AnonymBruker Skrevet 7. januar #41 Del Skrevet 7. januar Er født sent på 70-tallet, og har vokst opp i Oslo. Var en av få som tok lappen da jeg var 18. Mange hadde ikke råd. Jeg fikk dekket av foreldre. Har barn som også får dekket av oss, og som planlegger å ta lappen som 18-åringer. Mange jeg kjenner har ikke lappen ennå, eller tok lappen først når de hadde fått barn og trengte bil. Det er ikke uvanlig at folk ikke har bil eller lappen om de ikke trenger bil til noe spesifikt. Og det er få ungdommer på 18 som har råd til å betale lappen selv. Det er ganske dyrt med alt obligatorisk. Anonymkode: 5d1f6...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #42 Del Skrevet 7. januar Født 1979, Groruddalen. De som tok lappen som 18 åring var de som FIKK lappen av foreldre. De som ikke tok, hadde ikke råd. Jeg var en av de. Det er flere av oss som enda ikke har tatt lappen, fordi det er ikke behov. VI har utmerket kollektivtilbud så hvorfor kaste bort +30.000 på noe du ikke kommer til å bruke? Anonymkode: 29e88...cdb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 7. januar #43 Del Skrevet 7. januar De fleste ressurssterke tok lappen da de hadde jobber, hytter, ferier og reiser og ønsket muligheten og friheten til å kjøre. Men mange tok den ikke, kanskje pga penger og tilgang på bil? Veldig mange av mine venner må fremdeles hentes på hytteturer og kan ikke besøke folk som bor litt unna en togstasjon, snart ført år gamle, noe som er litt sørgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. januar #44 Del Skrevet 7. januar Taffel skrev (På 5.1.2025 den 7.45): Litt inspirert av e annen tråd her. Jeg er født på 70 tallet, oppvokst i en by og blandt mine jevnaldrende så vet jeg om en eneste person som ikke har bilsertifikat. Nå bor jeg på landet, og her tar absolutt alle ungdommene lappen, helst på 18. årsdagen, av naturlige årsaker, man er stuck uten pga avstander og dårlig kollektivtilbud. Men jeg har forstått at det begynner å bli et landsens fenomen? At ungdom i f.eks Oslo ikke har det like høyt på prioriteringslisten og at flere og flere går inn i 20 og 30 årene uten bilsertifikat? Jeg har ingen for/mot meninger, men synes det er en interessant endring i såfall og lurer på om det stemmer. Tar man i såfall lappen når barna kommer, eller ikke i det hele tatt? Eller er det en myte?:) Ekspander Jeg er født på åttitallet og har flere venninner som tok lappen først i 30 åra. Tenker de har ikke foreldre som har hjulpet de å betale for lappen eller de har ikke sett nødvendigheten da de har bodd sentralt med gåavstand eller gode bussforbindelser, evt samboer som har lappen og de dermed ikke selv har sett behovet for å ha... Ikke ennå. Da de tenker det var fornuftig å prioritere penger på noe annet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taffel Skrevet 7. januar Forfatter #45 Del Skrevet 7. januar Takk for alle svar, jeg synes det er interessant å lese. Å ta lappen var ikke så dyrt da jeg tok den, foreldrene mine betalte og vi betalte for barna våre mot forpliktelser til å være røykfrie. Det har nå blitt vanvittig dyrt, men satte av penger i flere år, så det gikk. Forstår godt at alle ikke kan betale for barna, eller ser nødvendigheten av det, spesielt om kollektivtilbud er til stede. Jeg diskuterte litt med yngstes kjørelærer, og hjertesukket hans var at de var nødt til å ha to bilparker, pga reglene om automat eller manuell gir. Det gjør det så himla dyrt. For meg er sertifikat frihet, og ikke minst at barna kan kjøre selv. Men lurer på hcordan det vil utvikle seg om man til slutt ikke har noen i kretsen som kan kjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #46 Del Skrevet 7. januar Jeg er født i 83, tok lappen da jeg var 20. Da var det bare én i vennegjengen som hadde tatt den da hun ble 18. Vi var fem i gjengen, hun tredje tok den litt etter meg og de to siste er nå over 40 og har fortsatt ikke lappen. Jeg fikk den betalt av onkelen min på grunn av noe svart arbeid pappa hadde gjort for ham 😄 Verken jeg eller foreldrene mine hadde råd, og da var det "bare" snakk om rundt 15.000. Anonymkode: 2458b...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #47 Del Skrevet 7. januar Normalt å ta lappen på lett sykkel da man er 16 og bil/ltung bil da man er 18 på bygda. Klart er mange som fester bort pengene eller bruker dem på gaming-pc i stedet. Men både bor man og jobber der man har kjøpt hus,så er det jo ikke direkte behov. Anonymkode: 62fb0...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå