Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ung ufør, vært det siden jeg var 24 år. Nå er jeg 35 år. Jeg har slitt mye med depresjoner, sosial angst og har fått påvist Asperger som diagnose. Jeg søkte på en vaskejobb, siden jeg ikke har noe erfaring. Jeg fikk den og har hatt den siden mai i fjor. Jeg syns den er kjedelig, og det stresser meg, for får ikke nok tid til familien og vennene mine. Noe som også påvirker samvittigheten min. Jeg har kjent på at jeg har blitt deprimert igjen. 

Denne jobben tjener jeg ca 250 kr på nattetillegg og ca 230 ellers. Før skatt. Jeg bruker 200kr på å komme meg til jobben. Og det er satt av 4 timer. Som inkluderer å vaske toaletter og garderober på fem treningsstudio. Dette inkluderer også kjøring, som tar 30-60 minutt. Jeg bruker alltid 30-60 minutter mer enn jeg får lønn får. De klager hvis det ikke er bra nok vasket. Og det er fortsåvidt greit nok alt dette. 

Men. Etter fritaksbeløpet - lønner det seg da egentlig for meg å fortsette i denne jobben, eller skal jeg si opp og heller hjelpe familie og venner for å føle meg bedre med meg selv? 

Skal sies at jeg får nervøst sammenbrudd noen ganger fordi ting stresser meg, men har ikke krav på mer gratis psykologer og har ikke råd til privat. 

Anonymkode: 6bf52...b9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du trenger behandling har du krav på behandling! Man bruker ikke opp rettigheten til å få psykisk helsehjelp altså!

Finn deg heller en annen jobb du kan ha glede av! Eventuelt kan du undersøke om du kan få vta i kommunen.

Anonymkode: 803b4...9bf

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg ut i jobb uansett! Alle har godt av å jobbe litt uansett om det lønner seg økonomisk eller ikke!

Anonymkode: aa92e...dfd

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du jobber selvsagt og får erfaring og yter så mye du kan! Tror du resten av oss har nok tid til familie og venner? Og aldri har dårlig samvittighet? Forstår at du er ufør og at det gjør at du ikke kan jobbe fullt, men du kan ihverfall yte det du kan. 

Anonymkode: b232c...5eb

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Du tjener ikke noe særlig på det hvis du jobber utover fribeløpet. Men du tjener litt mer enn hvis du bare skulle fått trygd. Kan du ikke bare jobbe for å tjene opp fribeløpet?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kom deg ut i jobb uansett! Alle har godt av å jobbe litt uansett om det lønner seg økonomisk eller ikke!

Ikke meg du svarer men nei,jobb er ikke det beste for alle!

Anonymkode: 5f1b3...41e

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Er det satt av 4 timer til å vaske 5 senter som er på ulike plasser? Det er jo alt for lite! Jeg ville ha sett etter en annen jobb hvis jeg var deg, men ikke sluttet å jobbe. Hvis du f. eks kunne vasket et stengt kontor som ikke gikk ut på at du skal kjøre mellom mange ulike steder på kort tid så ville jo det vært mye mindre stressende

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (2 minutter siden):

Er det satt av 4 timer til å vaske 5 senter som er på ulike plasser? Det er jo alt for lite! Jeg ville ha sett etter en annen jobb hvis jeg var deg, men ikke sluttet å jobbe. Hvis du f. eks kunne vasket et stengt kontor som ikke gikk ut på at du skal kjøre mellom mange ulike steder på kort tid så ville jo det vært mye mindre stressende

Ja. Jeg bruker alltid lengre tid enn det. De gangene jeg ikke har brukt lang nok tid, har jeg fått klage. 

AnonymBruker
Skrevet
Fountaine skrev (5 minutter siden):

Du tjener ikke noe særlig på det hvis du jobber utover fribeløpet. Men du tjener litt mer enn hvis du bare skulle fått trygd. Kan du ikke bare jobbe for å tjene opp fribeløpet?

Men jeg har aldri forstått helt det regnestykket. Hvordan fungerer det? Hvor mye mer tjener jeg på å jobbe, enn å ikke gjøre det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg har aldri forstått helt det regnestykket. Hvordan fungerer det? Hvor mye mer tjener jeg på å jobbe, enn å ikke gjøre det? 

Du sitter vel igjen med ca. 30% etter skatt og trekk fra NAV.

Anonymkode: d5473...4ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er ung ufør, vært det siden jeg var 24 år. Nå er jeg 35 år. Jeg har slitt mye med depresjoner, sosial angst og har fått påvist Asperger som diagnose. Jeg søkte på en vaskejobb, siden jeg ikke har noe erfaring. Jeg fikk den og har hatt den siden mai i fjor. Jeg syns den er kjedelig, og det stresser meg, for får ikke nok tid til familien og vennene mine. Noe som også påvirker samvittigheten min. Jeg har kjent på at jeg har blitt deprimert igjen. 

Denne jobben tjener jeg ca 250 kr på nattetillegg og ca 230 ellers. Før skatt. Jeg bruker 200kr på å komme meg til jobben. Og det er satt av 4 timer. Som inkluderer å vaske toaletter og garderober på fem treningsstudio. Dette inkluderer også kjøring, som tar 30-60 minutt. Jeg bruker alltid 30-60 minutter mer enn jeg får lønn får. De klager hvis det ikke er bra nok vasket. Og det er fortsåvidt greit nok alt dette. 

Men. Etter fritaksbeløpet - lønner det seg da egentlig for meg å fortsette i denne jobben, eller skal jeg si opp og heller hjelpe familie og venner for å føle meg bedre med meg selv? 

Skal sies at jeg får nervøst sammenbrudd noen ganger fordi ting stresser meg, men har ikke krav på mer gratis psykologer og har ikke råd til privat. 

Sånn er det for de fleste av oss. 
Jeg er kronisk syk men jobber fullt. Mine kollegaer har også sitt, enten det er ryggen, endometriose, migrene eller annet.

Det å være i arbeid lønner seg både for en selv og for samfunnet. Men vil tippe de fleste kjeder seg innimellom, kjenner på stress og dårlig samvittighet. Og skulle ønsket høyere lønn og kortere reisetid.

Anonymkode: 395a2...9fa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du si opp for å hjelpe familie og venner? Tror du vi andre som er i jobb hver dag har masse tid til venner og familie? Alle sliter med sitt, men man jobber likevel. Finn deg heller en annen jobb og ikke gjem deg bak diagnoser for p slippe å bidra i samfunnet. 

Anonymkode: c53aa...a53

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Jeg bruker alltid lengre tid enn det. De gangene jeg ikke har brukt lang nok tid, har jeg fått klage. 

Syns det høres ut som dette er en veldig stressende og kjip jobb, og det ville det nok vært for hvem som helst. Men jeg syns ikke det skal hindre deg fra i å jobbe. Det trengs alltid folk innen renhold og det finnes mange oppdrag som ikke er av den typen der. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du si opp for å hjelpe familie og venner? Tror du vi andre som er i jobb hver dag har masse tid til venner og familie? Alle sliter med sitt, men man jobber likevel. Finn deg heller en annen jobb og ikke gjem deg bak diagnoser for p slippe å bidra i samfunnet. 

Anonymkode: c53aa...a53

Bidrar man ikke i samfunnet med å hjelpe venner og familie da? De er jo også en del av samfunnet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du klarer å jobbe vil jeg absolutt anbefale det! Det gir så mye mere enn bare det å jobbe. Men kanskje det ikke er rett arbeid for deg, kanskje du kan finne noe annet, kanskje du bør jobbe mindre enn det du gjør nå?

Anonymkode: 94efb...316

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bidrar man ikke i samfunnet med å hjelpe venner og familie da? De er jo også en del av samfunnet.

Det er aktiviteter man gjør på fritiden etter jobb
Hvem tror du bidrar til p betale trygda di? Alle som ikke jobber fordi de vil ha tid til familie og venner?? 

Anonymkode: f07bf...43d

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du klarer å jobbe vil jeg absolutt anbefale det! Det gir så mye mere enn bare det å jobbe. Men kanskje det ikke er rett arbeid for deg, kanskje du kan finne noe annet, kanskje du bør jobbe mindre enn det du gjør nå?

Anonymkode: 94efb...316

Det er på en måte ikke mengden som er problemet. Jeg føler dagen blir ødelagt om jeg skal jobbe 4 eller 8 timer. Så går det med en time tilsammen for å kjøre til jobben. (Utenom kjøringa mens jeg jobber). Og jeg bruker jo 5 timer på det selv om jeg får betalt for 4. Menmen. Jeg vet ikke om det er jeg som er for treg eller ei da. Og jeg føler jeg er kjapp også da. 

Jeg har prøvd å søkt på flere jobber, men jeg får ikke napp pga for lite erfaring og mangel på utdannelse :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vet du TS, det er en grunn for at du har fått uføretrygd, og attpåtil ung ufør.

Ja, de aller fleste - kanskje også du - har godt av å jobbe litt på uføretrygd. Det forutsetter dog et arbeid som ikke går ut over en allerede svekket helse og kapasitet! 

Om du opplever at denne jobben går ut over din evne til å leve et godt liv, er det ikke riktig jobb for deg. 

Anonymkode: 0dce6...88c

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo et av mange eksempler på de som med fordel kan jobbe i hvert fall en del. Å jobbe er å bidra til samfunnet og det bør føles bra. At du får mindre tid til venner gjelder alle oss som jobber… 

Anonymkode: 64d6f...15b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Langt ifra. Slikt blir for generaliserende.

Anonymkode: ae6cb...d2a

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...