solo- Skrevet 5. januar #1 Skrevet 5. januar Hei alle sammen, Jeg har en skyvedør hjemme som jeg har problemer med. Den lar seg ikke lukke helt ordentlig, og det virker som om noe kan være feil med justeringen eller mekanismen. Jeg legger ved et bilde for å vise hvordan det ser ut (se vedlagt). https://postimg.cc/gallery/prR2CPb Har noen erfaring med dette problemet? Er det mulig å justere skyvedøren selv, eller bør jeg få en fagperson til å se på det? Jeg vil gjerne høre tips eller løsninger som kan hjelpe meg med å få døren til å fungere som den skal. Tusen takk på forhånd! 🙏
nordlending Skrevet 5. januar #2 Skrevet 5. januar Stopper den i gulvet, eller "henger" den igjen der den er festet?
solo- Skrevet 5. januar Forfatter #3 Skrevet 5. januar Den stopper på gulvet. Den tar borti gulvet når jeg åpner den etter ca 20-30 cm.
aksase Skrevet 5. januar #4 Skrevet 5. januar (endret) Har ei slik dør hos en bekjent. Der er det lagt parkett/laminat oppå opprinnelig gulv. Dette ble for høyt slik at skyvedøra subbet nedi. Da ble det kappet litt av nederste del av døra, men selv med døra lukket klarte de ikke å kappe den delen av døra som er innerst. Der er døra fortsatt litt for lav slik at den går i mot kanten på laminaten og får ikke lukket døra de siste 2 cm. Dette er ei gammel skyvedør så for å rette på det, må deler av veggen rives og døra tas ut for å få justert høyden riktig, men den jobben har de aldri orket å ta. Hos deg ser det ut til at du kan ta av den øverste lista på dørkarmen. Den jeg har tegnet på i bildet under, eller den tilsvarende på andre siden om det passer bedre. Da kommer du trolig til opphenget på toppen av dørbladet. Dørbladet henger i to bolter med ruller og på hver av de tror jeg det er en skrue som du kan bruke en skrunøkkel på for å løfte døra litt. Skal nok ikke så mange millimeter til før den går klar av gulvet. Endret 5. januar av aksase
solo- Skrevet 5. januar Forfatter #5 Skrevet 5. januar Fantastisk aksake. Det var noe å skru på bak der. Men det er veldig smalt så kommer ikke til med ordinær fastnøkkel. Finnes det noe fastnøkler som passer eller må jeg ta ned alt av lister som ligger i veien?
aksase Skrevet 5. januar #6 Skrevet 5. januar (endret) solo- skrev (2 timer siden): Fantastisk aksake. Det var noe å skru på bak der. Men det er veldig smalt så kommer ikke til med ordinær fastnøkkel. Finnes det noe fastnøkler som passer eller må jeg ta ned alt av lister som ligger i veien? Det kan hende det finnes noe som passer. Hvis ikke, går det an for en litt handy person å tilpasse en vanlig fastnøkkel ved å slipe den tynnere og kanskje bøye den litt for å få det til. Kanskje går det an å bruke noe alternativt verktøy også, som ei spiss tang eller noe. Ikke sikkert det sitter veldig fast, så til og med et skrujern og en hammer kan kanskje gjøre jobben ved å banke i riktig retning på mutterne med tuppen på skrujernet. Hvis du løsner på mutterne kan du nok også huke hele døra av(må kanskje ta av listen på andre siden også), noe som vil gjøre det enkelt å justere mutterne før du huker døra på igjen, eller eventuelt å pusse/kappe av noen millimeter i bunnen av dørbladet. Bare muligheter. Du får det nok til. 🙂 Endret 5. januar av aksase
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå