Gå til innhold

Vil folk flest få så mye bedre råd i 2025 ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi går inn i  eit valgår, og politikerne, og økonomiene hevder  at folk flest skal få bedre råd i 2025, men er  politikerne i stor grad styrt av ølkonomene, og kjenner politikerne   "vanleg folk " sin økonomiske hverdagsproblemer.  Har politikerne selve bevilget seg selve så høye lønninger, og andre goder at de har mistet bakkekontaktet med " vanleg folk".   

De aller fleste har fått merke at de har fått langt mindre for pengene en før både utenlands ig innenlands.  De som hadde dårleg råd fra  før har bare fått enda dårligere råd.  Boligprisene har jevnt over steget langt mer en "vanleg folk" har greidd å spare, og prisene på en rekke varer og tjeneseter har steget langt mer en  "vanleg folk" har fått kompensert i lønnsøkninger.  

Det råder  høy usikkerhet om renta vil gå opp eller ned  ettersom nordemenn flest handler  utan nevneverdig påvirking av rentene, og gjeldsgraden  har økt., og forbruksveksten er fortsatt høy.

For å få ned styringsrenta,  opg heve kroneverdien  må redusere kravmentalieten, endres  drastiske, og kutt i offentlige utgifter . Flere velferstjenester må settes på vente, og står mest sansynleg for fall.  Mange  byråkrater m ettehvert  skifte batteri i kalkulaturen , og  begynne å prioritere fremfor å fordele.  Når mange kommunekasser går på sparebluss kan de ikkje bare skyve regningen  over på innbyggerne som allerede har ein presset økonomisk hverdag .  det vil  mest sansynleg  kreves radikale, og utradisjonelle løsninger.

Anonymkode: 5425e...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedre råd? Ja det var dagens vits. Hvem sa det, Støre? Vi vet jo at de bare lyver uansett. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og har alltid vert vanlige folk som betaler for alt her i landet. Vi har tidligere tjent så godt at vi har latt folk ordne å styre som de vil, for vi har ikke merket sløsingen. 

Nå som alt blir dyrere så kommer det virkelig frem at de som leder land og kommunene rundt om kring ikke har den fjerneste ide hva de driver med! 

Det folk må gjøre er å engasjere seg, sette dyktige folk inn i kommune og på Stortinget. Ikke markedskonsulenter og leke økonomer. 

Vi, alle av oss har ett ansvar om å velge inn bedre folk! Problemet er at så mange ikke bryr seg, for de har fortsatt god råd. 

Anonymkode: 32d5a...d26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis renta settes ned 0,75 %, dvs 3 nedsettelser blir mndavgiften på boligen min 2500kr mindre. Studielånet har jeg ikke regnet på, men der har også renten blitt 700kr dyrere enn tidligere. Hvis i tillegg jeg og samboeren går opp til sammen 1-2000kr i lønn i mnd vil jo det hjelpe på.  Blir spennende å se hva inflasjonen blir. 

Anonymkode: df306...4b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned i reallønn de siste 5 årene. Rett nok fra et godt utgangspunkt i privat næringsliv, men det er begredelig.

Anonymkode: 32a73...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første vinteren på noen år jeg ikke har bedt om avdragsfrihet på lånet for å klarebstrøm i januar, og akkurat det opplever jeg som positivt. Bor alene med barn og har bare min inntekt. 

Anonymkode: a2e7f...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis renta settes ned 0,75 %, dvs 3 nedsettelser blir mndavgiften på boligen min 2500kr mindre. Studielånet har jeg ikke regnet på, men der har også renten blitt 700kr dyrere enn tidligere. Hvis i tillegg jeg og samboeren går opp til sammen 1-2000kr i lønn i mnd vil jo det hjelpe på.  Blir spennende å se hva inflasjonen blir. 

Har  du da tatt høyde for at selv om renta skulle gå ned så vil prisene på møbler, hvitvarer, Tv-er, kommunale avgifter, har steget langt mer.  

Den norske krone er fortsatt historisk lav, og  det inneberer at inflasjonen er importert, og  bl.a.  el. bilsupsidieringer er årsaken til den høye pristigningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har  du da tatt høyde for at selv om renta skulle gå ned så vil prisene på møbler, hvitvarer, Tv-er, kommunale avgifter, har steget langt mer.  

Den norske krone er fortsatt historisk lav, og  det inneberer at inflasjonen er importert, og  bl.a.  el. bilsupsidieringer er årsaken til den høye pristigningen. 

Nekter å tro at kommunale avgifter stiger med 30 000kr. Mulig dagligvarer vil stige, men tror heller ikke vi vil komme til å måtte bruke 2500-4000kr med på mat i mnd. Så jeg vil desidert få bedre råd om renta settes ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nekter å tro at kommunale avgifter stiger med 30 000kr. Mulig dagligvarer vil stige, men tror heller ikke vi vil komme til å måtte bruke 2500-4000kr med på mat i mnd. Så jeg vil desidert få bedre råd om renta settes ned. 

Det handler nok mer  om noen  prioriteringer, og mindre om at ein kan forvente  noe påfyll  i lommboka.  Det er ofte dei uforutsette utgiftene som skaper utfordringer for planlegging av økonomien som strøm, verkstedutgifter på bil, vedlikeholdsutgifter. 

Nei, kommunale avgifter vil nok   ikkje øke med kr 30. 000, men  samlet sett så  vil "vanlegh folk " ikkje få noe bedre råd om renta går ned  0.75 % i løpet av året.  De som skal innpå  boligmarkedet  må forvente at pristigningen forlengst har økt gjeldsgraden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dårligere råd om renta går ned. 0 kroner i lån, og en del kroner på sparekontoen

Anonymkode: 41a76...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...