AnonymBruker Skrevet 5. januar #1 Del Skrevet 5. januar Hei! Jeg hadde egentlig planlagt å studere økonomi ved NHH til høsten (hvis jeg kommer inn), men foreldrene mine er bekymret for at jeg som kvinne med utenlandsk bakgrunn kan ha utfordringer med å få jobb i bransjen. De mener også at det er stor konkurranse ettersom mange utdanner seg innen økonomi. Er det noen her som har erfaring med dette eller kan dele sine tanker? Et annet spørsmål: Hvis jeg ikke kommer inn på NHH, hvilke andre studier bør jeg vurdere? Anonymkode: 27fda...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #2 Del Skrevet 5. januar Det kommer jo an på hva du liker. Er jo noe du skal holde på med i jobb, så da er det jo greit å trives med det. Kjedelig å studere og jobbe med noe man ikke trives med. Anonymkode: 8a674...cb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #3 Del Skrevet 5. januar Markedet har et stort behov for gode siviløkonomer fra de gode skolene. Men det er overskudd av de mindre gode. Det er derfor man hører om et vanskelig arbeidsmarked. At du er utenlandsk kvinne er kun en fordel. Alle de store selskapene har stort fokus på inkludering og mangfold. Tiden der det var akseptert å stille med et team av hvite menn i fin dress er for lengst langt bak oss. Kjør på, om du er interessert. Man utdanner seg til et hav av muligheter. Anonymkode: 831e5...026 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #4 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg hadde egentlig planlagt å studere økonomi ved NHH til høsten (hvis jeg kommer inn), men foreldrene mine er bekymret for at jeg som kvinne med utenlandsk bakgrunn kan ha utfordringer med å få jobb i bransjen. De mener også at det er stor konkurranse ettersom mange utdanner seg innen økonomi. Er det noen her som har erfaring med dette eller kan dele sine tanker? Et annet spørsmål: Hvis jeg ikke kommer inn på NHH, hvilke andre studier bør jeg vurdere? Anonymkode: 27fda...11c Kommer også ann hvor du bor Anonymkode: 27fda...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #5 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer også ann hvor du bor Anonymkode: 27fda...11c Veldig få jeg kjenner fra studiet har vært avhengig av å bo en viss plass. De fleste flytter en del på seg, også ut av landet i perioder. Anonymkode: 831e5...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #6 Del Skrevet 5. januar Tror at markedet for økonomer er bra. En i familien gikk ut av NHH og fikk jobb før hun var uteksaminert, det er ikke uvanlig fra Handelshøgskolen. Har og venner som har studert økonomi rundt 30+ og de har og fått seg jobber, i bank, i forsikring, med regnskap osv. Min bror er professor ved Handelshøgskolen og når jeg forsøker å spørre hvordan det er med kjønnsbalansen innen faget så sier han at jentene ofte ender i de "trygge" jobbene men gutta satser på finans hvor de store pengene er. Kanskje du kan motbevise dette Ts.. Anonymkode: 0c1e4...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #7 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Markedet har et stort behov for gode siviløkonomer fra de gode skolene. Men det er overskudd av de mindre gode. Det er derfor man hører om et vanskelig arbeidsmarked. At du er utenlandsk kvinne er kun en fordel. Alle de store selskapene har stort fokus på inkludering og mangfold. Tiden der det var akseptert å stille med et team av hvite menn i fin dress er for lengst langt bak oss. Kjør på, om du er interessert. Man utdanner seg til et hav av muligheter. Anonymkode: 831e5...026 Hvilke andre skoler enn NHH tenker du på her? Er selv student ved en annen skole og er litt spent på arbeidsmarkedet etterpå. Har foreløpig A i snitt (4,7) og har et håp om at gode karakter gir greie jobbmuligheter selv om man ikke kommer fra prestisjeskoler som f.eks NHH. Men er spent på hvor lett det blir å få jobb ja. Anonymkode: 299de...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #8 Del Skrevet 6. januar Jeg skjønner ikke bekymringene til foreldrene dine, og hvorfor de overfører slik tvil til deg. NHH er da et supert valg. Mange studenter der med all slags bakgrunn, både kvinner og menn, diverse etnisiteter og også en haug internasjonale- og utvekslingsstudenter. Som det er på de fleste større utdanningsinstitusjoner. Har du interesse for studiet og fagene: KJØR PÅ! NHH har all slags studenter, du finner et fellesskap dersom du våger - og ikke minst mulighetene ellers i byen. Angående jobb er det ingen garanti uansett hva du studerer, livet kan skje. Du må hoppe i det og studere noe du liker og som er nogenlunde fornuftig. Sånn sett ER det et godt valg å studere til økonom/ administrasjon/ siviløkonom ved NHH. Hva har du lyst til selv? Igjen, at du har utenlandsk bakgrunn skal gjøre det vanskelig for deg å få jobb med denne utdanningen har jeg ikke tro på. Anonymkode: f6ef5...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #9 Del Skrevet 6. januar Økonom er garantert noe som vil bli erstattet av kunstig intelligens. Anonymkode: 51268...c4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #10 Del Skrevet 6. januar Hvilken bransje? Jeg tror ikke økonomifeltet er noe mer skeptisk til innvandrerkvinner enn andre felt, kanskje snarere tvert i mot. Og NHH-studenter blir foretrukket (framfor BI og annet). Anonymkode: d7b07...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #11 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke andre skoler enn NHH tenker du på her? Er selv student ved en annen skole og er litt spent på arbeidsmarkedet etterpå. Har foreløpig A i snitt (4,7) og har et håp om at gode karakter gir greie jobbmuligheter selv om man ikke kommer fra prestisjeskoler som f.eks NHH. Men er spent på hvor lett det blir å få jobb ja. Anonymkode: 299de...49c Vi ansetter kun fra BI og NHH. Det gjelder dessverre ganske mange. Anonymkode: 831e5...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #12 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi ansetter kun fra BI og NHH. Det gjelder dessverre ganske mange. Anonymkode: 831e5...026 NHH kan jeg skjønne. Men hvorfor BI? Kan ikke forstå at det i utgangspunktet skal være noe bedre enn NMBU, USN, OsloMet osv... ? Anonymkode: 299de...49c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #13 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): NHH kan jeg skjønne. Men hvorfor BI? Kan ikke forstå at det i utgangspunktet skal være noe bedre enn NMBU, USN, OsloMet osv... ? Anonymkode: 299de...49c Tradisjoner, før var det bare to skoler som utdannet siviløkonomer. Og geografi, ikke minst.. Mange velger BI, for å bli i hjembyen, selv om de kunne gått på NHH. Anonymkode: 831e5...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #14 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tradisjoner, før var det bare to skoler som utdannet siviløkonomer. Og geografi, ikke minst.. Mange velger BI, for å bli i hjembyen, selv om de kunne gått på NHH. Anonymkode: 831e5...026 Men det gir ikke så mye forklaring hvorfor dere foretrekker å ansette fra BI fremfor noen av de andre? Jeg har tatt emner på BI og emner på offentlige høyskoler og universitet. Vil ikke si at det er bedre kvalitet på BI sin undervisning. Ikke det at den er dårlig, for all del, men heller ikke nevneverdig bedre slik jeg opplevde det. Og pensum er jo ganske likt på mange økonomiutdanninger uansett, så man skulle jo tro at gode karakterer var attraktivt selv om det var fra et av de andre lærestedene? Anonymkode: 299de...49c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #15 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det gir ikke så mye forklaring hvorfor dere foretrekker å ansette fra BI fremfor noen av de andre? Jeg har tatt emner på BI og emner på offentlige høyskoler og universitet. Vil ikke si at det er bedre kvalitet på BI sin undervisning. Ikke det at den er dårlig, for all del, men heller ikke nevneverdig bedre slik jeg opplevde det. Og pensum er jo ganske likt på mange økonomiutdanninger uansett, så man skulle jo tro at gode karakterer var attraktivt selv om det var fra et av de andre lærestedene? Anonymkode: 299de...49c Jeg ansetter ingen. Jobber for et internasjonalt konsern, som har sine policies. NHH er foretrukket. Men det rekrutteres også fra BI. Nå diskuterer vi Siviløkonom tittelen, som er tatt sammenhengende på en skole. Ikke emner ulike steder. Anonymkode: 831e5...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #16 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det gir ikke så mye forklaring hvorfor dere foretrekker å ansette fra BI fremfor noen av de andre? Jeg har tatt emner på BI og emner på offentlige høyskoler og universitet. Vil ikke si at det er bedre kvalitet på BI sin undervisning. Ikke det at den er dårlig, for all del, men heller ikke nevneverdig bedre slik jeg opplevde det. Og pensum er jo ganske likt på mange økonomiutdanninger uansett, så man skulle jo tro at gode karakterer var attraktivt selv om det var fra et av de andre lærestedene? Anonymkode: 299de...49c Jeg ansetter ingen. Jobber for et internasjonalt konsern, som har sine policies. NHH er foretrukket. Men det rekrutteres også fra BI. Nå diskuterer vi Siviløkonom tittelen. Ikke emner ulike steder. Anonymkode: 831e5...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #17 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ansetter ingen. Jobber for et internasjonalt konsern, som har sine policies. NHH er foretrukket. Men det rekrutteres også fra BI. Nå diskuterer vi Siviløkonom tittelen. Ikke emner ulike steder. Anonymkode: 831e5...026 Jo jeg skjønner det. Men det er jo emnene som undervises som avgjør om det er noen kvalitetsforskjell på undervisningen eller ikke. Og at NHH er foretrukket forstår jeg godt. Høye krav for å komme inn og godt ord på seg ellers selvsagt, så man er jo relativt trygg på at dette er sterke kandidater. BI kan jo være så mangt. Det er ikke spesielt vanskelig å komme inn og undervisningen er ikke noe sånn wow opplevelse etter min erfaring, så den ser jeg ikke helt egentlig. Man skulle vel tro at en A kandidat fra OsloMet stiller sterkere enn en C kandidat fra BI. Men hva vet jeg.. jeg bare spør og lurer egentlig... Anonymkode: 299de...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå