AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:02 #1 Del Skrevet søndag kl 10:02 Jeg har en kastert hannkatt som begynner å dra på åra. Jeg har lyst på en katt til, for at barna skal få oppleve å ha en kattunge som (forhåpentligvis) liker dem. Gamlepus kom før barna, og er ikke særlig begeistret for dem. Han er en snill og rolig katt, men er naturlig nok ikke glad i at det kommer andre katter inn i hagen. Kan det gå bra å få en katt til? Hvis jeg først skaffer en, vil jeg nødig gi den videre. Og jeg vil ikke at gamlepus bare skal tolerere den nye katten, men ikke ha det bra her hjemme. Har noen erfaring med dette? Anonymkode: f163e...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet søndag kl 14:42 #2 Del Skrevet søndag kl 14:42 (endret) Det er veldig individuelt. Hvis den katta du har ikke er glad i at andre katter kommer inn i hagen bør du vurdere å vente. Det kan være at de begynner å hvese, "hogge" og hoppe på hverandre, og den ene av dem vil da sannsynligvis bli mye mer dominerende enn den andre. Jeg har ingen direkte erfaring, men overtok en gang en sterilisert jentepus fra et hjem hvor de valgte å beholde en jentepus fra et kull førstnevnte fikk før den ble sterilisert. Den yngste ble sterilisert da hun ble gammel nok. Det var ett barn i hus da de fikk kattene, og to barn til kom senere. Dette gjorde også den eldste katta utrygg da det tydelig ble "for mye" for henne med alle barn som løp rundt i huset. Etter hvert måtte de innse at de ikke kunne ha begge to kattene pga dette. De ønsket å finne en ny eier til den ene, og da de ble kjent med meg fikk jeg den eldste. Endret søndag kl 17:27 av Millimani 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet søndag kl 15:03 #3 Del Skrevet søndag kl 15:03 Jeg er frivillig for den organisasjon som driver med omplassering av katter, og vi pleier som regel å tillate at folk "tester" dyret hjemme. Har kattunger hos meg nå, og den ene ble nettopp adoptert av et par som hadde en voksen hunnkatt, og var litt usikre på hvordan det ville gå. Hun var visst litt skeptisk i starten, men det gikk seg til relativt fort. Hadde det vært full krise hadde vi nok klart å finne et annet hjem til ham. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:18 #4 Del Skrevet søndag kl 15:18 Det er større sjanser for at det går bra hvis du følger anbefalt "oppskrift" på introduksjon av ny katt i hjemmet. Se for eksempel her: https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter https://www.agria.no/katt/artikkel/om-katt/ny-katt-i-flokken/ Anonymkode: f3aa7...b19 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:04 #5 Del Skrevet søndag kl 20:04 Jeg hadde en gammel, snill hannkatt. En dag kom samboer og sa at han hadde skaffet en savannah katt fra en bekjent. De to kattene kom forsåvidt overens, de kunne spise ved siden av hverandre og havnet ikke i klammeri sånn sett. Men vi oppdaget plutselig (etter en varm sommer hvor eldste var mye ute som han alltid var om sommeren) at han ikke ville gå inn i stuen eller sofaen/sengen osv lenger. Han holdt seg plutselig kun i underetasjen, og dette var en i utgangspunktet veldig kosete og sosial katt. Så da sendte vi den nye tilbake til den bekjente, og min gamle katt tok stuen, sofaen, sengen og eierne sine tilbake i løpet av et par dager ❤️ Anonymkode: b2938...b59 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:10 #6 Del Skrevet søndag kl 20:10 La den stakkars gamle katten få fred sin siste tid her. Er han gammel så klarer barna fint å vente i noen år, jo modnere de er når de får kattunge - jo mer vil de sette pris på den og huske fra den var liten Små barn og katter går ikke alltid så bra, en vi kjenner fikk ødelagt ene øyet sitt av en katt da han var liten. Anonymkode: 4f79c...a5c 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:12 #7 Del Skrevet søndag kl 20:12 La gamlepus slippe å få en kattunge å stresse med. Anonymkode: acc33...37f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:12 #8 Del Skrevet søndag kl 20:12 Ville ikke gjort det mot gamlepus. Kan hende går det fint, men tilvenningsprosessen blir uansett stressende, jeg synes han skal få ha dere for seg selv den tiden han har igjen ❤️ Ellers så forstår jeg problemstillingen. Ene katten vi hadde før, var noe sær og ikke kosete eller særlig glad i barn. Anonymkode: f06c8...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:19 #9 Del Skrevet søndag kl 20:19 Det kommer an på gemyttet til kattene. Hvis gamlepus er vant med å være alenekatt og ikke virker interessert i å sosialisere med andre katter, så kan det bli mye ekstra stress for den å introdusere en ny katt. Hvis derimot gamlepusen er en sosial personlighet som tolererer andre katter og er vant med mye liv og røre i huset, så er det jo bare å prøve. Vær også litt nøye på hvor den nye katten kommer fra, og se an både gemytt og hvor godt den er sosialisert der den kommer fra. Jeg har bare erfaring med en ragdollhann på 12 år som ble samboer med en ny liten ragdollfrøken, men han hadde vært vant med ei anna katt (sær frøken som godtok han under tvil og ikke ønsket noen nær kontakt) og jeg visste han var en sosial kar. Den nye frøkena kom fra et hjem der hun var godt sosialisert med både mennesker, hunder og andre katter, så jeg visste at sjansen var stor for at det gikk bra. De ble raskt bestevenner og både steller hverandre, leker med hverandre og kan godt finne på å sove sammen. Jeg bekymrer meg mest for den dagen gamlemonsen ikke lenger er med oss, og lillefrøken blir alenepus. Regner med vi prøver å skaffe en ny kompis til henne, men det vil jo ikke bli helt det samme... Anonymkode: cd338...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:23 #10 Del Skrevet søndag kl 20:23 Kan ta med: Har ikke mye erfaring med katter som ikke kjenner hverandre, annet enn at vi passet en ung katt et par uker når jeg var liten. Vi hadde da en voksen hunnkatt som hatet kattungen og foreldrene mine holdt de i forskjellige etasjer. De gjorde lite forsøk på å introdusere de for hverandre da, ettersom de forsøkte å finne eier. Eier ble funnet heldigvis. Trist for meg og søsknene mine for vi ble glad i kattungen. Men husets dronning ble lettet. Kjenner en som er fosterhjem for katter, og hun har 5 katter nå. Hun sier det går bra med tilvenning, og alle tålererer hverandre. Men alle er ikke i samme rom samtidig. Jeg ville som sagt ha ventet. Anonymkode: f06c8...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:51 #11 Del Skrevet søndag kl 21:51 Hvorfor kan dere ikke vente til han rusler? Skjønner ikke dett hastverket .Han er en gammel pus, han trenger ikke det stresset den siste tiden av sitt liv. Anonymkode: 08909...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden Han er ikke veldig gammel, men begynner å bli godt voksen. Han kan godt leve til barna er ganske store. Han er en rolig katt, ikke redd for noen ting. Tåler barna godt, men er bare ikke veldig glad i dem. De koser med han, men han foretrekker oss voksne. Han virker avslappet til noen nabokatter, men hissig på andre. Reagerer lite på nabohunder. Hvis jeg skulle prøvd med en fosterkatt, hvilken alder og kjønn ville sannsynligvis funket best? TS Anonymkode: f163e...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Han er ikke veldig gammel, men begynner å bli godt voksen. Han kan godt leve til barna er ganske store. Han er en rolig katt, ikke redd for noen ting. Tåler barna godt, men er bare ikke veldig glad i dem. De koser med han, men han foretrekker oss voksne. Han virker avslappet til noen nabokatter, men hissig på andre. Reagerer lite på nabohunder. Hvis jeg skulle prøvd med en fosterkatt, hvilken alder og kjønn ville sannsynligvis funket best? TS Anonymkode: f163e...1aa Jeg har en 11 (blir 12) år gammel kastrert hannkatt og adopterte nylig en kastrert hunnkatt på 6mnd (7,5mnd nå) fra dyrebeskyttelsen. De 2 første ukene var den perioden hannkatten min ikke tålte trynet til den nye pusen, men nå er de venner. Hun vil gjerne bort til han og kose og leke osv, men han er en gammel kar og gidder ikke sånt og går heller unna. Han var aldri sånn med broren sin eller hundene vi hadde så dette var ikke overraskende. Han er mer en menneske elsker.😅 De tolererer hverandre helt fint nå og istedetfor å hvese og såvidt klore til hunnkatten som han gjorde den første uka hun fikk komme ut til hele huset så går han heller unna og setter seg med ryggen til. Han oppfører seg som vanlig, ikke stresset i det hele tatt og bryr seg ikke om at vi har en katt til lenger og vi fikk et nytt fantastisk sprell av en kattunge. ❤️ Jeg tenker at hvis du vil prøve så gjør du det, bare introduser de gradvis og på riktig måte og husk at de vil ikke være bestevenner fra start, og du skal IKKE tvinge de på hverandre. Noen trenger uker andre trenger måneder, så tenk deg godt om før du bestemmer deg om dette er noe du orker å håndtere i potensielt lang tid. Du kjenner din egen katt best og burde klare å vurdere om dette er noe som ville gått bra. Og siden katter er sære dyr; voksen katt med voksen katt har mindre sjans for å gå fint enn voksen med en kattunge. Personlig anbefaler jeg å i det minste se etter en ung katt fra dyrebeskyttelsen i området ditt da det er bedre å ihvertfall prøve å hjelpe de kattene før du ser etter en katt du kjøper fra andre steder. Lykke til Anonymkode: a6264...e78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Han er ikke veldig gammel, men begynner å bli godt voksen. Han kan godt leve til barna er ganske store. Han er en rolig katt, ikke redd for noen ting. Tåler barna godt, men er bare ikke veldig glad i dem. De koser med han, men han foretrekker oss voksne. Han virker avslappet til noen nabokatter, men hissig på andre. Reagerer lite på nabohunder. Hvis jeg skulle prøvd med en fosterkatt, hvilken alder og kjønn ville sannsynligvis funket best? TS Anonymkode: f163e...1aa Å hva skal du gjøre hvis kattungen ikke liker barna heller? Skal du fortsette å ta inn kattunger til du finner en som liker de? Anonymkode: 08909...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden Anbefaler isåfall hunnkatt, ofte går motsatt kjønn best😊 Anonymkode: c0375...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå