Gå til innhold

Fond eller aksjer. Hvor mye investere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 1 600 000kr på konto som ikke skal røres før jeg er ferdig med å studere om rundt 6 år. Jeg vurderer å sette noen av pengene i fond eller aksjer men er redd for å miste pengene haha. Jeg har jo «råd» til å miste men er en veldig dårlig «taper». Kan noen sette meg litt inn i hva som er best å investere i? Hvor mye bør jeg investere? 100 tusen? Og hvor mye er vanlig å tjene på det på noen år? Evt vil jeg sette pengene på rentekonto og da blir jo renta på ca 5 tusen i året. Hvis jeg investerer i fond eller aksjer vil jeg naturligvis gjøre det for at jeg skal tjene mer en 5 tusen i året på det. Kan jeg forvente at di stiger over 5 tusen i året? Hvor mye har deres fond aksjer steget og hvor lenge har di stått og hvor mye har du sotte inn. Bør jeg sette inn ett stort beløp eller litt vær måned?

Anonymkode: 15a02...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville plassert det meste på indeksfond. Personlig hadde jeg nok investert noen hundre tusen i aksjer også. Men da hadde jeg satt meg godt inn i markedet først. 

Ville tatt en prat med rådgiver i bank. 

Anonymkode: ae06f...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Investerte 500’ i flere fond i mai, har steget til 550’ pr nå, men egentlig uinteressant for det er ment å stå i noen år, minst 3, kanskje lengre. I tillegg fikk jeg nedskrevet innskudd i banken, noe som gjorde at skatten min ble nedsatt fra 42 til 40%. 

Anonymkode: d4dc2...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte fond i November 2021. Rett etterpå gikk de ned opp mot 20%. På papiret er den første investeringen min nå, 3 år etter 1.6x (inflasjon ikke hensyntatt).

Hvis jeg selger meg ut nå så må jeg betale 37.84% skatt på avkastning (ut over skjermingsfradrag), sammenlignet med 22% på innskuddsrenter (da uten skjerming). Hvis du har over 1.7 millioner så blir aksjer/fond formueskattet med 1% av 80% av verdien, mot 100% for bankinnskudd.

Jeg har for store deler av sparepengene brukt DNB Global indeks A som tracker MSCI World index uten valutasikring (hvis krona blir mer verdt så vil jeg tape på det) med 0.2% total forvaltningskost. Største poster er Apple, Nvidia, Microsoft, Amazon, Meta og Tesla.

I tillegg har jeg noe småplukk som tracker MSCI Emerging markets NR (firma utenfor USA, Europ og Japan bl.a. TSMC, Tencent, Samsung og Alibaba), DNB Teknologi A (som er et aktivt forvaltet fond) samt et helse- og medisinsk fond.

Ut over disse fondene så har jeg aksjer i egen bedrift og en buffer på 4 månedslønner på høyrentekonto.

Anonymkode: 4d5ca...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å tenke på investering og sparing selv om du fremdeles er student ☺️!

Det magiske tallet du bør forholde deg til er 6 år. Dette er din tidshorisont og det er dette tallet som avgjør hvor mye aksjerisiko, dvs. sving opp og ned, du faktisk tåler.

Aksjefond er en langsiktig investering. Langsiktig betyr gjerne 15 år eller mer. Med 6 år snakker vi dermed om en mer kortsiktig sparing. Det betyr at du egentlig ikke tåler så mye opp og ned på aksjemarkedet. 

Avkastning er belønning for risikoen tatt. Om du ikke tåler mye risiko, så bør du heller ikke forvente mye avkastning. Det er viktig å merke seg at høyere risiko ikke nødvendigvis betyr høyere avkastning. Ved investering i ulike fond burde du undersøke litt om risikoen står i forhold til mulig avkastning.

Ok, la oss se på spesifikt deg og en investering i 6 år. Her finnes det ulike strategier.

1. Du kan ha pengene på sparekontoen. Her kan du velge fastrente som gir litt høyere rente mot at du låser pengene f.eks. i ett år. Dette gir forholdsvis lite avkastning men penger utsettes heller ikke for risiko.

2. Du kan plassere pengene i et likviditetsfond. Dette gir omtrent samme avkastning og risiko som en sparekonto. Pass på at fondet er hovedsakelig investert i Norge og i norske kroner, slik at du ikke har valutarisiko. Husk å velge et fond med lav kostnad.

3. Du kan dele opp pengene i to deler. Den første biten er investert med høy risiko i aksjemarkedet mens den andre biten er mer sikker plassert på sparekonto eller likviditetsfond. Har du f.eks. 20% aksjer og 80% likviditet, så reduserer du den totale aksjerisikoen siden bare en liten del er investert med høy risiko i aksjer. Her kan du velge en global indeksfond med lav kostnad for aksjedelen.

Med 6 år som tidshorisont lønner det seg å ha mindre risiko. En krasj kan fort bli ubehagelig. Derfor vil jeg ikke anbefale mer enn 20% for risiko-delen. Om markedet har gått bra de første 4 årene, så kan en nedvekting til 100% på sparekonto eller likviditetsfond lønne seg, slik at du ikke risikerer en sen krasj.

Lykke til med sparingen,
Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...