AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:16 #1 Del Skrevet søndag kl 12:16 Hvordan klarer folk å like vinteren egentlig? Jeg elsker å være ute, gjør ikke annet enn å gå i skogen og fjellet hele våren, sommeren og høsten. Men så fort det blir vinter må jeg tvinge meg ut. Jeg er over førti år og har fortsatt ikke klart å like vinteren. Jeg ønsker å like det men alt låser seg i både hode og kropp. Jeg har forsøkt å skaffe meg de riktige klærne så jeg i det minste skal slippe å føle meg så tung og innpakket, men det eneste som kan få meg varm er klumpete klær. Hater nesten mer å føle meg tung og ufri enn noe annet. Jadajada, ull innerst og ull meg her og der, hjelper meg ingenting. Jeg fryser uansett og det gjør så vondt. Jeg må tvinge meg selv til å gå ut, og det er et ork og en kamp med hodet hver gang. Og det skal liksom være godt "bare man kommer seg ut" , men sånn er det ikke for meg, jeg synes alle turer er en pinefull affære fra start til slutt, noe jeg bare tvinger meg til å gjøre for ikke å råtne inne. Visst er vinteren vakker, men kun når man ser den gjennom et vindu og selv sitter inne i varmen. Føler jeg aldri kommer over dette, og det er jo trist siden vi har så lang vinter i dette landet. Er det noen som faktisk har gått fra å hate kulde til å like det? Hvordan i så fall? Anonymkode: 5be6c...0be 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:19 #2 Del Skrevet søndag kl 12:19 Jeg har det litt som deg. Kroppen min trives ikke når det bikker kleder enn minus 3 grader. Får muskelvondt og sover dårlig - selv om vi har de varmt inne. Gruer meg til hver gang jeg skal ut døren osv. Anonymkode: 30d1f...56f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:19 #3 Del Skrevet søndag kl 12:19 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har det litt som deg. Kroppen min trives ikke når det bikker kleder enn minus 3 grader. Får muskelvondt og sover dårlig - selv om vi har de varmt inne. Gruer meg til hver gang jeg skal ut døren osv. Anonymkode: 30d1f...56f Er 50 år og har alltid hatt det slik i voksen alder. Anonymkode: 30d1f...56f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:20 #4 Del Skrevet søndag kl 12:20 Får du smerter av kulden? Anonymkode: 8482a...48a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:20 #5 Del Skrevet søndag kl 12:20 Jeg hater også kulda. Synes alt er tungt når det er kaldt. Kroppen virker ikke å være like smidig når det er kaldt, det er tungt å bevege seg fordi man har masse og tykke klær på, jeg fryser uansett hvor masse jeg kler på meg. Anonymkode: 674b7...65c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Error404 Skrevet søndag kl 12:21 #6 Del Skrevet søndag kl 12:21 Har du prøvd varmehjelpemidler? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:29 #7 Del Skrevet søndag kl 12:29 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Får du smerter av kulden? Anonymkode: 8482a...48a Jeg får ikke smerter som muskelvondt, men jeg synes kulde er vondt likevel. Vanskelig å forklare. Det er kanskje mer et sterkt ubehag, og det fører igjen til at jeg blir stiv som en stokk og ukomfortabel. Klarer ikke slappe av, er bevisst på det så jeg prøver, men det går bare ikke. Sliter dog med vonde ører uansett hodeplagg, og nese som renner ustanselig så fort det blir kaldt, det er også et sånt ubehag som jeg heller ikke klarer å overse.. Anonymkode: 5be6c...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:30 #8 Del Skrevet søndag kl 12:30 Error404 skrev (8 minutter siden): Har du prøvd varmehjelpemidler? 😊 Tenker du på slike små poser man kan ha i votter? Eller de jakkene man får kjøpt som kan lades? Har sett på dem nemlig, men fryktelig dyrt så har ikke unnet meg det - enda:) Anonymkode: 5be6c...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:34 #9 Del Skrevet søndag kl 12:34 Da får man prøve å tenke på hvor godt det er når man kommer inn. Koke seg varm drikke og ta seg en sjokoladebit eller noe annet man liker godt. Det beste med å være ute om vinteren er å komme inn. Men hvis det ikke er nede i minus 15 så er det hvertfall ikke farlig. Anonymkode: 1b3e1...43f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:50 #10 Del Skrevet søndag kl 12:50 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg får ikke smerter som muskelvondt, men jeg synes kulde er vondt likevel. Vanskelig å forklare. Det er kanskje mer et sterkt ubehag, og det fører igjen til at jeg blir stiv som en stokk og ukomfortabel. Klarer ikke slappe av, er bevisst på det så jeg prøver, men det går bare ikke. Sliter dog med vonde ører uansett hodeplagg, og nese som renner ustanselig så fort det blir kaldt, det er også et sånt ubehag som jeg heller ikke klarer å overse.. Anonymkode: 5be6c...0be Tror ikke man skal forsøke å venne seg til denne typen ubehag egentlig. Anonymkode: 8482a...48a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:14 #11 Del Skrevet søndag kl 14:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror ikke man skal forsøke å venne seg til denne typen ubehag egentlig. Anonymkode: 8482a...48a Men det er jo de som elsker vinteren... Føler de ikke samme ubehaget? Når kald vintervind treffer ansiktet er det mulig å føle noe annet enn at det er ubehagelig, kanskje til og med vondt? Anonymkode: 5be6c...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:17 #12 Del Skrevet søndag kl 14:17 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er jo de som elsker vinteren... Føler de ikke samme ubehaget? Når kald vintervind treffer ansiktet er det mulig å føle noe annet enn at det er ubehagelig, kanskje til og med vondt? Anonymkode: 5be6c...0be Mannen min gjør narr av meg som sier at kulde er vondt. Så jeg tror ikke alle opplever kulde på samme måte, nei. Anonymkode: bf298...6a8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Error404 Skrevet søndag kl 18:20 #13 Del Skrevet søndag kl 18:20 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tenker du på slike små poser man kan ha i votter? Eller de jakkene man får kjøpt som kan lades? Har sett på dem nemlig, men fryktelig dyrt så har ikke unnet meg det - enda:) Anonymkode: 5be6c...0be Tenker på sokker, sko, votter osv. Det er veldig dyrt, men kanskje verdt å investere i. Man kan også få de fra hjelpemiddelsentralen, men det er kanskje ikke aktuelt i din situasjon. Alternativet er jo disse posene, som du nevner, men det hjelper kanskje ikke nok på problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:40 #14 Del Skrevet søndag kl 20:40 Har det ganske likt. Jeg fryser både inne og ute på vinteren, og det er så ubehagelig. Selv om det er 23 grader på stua og jeg har ull på må jeg likevel ha to varmeflasker og pledd på for å ikke ha det vondt hele tiden. Må også ha varmeteppe og varmeflaske i senga (året rundt), ellers våkner jeg av at jeg fryser. Uansett hvor varme sokker og sko jeg har ute så blir tærne mine til is. Jeg har og rayanulds fenomen i fingrene, og de blir helt hvite og vonde med en gang, tross polvotter. Har prøvd å ha to par votter på hver hånd også, men hjelper ingenting. Det er så fælt. Blir bare verre med alderen og, er 40 nå. Anonymkode: 15bcc...f88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:55 #15 Del Skrevet søndag kl 20:55 Error404 skrev (2 timer siden): Tenker på sokker, sko, votter osv. Det er veldig dyrt, men kanskje verdt å investere i. Man kan også få de fra hjelpemiddelsentralen, men det er kanskje ikke aktuelt i din situasjon. Alternativet er jo disse posene, som du nevner, men det hjelper kanskje ikke nok på problemet. Jeg har fått varme hjelpemidler fra hjelpemiddeldatabasen, men som du sier er nok ikke det aktuelt for trådstarter da det må ligge sykdom/lidelse/medisinsk tilstand til grunn og dette må kunne dokumentere med attest/erklæring fra helsepersonell. Anonymkode: 5a1f9...4c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:02 #16 Del Skrevet søndag kl 21:02 Vinterbader og det hjalp mot det meste. Badet senest i dag. Minus 4 grader ute og par grader i vannet. Herlig. Anonymkode: abbac...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:03 #17 Del Skrevet søndag kl 21:03 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men det er jo de som elsker vinteren... Føler de ikke samme ubehaget? Når kald vintervind treffer ansiktet er det mulig å føle noe annet enn at det er ubehagelig, kanskje til og med vondt? Anonymkode: 5be6c...0be Jeg elsker å gå ut på vinteren. I går var vi ute i 2 timer i -14 grader. Vi frøs ikke, hadde gode og varme klær. Litt klumpete, og litt kaldt i ansiktet med engang, ellers nydelig. Tror man opplever det ulikt. Jeg er ikke glad i for varm sommer feks, da blir jeg svett, klam og utrolig irritabel som følge av det. Så vi er bare forskjellig. Anonymkode: be4aa...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet søndag kl 23:18 #18 Del Skrevet søndag kl 23:18 Jeg elsker både 30 og 40 grader og oppsøker dette aktivt med sydenturer midt på sommeren hvor jeg er aktiv med turer, jogging, bading, mye forskjellig, samme de få fine og varme dagene som er i Norge, men bare det kommer ned på ensifrede temperaturer på høsten her hjemme er det stive fingre, rennende nese, iskalde føtter, og å være utendørs er grusomt. Jeg hater vinter og kald årstid dypt og inderlig.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet søndag kl 23:24 #19 Del Skrevet søndag kl 23:24 Jeg kan akseptere iskalde dager,som er HEEEEEEEELT fri for is. Altså disse tørre dagene som ofte kommer før nedbøren (snøen) kommer. Disse dagene kan jeg forsåvidt fungere som ellers i året. Med tur etc. Men med en gang snøen kommer,eller det har vært nedbør som har dannet is,så er det gjort for min del. Kan ikke fordra det. Jeg haaaater snø,is og jeg hater alt som har med vinter idrett å gjøre. Liker ikke å fryse i det hele tatt. Det er fint å se på. Ikke fint å oppleve. Som personen over. 30 grader er tipptopp. Selv 40 klarer jeg svært godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #20 Del Skrevet 22 timer siden Jeg er ekstremt frysepinn men dette er jeg ikke helt med på. Jeg tror ikke du har riktige klær og sko. Jeg er også veldig opptatt av komfort. Dunjakker av god kvalitet (med hette som stikker godt ut men som du kan justere) er så lette at du ikke merker at du har den på. Ha et par lag med myk merino under. Du får også kjøpt slik tykk ullbukse som barn bruker, så du kan ha to lag nedentil. En tynn vindbukse utenpå og du svever av gårde! Og skoene. Kjøp minst et nummer større vintersko. (Tykt foret med lammerull) så legger du i reinsdyrsåler. Bruk et lag tynne ullsokker og et lag tykkere utenpå. På fingrene, gode votter, gjerne skinn med ull inni eller tec med strikka tovet votter. Lue er viktigst, 100% ull, velg alpakka så føler du deg bedre. Hette utapå når det blåser. Er du i bevegelse blir alle disse tiltakene i overkant, du kommer til å bli kjempevarm! Anonymkode: a3150...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå