AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #1 Skrevet 5. januar 2025 I går fikk jeg akutte magesmerter som kjentes som menssmerter, bare helt ekstremt. 10/10 på smerteskalaen, trodde min siste time var kommet (overdriver ikke). Smerten var konstant først, før den deretter kom i tak. Så ga den seg etter 1-2 timer. De tok meg inn på legevakten med en gang. Men så gikk det jo ganske fort over av seg selv. Hadde litt feber, ca. 38 grader. Legevaktslegen trodde det var noe relatert til livmoren, foreslo smerter i forbindelse med PMS. Håper virkelig ikke det blir nye normalen når jeg har PMS 😭😭 I dag murrer det i samme område. Jeg har også siste 4 mnd hatt korsryggsmerter som stråler ned i leggen, men dette kommer og går. Jeg har hatt ubehag i bekken/hofteområdet i mange måneder. For ca. 2 år siden slet jeg med mellomblødninger, de fant en polypp i livmoren. Fjernet den ikke, da symptomene ga seg. Har regelmessig menstruasjon nå. Alltid blødd en del under menstruasjon, men ikke ekstreme mengder. Jeg har også mye problemer med løs mage, og siste månedene har også forstoppelse vært ganske vanlig. Men jeg har hatt mageproblemer store deler av livet, så dette trenger ikke være relatert. Jeg har også slitt med helt ekstrem tretthet siste månedene. Spesielt denne uken har vært ille. Det går utover trening (er normalt veldig aktiv). Jeg lurer på om det kan være endometriose. Men jeg bekymrer meg også for eggstokkreft. Noen med erfaringer? Må man gjennom kikkhullsoperasjon for å diagnostisere endometriose? Bør jeg vente og se om smertene kommer tilbake før jeg oppsøker fastlege? Jeg er i midten av 30-årene. Anonymkode: e5e84...89a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #2 Skrevet 5. januar 2025 Ja, en må gjennom kikhullsoperasjon for å diagnostisere endometriose. En henvises ikke til det etter en episode. Om dette skjer igjen, ta Naproxen og se om det letter. Om dette gjentar seg, bør du selvsagt ta kontakt med legen din. Legg også merke til hvor du er i syklusen din om/når dette skjer. Anonymkode: 2cc03...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #3 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): I går fikk jeg akutte magesmerter som kjentes som menssmerter, bare helt ekstremt. 10/10 på smerteskalaen, trodde min siste time var kommet (overdriver ikke). Smerten var konstant først, før den deretter kom i tak. Så ga den seg etter 1-2 timer. De tok meg inn på legevakten med en gang. Men så gikk det jo ganske fort over av seg selv. Hadde litt feber, ca. 38 grader. Legevaktslegen trodde det var noe relatert til livmoren, foreslo smerter i forbindelse med PMS. Håper virkelig ikke det blir nye normalen når jeg har PMS 😭😭 I dag murrer det i samme område. Jeg har også siste 4 mnd hatt korsryggsmerter som stråler ned i leggen, men dette kommer og går. Jeg har hatt ubehag i bekken/hofteområdet i mange måneder. For ca. 2 år siden slet jeg med mellomblødninger, de fant en polypp i livmoren. Fjernet den ikke, da symptomene ga seg. Har regelmessig menstruasjon nå. Alltid blødd en del under menstruasjon, men ikke ekstreme mengder. Jeg har også mye problemer med løs mage, og siste månedene har også forstoppelse vært ganske vanlig. Men jeg har hatt mageproblemer store deler av livet, så dette trenger ikke være relatert. Jeg har også slitt med helt ekstrem tretthet siste månedene. Spesielt denne uken har vært ille. Det går utover trening (er normalt veldig aktiv). Jeg lurer på om det kan være endometriose. Men jeg bekymrer meg også for eggstokkreft. Noen med erfaringer? Må man gjennom kikkhullsoperasjon for å diagnostisere endometriose? Bør jeg vente og se om smertene kommer tilbake før jeg oppsøker fastlege? Jeg er i midten av 30-årene. Anonymkode: e5e84...89a Alder? Hvor i syklusen er du? Hvor i magen sitter dette? Hva skjedde da smertene slapp? Diare? Kvalme? Hvorfor tenker du eggstokk kreft? Andre helseperoblemer? Har perioder med hevelser i kroppsdeler? Anonymkode: cf970...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #4 Skrevet 5. januar 2025 Jeg har det ganske likt!! Kom smerten etter at du hadde våknet? Det gjør den som regel hos meg, og veldig ofte etter at jeg har hatt en seksuelt opphissende drøm. Vet ikkke om det er en tilfeldighet. Skjønner virkelig ikke hva det kan være. Det eneste som hjelper meg når det skjer, er å ta en Tramadol. Anonymkode: e0501...daa
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #5 Skrevet 5. januar 2025 Be om henvisning til ultralyd. Jeg hadde magesmerter og fikk tatt utvendig ultralyd. Der fant de cyster på eggstokkene. Henvist videre til kikhullsoperasjon og fikk diagnosen endometriose. Hvis ikke fastlegen tar tak i det så gå privat Anonymkode: 30206...737 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #6 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Alder? Hvor i syklusen er du? Hvor i magen sitter dette? Hva skjedde da smertene slapp? Diare? Kvalme? Hvorfor tenker du eggstokk kreft? Andre helseperoblemer? Har perioder med hevelser i kroppsdeler? Anonymkode: cf970...a0a Jeg er 34. I går var det 8 dager til mensen. De akutte smertene var helt nederst i magen, typisk lokasjon for menssmerter. Kastet opp mens det stod på. Ingenting spesielt skjedde når smertene slapp. Kun murring i samme område, pluss korsrygg. Ekstra murring på høyre side. Lett feber. Eggstokkreft er bare en bekymring siden jeg har symptomer på det, men det er jo sannsynligvis noe annet. Man frykter ofte det verste. Ingen hevelser i kroppsdeler. Lite helseproblemer annet enn det som står i hovedinnlegg. Har hatt gallesteinsproblemer, men har fjernet galleblæren. Mange år siden. Gikk veldig lenge med plager fordi legene mente jeg var for ung for gallestein. Så er nok litt traumatisert fra det, og redd for å ikke bli tatt seriøst med dette heller. Anonymkode: e5e84...89a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #7 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har det ganske likt!! Kom smerten etter at du hadde våknet? Det gjør den som regel hos meg, og veldig ofte etter at jeg har hatt en seksuelt opphissende drøm. Vet ikkke om det er en tilfeldighet. Skjønner virkelig ikke hva det kan være. Det eneste som hjelper meg når det skjer, er å ta en Tramadol. Anonymkode: e0501...daa Nei, det kom mens jeg lå på sofaen og slappa av. Anonymkode: e5e84...89a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #8 Skrevet 5. januar 2025 Beklager å komme med dårlige nyheter ts, men det var nøyaktig sånn det startet for meg da jeg fikk påvist tykktarmskreft. Det kan minne om tarmslyng - noe som typisk kan komme av en svulst som blokkerer. Jeg ville oppsøkt fastlegen i morgen og bedt om en GRUNDIG undersøkelse! Noter deg også om du svetter mye om natten og om du har gått ned i vekt, da dette er viktig informasjon for fastlegen masse lykke til ❤️ Anonymkode: 7fec3...a34 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #9 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Beklager å komme med dårlige nyheter ts, men det var nøyaktig sånn det startet for meg da jeg fikk påvist tykktarmskreft. Det kan minne om tarmslyng - noe som typisk kan komme av en svulst som blokkerer. Jeg ville oppsøkt fastlegen i morgen og bedt om en GRUNDIG undersøkelse! Noter deg også om du svetter mye om natten og om du har gått ned i vekt, da dette er viktig informasjon for fastlegen masse lykke til ❤️ Anonymkode: 7fec3...a34 Men gikk de akutte smertene over fort når de kom? Har jo ikke vondt nå, kun litt murring. Klarer egentlig ikke å tro at det kommer fra tarmen, kjentes virkelig ut som noe i de reproduktive organene 😅 Har bestilt time hos fastlegen. Takk for svar. Hvordan går det med deg i dag? ❤️ Anonymkode: e5e84...89a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #10 Skrevet 5. januar 2025 De sier alltid at det er pga de kvinnelige forplantningsorganene og at det er bare sånn det er... Spesielt om du er under 50 år... Om ikke fastlegen tar deg seriøst, gå privat og få en ordentlig undersøkelse! Anonymkode: f14a6...16f 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #11 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men gikk de akutte smertene over fort når de kom? Har jo ikke vondt nå, kun litt murring. Klarer egentlig ikke å tro at det kommer fra tarmen, kjentes virkelig ut som noe i de reproduktive organene 😅 Har bestilt time hos fastlegen. Takk for svar. Hvordan går det med deg i dag? ❤️ Anonymkode: e5e84...89a Reproduksjonsorganene * haha Anonymkode: e5e84...89a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #12 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De sier alltid at det er pga de kvinnelige forplantningsorganene og at det er bare sånn det er... Spesielt om du er under 50 år... Om ikke fastlegen tar deg seriøst, gå privat og få en ordentlig undersøkelse! Anonymkode: f14a6...16f Ja, vurderer å gå privat bare for å få fortgang i det og dempe mine bekymringer. Fastlegen tar meg nok seriøst, det føler jeg han alltid gjør. Men var ikke ledig time før uti januar. Legevakten foreslo luftsmerter da jeg ringte dem 😂😂 selv etter at jeg sa at smertene var på smertenivå med gallestein. Anonymkode: e5e84...89a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #13 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men gikk de akutte smertene over fort når de kom? Har jo ikke vondt nå, kun litt murring. Klarer egentlig ikke å tro at det kommer fra tarmen, kjentes virkelig ut som noe i de reproduktive organene 😅 Har bestilt time hos fastlegen. Takk for svar. Hvordan går det med deg i dag? ❤️ Anonymkode: e5e84...89a Nå er det ikke meg du siterte, men jeg tillater meg å svare likevel. Jeg hadde også tilsvarende symptomer som skyldtes tarmkreft. Smertene kunne komme og gå, og de var ganske intense når det stod på. Krysser fingrene for at dette ikke er tilfelle for deg 🤞🏻 Anonymkode: 896f5...03b 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #14 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er det ikke meg du siterte, men jeg tillater meg å svare likevel. Jeg hadde også tilsvarende symptomer som skyldtes tarmkreft. Smertene kunne komme og gå, og de var ganske intense når det stod på. Krysser fingrene for at dette ikke er tilfelle for deg 🤞🏻 Anonymkode: 896f5...03b Setter pris på svar! Håper det går bra med deg i dag ❤️ Anonymkode: e5e84...89a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #15 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Setter pris på svar! Håper det går bra med deg i dag ❤️ Anonymkode: e5e84...89a Jeg hadde stor spredning allerede på diagnosetidspunktet, og får nå palliativ (livsforlengende/lindrende) behandling. Har heldigvis en del gode dager, og nyter disse til det fulle. Anonymkode: 896f5...03b 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #16 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg hadde stor spredning allerede på diagnosetidspunktet, og får nå palliativ (livsforlengende/lindrende) behandling. Har heldigvis en del gode dager, og nyter disse til det fulle. Anonymkode: 896f5...03b Åh, det er virkelig trist å høre! Så bra at du fortsatt har gode dager, håper det kommer mange av de!! Stor klem til deg ❤️❤️ Anonymkode: e5e84...89a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #17 Skrevet 5. januar 2025 Ville bedt om en ultralyd og celleprøve. Ring en privat gynekolog i morgen. Hadde ikke giddet å gå via fastlegen og eviglang ventetid. Anonymkode: a89cd...abf
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #18 Skrevet 5. januar 2025 Jeg har det mye likt som deg. Ble tatt på alvor til slutt og operert for endometriose. Ble bedre, men sliter fortsatt. Hvis det er noe mer, som tarmkreft, så kommer det til å være uoppdaget til jeg stryker med av det. Gud forby å undersøke litt for mye. TS, gå til legen og bli undersøkt grundig. Mas og ikke gi deg om du må. Anonymkode: f7fff...e7d 1
Ulven Skrevet 5. januar 2025 #19 Skrevet 5. januar 2025 Det kan ha vært en cyste som sprakk. Det kan gjøre helt forferdelig vondt. Men uansett ville jeg ha bestilt en privat gynekologtime hvor du kan bli undersøkt med ultralyd hvis du har økonomisk mulighet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2025 #20 Skrevet 5. januar 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har det mye likt som deg. Ble tatt på alvor til slutt og operert for endometriose. Ble bedre, men sliter fortsatt. Hvis det er noe mer, som tarmkreft, så kommer det til å være uoppdaget til jeg stryker med av det. Gud forby å undersøke litt for mye. TS, gå til legen og bli undersøkt grundig. Mas og ikke gi deg om du må. Anonymkode: f7fff...e7d Hjelper lite å undersøke for å undersøke når legene mangler kunnskap om hva som kan være galt, og overser og ikke vil søke hjelp utenfor eget snevre synsfelt. At pasienten har livstruende sykdom, det ser de ikke, før pasienten selv tar grep og bytter sykehus etter å ha funnet info om sykdommen selv. Hvilket blir bekreftet på nytt sykehus. I tillegg skal man i slike situasjoner selv måtte betale for pasientreiser, fordi man har valgt et annet sykehus, både for å få avslørt diagnosen og for å få oppfølging av leger som forstår og har kunnskap om den aktuelle sykdommen. Anonymkode: cf970...a0a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå