Gå til innhold

Teller kalorier for første gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har meldt meg inn i vektklubb og teller kalorier for første gang. Ligger på 1300 kalorier om dagen. Synest det går overraskende bra, og spiser jevnlige måltider. 

Greia er att jeg ikke er overbevist att jeg kommer til å gå ned i vekt ved å telle.

Jeg ser jo hvor mye kalorier det er i enkelte matvarer så forstår godt att jeg er overvektig, men blir liksom ikke overbevist om att dette fungerer.

Har bare holdt på i en uke til nå, og er motivert til videre telling.

Er 157 høy og veier 85 kg, så har nok å ta av.

Noen som har erfaringer med telling av kalorier?

Anonymkode: 26375...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du har vel veid deg også i løpet av den uka? Ikke bare telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk å tell absolutt alle kalorier, også flytende. Melk, olje, stekesmør, brus osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selve tellingen i seg selv ga lite, og var bare slitsom. Og gjorde at jeg ble alt for opphengt i hva jeg spiste. Nesten sykelig, for å holde det ned. 

Men det la egentlig fundamentet for at jeg senere klarte å gjøre gode valg, og at sakte nedgang gikk av seg selv. Har man telt litt så velger man mager hummus i stedet for gulost på knekkebrødet om morgenen. Man dropper å ta noen skiver spekepølse eller salami om man er fysen på noe salt. Og man dropper spiseskjeen med pesto på salaten i lunsjbaren. 

Anonymkode: 69738...4cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har meldt meg inn i vektklubb og teller kalorier for første gang. Ligger på 1300 kalorier om dagen. Synest det går overraskende bra, og spiser jevnlige måltider. 

Greia er att jeg ikke er overbevist att jeg kommer til å gå ned i vekt ved å telle.

Jeg ser jo hvor mye kalorier det er i enkelte matvarer så forstår godt att jeg er overvektig, men blir liksom ikke overbevist om att dette fungerer.

Noen som har erfaringer? Bare mange millioner mennesker over hele verden i sånn ca 50 år…. 
mer det noe spesielt du lurer på bortsett fra det?  

Anonymkode: ace50...244

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva er det du ikke er overbevist om fungerer?

Ligger du i kaloriunderskudd vil vekten gå nedover. Pass på at du får nok proteiner, bedre metthet. Passe mengder fett og karbs, fiberrikt for fordøyelsen  sin del. 

Å holde oversikt over kaloriinntaket er viktig, og være bevisst på hva forskjellige næringsmidler inneholder. For noen er loggføre alt bra, for andre kan det trigge et anstrengt forhold til mat. 
Hvis du syns logging er tungvint, tenk masse grønnsaker( halve tallerken) , gode proteinkilder( en håndflate hvert måltid) fullkorn/potet/ris/pasta/brød 1/4 tallerken og fettkilde tilsvarende en tommel… ca… 

Anonymkode: ab218...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Heh du er ikke overbevist om at du kommer til å gå ned i vekt på kaloriunderskudd? Hvis ikke du gjør det må du melde deg som forskningsobjekt for da er du et unikum. 

Anonymkode: f05e2...9f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (42 minutter siden):

Men du har vel veid deg også i løpet av den uka? Ikke bare telt?

Gikk på vekta nå, minus 1,1 kg😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
apekatten123 skrev (35 minutter siden):

husk å tell absolutt alle kalorier, også flytende. Melk, olje, stekesmør, brus osv.

Takk for tips🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selve tellingen i seg selv ga lite, og var bare slitsom. Og gjorde at jeg ble alt for opphengt i hva jeg spiste. Nesten sykelig, for å holde det ned. 

Men det la egentlig fundamentet for at jeg senere klarte å gjøre gode valg, og at sakte nedgang gikk av seg selv. Har man telt litt så velger man mager hummus i stedet for gulost på knekkebrødet om morgenen. Man dropper å ta noen skiver spekepølse eller salami om man er fysen på noe salt. Og man dropper spiseskjeen med pesto på salaten i lunsjbaren. 

Forstår godt att det kan bli slitsomt med tellinga, og på kanten til sykelig. For min del så har det så langt gitt meg et innblikk i hva jeg har fått i meg av kalorier tidligere. Men kjenner att eg er svært opptatt av kalorier og vektnedgang allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å telle kalorier med "suksess" er gjerne raskeste veien til spiseforstyrrelse. Anbefaler å lære kjapt hvor mange kcal det er i diverse mengder og ta det på cirkaen. Styrketrening er viktig for å øke muskelmasse=øke forbrenning. 

Kan også være lurt å finne ut når på døgnet forbrenningen din er lavest. Hvis jeg lar være å snope eller spise etter klokke  1900 så kan jeg spise samme mengde kcal uten å legge på meg. Altså la oss si jeg hadde spist og drukket 500 kcal mellom klokken 20 og 21 og lagt på meg, så kan jeg spise de kcal på tidligere på døgnet og ikke legge på meg. 

Anonymkode: 3ee23...272

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Noen som har erfaringer? Bare mange millioner mennesker over hele verden i sånn ca 50 år…. 
mer det noe spesielt du lurer på bortsett fra det?  

Anonymkode: ace50...244

Ville bare ha noen erfaringer av folk i min situasjon, forstår att det er mange som har gått ned i vekt på denne måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er det du ikke er overbevist om fungerer?

Ligger du i kaloriunderskudd vil vekten gå nedover. Pass på at du får nok proteiner, bedre metthet. Passe mengder fett og karbs, fiberrikt for fordøyelsen  sin del. 

Å holde oversikt over kaloriinntaket er viktig, og være bevisst på hva forskjellige næringsmidler inneholder. For noen er loggføre alt bra, for andre kan det trigge et anstrengt forhold til mat. 
Hvis du syns logging er tungvint, tenk masse grønnsaker( halve tallerken) , gode proteinkilder( en håndflate hvert måltid) fullkorn/potet/ris/pasta/brød 1/4 tallerken og fettkilde tilsvarende en tommel… ca… 

Anonymkode: ab218...7dd

Tusen takk for svaret ditt. Vil nok loggført i starten slik att jeg blir kjent med kaloriene som er i mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En annen ting er at alle kropper er ulike og den enkelte kropp forandrer seg, gjerne gjennom syklus og året. Jeg "går opp" inntil 3 kg rett før mensen og tisser det bort den første dagen av mensen. Har sluttet å veie meg de siste 4 dagene før mensen for å unngå stress og å være unødvendig rigid. 

For at jeg skal klare å forbrenne kcal må jeg ha karbohydrater. Mange sverger til lavkarbo, men jeg greide ikke å trene med det kostholdet. 

Husk at du lever et liv og at du nå har et mål. Det målet er kanskje sunt, men det er viktig å ha fokus på å ha det bra. Ikke bare vekt og kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan også være lurt å finne ut når på døgnet forbrenningen din er lavest. Hvis jeg lar være å snope eller spise etter klokke  1900 så kan jeg spise samme mengde kcal uten å legge på meg. Altså la oss si jeg hadde spist og drukket 500 kcal mellom klokken 20 og 21 og lagt på meg, så kan jeg spise de kcal på tidligere på døgnet og ikke legge på meg. 

Dette er tull, alle som kan regne forstår det.

Anonymkode: 3263e...d4d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Telle kalorier er ofte viktig i begynnelsen, for å bli bevisst hvor mye kcal det er i de ulike tingene man spiser.

Men jeg synes ikke kaloritelling er så stress som flere skal ha det til. Etterhvert så vet man jo hvor mye kcal det er i de rettene man spiser til vanlig og da trenger man ikke telle hver gang. Man gjør det jo bare første gang man lager noe.,

Anonymkode: 93822...199

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Å telle kalorier med "suksess" er gjerne raskeste veien til spiseforstyrrelse. Anbefaler å lære kjapt hvor mange kcal det er i diverse mengder og ta det på cirkaen. Styrketrening er viktig for å øke muskelmasse=øke forbrenning. 

Haha! Noe så dumt.. Tror du virkelig på dette selv, eller troller du?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Veldig enig i det første avsnittet, Smart å være bevisst på hvilke matvarer som inneholder mye kalorier, noen får seg en del overaskelser her. Styrketrening er også et godt tips!

Veldig uenig i det andre avsnittet, kroppen din bryr seg fint lite om du fordeler 2000 kalorier jevnt over hele dagen eller om du spiser alt kl 21 om kvelden. Forbrenning skjer hele døgnet, men øker selvsagt når man er i aktivitet. Har du spist 500 kalorier for mye mtp forbrenning kommer du til å legge på deg uansett når på døgnet det inntas. 

Anonymkode: 36ee2...fb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår godt att det kan bli slitsomt med tellinga, og på kanten til sykelig. For min del så har det så langt gitt meg et innblikk i hva jeg har fått i meg av kalorier tidligere. Men kjenner att eg er svært opptatt av kalorier og vektnedgang allerede. 

Nå snakker jeg ikke akkurat 1-5 januar, her 😂 Håper de aller færreste har klart å bli lei av nytt kostholdsregime og trening enda. Men hva som er holdbart på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så slitsomt når jeg bruker lifesum for eksempel. Spiser man for eksempel det samme til frokost hver dag, kommer det opp som forslag. Eneste som kan være litt styrete er å veie maten, vanskelig når man er på farten for eksempel😅 Eneste er vel at jeg kan bli litt vel opphengt i kaloriene, men det er iallfall sikkert og visst at det fungerer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...