Jeg er hjemmeværende for tiden, er i foreldrepermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han kan passe de hjemme hos de. Du blir hjemme med deres barn.

Anonymkode: 6b9e1...219

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde latt mannen si ja, og styre sin egen familie. Så booket spa-tur med ei venninne. Eller latt han passe hos dem, og selv tatt det med ro hjemme. 

Han orker heller ikke å passe ungene, de er like ugreie og ufine mot han… De gangene ungene har vært her har han lent seg veldig på meg…

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Fordi jeg har nok med mine små barn, der den ene er en baby(siden du er i foreldrepermisjon). Jeg har også gitt deg en forklaring før på hvordan barna dine oppfører seg. Jeg vet du ikke vil høre det, men jeg orker derfor ikke å ha dem her.» 

Anonymkode: e04c4...1b8

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han orker heller ikke å passe ungene, de er like ugreie og ufine mot han… De gangene ungene har vært her har han lent seg veldig på meg…

Men det er jo akkurat det jeg sier; LA han passe ungene. Ikke søren om jeg hadde tatt noe som helst ansvar etter at han hadde sagt ja. Det hadde helt kort vært "jeg løper meg en tur". Eller "jeg er hos Nina ut dagen"

Protester? Nope. Det var DU som sa ja. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mer enn nok med 2 barn selv og orker ikke ansvar for 4 stk. 

Inviter så både søster og barn på en middag så hun kan passe på sine egne unger mens dere er sammen. 

Anonymkode: aada0...e9e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Fordi jeg har nok med mine små barn, der den ene er en baby(siden du er i foreldrepermisjon). Jeg har også gitt deg en forklaring før på hvordan barna dine oppfører seg. Jeg vet du ikke vil høre det, men jeg orker derfor ikke å ha dem her.» 

Hvorfor må hun forklare noe som helst? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du kan fint være utslitt etter en lang uke likevel❤️

Anonymkode: 1c499...732

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi svigerinnen etterlyser svar på hvorfor. 

Anonymkode: 4296c...26c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi ts spør etter hva hun kan svare? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi svigerinnen etterlyser svar på hvorfor. 

Anonymkode: 4296c...26c

Man kan ikke etterlyse svar på hvorfor uten å tåle å høre svaret mener jeg da.

Hadde gått for at 4 barn er for mye, da det virker som alt annet skaper ufred.

Virker heller ikke som nei etter nei gjør at hun tar hintet, noe som egentlig også er rart da tema om oppførsel har vært oppe før. 

Hjelper ingenting må hun nesten tåle sannheten rett og slett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da er man i allefall utslitt. Foreldrepermisjon betyr baby, så smør på litt om våkennetter eller gudene vet hva.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det hjelper ikke å prate med henne om barnas oppførsel, hun blir direkte ufin og går i forsvarsposisjon med en gang.Det var en av grunnene til at vi ikke orket å ha barna hennes her mer. 

Barna mangler oppdragelse ja, det kan du trygt si…

Dette høres vanskelig ut. Har de diagnoser? Er det uaktuelt at moren sender barna til deres egne venner i skole eller barnehage, slik at hun kan hjelpe barna med å lage relasjoner i egne liv?

Hvis dere skal hjelpe, ville jeg som noen over skriver, ha reist på besøk uten egne barn, og gjerne forsøkt å se hvordan samspillet i familien fungerer. Da ville jeg også vært tydelig på at barnepass er uaktuelt slik barna er nå, men at det kan være aktuelt å avlaste moren mens hun er til stede selv. Da kan hun få ryddet og slikt. Mat kjøpes med hjemlevering. Finn små løsninger sammen med mor som kan gjøre hverdagen enklere, slik at hun får rom til å oppdra barna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...