AnonymBruker Skrevet 5. januar #21 Del Skrevet 5. januar Jeg er født i en by. Jeg følte ikke at jeg trengte lappen. Jeg var 19 år når jeg kjørt opp. Men det var fordi mine foreldre tvinga meg. Dem hadde nettopp fått tilgang til penger så dem ville gi meg lappen. Så da tok jeg gjorde jeg det på en mnd trur jeg. Ny kjøre skole så vi hadde kjøre timer hver dag. Hadde flere flere venner som ventet til dem fikk barn. Dette er på 2000 tallet. Mine barn fikk lappen. Jeg sparte fra dem var født. Men vi bor på bygda og alle kjører opp her. Anonymkode: 2d9ef...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #22 Del Skrevet 5. januar Taffel skrev (1 time siden): Tar man i såfall lappen når barna kommer, eller ikke i det hele tatt? Eller er det en myte?:) For å svare også på dette. Jeg var etablert med samboer, vi hadde kjøpt egen bolig, og prioriterte deretter en rimelig bil. Da oppstod jo behovet. Jeg kunne kjøre i jobb, og jeg kunne ta storhandel, med mer, som gjorde hverdagen mye mer praktisk for meg selv. Så da øvelseskjørte vi flere ganger i uka, og tok intensivkurs hos kjøreskole. Så det tok ikke mange ukene. Husker jeg følte meg mye mer moden som sjåfør enn de gangene jeg øvelseskjørte i tenårene, med helt andre refleksjoner rundt trygghet i trafikken. Anonymkode: ad114...6be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 5. januar #23 Del Skrevet 5. januar jegerrinne skrev (9 minutter siden): Her betaler ungdommen selv. Begge har hatt sommer jobbet siden de var 13 år, jobbet og med pakking av ved fra mars til mai hos 2 naboer. Og spart fra konfirmasjon. Eldste kjøpte bil da han fikk lærlingjobb, yngste kjøpte for noe av pengene fra sommer jobbet. Så selv om de kjører opp ved 18-19 år betyr ikke det at de ikke betaler selv. Eldste tok og traktor pga han trengte det som avløser betalte det selv, Nydelig! Alle i slekta som bor på landet tar også lappen så fort de kan. Men tror ingen har betalt alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #24 Del Skrevet 5. januar Jeg er fra bygda og tok lappen da jeg endelig hadde råd som 19-åring i 2016, men skjønner godt at folk i byer der bussen går annethvert minutt ikke har behov for det. Bykjøring er jo noe herk i tillegg, og en bil koster mange tusen per måned. Hadde lett droppet å ha bil om jeg kunne. Anonymkode: 92db6...b98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #25 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er fra bygda og tok lappen da jeg endelig hadde råd som 19-åring i 2016, men skjønner godt at folk i byer der bussen går annethvert minutt ikke har behov for det. Bykjøring er jo noe herk i tillegg, og en bil koster mange tusen per måned. Hadde lett droppet å ha bil om jeg kunne. Anonymkode: 92db6...b98 Bykjøring vender man seg lett til, men vi har jo ikke råd til å parkere😑 Anonymkode: 831a7...4c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #26 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bykjøring vender man seg lett til, men vi har jo ikke råd til å parkere😑 Anonymkode: 831a7...4c8 Vi har ikke råd til å kjøre ut av egen ring heller 😅 Anonymkode: e655b...cc9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #27 Del Skrevet 5. januar Født på 80-tallet, tok ikke lappen før jeg var 23. Studerte mange år i Oslo, så var ikke behov for sertifikat da. Bor nå litt avsides, og begge barna her hadde lappen så tett på 18-års dagen som det var mulig. Tantebarn som bor mer sentralt har ventet noe lenger. Anonymkode: 4f7d9...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #28 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bykjøring vender man seg lett til, men vi har jo ikke råd til å parkere😑 Anonymkode: 831a7...4c8 Enda en grunn til å la være 😊 Anonymkode: 92db6...b98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #29 Del Skrevet 5. januar Født på slutten av 80tallet, vokst opp i storby. Tok lappen da jeg var 18, men tok min første kjøretur alene da jeg var over 30. Hadde aldri behov for bil før det. Anonymkode: ea6d2...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #30 Del Skrevet 5. januar Jeg tror de fleste tar lappen når de bor hjemme,hvis det ikke skjer så tror jeg det blir dyrt for mange og så går årene og plutselig føler man seg for gammel til å ta den. Jeg hadde foreldre som øvde med meg,tok lappen da jeg var 20. Kjæresten min har kun en gjenlevende forelder og de går ikke overrens så han orket ikke kjøre med den forelderen, og vi flyttet rett etter vgs og dro aldri tilbake til hjembyen. Det resulterte i at han nå er 35år og øvelseskjører med meg istedenfor. Ikke alle har råd eller muligheter for øvelseskjøring, det jeg vil frem til er at ikke alle kommer fra a4 familier. Anonymkode: a588d...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #31 Del Skrevet 5. januar Født på starten av 80 tallet og tok lappen i starten av 20 årene, da hadde jeg råd til det. Har to snart voksne barn som tar lappen fordi de går yrkesfag og må ha førerkort. Vi bor i en middels stor by. Vi betaler for dem, ellers hadde de ikke hatt mulighet. Anonymkode: 9f932...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #32 Del Skrevet 5. januar Jeg er født i 84, mannen i 79 ingen av oss har lappen. begge er fra små steder men har bodd i Oslo i mange år. Ingen i omgangskretsen har heller lappen utenom han ene som er født og oppvokst i Oslo. Anonymkode: 62270...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #33 Del Skrevet 5. januar Født på 70 tallet, bodde i Oslo. Og flertallet tok ikke lappen da de ble 18 år. Her har jeg 2 barn, bor i by, og ene tok lappen da hun var 18 år, da jobbet hun og sparte. Jeg har betalt for trafikalt grunnkurs, og øvelseskjørt med de. Her blir yngste snart 18, men han vurderer å ikke ta lappen. Han er mye mer forsiktig enn søsteren sin. Han har og Tourettes, og er redd for at blunkingen hans, skal gjøre at han ikke får med seg noe. Synes det er synd, for han er en god sjåfør, og blunkingen går så fort, så det er ikke noe problem. Anonymkode: 9f0e0...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #34 Del Skrevet 5. januar Født på midten av 80tallet, oppvokst i by i nord. De eneste som tok lappen da de var 18-19 år var de som kom fra bygda eller gutta som hang i rånemiljøet. Anonymkode: 712af...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #35 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har ikke råd til å kjøre ut av egen ring heller 😅 Anonymkode: e655b...cc9 Niks. Så hvorfor ha bil, liksom? Anonymkode: 831a7...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #36 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Niks. Så hvorfor ha bil, liksom? Anonymkode: 831a7...4c8 Jeg har bil fordi jeg har hund (greit å komme seg til veterinæren, på kurs, treninger, ut i naturen osv.). Hadde verken lappen eller bil de to første årene med hund, og det var et helsike. Anonymkode: e655b...cc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novellemonster Skrevet 5. januar #37 Del Skrevet 5. januar Jeg er 25 og har ikke førerkort. Litt forskjellige grunner egentlig. For øyeblikket har jeg verken råd eller behov. Går både tog og buss til jobb og andre steder jeg trenger å komme meg til. Jeg prøvde å ta førerkort i fjor, men etter å ha tatt noen kjøretimer følte jeg det ble altfor dyrt til at det var verdt det. Hatt få muligheter til å øvelseskjøre med folk jeg kjenner også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #38 Del Skrevet 5. januar Kollega på jobben i Oslo som tar lappen nå, snart 30 - årsak: Har ikke råd til å kjøpe seg bolig i et område der man lett klarer seg uten bil. Tror en god del i alle fall utsetter til etter man får seg jobb og inntekt, med mindre foreldre/besteforeldre betaler kalaset - for mange er nok boligsparing mer nærliggende. Anonymkode: 9e202...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #39 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 8.50): Jeg er født i -79, bor i by og tok lappen da jeg var 35. Hadde ikke behov for bil før det. Anonymkode: e655b...cc9 Samme her og tok den nå når jeg var 45. Anonymkode: 57197...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #40 Del Skrevet 6. januar Hadde ikke råd da jeg var 18, og flyttet til Oslo da jeg var ferdig med videregående, så følte liksom aldri noe behov. Er 41 nå, og har fortsatt ikke lappen. Anonymkode: 44172...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå