Gå til innhold

Hvordan har dere med småbarn fått dagene til å gå i jula?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten.

Sitter dere andre også sånn med barne hele dagen?

Her er det kaldt ute og barnet hater det. Hvordan har dere andre holdt ut?

Anonymkode: a3c12...e36

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi leker ikke konstant med barna. 

Anonymkode: 1fea0...dce

Hvordan får dere sitter ned litt uten at barnet kommer og leker med dere eller stiller masse spørsmål osv?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan får dere sitter ned litt uten at barnet kommer og leker med dere eller stiller masse spørsmål osv?

Gir beskjed om at nå skal mamma slappe av med kaffe/te/avis whatever. Så må leke selv. Gjenta og gjenta og gjenta. Hjelper etterhvert. Får noen ganger barnetv også hvis jeg virkelig er sliten. 

Anonymkode: 1fea0...dce

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden har ikke gått, det har vært de lengste to ukene i mitt liv

Anonymkode: bf5fa...664

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått turer, vært på kjøpesenteret, han på 12 har spilt med kompiser og hun på 6 har bytter mellom leke,iPad og barnetv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, leker innimellom. Tiden går stort sett til lek ute, husarbeid, matlaging, stell av baby og legging av baby. De andre leker, ser litt tv, tegner, gjør husarbeid, krangler, leker litt til

Anonymkode: 7d9d7...f92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en toåring som leker greit selv, men vi må selvfølgelig leke noe sammen med han. Vi har vanligvis én tur ut hver dag etter hvil, lekeplass eller butikker for å gjøre ærend, eller lekeland (en dag). Ellers har vi vært en del inne og lekt med lekene hans, og på kvelden får han se litt tv. Har faktisk gått helt fint disse to ukene. 

Anonymkode: 1f11c...467

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire barn mellom 5-10, og de leker sammen. Så dagene har vært herlige 😊

Anonymkode: d64db...ed9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er svaret du vil ha- men det blir bedre! Jeg har også hatt 2 uker juleferie med barna på 8 og 12 år og har altså kost meg så mye. I tillegg til familieselvskaper og besøk har begge barna vært med på ski, vi har vært i slalåmbakken, sett film og spilt spill. De har også vært med venner, vært i slalåmbakken alene, 12 åringen har gamet med venner og 8 åringen har lekt i timesvis alene og med venner. Jeg har hatt tid til å lese, se på tv, gå tur og rett og slett slappet av! 

Anonymkode: 2211a...ce4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å ha en avtale hver dag, enten ut og handle, kjøre oss en tur, gå tur, leke ute, besøke, ha besøk, kjede oss litt, leke, de fikk jo masse fint til julaften og de har lekt mye. Dagene har i grunn gått ganske fort. Jeg og mannen har begge hatt fri og selv om dagene har startet tidlig så har det vært rom for å slappe av for en av oss dersom man er trøtt. Også har vi spist felles frokost, lunsj og middag, og brukt en del tid på å lage det, samt bakt litt, pyntet pepperkaker, osv. Syns vi har vært flinke. Også har mannen og jeg etter barna har lagt seg enten satt oss i sofaen eller lagt oss i sengen, sett på en tv-serie og hatt alenetid. 

Jeg har hatt en skikkelig fin jul, og helt nydelig med fri. Jobbe ri helse, så det er ingen selvfølge å ha. 

Barna er 2, 4 og 12. 

Anonymkode: 21e73...71e

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye ute med andre barn. Kjenner jo foreldre fra barnehage og skole. 

Har også vært på en del turer ute tent bål og kost oss. Det er vel litt til hva man gjør det til selv. Bare inneaktiviteter fungerer ikke for oss. Da tror jeg hele gjengen hadde blitt gal. 

Anonymkode: 1e5d7...455

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig morgen er det lov med TV eller iPad. Og jeg koser meg med PC og kaffe. Mannen sover litt ekstra. Så lager vi god frokost sammen, får alltid lov til å hjelpe til, og liker å bake. 

Spiser sammen, snakker, så egen lek litt. Har innimellom hatt brunchbesøk, med jevnaldrende, det er kos. 

Hender mannen tar 1-3 timer på lekeplassen eller annen aktivitet, så får jeg ro, eller tar unna i huset. Ettermiddagen varierer det. Familiebesøk, vennebesøk, ulike juleengasjement, nå med snøen kan det være aking eller ski i timer, grille på bål, eller bålpanne. MÅ ut en god del timer hver dag, kun inne, da hadde vi blitt sprø alle sammen.  "Vil ikke ut" har aldri vært et alternativ. Her har vi kledd på og gått ut døra fra uke 2 omtrent, hver eneste dag med unntak av sykdom. 

Da jeg er a-menneske og tar morgenen slipper jeg taket helt ettermiddag. Løper eller går en skitur, tar et langt bad, eller sitter bare litt med PC. 

Ulike typer brettspill og kortspill er populært på kvelden, selv om vi må spille litt "enkelt" for å gjøre det rettferdig. Annen lek, som tegning og lego, gjør man selv. Og så har vi serier vi ser på sammen. 

Anonymkode: 25800...567

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare trist at foreldre ikke kan sette pris på noen dager med ungene. Seriøst! Det trenger heller ikke skje så mye, bare sette pris på stille rolige dager og bruke hodet til andre ting enn stress og jobbmas. Man kan lese, se på tv, høre musikk, drive med hobbyer, planlegge sommerferien osv osv. Hundre tusen gode ting å gjøre. 

Jeg misunner dere som har to uker fri, jeg jobber i romjula og da føler jeg ikke at jeg har ferie. 

Anonymkode: 8f003...a3f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i noen juleselskap, på kino, på besøk, på handletur.

Barna leker mye med hverandre og hver for seg. 

Ute en tur hver dag.

Vi leker ikke så mye med barna, men har spilt litt spill og bygget lego.

De to ukene har gått alt for fort. Det har ikke bare vært fryd og idyll, men også mye krangling mellom barna. Men vi liker disse late dagene der vi ikke trenger å forholde oss til klokken.

Barna er 4 og 6 forresten.

Anonymkode: ff118...9b0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg føler dagene er så ulidelig lange, barnet vil opp kl. 6, hva i alle dager benytter der andre morgentimene på? Jeg har visnet helt av å sitte å leke rollelek og plastelina osv med barnet konstant, får bare pause når jeg rydder, så blir veldig sliten.

Barn lærer mer av å måtte leke selv. Da eldste barnet var her så lekte de konstant alene. Etter 28 har jeg lekt litt av og på med yngste barnet. Jeg kan fint sitte å tegne, men annen lek ordner han selv. Har en baby i tillegg og har ikke fått vært så mye ute her heller. 

Morgenen starter kl 6, da er det barnetv og frokost. Tar det veldig med ro, barnet begynner etter hvert å leke selv. Trenger vi stilletid fordi baby skal sove så tegner vi. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Svare på spørsmål er ikke slitsomt. Jeg sitter å strikker i blant og gir beskjed om at nå må barnet leke selv. Sånn er det bare. Barnet kan da sutre litt, vet ikke hva den skal leke med så jeg kan en sjelden gang måtte dra i gang en lek. F.eks legge tepper over en stol, teppe og pute inni sammen med nattlampe så samles bamsene der og de er liksom på tur. Den leken kan vare lenge. 

Anonymkode: 98403...079

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en på to og en på fem. Har gått overraskende bra egentlig. Nøkkelen for oss har vært å ha én ting planlagt hver dag sånn at vi ikke bare blir gående inne og surre. (Trenger ikke være noe komplisert, men gir litt struktur til dagen.) Feks gå ut å ake, gå på biblioteket, besøke noen, osv. Har også vært en uke hos mine foreldre, og da blir det jo også mye annerledes som skjer. 

Vi bytter på å stå opp med ungene så en voksen får sove ut. De legger seg tidlig så det er noen timer kveld og voksentid igjen da også. Og så er de heldigvis to og leker bra med hverandre, så det må ikke være en voksen involvert hele tiden. Jeg syns ferier var mye mer slitsomt når vi bare hadde eldste, faktisk. Da lengtet jeg tilbake til rutinene med barnehagehverdagen, nå gruer jeg meg til morgenstress og tidsklemme. 

Anonymkode: ab5a1...58f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo bare trist at foreldre ikke kan sette pris på noen dager med ungene. Seriøst! Det trenger heller ikke skje så mye, bare sette pris på stille rolige dager og bruke hodet til andre ting enn stress og jobbmas. Man kan lese, se på tv, høre musikk, drive med hobbyer, planlegge sommerferien osv osv. Hundre tusen gode ting å gjøre. 

Jeg misunner dere som har to uker fri, jeg jobber i romjula og da føler jeg ikke at jeg har ferie. 

Anonymkode: 8f003...a3f

Du har ikke barn, eller?

Anonymkode: 11f7d...22b

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Oi, stakkars deg 😕

Prøv å ta ungen med deg ut ein gong kvar dag, uansett temperatur. 

Anonymkode: 5f9bd...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Holder nesten ikke ut. Gledet meg til jul! Så kom jula og den ble lang og møkk kjedelig og utrolig slitsom

Anonymkode: e9977...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...