AnonymBruker Skrevet 5. januar #1 Del Skrevet 5. januar Sitter og ser på søknad om foreldrepenger og lurer på om det er lov å ikke søke foreldrepenger i feks påska/røddager i mai og heller ta ut ferie. Har en jobb hvor jeg uansett har fri 3 dager i påska + røddager i mai så om jeg tar ut ferie de dagene som ikke er røddager i påska slipper jeg å bruke permisjon og får dermed 3 ekstra dager. Siden vi kan bli gående nesten et halvår uten lønn om vi er uheldige med barnehageplass vil alle ekstra dager være til hjelp. Mener å huske at en kollega av meg gjorde det for 10 år siden, men aner ikke om det er lov, eller hvordan man gjør det i praksis. Anonymkode: bd7c1...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #2 Del Skrevet 5. januar ja det kan du Anonymkode: 1fd46...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #3 Del Skrevet 5. januar Det må i så fall avtales med arbeidsgiver. Mannen fikk ikke gjøre det, fordi KS hadde bestemt det (tror jeg). Anonymkode: 195fd...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #4 Del Skrevet 5. januar Nei, i utg.punktet ikke https://www.simployer.no/artikler/mange-misforstar-regelverket-om-foreldrepenger/ Anonymkode: 9a881...389 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #5 Del Skrevet 5. januar Du mener ta ferie i påska også permisjon uten lønn røde dager? Det er i så fall det du må gjøre. Man er jo fremdeles "i arbeid" selv om man har fri røde dager når man jobber også. Du får ikke trekk i lønna når 17.mai lander på en tirsdag liksom. Tror du må søke permisjon uten lønn hvis du hverken skal ha permisjon eller ferie de røde dagene. Det må du avtale med arbeidsgiver. Sist jeg var gravid, spurte jeg om det var mulig å pause permisjonen i jula da vi uansett må ta fri da. Det gikk ikke, med mindre jeg tok ulønna permisjon eller ferie. Vet at noen timer det sånn at de avslutter permisjonen før jul eller påske, også tar mannen over etter friuka. Da får man lagt til noen dager ekstra fri. Anonymkode: 9e7a2...1d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #6 Del Skrevet 5. januar Mannen gjorde det i fjor, han la ferien til mai for da var det så mange røde dager, permisjon i april og juni. Fikk noen ekstra dager ut av det! Anonymkode: a6bf6...fd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #7 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Sitter og ser på søknad om foreldrepenger og lurer på om det er lov å ikke søke foreldrepenger i feks påska/røddager i mai og heller ta ut ferie. Har en jobb hvor jeg uansett har fri 3 dager i påska + røddager i mai så om jeg tar ut ferie de dagene som ikke er røddager i påska slipper jeg å bruke permisjon og får dermed 3 ekstra dager. Siden vi kan bli gående nesten et halvår uten lønn om vi er uheldige med barnehageplass vil alle ekstra dager være til hjelp. Mener å huske at en kollega av meg gjorde det for 10 år siden, men aner ikke om det er lov, eller hvordan man gjør det i praksis. Anonymkode: bd7c1...79f Jeg tok vanlig permisjon fra august i 2024, satte opp 19 dager betalt ferie før jul i 2024. Så resten av permisjonen. Da er det 4 uker lengre permisjon. Så har jeg fleksibel jobb, så jeg jobber kveldstid og samboer dagtid, så en av oss er hjemme med baby. I år fungerer det fint å gjøre dette i april og mai, det er jo flere fridager da og. Så tar han permisjon med 6 uker, så har vi ferie begge to i uke 28, 29 og 30. Deretter tar han rest av permisjonen sin Vår baby er syk, derfor prøver vi å vente lengst mulig med barnehagestart. Her er det lett å få barnehageplass, opptak hele året og alltid plass. Håper på kunne vente til baby er 1.5 år, kanskje vi kan vente litt lengre også. Legger man av de 7500 i kontantstøtte så har en av mulighet til å ta ulønnet permisjon også. Sjefen min vet om babyens tilstand så jeg har fullstendig frie tøyler. Anonymkode: 10de3...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #8 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, i utg.punktet ikke https://www.simployer.no/artikler/mange-misforstar-regelverket-om-foreldrepenger/ Anonymkode: 9a881...389 Dette stemmer. Det er en misforståelse at man kan trikse det til med en rød dag her og der. Anonymkode: 64bb9...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #9 Del Skrevet 5. januar Jeg gjorde det med førstemann, men jeg tror de har endret noen regler nå slik at det ikke går? Anonymkode: 097ea...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #10 Del Skrevet 5. januar Jeg gjorde det i 2023, og planlegger å gjøre det også nå i 2025-permisjonen. Tror arbeidsgiver kan si nei, men det gjør ikke min. Vi må ta en del ulønnet, så alle betalte fridager jeg kan få tak i, de kommer jeg til å utnytte. Anonymkode: 0516b...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #11 Del Skrevet 6. januar Du vil ikke få lønn for de røde dagene da om det er det du tenker? Anonymkode: 5dabd...205 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #12 Del Skrevet 6. januar Da må du ta ferie i f.eks 3 uker som inkluderer de røde dagene. Om ikke blir du mest sannsynlig trukket i lønn/ikke få utbetalt. Anonymkode: 2a670...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #13 Del Skrevet 6. januar Jeg gjorde det. Tok ferieuke i påska fordi det kostet meg 3 feriedager, imens det ville kostet 5 permisjonsdager. Anonymkode: d6d3f...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 6. januar #14 Del Skrevet 6. januar Min arbeidsgiver betaler ut fast lønn uansett og får refundert fra nav, så det blir det samme for dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #15 Del Skrevet 6. januar Jeg gjorde det for i forrige permisjon (2023). Hadde 6 uker ferie (en uke fra året før) og tok derfor ferie fra permisjonen i påska og videre slik at den inkluderte mange av de røde dagene. Slapp å bruke like mange feriedager på den måten, og kunne ha lengre ferie, og derav lengre permisjon. Kommer til å prøve å gjøre det igjen neste gang også! Anonymkode: 631b3...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #16 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gjorde det for i forrige permisjon (2023). Hadde 6 uker ferie (en uke fra året før) og tok derfor ferie fra permisjonen i påska og videre slik at den inkluderte mange av de røde dagene. Slapp å bruke like mange feriedager på den måten, og kunne ha lengre ferie, og derav lengre permisjon. Kommer til å prøve å gjøre det igjen neste gang også! Anonymkode: 631b3...fec Oj! Jeg spurte om å gjøre det, og fikk nei. Anonymkode: 7d9af...0be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #17 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg gjorde det for i forrige permisjon (2023). Hadde 6 uker ferie (en uke fra året før) og tok derfor ferie fra permisjonen i påska og videre slik at den inkluderte mange av de røde dagene. Slapp å bruke like mange feriedager på den måten, og kunne ha lengre ferie, og derav lengre permisjon. Kommer til å prøve å gjøre det igjen neste gang også! Anonymkode: 631b3...fec AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Oj! Jeg spurte om å gjøre det, og fikk nei. Anonymkode: 7d9af...0be https://www.simployer.no/artikler/mange-misforstar-regelverket-om-foreldrepenger/ «En vanlig variant er når arbeidstaker søker utsettelse av foreldrepengeperioden i påskeuken. Arbeidstaker søker ferie mandag, tirsdag og onsdag. På skjærtorsdag og langfredag er det ikke mulig å avvikle lovbestemt ferie. Arbeidstaker skal ikke arbeide skjærtorsdag og langfredag. Skal arbeidsgiver da betale lønn for de to dagene hvor arbeidstaker har utsatt sin foreldrepengeperiode? – Svaret på spørsmålet er nei. Arbeidstaker har permisjon i hele perioden. Vedkommende skal ikke arbeide, og bortfall av lønn skyldes ikke de bevegelige helligdagene, men heller at vedkommende selv har valgt å stanse sine foreldrepenger. Lønn på bevegelige helligdager er noe arbeidsgiver gir som en kompensasjon til sine arbeidstakere for at de ikke får arbeidet på bevegelige helligdager. En arbeidstaker som er i permisjon, lider ikke noe tap på grunn av bevegelige helligdager og har dermed heller ikke rett til lønn på de røde dagene. Arbeidstaker kan ikke styre dette, selv om de har full rett til å stanse foreldrepengene. Det var ikke lovgivers hensikt med innføring av fri utsettelse, forklarer Dystebakken. » Anonymkode: 64bb9...602 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #18 Del Skrevet 6. januar Dette prøvde en kollega av meg seg på og la periodene inn hos NAV slik. Jobben trakk henne i lønn for de dagene. Anonymkode: 90fb9...7b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #19 Del Skrevet 6. januar Takk for alle svar. Fant til slutt info på Nav sine sider om at det er lov, men man må avklare med arbeidsgiver om det er greit så da har jeg sendt en forespørselen 😊 Anonymkode: bd7c1...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå